اخباروگزارش های کارگری  ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

زنده باد یاد ۴۳ کارگر جان باخته معدن زغال ‌سنگ زمستان یورت آزادشهر

۱۳ اردیبهشت ماه ۹۶ چهل و سه کارگر در حادثه انفجار معدن زغال ‌سنگ زمستان یورت آزاد شهرجان باختند و ۷۰ کارگر مصدوم شدند.

در پنجمین سالگرد این واقعه دردناک با گرامیداشت یاد این ۴۳ کارگر جان باخته و همدردی با خانواده هایشان ،همبستگیمان را با کارگران صدمه دیده این حادثه وخانواده هایشان اعلام کنیم.

– سومین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در زندان مرکزی کرج

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

پیام دریافتی از همکاران در پالایشگاه ان جی ال ۳۱۰۰

– اسامی معلمان بازداشت شده در آستانه روز معلم یکشنبه ۱۱ اردیبهشت 

– جان باختن خانم معلم در روز معلم درراه بازگشت از مدرسه بخانه براثر تصادف

– بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان ( سنندج-کلاترزان )

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تجمع اعتراضی معلمان و کارگران در روز جهانی کارگر با وجود سرکوب بسیار شدید پلیسی _ امنیتی، در بیش از پنجاه شهر کشور شکل گرفت

– اطلاعیه کارگروه مالی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

– تلاش حراست برای ممانعت از «بازی فوتبال دختران و پسران» و مقاومت دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

*سومین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در زندان مرکزی کرج

روز شمار اعتصاب اسماعیل عبدی در زندان مرکزی کرج امروز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ سومین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی است.

 عبدی در پیام صوتی از زندان دلایل  اعتصاب خود را صدور احکام امنیتی طولانی مدت برای فعالان صنفی، ظلم مضاعف به خانواده های معلمان و کارگران عنوان کرده است.

او از زندان هم صدای حق طلبیش بلند است بیاییم ما هم پژواک صدای عبدی باشیم.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

پیام دریافتی از همکاران در پالایشگاه ان جی ال ۳۱۰۰

باسلام

ما کارگران پروژه ای آی جی سی چشمه خوش دهلران امروز به طور کامل کارگاه را تعطیل کردیم.

تا امروز صبح وعده داده بودن که تا آخر هفته با شرایط شما موافقت میکنیم اما امروز شنیدیم که کیانی و طباطبایی از تهران با مدیر پروژه تماس گرفته و گفته اند به پیمانکاران پروژه بگویید زیر بار شرایط کارگران نروند.

بیدکانی سرپرست کارگاه و کمایی هم اعلام کردن دستمزد و شرایط کار تغییر نمیکند و هر کس ناراضی است میتواند تسویه حساب کند.به همین دلیل همگی متفقا کار را تعطیل کردیم.

ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

اعتصاب وتجمع کارگران ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت و دراعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه وعیدی 

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، کارگران ان جی ال  ۳۱۰۰ واقع در منطقه دشت عباس شهرستان دهلران(شرکت پیمانکاری IGC )+ برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت و دراعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه وعیدی دست از کارکشیدند ودراین پروژه تجمع کردند.

مدیر اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دهلران به خبرنگار رسانه ای گفت: عدم پرداخت حقوق اسفندماه سال گذشته و عیدی عامل تجمع کارگران IGC دهلران بوده است که بر اساس هماهنگی ها حقوق اسفند امروز پرداخت خواهد شد.

وی افزود:با توجه به پیگیری های اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی این شهرستان ، مدیریت سایت NGL ، مدیریت حراست ارشد اویک و مدیران شرکت IGC ظرف هفته آینده عیدی کارگران نیز به حساب آنها واریزخواهد شد.

او ادامه داد: یکی دیگر از خواسته های کارگران تغییر شرایط کاری است که خواستار ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند که این تغییر شرایط کاری با توافق طرفین صورت می پذیرد.

وی همچنین گفت:کارگران همچنین خواستار افزایش ۵۷ درصدی حقوق خود هستند و شرکت هم اعلام کرده که هر چه مصوبه شورای عالی کار باشد، لحاظ می شود.

+IGC از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت(اویک) در پروژه ان جی ال دهلران است و ۷۵۰نفر نیروی کار شامل کارگر و پیمانکار زیر نظر IGC در پروژه NGL3100 مشغول بکار هستند.

*اسامی معلمان بازداشت شده در آستانه روز معلم یکشنبه ۱۱ اردیبهشت 

🔺بوشهر:

محمود ملاکی 

محسن عمرانی

دکتر امانی فر 

اصغر حاجب 

🔺مریوان: (بازداشت‌ها چهار بامداد و با حمله به منزل) 

مسعود نیکخواه

اسکندر (سوران) لطفی

🔺تهران: (بازداشتها ساعت ۶ صبح و حمله به منزل)

علی‌اکبر باغانی

رسول بداقی

محمد حبیبی

جعفر ابراهیمی

🔺مشهد

منصوره عرفانیان 

هادی صادق زاده

🔺الیگودرز:

دکتر محمودی

🔺مازندران

حسین سلامی  

🔺جلفا 

لطیف روزیخواه

🔺خرم آباد

سیاوش رضاییان 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن این بازداشت ها، خواهان لغو احکام ناعادلانه علیه معلمان و آزادی تمام معلمان زندانی است.

درهمین رابطه:

۱- ساعاتی پیش فاطمه بهمنی فعال صنفی استان مرکزی با قرار وثیقه آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران آزادی این بانوی فرهیخته را به همه معلمان کنشگر صنفی ایران شاد باش می گوید.

۲- صلاح سرخی عضو انجمن صنفی معلمان سقز و زیویه ساعتی قبل به قید وثیقه آزاد شد.

۳- پیرو اخبار رسیده آقای لطیف روزیخواه فعال صنفی و عضو هیات مدیره کانون فرهنگیان آذربایجان شرقی در حالیکه با آزادی مشروط بیرون از زندان بودند درست یکساعت قبل از تجمع با احضار و بدون هیچ دلیلی بدستور دادستان به زندان فرستاده شدند.

*جان باختن خانم معلم در روز معلم درراه بازگشت از مدرسه بخانه براثر تصادف

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت،روز معلم، خانم زهرا محبعلی، معلم آموزش و پرورش جوین بدنبال تصادف خودروی حاملش در جاده سبزوار – جوین با یک کامیونت در دم جان باخت و ۳ نفر از همراهانش(احتمالا همکارانش)شدیدا مصدوم وحالشان  بسیار وخیم گزارش شده است.

*بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان ( سنندج-کلاترزان )

“ی” وەکوو یەکیەتی

یەکگرتن و یارمەتی 

تشکل‌های مستقل فرهنگیان، مردم شریف و آگاە

چنانچە مستحضرید طبق فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، روز یازدهم اردیبهشت و همزمان با روز جهانی کارگر در سراسر کشور تجمع اعتراضی معلمان ( نسبت بە عدم آزادی همکاران زندانی، اجرا نکردن رتبەبندی و همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان، بە حاشیە رفتن اصل ٣٠ قانون اساسی و تحصیل رایگان و پایان دادن بە پروندە سازی و احضار فعالین صنفی) شکل گرفت، اما گویا جریان سرکوب از همان ابتدا عزم خود را جزم کردە بود کە با مشت آهنین با اهل قلم، معلمان و فعالان صنفی برخورد کند تا با خیال واهی خود جنبش حق‌طلبانە و عدالت‌خواهانە معلمان را مقهور حرکات قرون وسطایی خود نماید. برای دستیابی بە این هدف شوم ضد منافع و حقوق اساسی مردم از همان ابتدا شروع بە بگیر و ببند گستردە در سراسر کشور نمودند تا از برگزاری تجمع قانونی معلمان جلوگیری کنند، برای این منظور بیشترین فشار را بر تشکلهایی وارد کردند کە سالهاست در جهت تقویت جامعە مدنی و ایجاد فضایی بدون تنش و با تمسک بە اصول قانونی فعالیت می‌کنند و از این جهت در سطح کشور دارای جایگاە قابل احترامی هستند.

تشکل صنفی معلمان کردستان شاخە مریوان یکی از این تشکل‌های باسابقە، پیشرو و برآمدە از دل جامعە فرهنگیان این شهر است کە خود الگویی از کنشگری صنفی و قانونی است.

جریان ضد مدنیت و مایل بە سرکوب بر اساس خوابی آشفتە و کابوسی از دل تاریک تاریخ با گسیل همە رقم نیرو دست بەکار شدند و فضای سبز و بهاری اندیشە را در جلو آموزش و پرورش این شهر “ٚبوران”ی “بهمن”ی در بر گرفت، غافل از اینکە طبیعیت دیار بلوط الفتی دیرینە با سبزی و خرمی، زندگی و سرزندگی دارد و چون کوە “کورەمیانە” استوار است و چون “کۆسالان” سرفراز و هیچگاە اسیر و دربند توحش نخواهد شد.

معلمان در دو دهە اخیر یکی از تاثیرگذارترین جنبشها برای تقویت فرهنگ پرسش و مطالبەگری و نقد حاکمیت بە شیوەای دموکراتیک و قانونمند بودەاند، ولی گویا عدەای را سر سازگاری با تمدن نیست و می‌خواهند فضا را بە سوی تهدید،ارعاب و خشونت ببرند. فضایی کە جز شر هیچ خیری برای عموم در آن نیست ولی بە  طور قطع منافعی برای سرکوبران و غارتگران درپی دارد، و تعجب ما معلمین از مسئولان قضایی و عدلیە مملکت است کە چگونە میدان را برای میدان‌داری  این قانون شکنان خالی کردەاند و در آستانە عید روزە سکوت گرفتەاند؟!!

ما ضمن اینکە می‌خواهیم قوە قضائیە با قانون شکنان برخورد کند از معلمان عزیز مریوان خصوصا گروە اندیشمند و فعال روانشناسی و مشاورە این شهر می‌خواهیم بر حسب وظیفە معلمی خود کلاسهایی تربیتی جهت تقویت منش و اخلاق انسانی برای هجوم کنندگان بە معلمین، فحاشان و هتاکان بە خانم‌ها تشکیل دهند، چون خود این ضاربان و هتاکان و خانوادەهایشان در معرض آسیب جدی ناشی از این رفتارها قرار دارند.

انجمن صنفی معلمان کردستان شاخە  سنندج – کلاترزان ضمن حمایت قاطع از همکاران خود در شهرستان مریوان از مسئولین انتظار دارد هرچە سریعتر زمینە آزادی دو معلم شریف آقایان اسکندر لطفی و مسعود نیکخواە را فراهم کردە و آمران و عاملان حملە بە معلمان را بر اساس قانون بە دادگاە معرفی کنند.

همچنین اعلام می‌داریم در صورت عدم رسیدگی بە  خواستەها، بر اساس اصول قانون اساسی و مشی مدنی خود اقدام مقتضی همگام با دیگر تشکل‌ها خواهیم داشت.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سنندج-کلاترزان)

١٤٠١/٢/١۳

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تجمع اعتراضی معلمان و کارگران در روز جهانی کارگر با وجود سرکوب بسیار شدید پلیسی _ امنیتی، در بیش از پنجاه شهر کشور شکل گرفت

یکشنبه اول ماه مه (۱۱اردیبهشت) روز جهانی کارگر، با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به تجمع اعتراضی و حمایت‌های صورت گرفته از سوی تشکل‌های کارگران و بازنشستگان در بیانیه‌های متعدد، بمناسبت روز جهانی کارگر و روز معلم با همبستگی در بیش از پنجاه شهر تجمعات اعتراضی برگزار شد.

در روزهای منتهی به روز جهانی کارگر، تعدادی از فعالین کانون صنفی معلمان و فعالین کارگری با هجوم عوامل امنیتی بازداشت زندانی شدند. عوامل اطلاعاتی امنیتی با تمام امکاناتی که از صاحبان سرمایه و قدرت در دست دارند تمام قد مقابل اعتراضات بحق کارگران و معلمان ایستادند و سعی در سرکوب این اعتراضات با ابزارهای سرکوب نظیر ارسال پیامک‌های تهدید آمیز وسیع به فعال صنفی معلمان و کارگران و تهدیدهای تلفنی و ارسال ابلاغیه حضور در مراکز امنیتی و هجوم به منازل این فعالین و ضبط موبایل و کامپیوتر  و کتاب و نشریات و لوازم شخصی این افراد کردند. در تهران و  اطراف میدان بهارستان و خیابان‌های منتهی به آن و مترو بهارستان، مملو از حضور نیروهای انتظامی و یگان‌های ویژه سرکوب و موتور سوارها و لباس شخصی‌ها بود و ایستادن افراد ممنوع بود و اگر کسی می‌خواست بایستد با برخوردهای زشت و زننده عوامل امنیتی و نیروهای  لباس شخصی مواجه و یا بازداشت می‌شد. البته این امکانات و ابزار سرکوب در شهرهای دیگر الخصوص منطقه جنوب کشور و کردستان  هم به همین شکل بود.

اما علیرغم تمام امکانات و ابزارهای سرکوب، اعتراضات معلمان در بیش از پنجاه شهر شکل گرفت و کارگران هم درتعدادی از شهرها با وجود جو امنیتی توانستند روز جهانی کارگر را با حضور در  خیابان برگزار کنند.

بازداشت‌های صورت گرفته در ارتباط با اعتراضات روز جهانی کارگر که اطلاع یافته‌ایم به قرار زیر است:

معلمان

رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، علی‌اکبر باغانی، رضا مسلمی، صفررمضانی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، اسکندر (سوران) لطفی، دکتراسدی، محمد خواجه، یوسف صیادی، حمید خجسته، اردشیر صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی، محسن عمرانی، دکتر امانی‌فر ، صلاح سرخی، منصوره عرفانیان، علی حاجی، فاطمه بهمنی، دکتر محمودی، جدای این اسامی گروهی از افراد که عمده آنها از بازنشستگان هستند در محل تجمع بازداشت شدند که اسامی آنها در دست نیست. همچنین ماموران امنیتی به منازل بسیاری از کارگران و حامیان حقوق کارگر یورش بردند و وسایل ارتباطی و الکترونیکی و وسائل شخصی‌شان را ضبط کردند و افرادی نیز برای بازجویی احضار شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت فعالین کانون صنفی معلمان را قویا محکوم می‌کند و همچنین یورش ماموران اطلاعاتی را به منازل اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد حسن سعیدی و داود رضوی و دیگر موارد را  بشدت محکوم می‌کند و خواستار آزادی بی قید وشرط تمامی بازداشت شدگان معلمان و بازنشستگان و کارگران می‌باشد.

*اطلاعیه کارگروه مالی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

درود و عرض ادب

پیرو انتشار اطلاعیه ای جعلی و توهین آمیز، توسط یکی از افراد خارج از کشور، مبنی بر جمع آوری فطریه !!! برای معلمان زندانی !!! که در نشریه ی قلم معلم منتشر شده!!!

 به عرض می رسانیم که 

همکاران گرانقدر و تشکل های صنفی، همگام با یکدیگر، در همراهی با خانواده معلمان صنفی زندانی و اخراجی، از مسیرهای اعلامی از طرف تشکل های صنفی و شورای هماهنگی اقدام می نمایند و به لطف خدا بی نیاز از توصیه های توهین آمیز  و راه ها و عناوین دور از شان همکاران آسیب دیده می باشند.

لذا به این وسیله، اطلاعیه ی جعلی مذکور به شدت تکذیب می شود.

 با سپاس

کارگروه مالی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران.

*تلاش حراست برای ممانعت از «بازی فوتبال دختران و پسران» و مقاومت دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

شنبه ۱۰ اردیبهشت جمعی از دانشجویان دانشکده طبق روال همیشگی در حال بازی در محوطه‌ی  فوتبال دانشکده بودند. بعد از مدتی دو تن از نیروهای حراست با حضور در کنار زمین سعی کردند با اعمال فشار بر دانشجویان، از بازی مشترک دختران و پسران دانشجو جلوگیری کرده و دانشجویان دختر را از زمین بازی خارج کنند. زمانی که نیروهای حراست با مقاومت دانشجویان مواجه شدند، طی تماس‌هایی چند تن دیگر از اعضای حراست را فراخواندند و این بار وارد زمین شده و بازی را متوقف کردند. مقاومت جمعی دانشجویان در برابر این اقدام و دفاع از حق همگانی استفاده از محیط دانشگاه بدون تفکیک جنسیتی و عرفی بودن بازی مشترک دختران و پسران در دانشکده، منجر شد تا اعضای حراست برای ایجاد فضای امنیتی، به تهدید دانشجوها و خصوصا دانشجویان جدیدالورود متوسل شوند. 

در ادامه یکی از اعضای حراست با واهمه از تصویربرداری از این واقعه، تلاش کرد تا تلفن همراه یکی از دانشجویان را طی اقدامی امنیتی و خشونت آمیز برباید. یکی دیگر از دانشجویان با وجود درگیری فیزیکی نیروی حراست با او، تلفن همراه را پس گرفت. دانشجویان با اعتراض جمعی خود در برابر این اقدام امنیتی، نیروهای حراست را از زمین بازی بیرون راندند و با وجود همه تلاش‌های حراست برای توقف بازی، در نهایت دانشجویان به بازی خود ادامه دادند. 

نیروهای حراست در ادامه‌‌ی تلاش برای فشار و تهدید دانشجویان در اقدامی عجیب درب دانشکده را به روی چند تن از دانشجویانی که در زمین فوتبال حاضر بودند بستند و تلاش کردند مانع ورود و خروج آن‌ها شوند و در اقدامی عجیب‌تر برای خروج آن‌ها کارت دانشجویی خواستند که با حضور جمعی و اعتراضی دانشجویان در ورودی دانشکده از این اقدام نیز عقب‌نشینی کردند. تلاش برای تحت فشار قرار دادن دانشجویان به اینجا ختم نشد و با تماس «مسئولین دانشکده» با دو تن از دانشجویان و تهدید با هدف جلوگیری از انتشار خبر و تصاویر مربوط به این اتفاق، ادامه پیدا کرد. 

لازم به ذکر است بازی فوتبال دختران و پسران در دانشکده علوم اجتماعی نه تنها بخشی از زندگی دانشجویی دانشجویان دانشکده بلکه یکی از اشکال مقاومت دانشجویان در برابر تفکیک جنسیتی فضاهای دانشگاهی طی سال‌های متمادی بوده است. در سال‌های گذشته نیز حراست دانشگاه تلاش داشته تا دانشجویان را از این حق محروم کند. همچنین درخواست کارت دانشجویی از جانب حراست به مثابه مجوزی برای عبور و مرور و حضور در دانشکده، نه تنها یکی از مصادیق کنترلی کردن فضای دانشگاه، بلکه در دانشکده علوم اجتماعی هرگز الزامی نبوده است. از این دست اقدامات حراست با هدف کنترلی‌کردن فضای دانشگاه و ایجاد جو امنیتی در سال‌های پیشین، هربار با مقاومت جمعی دانشجویان با شکست مواجه شده‌‌است. 

تاکید می‌کنیم دانشجویان، در مقابل هرگونه پیشروی مسئولین دانشگاه در «محروم کردن دانشجویان از حقوق خود(همچون حق استفاده همگانی از فضای عمومی دانشگاه بدون هیچ قید و شرطی)»، «کنترلی کردن فضاهای دانشگاه»، «ایجاد فضای امنیتی از طریق تهدید و اقدام برای هزینه تراشی» و … به خصوص با استفاده از غیبت اجباری دو ساله دانشجویان در دانشگاه، با مقاومت و ایستادگی جدی رو‌به‌رو خواهد شد.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate