اخباروگزارش های کارگری ۲ و ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲ و ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

فراخوان تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته، مستمری بگیران،ازکارافتادگان و بازماندگان 

زمان:روز يکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ – از ساعت ۱۰:۳۰ صبح

مکان :

تهران بهارستان مقابل مجلس

استانها و شهرستانها مقابل ادارات کل تامین اجتماعی

– کنش های کارگران شهرداری ها کشور در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی شبانه روزی  صدها نفراز اهالی سراوان نسبت به حمل زباله به منطقه درجاده ومسدود کردن مسیر خودروی حمل زباله کماکان ادامه دارد

– هشت روز سخت و نگران کننده را به همراه دخترم در نبود مرتضی صیدی گذراندیم.

– بیخبری و بلاتکلیفی مرتضی صیدی٬ نصرالله امیر لو و محمد ایران نژاد

– محبوبه فرحزادی، بازنشسته فرهنگی: اتفاق دیروز کارنامه حاکمیت را سیاه تر کرد

– روزسیاه

– مهدی فتحی کنشگر صنفی استان فارس به ۸ سال زندان و ابطال گذرنامه و ممنوعیت از خروج کشور محکوم شد

– تداوم سرکوب فعالین معلمان در ایران

*کنش های کارگران شهرداری ها کشور در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱

توضیحات رخداد بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ شماره
به سبب کاهش حقوق ها با رای دیوان عدالت اداری کارکنان شهرداری رشت هم برای نشان دادن اعتراضات خود در مقابل استانداری رشت دست به تجمع زدند تجمع خصوصی / دولتی تمام بخش ها رشت ۱۶/۰۱/۱۴۰۰۱ ۱
به سبب نداشتن امنیت شغلی در مقابل فرمانداری دست به تجمع زدند تجمع دولتی پسماند بجنورد ۱۷/۰۱/۱۴۰۱ ۲
یک کارگربه دلیل تصادف در حین کار جان باخت فوت نامعلوم خدمات شهری کرج ۱۶/۰۱/۱۴۰۱ ۳
به دلیل نداشتن امنیت شغلی تجمع دولتی پسماند بجنورد ۱۸/۰۱/۱۴۰۱ ۴
نسبت به عدم عقد قرارداد جدید در سال جاری و عدم پرداخت مطالبات سال گذشته اعتراض خصوصی عمرانی ایلام ۲۱/۰۱/۱۴۰۱ ۵
به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق و ۹ ماه بیمه اعتراض دولتی پسماند زاهدان ۲۳/۰۱/۱۴۰۱ ۶
به دلیل اعتراض به درخواست شهرداری برای مقابله با گران فروشی اعتصاب خودمالک غرفه‌داران تهران ۲۳/۰۱/۱۴۰۱ ۷
تصادف در حین کار فوت یک کارگر خصوصی خدمات شهری اصفهان ۲۶/۰۱/۱۴۰۱ ۸
نسبت به عدم پرداخت های به موقع حقوق توسط پیمانکار و تمایل کارگران برای عقد قرارداد مستقیم با شهرداری اعتراض خصوصی خدمات شهری منجیل ۲۷/۰۱/۱۴۰۱ ۹
نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و ۱۳ سال عیدی اعتراض دولتی تمام بخش ها ایرانشهر ۲۷/۱۰/۱۴۰۱ ۱۰
در مقابل شورای شهر به دلیل اخراج ۹۶ کارگر تجمع خصوصی خدمات شهری نیشابور ۳۰/۰۱/۱۴۰۱ ۱۱

*تجمع اعتراضی شبانه روزی  صدها نفراز اهالی سراوان نسبت به حمل زباله به منطقه درجاده ومسدود کردن مسیر خودروی حمل زباله کماکان ادامه دارد

روز جمعه ۲ اردیبهشت،حدود۵۰۰ نفراز اهالی سراوان به تجمعشان وبستن جاده ادامه دادند ومانع عبور خودروهای حمل زباله به منطقه شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در جمع تجمع کنندگان سراوان حاضر شد و ضمن اینکه از تجمع کنندگان خواست به زندگی عادی خود برگردند گفت: حتی اگر مردم در ورودی محل انباشت زباله سراوان حضور نداشته باشند ورودی این منطقه برای ورود ماشین‌های حمل زباله همچنان بسته خواهد ماند.

اما معترضین به این صاحب منصب  هم همچون فرماندار رشت قاطعانه پاسخ منفی دادند و به تجمعشان در جاده ومسدود کردن مسیر ادامه دادند.

یادآوری:

+ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی چند صد نفره اهالی سراوان نسبت به حمل زباله به منطقه درجاده ومسدود کردن مسیر خودروی حمل زباله

روز چهارشنبه ۳۱ فروردین، اهالی سراوان به تجمع شبانه روزی چند صد نفره درجاده ومسدود کردن مسیر خودروی حمل زباله برای اعتراض به حمل زباله به منطقه،ادامه دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،شبانه روز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برای جلوگیری از ورود زباله به این منطقه تجمع می‌کنند.

++مشت محکم اهالی سراوان رشت بردهان فرماندار کلانشهررشت برای وقت خریدن وادامه بازی کردن با جانشان با تخلیه زباله در منطقه

روز دوشنبه ۲۹ فروردین، حمیدرضا امام پناهی، فرماندار رشت از اهالی سراوان که با مسدود کردن مسیر خودروی حمل زباله از روز دوشنبه ۲۲ فروردین مانع از حمل زباله به منطقه شده اند،می‌خواهد برای یکبار دیگر به دولتمردان اعتماد کنند که با پاسخ نه قاطع معترضین روبرو شده ومجبور میشود ماستش راکیسه وعقب نشینی کند.

ببینید:

https://media.hamshahrionline.ir/d/2022/04/18/0/4665503.mp4?ts=1650270201000

*هشت روز سخت و نگران کننده را به همراه دخترم در نبود مرتضی صیدی گذراندیم. 

فکر کردن به این‌که فردا هم روز تعطیل است، و نمی‌توانم بین دادسرا و زندان اوین دوان باشم به امید خبری از سلامتی همسرم، فشار روانی را بیشتر می‌کند. من و دخترم تا کنون از حال مرتضی و مکان نگهداریش اطلاعی نداریم؛ و من همچنان خیره به گوشی تلفن به امید خبری!

بار دیگر یادآوری می‌کنم، که همسرم یک کارگر ساختمانی است، که صبح تا شب روی داربست، در سرمای زمستان و گرمای تابستان، بی‌هیچ تضمینی برای این‌که در آخر کار به دستمزد خود می‌رسد، و بدون هیچ بازنشستگی و بیمه‌ای، برای یک زندگی بهتر تلاش می‌کند. اگر تلاش برای یک زندگی بهتر «جرم» است، ما کارگران همه مجرم هستیم!

بار دیگر از کارگران ساختمانی و دیگر اقشار طبقه‌ی کارگر درخواست حمایت دارم! 

برگرفته از صفحه اینستاگرام زهرا صادقی

*بیخبری و بلاتکلیفی مرتضی صیدی٬ نصرالله امیر لو و محمد ایران نژاد

یک هفته از دستگیری زنجیره ای می گذرد و براساس اخبار منتشر شده خانواده مرتضی صیدی در یک هفته گذشته با مراجعه به زندان ها و دادسرا هنوز نتوانسته اند از وضعیت این فعال کارگری و کارگر ساختمانی که از لحاظ جسمانی شرایط مناسبی ندارد و همچنين از لحاظ شغلی  هیچ گونه امنیت شغلی ندارد که خانواده بتوانند امورات زندگي خود را بگذراند،  فعالین کارگری دستمزدشان کفاف زندگی ده روز در ماه را هم نمی دهد.

فشار به زندانی  و همچنين خانواده او بدون هیچ مدرک و اساسي مصداق شکنجه است. مرتضی صیدی نه حق داشتن وکیل دارد و نه حق تماس با خانواده.

کانون مدافعان خواهان آزادی بی قید شرط و سریع تمامی زندانیان است و کسی که باید محاکمه شود سیستمی است که این وضعیت را برای کارگران بوجود آورده است و نه فعالين کارگری.

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ 

کانون مدافعان حقوق کارگر

*محبوبه فرحزادی، بازنشسته فرهنگی: اتفاق دیروز کارنامه حاکمیت را سیاه تر کرد

یک نتیجه از اتفاق اول اردیبهشت تجمع معلمان در میدان فردوسی خیابان سپهبدقرنی تهران:  

خوشحالم که همه عزیزانم الان خوبند  و آنهایی که دستگیر شده بودند همه آزاد شدند.

 اتفاق دیروز کارنامه حاکمیت را سیاه تر کرد

 به مناسبت روز معلم این مزدوران به جای دادن شاخه گل به معلم با نیروهای ترسناکشون به استقبال معلم آمدند و درب ساختمان آموزش و پرورش را به روی معلم بستند حدود ساعت ۱۱ فکر می کنم بود که حتی به کسی اجازه ورود از میدان فردوسی را به خیابان سپهبدقرنی نمی دادند .

 حکومت نظامی که حاکمیت دیروز در محل تجمع علیه معلمان بوجود آورد نشانه شکست حاکمیت و موفقیت ما در پروسه حرکت های صنفی مان بوده است.

 حاکمیت با کار دیروز در تهران عملا و علنا ترس و وحشت خود را از معلمان ( اهل قلم ) به نمایش گذاشت.

با اهل قلم هرکه  درافتاد    ورافتاد 

در تئاتر خیابانی دیروز معلمان پرسوناژهای موفق و اصلی و حاکمیت زبون و درمانده با قدرت میلیتاریستی در تاریخ جنبش معلمان ایران ثبت شد.

درود به معلمان و بازنشستگان ایران

 زنده باد اتحاد و همبستگی معلمان ایران

*روزسیاه

 روز گذشته، روزی سیاه در کارنامه حاکمیت بود چرا که وحشیانه به معلمان در تهران حمله کرده ۷۰ نفر را دستگیر و مانع شکل‌گیری تجمع شدند. 

در این یورش شخص وزیر نقش داشته و وزارتخانه به محل توطئه علیهمعلمان تبدیل شده‌است.

این وزیر نالایق باید برکنار شود.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*مهدی فتحی کنشگر صنفی استان فارس به ۸ سال زندان و ابطال گذرنامه و ممنوعیت از خروج کشور محکوم شد

روز گذشته و همزمان با تجمع سراسری معلمان همسو با خط سرکوب، دادگاه تجدید نظر با احکامی ظالمانه و بدون مستند مهدی فتحی را به زندان و مجازات تکمیلی محکوم نمود.

در این احکام این معلم به پنج سال با اتهام «قصد بر هم زدن امنیت کشور » و یک سال به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و دو سال به اتهام « توهین به بنیان‌گذار نظام و رهبر نظام» محکوم شد و ضمن ابطال گذرنامه حکم ممنوعیت خروج از کشور برای وی صادر گردید.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن این حکم ظالمانه، خواهان لغو این احکام ناعادلانه و آزادی تمام معلمان زندانی است. این احکام نمی‌تواند در اراده معلمان خللی ایجاد کند و ما تا تحقق مطالبات به خیابان خواهیم آمد.

*تداوم سرکوب فعالین معلمان در ایران

(متن زیر ترجمه بیانیه  اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران  در ایران است؛  متن انگلیسی برای تشکل های معلمان و دیگر تشکل های کارگری بین المللی ارسال شده است.) 

صدور حکم پنچ سال زندان برای رسول بداقی؛ او ۷ سال از زندگی خود را در زندان سپری کرده است.

رسول بداقی، فعال فرهنگی و از نمایندگان سر شناس تشکل های معلمان در ایران طی حکمی به ۵ سال زندان، دو سال ممنوعیت از مسافرت و دو سال ممنوعیت از زندگی در تهران و شهرستان های اطراف آن محکوم شده است. رامین صفرنیا وکیل رسول بداقی در ۱۶ آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که آقای بداقی به اتهام ”  تجمع و تبانی” به ۴ سال زندان و به اتهام ” فعالیت های تبلیغی” علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده است. ممنوعیت های ذکر شده در بالا نیز به این حکم افزوده  شده است. 

رسول بداقی، مدت  ۲۱ سال در آموزش و پرورش خدمت کرده و ۷ سال از بهترین سال های عمر خود را به  دلیل حمایت از حقوق معلمان و دانش آموزان در زندان گذرانده است. او به رغم این خدمات متعهدانه بدون برخورداری از حقوق و هر گونه بیمه، از کار بر کنار شده است. رسول بداقی در روز شنبه  ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ توسط نیروهای امنیتی بطور خشنوت آمیز در منزل خود دستگیر و سپس در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ با قرار وثیقه آزاد شد. 

 تشکل های معلمان و کارگری، نسبت به  صدور این حکم ظالمانه برای رسول بداقی به شدت واکنش نشان داده اند . شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران و بسیاری از تشکل های وابسته به آن در سراسر کشور با انتشار بیانیه، صدور این حکم بی رحمانه علیه رسول بداقی را شدیدا محکوم  کرده اند . شورای هماهنگی در بیانیه خود نوشته است: ” حاکمیت امروز اراده کرده که نه تنها صدای حق طلبانه ی معلمان را نشنیده بگیرد، بلکه با تشدید فشارها و پرونده سازی های نابخردانه؛ می کوشد  جنبش معلمان ایران را به محاق ببرد”. شورای هماهنگی می افزاید : “حاکمیت در اسفند ماه در گام نخست، با پرونده سازی برای کنشگران سراسر کشور، خط جدید و گسترده تری را برای سرکوب معلمان مطالبه گر، پی ریزی کرد. در گام دوم با ارعاب و تهدید، تجمع حمایتی و مسالمت آمیز معلمان در شهرستان رودسر در اعتراض به محاکمه عزیز قاسم زاده را با سرکوب وحشیانه پاسخ داد. در مرحله سوم، هم زمان با نزدیک شدن به هفته معلم، با صدور حکمی ظالمانه و غیر قابل باور برای رسول بداقی، نهایت ترس و وحشت خود را ازکنش صنفی و جنبش مدنی و آگاهانه معلمان نشان داد.”     

 شورای هماهنگی در بیانه خود تاکید می کند که هیچ عاملی نمی تواند از حق خواهی معلمان جلو گیری کند. 

مهم است بدانیم که بسیاری دیگر از معلمان یا حکم زندان دریافت کرده اند و یا هم اکنون تحت پیگرد بسر می برند . این لیست از جمله، معلمان زیر را شامل می شود:   جعفر ابراهیمی، عزیز قاسم زاده، مهدی فتحی، رسول کارگر، محمود بهشتی لنگرودی، نصرت بهشتی،  محمد فلاحی، صلاح آزادی، مریم کبیری، سارا سیاه پور، فرزانه نسیم پور، مریم زیراک، فرزانه ناظران پور، شبنم بهارفر، فاطمه بهمنی، رادا مردانی، محمود ملاکی و بسیاران دیگر. 

افزون بر این، معلمان و فعالان فرهنگی زیر هم اکنون در زندان های مختلف کشور  حکم زندان خود را تحمل می کنند:  اسماعیل عبدی، محمد حسین سپهری، زینب همرنگ، هاشم خواستار، محمد رضا رمضانزاده، یعغوب یزدانی، ناهید فتحعلیان، معصومه عسگری، مهدی فراحی شاندیز، زهرا محمدی، جواد لعل محمدی و عالیه اقدام  دوست. 

معلمان در ایران از سال پیش تا کنون زنجیره ای از اعتصابات و تجمع های اعتراضی را در سطح سراسری سازماندهی کرده اند. خواسته های اصلی معلمان عبارتند از: 

– همسان سازی حقوق بازنشستگی بر اساس قانون خدمات کشوری و اجرایی شدن آن در سال جاری .

– رتبه بندی معلمان باید بطور کامل اجرایی شود و بودجه آن برای سال جاری و آینده  تعیین و تصویب گردد.

– خصوصی سازی و پولی سازی آموزش باید متوقف شود و دولت از اخذ هر گونه وجه از والدین دانش آموزان خود داری کند.

– آموزش با کیفت و رایگان برای تمام دانش آموزان، مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی.  

– حقوق کارگران سخت کوش بخش خدماتی در آموزش و پرورش باید محترم شمرده شود و تامین گردد. 

– غارت و چپاول صندوق ذخیره فرهنگیان باید متوقف شود. 

– امنیت شغلی معلمان حق تدریسی و خرید خدمت باید تامین گردد. 

– دستگیری، بازداشت فعالین معلمان و پیگرد معلمان معترض باید متوقف شود و معلمان زندانی آزاد باید گردند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، صدور احکام بی رحمانه و ضد انسانی علیه فعالین معلمان در ایران را به شدت محکوم می کند و خواهان لغو همه اتهامات نسبت داده شده به معلمان و دیگر فعالان کارگری است. همه معلمان و فعالین کارگری زندانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و سرکوب گری ها علیه جنبش مستقل کارگری و دیگر جنبش های مترقی باید فورا متوقف شود. 

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

۲۲/۰۴/۲۰۲۲

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate