اخباروگزارش های کارگری  ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

زنده و جاوید باد ۱۲اردیبهشت روز معلم سالروز به قتل رسیدن دکترخانعلی مقابل مجلس در سال ۱۳۴۰بدست دژخیمان رژیم سلطنتی

– حضور برمزار ابوالحسن خانعلی همزمان باروز معلم

– تجمع فرهنگیان بوشهر مقابل دادگستری و آزادی ۸ نفر از معلمان حق طلب

– تجمع فرهنگیان الیگودرز همزمان باروز معلم با شعار«ابراهیم محمودی آزاد باید گردد»

– اعلام اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی‌شاد در همراهی با معلم زندانی اسماعیل عبدی

– دیدار جمعی از معلمان، فعالین صنفی و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان / مریوان با خانواده معلمان بازداشتی آقایان اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه 

– دیدار جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته، و فعالین انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با خانواده صلاح سرخی

– پرونده ۹ فعال صنفی سقز به دادسرای انقلاب سقز ارجاع شد.

– اعمال فشار به مسعود فرهیخته جهت عدم حضور در تجمعات حق طلبانه

– ادامه فشار واذیت وآزار فرهنگیان کنشگر جلفا

– ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

۱- اعتصاب وتجمع کارگران ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت و دراعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه وعیدی 

۲- اعتصاب کارگران پتروشیمی کنگان برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت

– شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کارو شکایت

– دومین روز تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسان سازی نشدن حقوق

– بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران،اینبار روز اول ماه مه ومصدومیت ۶ کارگر شهرک صنعتی کاوه ساوه – وخامت حال یکی از کارگران مصدوم

*حضور برمزار ابوالحسن خانعلی همزمان باروز معلم

ادای احترام معلمان، دوستان و تعدادی از اعضای کانون صنفی معلمان تهران به پیشگامان آگاهی  این سرزمین.

با حضور بر مزار ابوالحسن خانعلی ،ابن بابویه شهرری

*تجمع فرهنگیان بوشهر مقابل دادگستری و آزادی ۸ نفر از معلمان حق طلب

آخرین خبر از وضعیت معلمان بازداشت شده بوشهری در تجمع روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

ظهر امروز( دوشنبه) با تجمع حمایتی معلمان جلو دادگستری بوشهر هشت نفر از معلمان بازداشتی بنام

١. حمید خجسته

٢.محمدرضا اکبری

٣.اردشیر صیادی

۴.یوسف صیادی

۵. فریدون شفیعی

۶.محمد ملاکی

٧. ناصر زنده بودی

آزاد شدند و نیروهای انتظامی با این خدعه که با آزاد شدن این هشت نفر و پایان دادن شما به تجمع دیگران هم آزاد خواهند شد و با ایجاد رعب و وحشت باعث شدند که تجمع حمایتی پایان پذیرد و متاسفانه ۴ نفر از همکاران بنام های

رضا امانی‌فر

اصغر حاجب

محسن عمرانی

محمود ملاکی

با حکم دادستان برای مدت ٧٢ساعت دیگر در بازداشت خواهند بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن این بازداشت ها، خواهان لغو احکام ناعادلانه علیه معلمان و آزادی تمام معلمان زندانی است.

 این احکام نمی‌تواند در اراده معلمان خللی ایجاد کند و ما تا تحقق مطالبات به خیابان خواهیم آمد.

*تجمع فرهنگیان الیگودرز همزمان باروز معلم با شعار«ابراهیم محمودی آزاد باید گردد»

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت روزمعلم، فرهنگیان الیگودرزدست به تجمع زدند وبا سردادن شعار«ابراهیم محمودی آزاد باید گردد»خواهان آزادی همکار حق طلبشان که در آستانه روز معلم بازداشت شده بود شدند.

*اعلام اعتصاب غذای ابوالفضل رحیمی‌شاد در همراهی با معلم زندانی اسماعیل عبدی

درود و ادب خدمت همه معلمان گرامی، دانش آموزان و دوستان عزیزم و همه هموطنان گرامی 

مستحضرید که بسیاری از هموطنان ما از جمله معلمان صرفا به جرم حق خواهی و حق طلبی دچار مشکلاتی از جمله پرونده سازی و بازداشت و زندان و تبعید شده اند. 

من و شما از هر راهی که در توان داشتیم از نوشتن و صحبت کردن و تحصن و تجمع اعتراضی برای طرح و بیان مطالبات به حقمان استفاده کردیم اما هر چه گفتیم و نوشتیم و فریاد زدیم گویا آب در هاون کوبیدن بود میخ بر سنگ زدن.

میدانم هر انسانی مسئول حفظ سلامت و جان خویش است. اما گاهی هیچ سلاحی بجز به خطر انداختن همین سلامت و دست شستن از جان برای آگاهی بخشی و حق طلبی و مبارزه با ستم باقی نمی ماند. 

اینجانب ابوالفضل رحیمی شاد از این طریق اعلام میکنم که از امروز ۱۲ اردیبهشت موسوم به روز معلم تا پایان پرونده سازی برای معلمان حق طلب و آزادی همه معلمان زندانی و بویژه اسماعیل عبدی همراه و همگام با همکار و برادر زندانیم اسماعیل عبدی از خوردن غذا دست میکشم ( اعتصاب غذا میکنم ) و مسئولیت هر اتفاقی که برای ما بیفتد را متوجه کسانی میدانم که بجای پاسخ درخور و شایسته به مطالبه گری و حق طلبی تمامی حق خواهان و مطالبه گران به پرونده سازی و بازداشت و زندان و تبعید و داغ و درفش متوسل میشوند. 

با آرزوی ساختن و داشتن ایرانی آزاد و آباد برای همه ایرانیان.

*دیدار جمعی از معلمان، فعالین صنفی و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان / مریوان با خانواده معلمان بازداشتی آقایان اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه 

عصر امروز(دوشنبه ۱۲ اردیبهشت) جمعی از معلمان با حضور در منزل پدری آقای لطفی و نیکخواه حمایت قاطع خود را از این دو عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان اعلام کردند.

*دیدار جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته، و فعالین انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با خانواده صلاح سرخی

روزدوشنبه ۱۲ اردیبهشت، جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته، و فعالین انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) با خانواده صلاح سرخی دیدار کردند و خواهان آزادی بی قید و شرط همکار دربندشان شدند.

معلمان سقز تاکید کردند در صورت عدم آزادی بی قید و شرط صلاح سرخی، روز پنج شنبه تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

*پرونده ۹ فعال صنفی سقز به دادسرای انقلاب سقز ارجاع شد.

در پی ادامه فشارها بر جامعه معلمان و اعضای تشکل‌های صنفی در سراسر کشور، پس از احضار ده تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) به پلیس امنیت، روز دهم اردیبهشت آقای صلاح سرخی شیوه‌ای غیرقانونی بازداشت و پرونده نه تن دیگر به دادسرای سقز ارجاع شد.

پرونده خانم‌ها آوات رضوی،لیلا عنایت‌زاده و آقایان طاهر حامدی، طاهرقادرزاده، آمانج امینی، عزیزمرزی، احمد قادری،خالدعبداللهی،سلیمان عبدی در حالی به دادسرای سقز ارجاع شده است که معلمان در روز معلم در انتظار آزادی همکارانشان بودند.

معلمان شهرستان سقز تاکید کرده‌اند که همکارانشان را تنها نخواهند گذاشت و خواستار لغو پرونده‌ سازی‌های غیر قانونی برای فعالین صنفی شده‌اند.

*اعمال فشار به مسعود فرهیخته جهت عدم حضور در تجمعات حق طلبانه

روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مسعود فرهیخته فعال صنفی معلمان پس از خروج از منزل ساعت ۷ صبح  توسط سپاه استان البرز دستگیر شد و با چشمبند و دستبند به اطلاعات انتقال داده شد. از آقای فرهیخته خواسته شد که تعهدی مبنی بر عدم حضور در تجمعات بدهند اما آقای فرهیخته با مقاومت در برابر این خواسته غیر قانونی اعلام می کنند که مرا در زندان نگه دارید. در نهایت ایشان ساعت ۱۵ عصر همانروز آزاد شدند.

*ادامه فشار واذیت وآزار فرهنگیان کنشگر جلفا

در ادامۀ فشار بر فعالین صنفی، در شهرستان جلفا دیروز ۱۱ اردیبهشت آقایان لطیف روزیخواه و علی حاجی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی بازداشت شدند.

بر این اساس علی حاجی عصر امروز ۱۲ اردیبهشت آزاد شد و آقای لطیف روزیخواه روانۀ زندان گردید.

*ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

۱- اعتصاب وتجمع کارگران ان جی ال ۳۱۰۰ دهلران برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت و دراعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه وعیدی 

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، کارگران ان جی ال  ۳۱۰۰ واقع در منطقه دشت عباس شهرستان دهلران(شرکت پیمانکاری IGC )+ برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت و دراعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه وعیدی دست از کارکشیدند ودراین پروژه تجمع کردند.

مدیر اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دهلران به خبرنگار رسانه ای گفت: عدم پرداخت حقوق اسفندماه سال گذشته و عیدی عامل تجمع کارگران IGC دهلران بوده است که بر اساس هماهنگی ها حقوق اسفند امروز پرداخت خواهد شد.

وی افزود:با توجه به پیگیری های اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی این شهرستان ، مدیریت سایت NGL ، مدیریت حراست ارشد اویک و مدیران شرکت IGC ظرف هفته آینده عیدی کارگران نیز به حساب آنها واریزخواهد شد.

او ادامه داد: یکی دیگر از خواسته های کارگران تغییر شرایط کاری است که خواستار ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند که این تغییر شرایط کاری با توافق طرفین صورت می پذیرد.

وی همچنین گفت:کارگران همچنین خواستار افزایش ۵۷ درصدی حقوق خود هستند و شرکت هم اعلام کرده که هر چه مصوبه شورای عالی کار باشد، لحاظ می شود.

+IGC از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت(اویک) در پروژه ان جی ال دهلران است و ۷۵۰نفر نیروی کار شامل کارگر و پیمانکار زیر نظر IGC در پروژه NGL3100 مشغول بکار هستند.

۲- اعتصاب کارگران پتروشیمی کنگان برای افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت

براساس فیلم های منتشره در شبکه های اجتماعی،روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، کارگران پتروشیمی کنگان(شرکت پیمانکاری ناورود) با خواسته های افزایش ۵۷ در صدی حقوق و ۲۰ روز کار و۱۰ روز استراحت دست از کار کشیدند. 

*شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کارو شکایت

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، کارگران شهرداری شوش بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش شماره ای دیگر از سریال اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی و وعده های توخالی مسئولان،بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران شهرداری شوش از ادامه اعتراض خود و همکارانش خبر داد وبه خبرنگاررسانه ای  گفت: به نظر می‌رسد مسئولان شهرستان شوش بعد از گذشت ۹ روز از آغاز اعتراض کارگران شهرداری شوش، هنوز پیگیر مطالبات کارگران نیستند.

وی افزود:مهم‌ترین خواسته کارگران پرداخت سه تا چهار ماه معوقات حقوقی سال گذشته و جاری و تضمین امنیت شغلی کارگران است.

او گفت: بعد از گذشت ۹ روز مسئولان شهرستان همچون روزهای گذشته به مطالبات کارگران شهرداری شوش بی‌توجهی نشان می‌دهند و شاید با این کار می‌خواهند کارگران را از مطالبه‌گری منصرف کنند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت، با انتقاد از برخی مسئولان نهادهای دولتی همانند فرمانداری و اداره کار، درباره برخورد شهرداری با کارگران تصریح کرد: شهرداری به جای پرداخت حقوق کارگران آن‌ها را تهدید به اخراج می‌کند و از تعدادی از کارگران نیز طرح شکایت کرده و از آنها تعهد گرفته است.

او با بیان اینکه مشکلات مالی، نبود درآمد پایدار و عدم وصول مطالبات شهرداری مشکلات زیادی در پرداخت حقوق و مزایای کارگران ایجاد کرده است، افزود: سرگردانی کارگران شهرداری شوش ادامه دارد.

درهمین رابطه:ادامه و گسترش تجمع  اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری

روزیکشنبه ۱۱ اردیبهشت، کارگران واحد خدمات و فضای سبز شهرداری شوش با همراهی کارگران موتوری، آتش نشانی و سایر همکاران برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه وعده های توخالی مسئولان به تجمعشان مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان ادامه دادند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:شهرداری چرا باید امنیت شغلی و معیشتی بیش از ۴۰۰ کارگر شاغل در مجموعه شهرداری را به پیمانکارانی بسپارد که منابع مالی مشخصی ندارند. یک پیمانکار حداقل باید توان مالی پرداخت سه ماه از معوقات مزدی کارگران تحت مسئولیت خودرا داشته باشد.

کارگران معترض افزودند: عملکرد شهردار فعلی که برای چند سال سکاندار شهر شوش بوده، رضایت‌بخش نیست و ما کارگران هر ماه مطالبات خود را سه تا چهار ماه با تاخیر دریافت کرده‌ایم.

کارگران معترض شهرداری شوش با بیان اینکه مسئولانی که توانایی مدیریت شهر را ندارند باید به خاطر منافع عموم مردم خودخواسته کنار بروند نه با فشار کارگران، در پایان گفتند: از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار داریم به مشکلات شهرداری شوش ورود کنند تا در نتیجه آن مشکلات شهر و در کنار آن کارگران خاتمه پیدا کند.

*دومین روز تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسان سازی نشدن حقوق

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت برای دومین روز متوالی، کارگران کشت و صنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسانسازی نشدن حقوق دست به تجمع زدند.

این کارگران با بیان اینکه خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود هستیم،به خبرنگاررسانه ای گفتند: کارگران در کشت و صنعت کارون دو گروه‌اند یکی کارگران پیمانکاری که به دنبال عقد قرارداد مستقیم هستند و گروه بعد کارگرانی که قرادادی‌اند اما به دنبال عقد قرارداد مستمر و دائم هستند تا امنیت شغلی آن‌ها تامین شود.

کارگران پیمانکاری کشت و صنعت کارون تاکید کردند: از کار با پیمانکاران خسته شده‌ایم بنابراین از مدیریت درخواست داریم به مطالبه قانونی ما پاسخ مثبت دهد.

لازم به ذکر است در مجموعه کشت و صنعت کارون حدود هزار و صد کارگر قراردادی و هزار ودویست کارگر پیمانکاری و ۲۶۰کارگر فصلی شاغل هستند که به دنبال تبدیل وضعیت خود هستند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران پیمانی کشت و صنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسانسازی نشدن حقوق در مجتمع ومقابل فرمانداری شوشتر

روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت، کارگران پیمانی کشت و صنعت کارون برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت و همسانسازی نشدن حقوق در مجتمع ومقابل فرمانداری شوشترتجمع کردند.

کارگران پیمانی واحد صفافی انبار (شکر سفید) و کیسه گیر مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر به خبرنگار رسانه ای گفتند: صبح امروز شنبه (۱۱اردیبهشت ماه) شماری از کارگران واحد صفافی انبار (شکر سفید) و کیسه گیر مجتمع کشت و صنعت کارون که تحت مسئولیت پیمانکاران مشغول به کار هستند، با حضور در محدوده مجتمع خواستار پیگیری وضعیت شغلی خود با کارفرما شدند.

یکی از کارگران گفت: اعتراض امروز ما کارگران صفافی انبار (شکر سفید) و کیسه گیر به مشخص نشدن وضعیت شغلی‌مان است. ما به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانکاری به قرارداد مستقیم هستیم.

وی افزود:کارگران پیمانکاری که در مجتمع کشت و صنعت کارون به شغل صفاف شکر سفید و کیسه گیری فعالیت دارند نسبت به کارگران قرارداد مستقیم، از بسیاری مزایا مزدی محرومند و امنیت شغلی نیز ندارند. درخواست این گروه از کارگران از مدیریت مجموعه عقد قرارداد سالانه است تا امنیت شغلی داشته باشند.

اواضافه کرد:کارگران کیسه گیر مسئولیت پرکردن شکر و دوختن کیسه‌های پرشده از شکر را برعهده دارند و کارگران صفافی مسئولیت چیدن منظم بسته‌ها، کیسه‌ها و کارتن‌ها را در انبار برعهده دارند. آن‌ها خواهان تبدیل وضعیت و عقد قرارداد با شرکت تامین نیرو هستند که طرف قرارداد با کارفرمای اصلی است.

*بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران،اینبار روز اول ماه مه ومصدومیت ۶ کارگر شهرک صنعتی کاوه ساوه – وخامت حال یکی از کارگران مصدوم

یکشنبه شب(۱۱ اردیبهشت)،مینی بوس حامل کارگران شهرک صنعتی کاوه ساوه با یک کامیون تریلی بر روی پل جاده شهر صنعتی تصادف واز ارتفاع پل سقوط می‌کند. و ۶ کارگر مصدوم شدند.

حال یکی از مصدومین وخیم گزارش شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate