افزایش نگرانی آور تورم در امریکا و اروپا و افق رکود جهانی اقتصاد

افزایش نگرانی آور تورم در امریکا و اروپا و افق رکود جهانی اقتصاد

پی امدهای بحران مزمن سرمایه داری-کووید و جنگ جنایتکارانه پوتین- امریکا اینا

مقدمه:

حکومتها ابزارهای مختلفی برای سرکوب و کنترل مردم دارند .از جنگ تا نظام پلیسی و سرکوب تا توسعه فقر و بی ایندگی تا مهندسی اجتماعی و مغز شوئی جامعه .

بحران مزمن سرمایه داری در جهان چند دهه هست فواصل نسبی گشایش را کوتاهتر کرده و بواقع فواصل دورانهای بحرانی تر تورم و رکود و بیکاری و خانه خرابی را به هم نزدیکتر کرده.

سرمایه داری با جهانی شدن خود دیگر کمتر می تواند “فضای جدید” برای توسعه پیدا کند و بعد در هم نوردیدن قاره ها مجبور است با توسعه جنگهای منطقه ای با بجرانسازی فضای کاذب بسازد.

کووید مائده اسمانی بود برای نظام سرمایه داری که جیبهای خود را پر کند.سرمایه داران بیلیاردر چاقتر شدند و مردم بی اینده تر بعد نوبت “جنگ اوکرائین”  رسبد که در هر دو سوی جنگ شارلاتانیزم است و بی احترامی به حان و مال مردم دنیا و باز برای تقسیم قدرت و مناظق نفوذ.

جنگ اوکرائین اخرین کلاه برداری سرمایه داری از مردم نیست و نخواهد بود . این جنگ هم مائده اسمانی است هم برای پوتین و شرکا و هم برای “اتحاد اروپا و امریکا” و بازنده جنگ نه فقط مردم اوکرائین بلکه مردم همه دنیا هستند.

از همین الان امواج سهمگین تورم افزایش قیمتها ، و ترس بی ایندگی مردم دنیا را نگران اینده کرده. و اخرین امارهای اقتصادی در امریکا و اروپا موید ان چیزی است که مدتی است مردم زحمتکش اروپا و امریکا دارند تجربه می کنند.

جنگ اقتصادی و طبقاتی بر علیه مردم زحتمکش به موازات جنگ اوکرائین دارد زندگی مردم دنیا را بیشتر تهدید می کند. مدیای سرمایه داران و دولتهای امریکا و اروپا به صدا در امده اند که تورم امواج خود را نشان می دهد و ترس از رکود جهانی بطور واقعی دنیا را تهدید می کند هر چند که بایدن شارلاتان چند روز پیش اعلام کرد که “نگرانی” ندارد!بله او و حامیان او از تورم و رکود هم سود می برند  تورم و رکود هم نعمت الهی است برای اینها همانطور که جنگ و کووید!

در این مقاله به زوایائی از این جنگ سرمایه داران بر علیه مردم اشاره می کنم:

(۱)آثار اولیه سونامی اقتصادی در امریکا و اروپا  (۱و۲و۳)

اتحادیه اروپا در ماه اوریل (ماه اخیر) شاهد ۷ و نیم در صد تورم بوده که ناشی از رشد قیمتهای مواد غذائی ، اجاره خانه ، قیمت سوخت می شود و پیش بینی می شود این روند ادامه یابد.

طبق اخرین امار در امریکا نگرانی زیادی هست که تورم موجود به رکود اقتصادی بینجامد. اقتصاد امریکا و اروپا بنا به اخرین گزارشها دچار انقباض نگرانی اوری شده و بعد از دوره کوتاه رونق طی ماههای اخر سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ ، بعد اغاز جنگ روسیه ، امریکا و اروپا شاهد افت اقتصادی و تورم شده.

قیمتهای مواد غذائی ، سوخت و اجاره خانه و همگی بسرعت در حال افزایش هستند و حداقل تا ۸ تا ۹ ماه دیگر هم وضع بهتر نخواهد بود.

در امریکا بازار سهام دچار افت نگرانی اوری شده .

قیمت اجاره خانه تا حد ۳۰ تا ۴۰ در صد افزایش نشان می دهد و مردم مجبور شده اند افزایش قیمت مشابه را در مورد سوخت تحمل کنند. طبق امار نزدیک ۱۰ در صد حقوق مردم صرف خرید بنزین می شود.طبقه حقوق بگیر زیر فشار شدید اقتصادی است.

این در حالیست که حکومت اعلام می کند نرخ بیکاری زیر ۴ در صد است اما حقوق بگیران بهبودی در زندگی خود نمی بینند و بسیاری نمی خواهند وارد بازار کار شوند چرا که حقوقی که می گیرند کمتر از مخارجشان می باشد.

(۲)”نظریات اقتصاد سیاسی سرمایه داری” توجیه گر فریبکارانه علل بحران سرمایه داری:

هر زمان بحران سرمایه داری(تورم یا رکود یا هردو ) رشد می کند، بلندگوهای سرمایه داری و حکومتها تلاش می کنند ، این بحرانها را با “نظریات خود” توجیه شرعی کنند.

یک معادله ساده جلوی مردم می گذارند که نامش “عرضه و تقاضاست” و کمبود عرضه را عامل تورم می نامند.

می گویند کووید باعث شده که مواد اولیه کم شود بعدش تورم شده! یعنی “کوید پدر سوخته” عامل است به سرمایه دارها و نظام کاری نداشته باشید! به اینکه اینها طی زمان کووید بیشترین سود را کردند کاری نداشته باشید بروید خر کووید را بگیرید!

بعدش هم جنگ راه می اندازند تا بازارشان رونق بگیرد و “جنگ” را عامل تورم و رکود می نامند!

آیا جنگ را مردم آغاز کردند؟ یا سرمایه دارهای روسیه و اوکرائین و اروپا و امریکا؟ راستی کی جنگ را آغاز کرد؟

اجازه بدهید مقداری بیشتر در مورد “اقتصاد جنگ” بگویم:

(۳)”اقتصاد جنگ”

جنگ اوکرائین قرار است “پر هزینه ترین” جنگ دنیا بشود!

حکومت امریکا تا الان رسما نزدیک به ۵ میلیارد دلار خرج کرده و حکومتهای اروپا هم بتدریج جیبهای مردم اروپا را خواند تکاند تا مبالع میلیاردی مشابه هزینه کنند.

این “سرمایه گذاریست” مثل سایر سرمایه گذاریها.پوتین و دارو دسته اش هم دارند “سرمایه گذاری” می کنند.سلاح بخرند و بفروشند و موضوع سود است و تجارت انهم بنام مردم و با پول مردم روسیه و اروپا و امریکا.

حتی بعد پایان چنگ اوکرائین تازه بازار فروش اسلحه رونق خواهد گرفت و قطب بندی سیاسی نظامی و اقتصادی بلیرون آمده از جنگ اوکرائین به بازارهای اسلجه و مناطق “نفوذ” تبدیل خواهد شد.

لذا نباید مردم فریب بخورند که این “جنگ” برای ارزشهای انسانی شکل گرفته.این جنگ یک سیاه بازی کثیف اقتصادی است.

بحران ناشی از کاهش انتقال سوخت نقت و گاز در اروپا بتدریج آقار خود را در اقتصاد جهان می گذارد و “تحریم روسیه” به بحران دیگری در جهان تبدیل می شود که بحران مواد غذائی است و به قاره های دیگر کشیده می شود.

نتیجه این بحرانها برای مردم بدبختی و برای سرمایه داران سودهای بیشتر است.اجازه بدهید یک نمونه بیاورم:

(۴)ایلان ماسک یک نمونه کوچک از “رشد سرمایه داران در دوران کووید و “جنگ اوکرائین”

در طی سالهای اخیر ایلان ماسک صاحب کمپانی تسلا که اتوموبیل برقی تولید می کند به ثروت افاسانه ای معادل ۳۰۰ بیلیون دلار دست یافته و مثل سرطان در حال رشد است.

بله! در دوران کووید و دوران جنگ اوکرائین برخی ها رشد می کنند!

این بابا همین چند روز پیش کمپانی تویتر را که مدیای الترناتیو است به قیمت نزدیک به ۴۵ بیلیون دلار خرید! تا بتواند مدیا را هم دست خود بگیرد.

این بابا در بخشهای مختلف منجمله صنایع هوافضا ماهواره تا تولید و نصب دستگاههای تولید برق خورشیدی در منازل و مناظق صنعتی دست انداخته.

اما هنوز اول راهست!

این بابا با حکومت المان رو هم ریخته تا تانکهای برقی فوق مدرن بسازد تانکهائی که سریعتر حرکت کنند و ادم بیشتر بکشند.

“اقتصاد دانان و دولتهای سرمایه داری ” کحا هستند تا اقزایش عجیب سرمایه و گشاد شدن جیب اراذلی مثل ایلان ماسک را که یکشبه راه صد ساله رفتند توجیه کنند؟

مردم دنیا باید بپذیرند که فرمول “عرضه و تقاضا” و دست نامرئی بازار عامل بدبختی انهاست و نظام سرمایه داری و حامیانش بی تقصیرند؟

خلاصه کنم:

همانطور که دوران کووید یک تجارت کثیف بود برای دولتها و سرمایه داران الانهم جنگ اوکرائین یک نعمت الهی است.

امواج تورم و رکود اقتصادی قرار نیست توی سر سرمایه داران خراب شود.تمام تلاش انها و دولتهاشان اینست که این امواج روی سر طبقه کارگر خراب شود.قیمت مزد پائین بیاید زندگی مردم محدود تر شود اونها کمربندهاشان را تنگ تر کنند و اون یکی ها از ثروت باد اورده بترکند و به تسخیر کرات اسمانی بپردازند!

هر چند وقت جنگی راه می اندازند تا همین دور طیب شود.

جنگ کاسبی بزرگ و کثیف سرمایه دارانست که نتوانستند در زمان صلح سود کافی ببرند.

جنگهای نیابتی خاورمیانه براشان کافی نبود حالا در اروپا جنگ راه انداخته اند.

این واقیت جلوی مردم و طبقه کارگر قرار دارد.اینست که حامیان سوسیالیزم تکرار می کنند که 

زمانه ما زمان انتخاب است:”یا بربریت سرمایه داری یا سوسیالیزم”!

منابع بیشتر:

(۱)تورم ۷ و نیم در صدی  در اروپا

www.reuters.com/world/europe/broad-based-euro-zone-inflation-record-high-75-april-2022-04-29/

(2)تورم انقباضی

www.investopedia.com/terms/s/shrinkflation.asp#:text+Shrinkflation%%20 is 

(۳)تورم در امریکا

https://nypost.com/2022/04/28/us-economy-shrank-by-1-4-as-inflation-takes-toll-on-gdp

(4)در مورد ایلان ماسک

Elon Musk – Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate