اخراج و رفتارهاى غير انسانى با كارگران معدن سونگون بايد پايان داده شود!

كلنگ  چپاول و دروغ حدود ٣٠ سال پيش در روستاى سونگون بزمين زده شد.  روستائيانى كه شاهد ويران شدن خانه هاى گلى خود بوسيله بولدوزرها و منفجر شدن زمينهاى اطراف بوسيله ديناميت بودند هنوز آواره، هنوز سرگردان، هنوز منتظر مسكن و هنوز منتظر برآورده شدن وعده هايى هستند كه به آنها داده شده بود. عمليات بهره بردارى از معادن مس و طلاى سونگون با دروغ و فريب شروع شد و با رفتارهاى وحشيانه و غير انسانى با كارگران شاغل در اين معادن ادامه يافت. از ايجاد آلودگى و مسموميت در محيط زيست منطقه و عدم پذيرش كوچكترين مسئوليت از طرف كارفرمايان گرفته تا پرداخت نكردن بموقع دستمزد كارگران، كشتار كارگران  از طريق عدم ايجاد محيط وشرايط امن و عدم تامين وسايل ايمنى براى كارگران، تفرقه اندازى بين كارگران و اخراجها و بيكارسازيهاى مدام در پرونده صاحبان شركتها و دلالان سود مرتبط به معدن سونگون ثبت شده است.

اخراج كارگران و حتى باز پس گيرى كفش و لباس كار كارگران از طرف شركت  پاوان، كه ويدئو كليپهايى از آن در مدياى اجتماعى قابل رويت است، جديدترين نمونه از رفتارهاى تحقير آميز و غير انسانى با كارگران شاغل در اين مجتمع صنعتى است.

به اين رفتارهاى تحقيرآميز و غير انسانى بايد پايان داده شود. و تنها راه پايان دادن به اينگونه رفتارها متحد شدن و اعتراض متحدانه خود كارگران است. داشتن كار با يك درآمد مكفى و شركت در توليد اجتماعى حق انسانى همه ماست. از ثروت عظيم توليد شده بوسيله خود كارگران در معدن سونگون نه تنها ميشود معاش و زندگى همه كارگران شاغل، بازنشسته و اخراجى اين مجموعه را در يك سطح مناسب تامين كرد بلكه ميتوان تمام خسارات وارده بر زندگى مردم منطقه را جبران كرد و اقدامات لازم را براى سلامتى و جبران خسارات وارده برمحيط زيست منطقه انجام داد.

ما همه كارگران شاغل و اخراجى همه شركتهاى درگير در صنايع مس سونگون را، و همچنين ساكنين روستاهاى اطراف معدن را كه بخاطر فعاليتهاى معدن صدمه ديده اند، براى دست زدن به يك اقدام متحدانه عليه اخراج و رفتارهاى ضد انسانى و تفرقه افكنانه كارفرمايان و صاحبان شركتهاى دست اندركار فعاليتهاى معدن سونگون و مقامات دولتى حامى اين ظالمان فرا ميخوانيم.

 

 

كميته آذربايجان حزب كمونيست كارگرى ايران

٦ دى ١٣٩٩، ٢٦ دسامبر ٢٠٢٠

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate