اخباروگزارش های کارگری  ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری  ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– فراخوان تجمع سراسری معلمان به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر

– گسترده تر ومستحکمترباد همبستگی کارگران درراه احقاق حقوق برحقشان:

۱- ما همه اقبال تامرادی  هستیم

۲- اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی مخابرات استان گیلان برای اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران حق طلب وخلف وعده شرکت پیمانکاری شسکام

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل  سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی، ایلام،خوزستان،قزوین ،کرمانشاه، گیلان،مرکزی و….

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

همکاران ما با اعتراضاتشان به پیشواز اعتصاب سراسری پنجم اردیبهشت میروند

– اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر

– اعتصاب کارگران داربست‌بند در پتروشیمی کیان

– ادامه اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به عدم تامین امنیت شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع در محل کار

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی اصفهان نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

– اطلاعیه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران نوبت کار شرکت های نفت و گاز نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

– گزارش تکمیلی تجمع اول اردیبهشت فرهنگیان – برپایی تجمع در۷۲ شهر-

– گزارش خبری کانون صنفی فرهنگیان گیلان درباره تجمع اول اردیبهشت

– اعتصاب کامیونداران در شهرک حمل و نقل بندرعباس برای اعتراض نرخ کرایه بار،نحوه توزیع بار،فرآیندهای بندری و‌ گمرکی ووضعیت نامناسب بهداشتی و استراحتگاه

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نسبت به عملکرد حراست دانشگاه منجمله یورش ددمنشانه به یکی از همکلاسی های دختر و ضرب وشتمش

– تجمع اعتراضی دانشجویان داوطلب کنکور ارشد  نسبت به زمان آزمون مقابل دیوان عدالت اداری 

– مرگ ومصدومیت ۲ کارگر شهرداری قائم شهردر حادثه ریزش آوار

*فراخوان تجمع سراسری معلمان به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر

فرهنگیان شریف بازنشسته و شاغل!

درود بر شما

همانطور که می‌دانید ۱۲ اردیبهشت سال‌روز جان باختن ابوالحسن خانعلی به دست نیروهای سرکوبگر  در سال ۱۳۴۰ است. از آن زمان این تاریخ به صورت غیررسمی روز معلم نام گرفت. در دهه هشتاد کانون‌ها و انجمن‌های صنفی با احیای نام ابوالحسن خانعلی، روز معلم را به این مناسبت ثبت نمودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هفته معلم را به تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته تبریک و شادباش می‌گوید و یاد و خاطره خانعلی و تمام معلمان جانباخته راه آموزش و آزادگی و برابری را گرامی می‌دارد.

همکاران عزیز! 

با توجه به اینکه  هنوز مطالبات ما محقق نشده، شورای هماهنگی به تجمع سراسری در روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت در سراسر ایران فراخوان می‌دهد. 

از آنجایی که این روز مصادف با اول ماه می و روز جهانی‌ کارگر است و اکثریت والدین دانش‌آموزان ما کارگران و زحمتکشان هستند و مطالبات معلمان مانند آموزش رایگان و باکیفیت، افزایش حقوق بالای خط فقر ، حق تجمع و تشکل‌یابی و حق فعالیت آزادانه و آزادی معلمان و کارگران با سایر اقشار کارگری مشترک است. 

شورای هماهنگی ضمن تبریک اول ماه می به کارگران شریف جهان و ایران و دفاع از مطالبات و حق اعتراض کارگران، از والدین دانش‌آموزان خود می‌خواهیم برای تحقق مطالبات خود و دفاع از اصل آموزش رایگان و باکیفیت از مطالبات معلمان که بخشی از مطالبات اکثریت جامعه است حمایت نمایند و صحنه‌ واقعی از اتحاد فرهنگیان و سایر اقشار اجتماعی را رقم بزنند.

 امیدواریم که سایه اتحاد عمل زمینه همبستگی بیشتر بین تمام اقشار جامعه برای تحقق حاکمیت مردم ، دموکراسی، آزادی، برابری، رفاه و شادی فراهم گردد.

وعده ما : 

یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

ساعت ۱۰

تهران : مقابل مجلس

مراکز استان‌ها : ادارات کل آموزش و پرورش 

شهرستان‌ها : اداره آموزش و پرورش

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

*گسترده تر ومستحکمترباد همبستگی کارگران درراه احقاق حقوق برحقشان:

۱- ما همه اقبال تامرادی  هستیم

امروز یکشنبه  ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱،ساعت ده صبح آقای اقبال تامرادی  (معلم) با همراهی عده ای از همکاران و اعضای هیت مدیره انجمن صنفی معلمان خوزستان در دادگاه انقلاب شهرستان باغملک برای دفاع از اتهام های انتسابی شرکت کردند.

سپاس از تمام دوستان وکنشگرانی که آقای تامرادی را همراهی کردند.

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲- اعتصاب وتجمع کارگران شرکتی مخابرات استان گیلان برای اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران حق طلب وخلف وعده شرکت پیمانکاری شسکام

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت، کارگران شرکتی مخابرات استان گیلان برای اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران حق طلب وخلف وعده شرکت پیمانکاری شسکام دست از کارکشیدند وتجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:تعدادی از همکار حق طلبشان پس از اتمام قرارداد از کار اخراج شدند.

آنها افزودند:کارگران مخابرات استان گیلان یکسال است که به قراردادهای کارگری معترض بوده و از دی ماه ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان از امضا قرارداد امتناع ورزیده‌اند. 

آنهاادامه دادند:به اجرا نشدن صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل مخابرات معترض هستند ودر جلسات مشترکی که بین مدیران رده بالای اداره کار استان با مدیران مخابرات و نمایندگان کارگری برگزار شده است، نادرست بودن و اجرا نشدن صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل مخابرات به تایید رسیده است. 

آنها اضافه کردند: شرکت متعهد شده بود که با اصلاح و تایید نمایندگان کارگری و اداره کار اقدام به انعقاد قرارداد کند. حال با گذشت ۶ ماه از صورتجلسات و تعهدات مخابرات منطقه و شرکت پیمانکار (شسکام)، نه تنها اصلاحات لازم در قرارداد انجام نشده، بلکه در اقدامی عجیب و خلاف قوانین کار با اعمال فشارهایی نظیر جا به جا کردن نیروها، اخراج و تهدید پرسنل، جانشین جدید مدیر منطقه سعی در انعقاد اجباری قراردادها دارد.

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل اداره کل  سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی، ایلام،خوزستان،قزوین ،کرمانشاه، گیلان،مرکزی و….

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت،برای سومین بار درسال جدید، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشوربرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش دست به تجمع مقابل اداره کل  سازمان تامین اجتماعی استان های آذربایجان شرقی، ایلام،خوزستان،قزوین ،کرمانشاه، گیلان،مرکزی و….در کلانشهرهای تبریز،ایلام،اهواز،قزوین،کرمانشاه،رشت،اراک و….زدند.

+گزارش رسانه ای شده:

درخواست بازنشستگان کارگری گیلان برای صدور احکام افزایش مستمری‌ها

بازنشستگان کارگری در گیلان خواستار صدور احکام حقوقی جدید خود شدند.

امروز (چهارم اردیبهشت)، بازنشستگان کارگری استان گیلان مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

حاضران در تجمع می‌گویند: نگران افزایش مستمری سال جدید هستیم؛ باید هرچه سریع‌تر، احکام حقوقی جدید صادر شود؛ اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و دستمزد شایسته، حق بازنشستگان است.

این بازنشستگان در عین حال، خواستار ارائه خدمات درمانی رایگان، تسهیلات رفاهی مکفی و برخورداری از حق مشارکت در تامین سرنوشت شدند. آن‌ها می‌گویند: برای اجرای باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل و بهبود وضعیت سازمان تامین اجتماعی، دولت باید نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام کند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

همکاران ما با اعتراضاتشان به پیشواز اعتصاب سراسری پنجم اردیبهشت میروند

١١ اردیبهشت روز جهانی کارگر را گرامی میداریم

همانطور که قبلا اعلام کردیم ما کارگران پیمانی پروژه ای نفت برای پیگیری مطالباتمان و در اعتراض به تعرض هر روزه به زندگی و معیشت خود به استقبال اعتصاب سراسری  برای روز پنجم اردیبهشت میرویم.  در پی این تصمیم همکاران ما  در پالایشگاه اصفهان، فازهای گازی عسلویه و پتروشیمی بوشهر واقع در میانه  شهرهای عسلویه و کنگان)  به استقبال اعتصاب سراسری رفته و از  هم اکنون وارد اعتصاب شده اند تا عزم راسخ خود را جهت پیگیری مطالباتشان به پیمانکاران  مفتخور نشان دهند.  شیفت کاری بیست روز کار و ده روز مرخصی و افزایش حقوقها در سطوح اعلام شده ما کارگران پیمانی، از جمله مطالبات فوری ماست و باز هم تاکید میکنیم که حقوقها باید متناسب با نرخ واقعی هزینه های زندگی و افزایش هر روزه آن افزایش یابد و  مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد. همچنین باید به امیتی کردن مبارزات و تهدید همکاران به اخراج بخاطر طلب حق و حقوق شان خاتمه داده شود و شرایط کاری و زیستی در محیطهای کار و زندگی انسانی باشد.  از جمله ما خواستار بهبود قابل قبول خوابگاهها، غذاخوریها و وضع  غذا در کمپ ها هستیم.

در عین حال ما نیز همچون معلمان و بازنشستگان بر خواستهایی چون درمان رایگان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن به عنوان  حقوق پایه ای همه کارگران و همه مردم و خاتمه دادن به پرونده سازیهای امنیتی تاکید داریم و خواستار آزادی کارگران زندانی، معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی هستیم.   

در آخر با تاکید بر دو خواست اساسی خود  کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه  اقتصادی در مراکز نفتی و برای پیگیری مطالباتمان همراه با معلمان عزیز به استقبال روز جهانی کارگر میرویم.  اول ماه مه روز همه ما کارگران و همه مردم درد کشیده از بردگی و استثمار است. همه با هم این روز را گرامی بداریم.

*اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر

امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای پیمانکاری فرجود شاغل در پتروشیمی بوشهر پس تجمع دست به اعتصاب زده و به خوابگاه‌ها برگشتند. 

کارگران پروژه‌ای نفت اعلام کرده بودند که چنانچه تا امروز چهارم اردیبهشت خواسته‌های‌شان محقق نشود از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد. 

کارگران پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزد و تغییر نوبت‌کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. 

حدود یکصدهزار نفر از کارگران پروژه‌ای نفت تابستان گذشته دست به اعتصابی ۳ ماهه زدند. برخی از شرکت‌ها خواسته‌های کارگران را بی‌جواب گذاشتند و برخی نیز بخشی از مطالبات را اجر کردند. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران

درهمین رابطه:شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

سوت آغاز اعتصاب به صدا در آمد

برابر اخبار رسیده امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱  همکاران پروژه‌ای ما  شاغل در شرکت فرجود ( پیمانکاری منوچهر موسوی ) در  سایت یک پتروشیمی بوشهر در عسلویه جاده پارسیان به کنگان دست از کار کشیده و با ترک کارگاه به خوابگاهها بازگشتند.

*اعتصاب کارگران داربست‌بند در پتروشیمی کیان

امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران داربست‌بند پیمانکاری علیخانی شاغل در پتروشیمی کیان واقع در عسلویه دست به اعتصاب زدند. 

کارگران پروژه‌ای نفت اعلام کرده بودند که چنانچه تا امروز چهارم اردیبهشت خواسته‌های‌شان محقق نشود از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد. 

کارگران پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزد و تغییر نوبت‌کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. 

حدود یکصدهزار نفر از کارگران پروژه‌ای نفت تابستان گذشته دست به اعتصابی ۳ ماهه زدند. برخی از شرکت‌ها خواسته‌های کارگران را بی‌جواب گذاشتند و برخی نیز بخشی از مطالبات را اجر کردند. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران

درهمین رابطه:شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

اعتصاب به پتروکیان هم رسید

بنا بر اخبار دریافتی امروز پس از این که مشخص شد علیخانی پیمانکار فاز دو پتروشیمی پترو کیان حاضر به پذیرش افزایش دستمزدها و شرایط کاری همکاران نیست همگی داربست بندان پروژه با تعطیلی کارگاه به اعتصاب پیوستند.

گفته می شود این شرکت پیمانکاری از بستگان علیرضا علیخانی عضو هیات مدیره پترو کیان است که به نمایندگی از یکی از سهامداران اصلی حضور دارد.

حذف و برچیده شدن شرکت های پیمانکاری از خواست های اصلی ماست. 

دست این فاسدان رانت خور که کاری جز استثمار ما و پایین نگه داشتن دستمزدهای ما را ندارند از سفره خود کوتاه می کنیم.

پیش بسوی گسترش اعتصابات

*ادامه اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به عدم تامین امنیت شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان با تجمع در محل کار

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تامین امنیت شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان دست  به تجمع در محل کارشان زدند.

کارگران معترض مجتمع فولاد اهوازدرباره دلایل تجمعشان نوشتند:

– اعتراف سرپرست انتصابی بانک ملی در چند وقت گذشته مبنی بر اینکه هیچ برنامه کوتاه ، میان و بلند مدتی برای حل معضلات شرکت ندارد.

– عدم رضایت افکار عمومی شرکت از تصمیمات گرفته شده. 

– عدم ورود مواد اولیه و توقف اکثر خطوط تولید. 

– عدم تهیه قطعات و بازسازی خطوط. 

– کاهش سرانه اضافه کار پرسنل تا سطح ۴۰ ساعت. 

– توهین به شخصیت پرسنل شرکت گروه ملی با توزیع کارت های ۵۰۰ هزارتومانی رفاه که بیشتر به صدقه شباهت دارد تا سبد ارزاق ماه مبارک رمضان. 

– همچنین قرار بر این شده که علیرغم موصوبه شورای عالی کار ، حقوق فروردین ماه بر اساس فرمول سال گذشته محاسبه شود و مابه التفاوت آن موکول شود به زمانی نامعلوم.

تجمع کنندگان اعلام کردند که در صورت عدم پاسخگویی به مطالباتشان تجمعی چند برابر تجمع امروز مقابل استانداری خوزستان و پس از آن مجلس برگزارخواهند کرد.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی اصفهان نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت، کارگران کارخانه کاشی اصفهان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع  مقابل استانداری اصفهان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند: کارخانه از بهمن ماه سال گذشته تعطیل شده وبا تعطیل شدن خطوط تولید، آنها خانه نشین و بیکار شده اند.

آنها افزودند:حقوقشان طی این چندماه وهمچنین مطالبات معوقه برجامانده از چند سال گذشته پرداخت نشده است.

آنها با اشاره به این که زیرساخت های مورد نیاز برای کار و تولید در این واحد مهیا است، اضافه کردند: کارخانه تا سال ۸۸ دولتی بود و بدون هیچ گونه مشکلی فعالیت و سوددهی داشت اما پس از واگذاری به بخش خصوصی با چالش ها و مشکلات مختلف روبرو شده است.

*اطلاعیه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران نوبت کار شرکت های نفت و گاز نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران نوبت کار شرکت های نفت و گاز نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا،اطلاعیه ای بشرح زیر منتشرکرد:

مقررشده است، کارگروه تخصصی ویژه ای متشکل از مدیریت و شرکت های مرتبط و نمایندگان پرسنل با هدف بررسی مجدد موضوع تثبیت شیفت ۱۲ ساعته جهت نوبتکاران و دريافت نظرات وزارت نفت، تشکیل شود و با برگزاری جلسات کارشناسی در اسرع وقت، جمع بندی و نظر نهایی خود را در این خصوص  به هیئت مدیره شرکت ملی  مناطق نفتخیز جنوب ارائه نمایند.

بدیهی است پس از بررسی نظرات کارشناسی و جمع بندی نهایی در هئیت مدیره، نتایج حاصله به اطلاع نوبت­كاران خواهد رسید .

*گزارش تکمیلی تجمع اول اردیبهشت فرهنگیان – برپایی تجمع در۷۲ شهر-

روز اول اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از حدود دو ماه وقفه در تجمعات و اعتراضات خیابانی، بار دیگر با فراخوان شورای هماهنگی فرهنگیان، معلمان به خیابان آمدند و صفحه‌ای دیگر از کنشکری خویش را به نمایش گذاشتند.

در این روز یک‌بار دیگر معلمان نشان دادند که آموزگاری را صرفاً در چارچوب کلاس درس و مدرسه محدود نمی‌کنند و از آن فراتر رفته و کلاس درس خود را به پهنه کل کشور و شهرها و خیابان‌ها گسترش می‌دهند.

از سوی دیگر، معلمان بر این مهم تاکید نمودند که فارغ از مسائل تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان و مشکلات اقشار مختلف جامعه نیستند و علاوه بر مشکلات معیشتی خویش فریاد عدالت‌ برای همه اقشار را پیش کشیده‌اند.

اصرار بر اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی نشان‌دهنده عزم راسخ معلمان برای فریاد عدالت برای همگان است. 

علاوه بر این، معلمان در این روز به سرکوبگری حاکمیت در قبال مطالبه به حق کنشگران صنفی اعتراض کردند و با در دست داشتن تصاویر معلمان زندانی شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد”، سر دادند و خواستار پایان دادن به پرونده‌سازی، حبس و دیگر شیوه‌های سرکوب شدند. آنها نشان دادند که اقدامات سرکوب‌گرانه بعد از هر دوره از خیزش‌ها، نه تنها باعث ترس و بر هم زدن تجمعات نمی‌شود، بلکه معلمان را در مطالبه‌گری خویش جدی‌تر می‌کند و رادیکالیسم را شتاب می‌بخشد.

در این روز هزاران معلم در بیش از ۷۰ شهر کشور به خیابان آمدند و جدیت خویش در مطالباتشان را به صحنه کشیدند. 

فهرست زیر اسامی تعدادی از شهرهایی است که به فراخوان شورای هماهنگی پاسخ دادند و به تجمع سراسری کشوری پیوستند: بوشهر، شیراز، تهران، کرمان، رشت، سنندج، اصفهان، الیگودرز، اسلام‌آباد غرب، ساری، بابل، همدان، تبریز، مریوان، برازجان، ماهشهر، شیروان، اهواز، هرسین، جلفا، ملارد، سردشت، فیروزآباد، کازرون، رستم، داراب، زرین دشت، سیرجان، بروجرد، شوش، دلفان، سقز، بانه، شوشتر، مهریز، کرج، زیویه، اراک، کوهدشت، شهرکرد، لرستان، تاکستان، قم، شهرضا، بیجار، بوکان، نیشابور، دهگلان، زنجان، کرمانشاه، پلدختر، کامیاران، مشهد، یزد، بهمئی، یاسوج، لاهیجان، اندیمشک، خمینی شهر، اردبیل، باغملک، تربت حیدریه، زاهدان، قزوین، ایذه، فسا، لامرد، نجف‌آباد، دیواندره، رضوانشهر، پاسارگاد، شهریار.

متاسفانه تجمع در تهران با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی شکل نگرفت و ۴۰ زن معلم و ۳۰ معلم مرد دستگیر شدند. معلمان زن به بازداشتگاه وزرا و مردان به کلانتری گیشا منتقل شدند که خوشبختانه تا آخر روز پنجشنبه همگی آزاد شدند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش خبری کانون صنفی فرهنگیان گیلان درباره تجمع اول اردیبهشت

کانون صنفی فرهنگیان گیلان مطلع شده که دو تن از همکاران ما  آقایان حسن نظریان و مهدی جباری بعد از پایان تجمع یکم اردیبهشت در لاهیجان مورد اهانت مسئول حراست آموزش و پرورش و پلیس امنیت این شهرستان قرار گرفته اند.بنا بر اخبار دریافتی از منابع موثق و شاهدان عینی، تجمع اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ که با حضور تعدادی از همکاران شاغل و بازنشسته در لاهیجان برگزار گردید،

سخنرانان تجمع، مطالبات اصلی جنبش معلمان را در جوی آرام بیان نمودند و با آرامش هم به پایان رساندند.اما متاسفانه در پایان تجمع، مسئول حراست اداره آموزش و پرورش، دوتن از همکاران شاغل آقایان نظریان و جباری  را فراخوانده  و کارت پرسنلی این عزیزان را ضبط نمود.

در این بین، ماموران لباس شخصی که ادعا داشتند از پلیس امنیت هستند، با الفاظی نامناسب و با  خشونت کلامی آقای حسن نظریان را به زور وارد اتاق اداره کردند و  شخصی که خود را رئیس پلیس امنیت لاهیجان می نامید، با هتاکی و تهدید خطاب به  آقای نظریان می‌ گفت: «گردنتان را خورد می کنیم»

بنا بر اخبار دریافتی از همکاران شاهد در صحنه، هماهنگی مسئول حراست و نیروهای امنیتی در این میان جای تعجب و شگفتی و تاسف داشت.

بارها همکاران  به نیروهای پلیس امنیت اعلام کردند:«اینجا آموزش و پرورش است و خانه ی معلمان، شما به چه مجوزی وارد اداره شده اید، جز فحاشی پاسخ دیگری دریافت نکردیم.»

آیا به راستی آموزش و پرورش را باید به چنین فضایی برای معلمان تجمع کننده تبدیل کرد؟ بنا بر گزارشات همکاران در صحنه 

دقایقی  بعد از این اتفاقات و بهم ریختن جو اداره، با پادرمیانی سرپرست اداره آموزش و پرورش،آقای حسن نظریان آزاد شد.آقای نظریان به دلیل اصابت مشت به شدت از قسمت کتف احساس درد دارند و کت شان هم  پاره شده است.کانون صنفی فرهنگیان گیلان ضمن محکوم کردن چنین برخوردهای زننده ای با جامعه معلمان و سپاس از اقدام سرپرست اداره آموزش و پرورش شهر لاهیجان، اما انتظار آن می رفت  که ریاست آموزش و پرورش لاهیجان با دفاع از صیانت و شأن معلمی در حیط آموزش و پرورش، اجازه امنیتی شدن فضا علیه معلمان را در محوطه ی آموزش و پرورش ندهد و با اقتدار و شفافیت و شجاعت از حقوق معلمان،در مقابل چنین برخوردهای زننده با جامعه معلمان، صیانت و حراست می نمود تا مانع از بروز چنین اتفاق ناگواری می شد.

*اعتصاب کامیونداران در شهرک حمل و نقل بندرعباس برای اعتراض نرخ کرایه بار،نحوه توزیع بار،فرآیندهای بندری و‌ گمرکی ووضعیت نامناسب بهداشتی و استراحتگاه

ازساعت صبح روز شنبه ۳ اردیبهشت، کامیونداران در شهرک حمل و نقل بندرعباس برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به نرخ کرایه بار،نحوه توزیع بار،فرآیندهای بندری و‌ گمرکی ووضعیت نامناسب بهداشتی و استراحتگاه اعتصابشان را آغازکردند و اعلام بار در پایانه بندرعباس متوقف شد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،جمعه شب(۲ اردیبهشت)، یکی از فعالان اقتصادی در نشست پرسش و پاسخ با استاندار هرمزگان ضمن اشاره به کافی نبودن کرایه حمل بار از بندرعباس ، معطلی بیش از حد رانندگان در فرآیندهای بندری و‌ گمرکی را از عوامل بی رغبتی حضور رانندگان خودروهای سنگین در بندرعباس برای بارگیری اعلام کرد.

بنا بهمین گزارش،به دنبال این اعتصاب، رئیس کل دادگستری هرمزگان وارد شهرک حمل و نقل بندرعباس شد وبا با اعضای انجمن شرکت‌ها و متولیان حمل و نقل وکامیونداران معترض گفتگو کرد.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نسبت به عملکرد حراست دانشگاه منجمله یورش ددمنشانه به یکی از همکلاسی های دختر و ضرب وشتمش

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت برای اعتراض به عملکرد حراست دانشگاه منجمله یورش ددمنشانه به یکی از همکلاسی های دختر و ضرب وشتمش دست به تجمع در محل تحصیلشان زدند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی چون «حراست بترسید ما همه با هم هستیم»،«حراست پلیسی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «حراست آلت دست قدرت» و….خواهان تشکیل شورای حراست  و توقف گشت‌زنی در سطح دانشگاه شدند.

تجمع کنندگان بیانیه ای بقرارزیر صادر وقرائت کردند:

دانشجویان! همکلاسی‌ها!

امروز دو هفته از بازگشایی دانشگاه، بعد از دو سال تعطیلی میگذرد.

امروز شاهد اولین تجمع دانشجویی، در دفاع از حق دانشجویان هستیم.

با اینکه مدت کوتاهی است که از بازگشایی دانشگاه می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه شاهد شدت گرفتن تلاش‌هایی برای استقرار نظم پلیسی در دانشگاه هستیم. گویا تعطیلی دو ساله دانشگاه و شکاف نسلی ایجادشده میان دانشجويان، به اقتدارگرایان فرصتی برای از بین بردن دستاوردهای مبارزات دانشجویی داده. آن ها فکر می کردند که می توانند نبض دانشجو را خاموش کنند. اما این گمان، خیال خامی بیشتر نیست.

    دو هفته از بازگشایی دانشگاه ها می گذرد و ما چیزی جز اذیت و آزار ندیده‌ایم. حراست دانشگاهی که وظیفه حفاظت از دانشجو را دارد، امروزه بیش از هر نهاد دیگری مخل آسایش اوست. روندی که تنها منحصر به علم و صنعت نیست و در  سایر دانشگاه‌ها نیز به شکل های مختلف دیده می‌شود. پروژه‌ای که برای سرکوب و خنثی کردن پتانسیل سیاسی دانشگاه در جریان است نه فقط با تشدید فشارها بر فعالان و تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی بلکه همراه با فشارهایی روزانه بر عموم دانشجویان. فشارهایی همچون گسترش حوزه دخالت در پوشش دانشجویان حتی خارج از دانشگاه و ایجاد رعب و وحشت و تهدید دانشجویانی که تا پیش از این رنگ دانشگاه حضوری را به چشم ندیده بودند و برای تحصیل، کیلومترها از شهرهای خود دور شده‌اند.

    در این میان عملکرد حراست و حفاظت فیزیکی دانشگاه‌ علم و صنعت جان‌هایمان را به لب رسانده. این نهاد قدرت تا بدان جا پیش رفته که هفته گذشته وقتی تشکلی علیه این عملکرد آن‌ها دست به صدور بیانیه‌ای زد، به جمع‌آوری بیانیه‌های یک تشکل از سطح دانشگاه پرداخت و یکی از دانشجویان را مضروب و به همراه تعدادی دیگر به کمیته انضباطی احضار کرد و پای نیروهای نظامی را به صحن دانشگاه باز کرد.

    امروز دهه شصت نیست! که بتوان با اجبار، سلایق و عقاید عصر حجری خود را با زور و چماق به خورد دانشجو داد. امروزه باید حق آزادی انتخاب را پذیرفت. چاره‌ای هم جز پذیرش آن نیست. حق انتخاب، مهم‌ترین حق هر انسانی بعد از حق زندگی ست.

    ما دانشجویان، حضور نیرو های امنیتی در دانشگاه و ایجاد رعب و وحشت را به شدت محکوم می کنیم.

امروز ما دانشجویان خواستار موارد زیر هستیم:

  1. تشکیل شورای نظارت بر حراست
  2. توقف دخالت در امور شخصی دانشجویان و زیست دانشجویی و به رسمیت شناختن حق آزادی انتخاب
  3. شفاف شدن عملکرد حراست، انتشار آیین نامه‌ها و مصوبه‌ها به صورت علنی
  4. مشخص شدن هویت نیروهای حفاظت فیزیکی! (افراد باید اتیکت اسمشان را روی بیرونی‌ترین لباسشان نصب کنند.)
  5. توقف گشت زنی در سطح دانشگاه، و حذف و عدم استعمال موتورسیکلت و وسایل نقلیه موتوری توسط حفاظت فیزیکی
  6. برخورد با عاملان ضرب و شتم یک دانشجو
  7. توقف ممانعت از فعالیت‌های دانشجوییِ سیاسی، مدنی، صنفی و فرهنگی
  8. توقف پیگرد کمیته انضباطی دانشجویانی که اخیرا احضار شده‌اند
  9. رفع محدودیت رفت و آمد خوابگاه‌ها
  10. حدف سرشماری شبانه خوابگاه‌ها

و در آخر:

  1. توقف امنیتی سازی دانشگاه و عدم حضور دوباره نیروهای نظامی

*تجمع اعتراضی دانشجویان داوطلب کنکور ارشد  نسبت به زمان آزمون مقابل دیوان عدالت اداری 

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت،جمعی از دانشجویان داوطلب کنکور ارشد  برای اعتراض به زمان آزمون مقابل دیوان عدالت اداری تجمع کردند و خواستار تعویق در برگزاری این آزمون شدند.

تجمع کنندگان با اشاره به اینکه فاصله زمانی بین دو کنکور ارشد کمتر از یک سال بوده به خبرنگاران گفتند: این مسئله به ضرر داوطلبان است .

*مرگ ومصدومیت ۲ کارگر شهرداری قائم شهردر حادثه ریزش آوار

روز یکشنبه ۴ اردیبهشت،براثرریزش کانال در پروژه انتقال آب زیرگذر کوچکسرا قائمشهریک کارگر شهرداری جان خودرا زیرآوارازدست داد ویک کارگر دیگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate