اخباروگزارش های کارگری  ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

زنده وجاوید باد خاطره ۲۰کارگربخون خفته کارخانه جهان چیت کرج بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در۸اردیبهشت ماه ۱۳۵۰

۲هزارکارگر کارخانه جهان چیت کرج دراعتراض به شرایط کاری دردناک کارخانه های محمدصادق فاتح یزدی،روز۸اردیبهشت ماه سال۱۳۵۰ دست به تظاهرات خیابانی زدند وتصمیم داشتند پیاده به سوی تهران راهپیمایی کنند، ژاندارم ها بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در کاروانسرای سنگی بررویشان آتش گشودند و۲۰نفرازکارگران جانشان را ازدست دادند.

یاد وخاطرشان جاویدان باد

– ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

کارگران پروژه‌ای شرکت جهانپارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه بیدبلند بهبهان دست به اعتصاب زدند

– اعتصاب کارگران اداری شرکت گازشهرستان قروه دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ونداشتن امنیت شغلی برای چندمین بار

– کارگران شهرداری شوش درچهارمین روز اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق  و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری شوش سفره خالی پهن کردند

– ازسرگیری اعتراضات کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وپرداخت کامل نشدن حق بیمه بابرپایی تجمع مقابل شهرداری وفرمانداری

– دومین روزاعتصاب،تجمع وراهپیمایی کارکنان شهرداری اهوازدراعتراض به کاهش حقوق

– اعتراض کارکنان دانشگاه آزاد دزفول نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با برپایی تجمع وپهن کردن سفره خالی

– اعتراض شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به محاکمه روح الله(رادا) مردانی

– عسل محمدی به یک سال و ۸ ماه حبس محکوم شد

– بازداشت هفت نفر از فعالین کارگری در بانه

– احضار غلامرضا شریفه معلم بازنشسته به ستاد خبری اطلاعات سنندج

– تجمع اعتراضی  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به ایجاد جو خفقان و سیاست های پادگانی حراست 

– جان باختن یک کارگرجوان درنیشابوربر اثر سقوط از ارتفاع

– سرویس رفت وآمد کارکنان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هم واژگون و ۷ مصدوم برجا گذاشت

*ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای صنایع نفت ،گاز وپتروشیمی ونیروگاه ها برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت:

کارگران پروژه‌ای شرکت جهانپارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه بیدبلند بهبهان دست به اعتصاب زدند

امروز چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای شرکت جهانپارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه بیدبلند بهبهان نیز دست به اعتصاب زدند.  

کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.  

اتحادیه آزاد کارگران ایران 

*اعتصاب کارگران اداری شرکت گازشهرستان قروه دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ونداشتن امنیت شغلی برای چندمین بار

روز سه شنبه ۶ اردیبهشت برای چندمین،حدود ۷۰ کارگر اداری شرکت گازشهرستان قروه در استان کردستان برای انعکاس صدای اعتراضشان به عدم پرداخت بموقع حقوق،عیدی،سنوات و اضافه کار ونداشتن امنیت شغلی مبنی بر عقدقراردادکاری دست از کارکشیدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،پیمانکار این بخش در شرکت گاز شهرستان نه تنها حقوق و مزایای کارگران را پرداخت نکرده بلکه حتی تا این لحظه قرارداد کاری هم با آنان نبسته و همین باعث نگرانی کارگران شده که شغل خود را از دست بدهند.

بنابهمین گزارش،ناتوانایی پیمانکار از نظر مالی گریبان کارگران را گرفته به طوری که به دنبال تعدیل نیرو بوده و حتی قصد دارد حقوق را به صورت حجمی پرداخت کند نه مطابق قانون کار!

 و این درست، همان مسئله ای است که کارگران نسبت به آن معترض اند و سؤال دارند که چرا پیمانکاری را می گیرند که توان مالی ندارد و به در بسته که می خورد از حق کارگر می زند؟!

این تعداد کارگر با سابقه بالا که چند سال است برای شرکت گاز کار می کنند از نبود ضمانت شغلی خود نگرانند و این نگرانی زمانی بیشتر می شود که باید برای گرفتن حق خود دست به اعتصاب و تحصن بزنند!

تحصنی که یک بار در آبان ماه سال گذشته رخ داد و در دی ماه هم صورت گرفت و به اسفند هم رسید و هر بار با وعده ها پیش می رفت و در نهایت هم حقوقی که باید سر ماه پرداخت شود آخر ماه به دستشان می رسید! همانند اسفند که درست روز بیست و هشتم حقوق خود را گرفتند.

به دلیل همین عقب افتادن حقوق، روی به قرض گرفتن آروده اند و به قول خودشان آن قدر قرض کرده اند که دیگر چوب خطشان پر شده است.

*کارگران شهرداری شوش درچهارمین روز اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق  و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری شوش سفره خالی پهن کردند

روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت برای چهارمین روز متوالی،کارگران شهرداری برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق  و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان تجمع کردند وسفره خالی پهن کردند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق  و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری برای سومین روز متوالی

روز سه شنبه ۶ اردیبهشت برای سومین روز متوالی، کارگران شهرداری شوش به تجمعشان مقابل فرمانداری برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق  و وعده های توخالی مسئولان ادامه دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،شهردار شوش چندی پیش اعلام کرده بود حقوق معوقه کارگران در روزهای آینده پرداخت می‌شود.

*ازسرگیری اعتراضات کارگران شهرداری کوت‌عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وپرداخت کامل نشدن حق بیمه بابرپایی تجمع مقابل شهرداری وفرمانداری

روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، کارگران شهرداری کوت‌عبدالله دور جدید اعتراضشان را  نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وپرداخت کامل نشدن حق بیمه بابرپایی تجمع مقابل شهرداری وفرمانداری از سرگرفتند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: ۳ ماه حقوقشان پرداخت نشده است وبیمه‌ی برخی از ماه‌ها با وجود اینکه کامل سرِ کار بوده‌ایم ناقص رد شده است و معلوم نیست با این وضعیتِ رد شدنِ بیمه‌ها تا کی باید کار کنیم و اصلا می‌توانیم روزی بازنشسته شویم یا نه؟!

آنها افزودند:از روز بیستم برج دوازده پیمانکار جدید روی کار آمده اما این پیمانکار هم هنوز حقوق کارگران را پرداخت نکرده است. 

آنها گفتند: پیمانکار جدید علت‌ عدم پرداختِ حقوق را عدم عقد قرارداد با شهرداری می‌داند و می‌گوید هر زمان شهرداری با من قرارداد ببندد حقوق‌ها را پرداخت می‌کنم. حالا ما بین پیمانکار قبلی و جدید گیر افتاده‌ایم؛ نه از پیمانکار قبلی حقوق گرفتیم و نه از پیمانکار جدید. 

*دومین روزاعتصاب،تجمع وراهپیمایی کارکنان شهرداری اهوازدراعتراض به کاهش حقوق

روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت برای دومین روز متوالی، کارگران شهرداری اهوازبرای اعتراض به کاهش حقوق مبنی بر حذف برخی آیتم ها دست ازکارکشیده ودرمحوطه شهرداری این کلانشهرتجمع وسپس بطرف ساختمان شورای شهر راهپیمایی وبه تجمعشان ادامه دادند.

براساس گزارشات رسانه ای شده کارگران قراردادی ورسمی شهرداری اهواز خواستار استعفای رضا امینی شهردار اهواز و اعضای شورای شهر شدند.تجمع کنندگان همچنین شعار میدادند:«مدیربی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم».

*اعتراض کارکنان دانشگاه آزاد دزفول نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با برپایی تجمع وپهن کردن سفره خالی

روزسه شنبه ۶ اردیبهشت، کارکنان دانشگاه آزاد دزفول برای انعکاس اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق دست به تجمع زدند ودر محوطه دانشگاه سفره خالی پهن کردند.

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: هر ماه درصدی از حقوق ما داده میشود و قسمتی از حقوق پرداخت نمیشود

وی ادامه داد: هرماه پول بیمه تکمیلی از حساب کارمندان کسر میشه اما بحساب بیمه واریز نمیشه و همین باعث شده تا کارمندان نتوانند از بیمه تکمیلی شان بدرستی استفاده کنند، تقریبا هیچ کارمندی نمیتواند وام بگیرد چون وامهایی که کارمندان از بانک ملی دانشگاه گرفته اند و از حقوقشان ماهانه کسر میشود به حساب بانک واریز نمیشود لذا کارمندان قسط معوقه دارند و جزو بدحسابان بانکی کشور محسوب میشوند و از هیچ بانک دیگری نیز نمیتوانند وام بگیرند.

*اعتراض شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به محاکمه روح الله(رادا) مردانی

طبق ابلاغیه ای که برای روح الله(رادا) مردانی صادر شده او باید  ۱۱ اردیبهشت به اتهام تمرد نسبت به مامورین در حین انجام وظیفه و نیز اتهام نشر اکاذیب در شعبه ۱۰۱(کیفری ۲) شهر ستان نور آباد محاکمه شود.شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن پرونده سازی و محاکمه فعالان صنفی معلمان انتظار دارد رادا مردانی در این دادگاه از اتهامات واهی مطروحه تبرئه گردد.

*عسل محمدی به یک سال و ۸ ماه حبس محکوم شد

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت عسل محمدی را عینا تایید کرد. خانم محمدی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود. 

براساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و ابلاغ شده است، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۱ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

*بازداشت هفت نفر از فعالین کارگری در بانه

روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت و در آستانه‌ی روز جهانی کارگر نیروهای امنیتی ۷ تن از فعالین کارگری و اجتماعی شهر بانه با نام‌های سعید محمدی، حسن عزتی، نیشتمان رحمتی، پروین عبدالله پور، رحمان سلیمانی، افشین رحیمی و فاتح مجیدی را بازداشت کردند. 

ماموران امنیتی با هجوم به منازل این افراد و بدون ارائه حکم قضایی، آنها را بازداشت کرده‌اند. 

 نیشتمان رحمتی دیروز آزاد شد؛ اما اخبار حاکی از انتقال سایر بازداشت شدگان به بازداشتگاه اطلاعات سنندج دارد.

*احضار غلامرضا شریفه معلم بازنشسته به ستاد خبری اطلاعات سنندج

امروز چهارشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ غلامرضا شریفه معلم بازنشسته و از فعالین فرهنگیان سنندج به ستاد خبری اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

منبع ۳ خبر بالا: کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع اعتراضی  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به ایجاد جو خفقان و سیاست های پادگانی حراست 

روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریزبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به ایجاد جو خفقان و سیاست های پادگانی حراست و قراردادن بازرسی حجاب مقابل خوابگاه های دخترانه دست به تجمع مقابل ساختمان ستادمرکزی این واح آموزش عالی زدند وشعارهای زیر را سردادند:

  • نه پادگان نه زندان درود بردانشگاه
  • حراست بترسید ما همه باهم هستیم
  • مسئول بی کفایت استعفا استعفا
  • مسئول بی لیاقت  استعفا استعفا

براساس گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی این تجمع بدنبال اینکه نیروی حراست راه را برای دو تن از دانشجویان دختر در برابر خوابگاه دخترانه سد کرده و مانع عبور ایشان از آنجا شدند،برگزارشد.

*جان باختن یک کارگرجوان درنیشابوربر اثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ساختمانی  ۳۰ ساله حین کار در ارتفاع طبقه ششم یک ساختمان در حال ساخت واقع در در خیابان باهنر جنوبی نیشابور به طبقات پایین‌تر سقوط کرد و جان خودراازدست داد.

*سرویس رفت وآمد کارکنان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هم واژگون و ۷ مصدوم برجا گذاشت

صبح روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، مینی‌بوس حامل کارکنان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در ورودی خمینی‌شهرواژگون شد ویک زن و ۶ مرد مصدوم شدند  وچهار نفرشان به بیمارستان ۹ دی خمینی شهرمنتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate