اخباروگزارش های کارگری اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

– اولین تجمع اعتراضی سراسری سال ۱۴۰۱ فرهنگیان شاغل وبازنشسته کشورنسبت به عدم پاسخگویی به خواسته هایشان و اذیت وآزار همکاران حق طلب

«من معلمم درس شجاعت می دهم،درس دادخواهی می دهم،کلاس من اینجاست،کف خیابان»

– مجموعه ای درباره اولین تجمع اعتراضی سراسری سال ۱۴۰۱ فرهنگیان شاغل وبازنشسته کشوربنقل از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:ادامه تجعمات اعتراضی معلمان امروز یکم اردیبهشت

– اتحادیه آزاد کارگران ایران:معلمان در سراسر کشور دست به تجمع زدند

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

ما کارگران پروژه ای (پیمانی) نفت اعتراضات گسترده خود را آغاز میکنیم

– تجمع اعتراضی کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی قرارداد کاری و وعده های توخالی مدیریت

– آخرین خبر از بازداشتی های پارک کرج بقلم زهرا صادقی همسر مرتضی صیدی

– ادامه سریال تصادف سرویس رفت وآمد کارگران این قسمت مصدومیت ۱۵ کارگر کارخانه فولاد بوتیای کرمان

* اولین تجمع اعتراضی سراسری سال ۱۴۰۱ فرهنگیان شاغل وبازنشسته کشورنسبت به عدم پاسخگویی به خواسته هایشان و اذیت وآزار همکاران حق طلب

«من معلمم درس شجاعت می دهم،درس دادخواهی می دهم،کلاس من اینجاست،کف خیابان»

روز پنج شنبه اول اردیبهشت، فرهنگیان شاغل وبازنشسته در بیش از ۶۰ شهربه فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای اعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق ‌بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری  واجرانشدن رتبه‌بندی‌شاغلان حداقل هشتاد درصد حقوق‌هیات‌علمی، خصوصی‌سازی و پولی سازی آموزش وبرخوردامنیتی با فرهنگیان کنشگر واذیت وآزارشان پاسخ مثبت دادند و بابرپایی تجمع مقابل ادرات آموزش وپرورش درسراسر کشور وبابرافراشتن پلاکاردها ودست نوشته ها، سردادن شعارها،ایراد سخنرانی وقرائت قطعنامه خواهان افزایش حقوق،آموزش رایگان وپایان دادن به برخوردهای امنیتی وآزادی همکاران زندانی شدند.

در تهران نیروهای امنیتی،اطلاعاتی ،لباس شخصی ، گارد و انتظامی با حضور گسترده در  خیابان های اطراف وزارت آموزش و پرورش وایجاد جو رعب و وحشت وبازداشت ۲۲ نفر ازفرهنگیان مانع تجمع شدند.

+شعارهای فرهنگیان حق طلب وخشمگین:

– معیشت،منزلت،سلامت حق مسلم ماست

– معلم می ماند جهالت می میرد

– معلم بپا خیز برای رفع تبعیض

– معلم داد بزن حق تو فریاد بزن

– فرهنگی داد بزن حق تو فریاد بزن

– فرهنگی می میرد ذلت نمی پذیرد

– معلم می میرد سازش نمی پذیرد

– آموزش رایگان حق فرزند ایران

– معلم زندانی آزاد باید گردد

– سیسمونی را رها کن درد ما را دوا کن

– سیسمونی رو رها کن  فکری به حال ما کن

– یک سیسمونی کم بشه مشکل ما حل میشه

– وزیر یب کفایت استتعفا استعفا

– وزیر بی کفایت شرمت باد شرمت باد

– وزیر بی کفایت بس دیگه خیانت

– مسئول بی کفایت استعفا استعفا

– ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما

– این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی

– فریاد فریاد فریاد ازاین همه بیداد

– مدعی عدالت خجالت خجالت

– سفره ما خالیه پز شما عالیه

– صدا وسیما ننگت باد از فرهنگی شرمت باد

– حقوق بازنشسته همسان باید گردد

– نه تسلیم نه سازش رتبه بندی بدون خواهش

– اجرای همسان سازی حق مسلم ماست

– اجرای همطرازی بدون حق بازی

– رتبه بندی حل نشه کلاس ها تعطیل میشه

+تصاویری از تجمعات حق طلبانه فرهنگیان:

هرسین:

همدان:

کوهدشت:

تاکستان:

زنجان:

کامیاران:

سنندج:

مهریز:

بوشهر:

*مجموعه ای درباره اولین تجمع اعتراضی سراسری سال ۱۴۰۱ فرهنگیان شاغل وبازنشسته کشورمنجمله قطعنامه بنقل از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- گزارش:

از تهران تا 

فارس

سنندج 

مشهد

اهواز 

زنجان 

دهگلان 

پلدختر

کرمانشاه

 یزد

رشت

کامیاران 

سقز

همدان 

قم 

اسلام آباد غرب 

بوکان

بیجار 

شهرضا

تاکستان

لرستان

اصفهان

شهرکرد

بهمئی

کرج

هرسین 

الیگودرز

کوهدشت

بوشهر 

یاسوج

مریوان 

اراک

مهریز

شوشتر

لاهیجان 

دلفان 

شوش

بروجرد

سیرجان

رستم 

کازرون

داراب

زرین‌دشت

فیروز‌آباد

سردشت

ملارد

جلفا

ماهشهر 

برازجان 

زنده باد اتحاد معلمان 

ما از شما نمیترسیم

اعتراضات سراسری معلمان ایران

پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱

۲- گزارش اولیه از خیابان های اطراف وزارت آ پ

در تجمع امروز تهران متاسفانه از همان ابتدااز میدان فردوسی تا انتهای خ قرنی نیروهای لباس شخصی و گارد و انتظامی تمام مسیر را قرق کرده و اجازه حضور معلمان رو ندادن

و  در همان دقایق اول تعدادی از معلمان زن و مرد دستگیر شدند.

از اسامی دوستان و همکاران هنوز اطلاعی نداریم.  

این خبر تکمیل می شود.

۳- طبق اخبار منتشر شده تا این لحظه خانم شهرزاد قديري عضو کانون صنفی معلمان و اقای گودرزی معلم تاریخ از اسلامشهر بازداشت شده اند.

۴- اطلاعیه : همکاری مخابرات با نهاد امنیتی در سرکوب معلمان

به علت اعلام تجمع اعتراضی معلمان از دیروز چهارشنبه ۳۱ فروردین تا امروز پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱  تلفن همراه برخی از فعالین صنفی در سراسر کشور مسدود شده است و پس از پیگیریهای لازم از طریق اپراتورهای مربوطه این پیام برای فعالین صنفی ارسال شده است.

۵- نام ۲۱ تن  از  مردان فرهنگی معترض که بوسیله ی نیروهای انتظامی و امنیتی در جلوی وزارت آموزش و پرورش ، در تهران  در تجمع روز  پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شدند.

۱- یونس شیخ آزادی

۲- غفار دیندار

۳- قاسم فلاح

۴- عباس میرزایی

۵- عبداله حیدرزاده

۶- عباس سلیمانی

۷- قدرت فرقانی

۸-مهرداد دارخانی

۹-حجت اله مددی

۱۰- محمد صادق شریعتی

۱۱- علی مددی

۱۲- محمدرضا حسن پور

۱۳- علی حکمتی راد

۱۴- حسین حبیبی

۱۵- ابراهیم اسلامی

۱۶- اکبر جعفری دودران

۱۷- مظفرزارع

۱۸-‌ یوسف ابالحسن پور

۱۹- رامین کریمی

۲۰- حسین گودرزی

دو تن از دستگیر شدگان نیز نخواستند، نامشان رسانه ای شود.

۶- قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، یکم اردیبهشت ۱۴۰۱

معلمان عزیز، همکاران گرامی!

ما در اینجا جمع شده ایم تا فریاد بزنیم تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نگردد ما خیابان را ترک نخواهیم کرد. خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.

در سال گذشته علی رغم تلاش و کوشش و اعتراضات مستمر و فراوان، متاسفانه نهادهای حاکمیتی اهمیتی به خواسته های ما نداده و به روش گذشته به جای پاسخگویی شیوه نادرست خود  را ادامه می دهند.

اگر چه منشا سیاست های آموزش و پرورش و نگاه ایدئولوژیک به امر آموزش ریشه در سیاستهای کلان نظام سیاسی و مورد توافق جناح های درون حکومت است. اما وجود یک وزیر نالایق و بی کفایت در راس وزارتخانه باعث شده است که این وزارتخانه به محلی برای برنامه ریزی و تدوین قوانین و آیین نامەهای ضدمعلم و ضد آموزشی تبدیل گردد. تدوین ناقص آیین نامه رتبه بندی نمونه بارز این ناکارآمدی است. ما خواهان عزل وزیری هستیم که از عهده اداره یک مدرسه بر نمی آید چه رسد به وزارتخانه آموزش و پرورش.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق نشده است. خواسته ما این است که قانون مدیریت خدمات کشوری کامل اجرا گردد و حقوق تمام معلمان شاغل و بازنشسته به بالای خط فقر برسد.

از طرفی عملکرد ضعیف و اهمال سازمان بازنشستگی کشوری در برگرداندن کسورات معلمان شاغل و بازنشستە بە حساب بانک ها و صندوق ها سبب زیان های مادی متعددی بە آن ها شدە است.

ما خواهان توقف سیاست‌های ضد آموزشی خصوصی‌سازی و پولی سازی آموزش هستیم تبعات این سیاست‌ها افزایش کودکان کار و بازمانده از تحصیل و گسترش آسیب‌های اجتماعی است ما این سیاست‌ها را محکوم می‌کنیم.

در ادامه مطالبه گری در سال گذشته نیروهای امنیتی و قوه قضاییه به‌صورت مستمر و سیستماتیک سرکوب معلمان را ادامه دادند امروز محمدتقی فلاحی، لطیف روزیخواه، یعقوب یزدانی، حسین رمضانپور، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هاله صفرزاده، عالیه اقدام دوست، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و جواد لعل محمدی دوران حبس خود را سپری می‌کنند درحالی‌که اسماعیل عبدی به‌صورت ظالمانه بیش از هفت سال است که به بند کشیده شده است ما خواهان آزادی بی‌قیدوبند تمام معلمان دربند به‌ویژه اسماعیل عبدی هستیم.

در دور جدید سرکوب معلمان شاهد صدور احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی هستیم. صدور ۵ سال حکم زندان و به همراه تبعید و ممنوع‌الخروجی برای رسول بداقی، صدور ۴ سال و ۶ ماه حکم برای جعفر ابراهیمی، ۱۲ سال حبس علیه مهدی فتحی و تأیید حکم زندان رسول کارگر و فرزانە ناظران پور همه برای ارعاب معلمان است ما خواهان لغو این احکام ظالمانه هستیم.

سرکوب معلمان محدود به این موارد نمی‌گردد طی شش ماه گذشته صدها معلم در سراسر کشور به بازپرسی و نهادهای امنیتی احضار شده و دادگاه محمود بهشتی لنگرودی، محمود ملاکی، عزیز قاسم‌زاده ، رادا مردانی ، پیروز نامی ، علی کروشات، فرنگیس نسیم پور، غلامرضا غلامی کندازی و … برگزارشده است و محمد رضا رمضانزادە نیز دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی سپری می کند.

 همه این‌ها برای توقف مطالبه گری است ما خواهان توقف احضار و پرونده‌سازی علیه معلمان هستیم.

ما با صدای رسا اعلام می‌کنیم که مطالبات ما بخشی از حقوق انسانی و اولیه ماست، تشکل یابی و تجمع حق مسلم ماست. تنها راه تحقق مطالبات فرهنگیان اتحاد و همبستگی تشکیلاتی است و به‌زودی تاریخ تجمع بعدی را اعلام می‌کنیم و روند اعتراض تا تحقق مطالبات ادامه خواهد داشت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران 

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:ادامه تجعمات اعتراضی معلمان امروز یکم اردیبهشت .

تجمع اعتراضی و سراسری معلمان و فرهنگیان بازنشسته،  امروز اول اردیبهشت در اعتراض به عدم اجرای کامل رتبه بندی و همسانسازی در تهران و همزمان درشهرهای کرج، قزوین، قم،  تاکستان، اراک ، اصفهان ،شهرضا همدان ، سقز و زیویه ،مریوان، هرسین ، بوشهر ، سنندج ، بوکان کوهدشت ، بیجار، الیگودرز، شهرکرد، لرستان، نیشابور ،مشهد شیراز ، اسلام آباد غرب، و دهها شهر دیگر همچنان ادامه دارد.

درتهران جو امنیتی بسارشدیدی وجود دارد و از میدان فردوسی تا کریمخان حضور پررنگ نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی و نیروهای انتظامی به چشم میخورد و اجازه حتی ایستادن در سراسر خیابان  ازسوی عوامل امنیتی به عابران داده نمیشود اما معلمان معترض تهرانی با وجود جو شدید امنیتی در این تجمع شرکت کرده اند .

تعدادی از شعارهای معلمان .

 معلم زندانی آزاد باید گردد .

وزیر بی کفایت شرمت باد شرمت باد

معلم بپا خیز برای رفع تبعیض

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن حمایت از تمامی مطالبات معلمان و برسمیت شناختن حق  اعتراض و تجمع برای معلمان خواستار آزادی بی قید وشرط تمامی معلمان دربند میباشد.

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:معلمان در سراسر کشور دست به تجمع زدند

امروز پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سراسر کشور طبق فراخوان از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان مجدداً دست به اعتراض زدند.

تجمع معلمان در مقابل وزارت آموزش ‌و پرورش در تهران مورد برخورد نیروهای امنیتی قرار گرفت و بر اساس اخبار منتشرشده توسط تشکل‌های معلمان حدود ۴۰ معلم و فعال صنفی فرهنگیان بازداشت شده‌اند.

معلمان معترض از جمله مطالبات خود را اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش‌آموزان، تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز و آزادی معلمان زندانی عنوان کردند. 

 تصاویر و ویدیوهای زیادی از تجمعات معلمان در شهرهای شیراز، سنندج، مشهد، اهواز، زنجان، دهگلان، پلدختر، کرمانشاه، یزد، رشت، کامیاران، سقز، همدان، قم، اسلام‌آبادغرب، بوکان، بیجار، شهرضا، تاکستان، لرستان، اصفهان، شهرکرد، بهمئی، کرج، هرسین، الیگودرز، کوهدشت، بوشهر، یاسوج، مریوان، اراک، مهریز، شوشتر، لاهیجان، دلفان، شوش، بروجرد، تهران و دیگر شهرها انتشار یافت.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

ما کارگران پروژه ای (پیمانی) نفت اعتراضات گسترده خود را آغاز میکنیم

در اطلاعیه خبری قبلی از تدارک اعتصابی گسترده از سوی همکارانمان در نفت برای اعتصاب و پیگیری مطالبات خبر دادیم. 

تاکید ما بر افزایش حقوقها متناسب با رشد واقعی قیمت ها و اینکه دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد و شیفت کاری بیست روز کار و ده روز استراحت و دیگر مطالبات پاسخ نگرفته ما کارگران پروژه ای بود. 

اکنون فراخوان دیگری از جانب بخشی دیگری از همکاران پروژه ای و پیمانی نفت به اعتصاب سراسری و تخلیه کارگاهها برای پنجم اردیبهشت داده شده است که بر دو محور بیست روز کار و ده روز استراحت و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد اعلام شده  سراسری است. ضمن اینکه تاکید کرده اند که اگر تا قبل از پنجم اردیبهشت به این دو خواست آنها پاسخ داده شود، کمپینی برای سال ۱۴۰۱ نخواهند داشت. 

البته ممکن است از نظر آنها در صورت پاسخ گفتن به دو موضوعی که طرح کرده اند، کمپینی در کار نباشد، اما از نظر ما صرف این دو خواست کافی نیست که همه مشکلات را فیصله یافته بدانیم.   

از همین رو شاهد این هستیم که جدا از این فراخوانها مدتی است که اعتراضات در این گوشه و آن گوشه مراکز نفتی وسیع است و نفت آرام و قرار ندارد و هر روزه شاهد اعتراض و مبارزه ای هستیم.  

علاوه بر این فراخوانها مدتی است که اعتراضات در این گوشه و آن گوشه مراکز نفتی و پالایشگاهی وسیع است و نفت آرام و قرار ندارد و هر روزه در این گوشه و آن گوشه آن اعتراض و مبارزه است.

همه اینها حاکی از فضای انفجاری اعتراض در نفت است. بخاطر اینکه بخش زیادی از وعده های داده شده عملی نشده است.

در خیلی جاها هنوز همکاران ما با شیفت کاری ۲۴ روز کار و ۶ روز استراحت کار میکنند. بعلاوه اینکه قیمت ها روز به روز افزایش می یابد و تورم بیداد می کند و سطح زندگی و معیشت ما کارگران و ما مردم بشدت نزول کرده است و امروز پیمانکاران چپاولگر حتی همان افزایش ۵۷ درصدی دستمزد اعلام شده دولتی را هم که خود زیر خط فقر است، قبول نکرده و در برابر اعتراض همکاران چماق اخراج را بدست گرفته اند و با گفتن اینکه وضع همین است نمیخواهید تسویه حساب کنید.سعی میکنند اعتراضات ما را عقب بزنند. 

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی بر ضرورت اعتصابی سراسری در برابر تعرضات هر روزه بر زندگی و معیشت کارگران تاکید دارد. 

ما همانطور که اعلام کردیم برای اعتصابات روزهای دوم و پنجم اردیبهشت و برای گرامیداشت اول ماه مه، روز جهانی کارگر آماده می شویم و تاکید ما بر اعتصابی قدرتمند و سراسری است. 

تاکید ما بر تجمع در مقابل کارگاهها و پالایشگاه هاست. 

تاکید ما بر تشکیل مجامع عمومی و تعیین نمایندگان منتخب مجامع عمومی مان برای نمایندگی شدن در مذاکراتی است که با کارفرمایان و پیمانکاران خواهیم داشت.  

با چنین تدارکی از مبارزه ما به استقبال روز جهانی کارگر میرویم و همصدا با همکاران خود در سراسر ایران وهم طبقه ای هایمان در جهان این روز را گرامی میداریم.

همکاران! 

ما تجربه سال گذشته را داریم. دیدیم که تخلیه خوابگاهها جواب نیست. بلکه جواب مجامع عمومی قدرتمندی از نوع مجمع عمومی همکارانمان در هفشجان و دیگر مراکز کارگری است. با چنین قدرتی است که میتوانیم اعتصاب خود را تا رسیدن به مطالباتمان سازمان یافته و متحد به جلو ببریم. ما خواستار کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار و قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی هستیم و هر قدم از پیشروی ما گامی در جهت تضعیف بساط پیمانکاران مفتخور است. 

کانال شورای سازماندهی، کانال شما و صدای اعتراض شماست. 

با این کانال در ارتباط باشید.

یک اردیبهشت  ۱۴۰۱

*تجمع اعتراضی کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به بلاتکلیفی قرارداد کاری و وعده های توخالی مدیریت

روز پنج شنبه اول اردیبهشت، کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی قرارداد کاری و وعده های توخالی مدیریت دست به تجمع درمجتمع زدند وخواهان تبدیل وضعیت وپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان شدند.

*آخرین خبر از بازداشتی های پارک کرج بقلم زهرا صادقی همسر مرتضی صیدی

شش روز از بازداشت عزیزان‌مان می‌گذرد، و علی‌رغم پیگیری‌های خانواده‌ها، مرتضی صیدی ، محمد ایران‌نژاد و نصرالله امیرلو همچنان در بند هستند.

با پی‌گیری‌هایی که امروز از مراجع قضایی کردم، مشخص شد که شعبه‌ی سه بازپرسی دادسرای انقلاب قلعه حسن خان، مسول رسیدگی به پرونده‌سازی دستگاه امنیتی است. اما بازپرسی مذکور از وثیقه کردن مرتضی و رفقایش تا کنون امتناع کرده است.

بار دیگر اعلام می‌کنم، که مرتضی بیماری فشار خون دارد، و تا امروز داروهایش را تحویل نگرفته‌اند؛ سلامت جسمی و روانی مرتضی بر عهده‌ی مقام‌های قضایی و امنیتی است.

 در ادامه اعلام می‌کنم، که  تلاش روزمره‌ی کارگران برای زندگی بهتر، اساس نوع حیات کارگری است؛ به قول مرتضی «چرا ما باید از صبح تا شب کار کنیم، اما باز شب که برمی‌گردیم خانه، شرمنده‌ی زن و بچه‌هامون باشیم»! مرتضی صیدی هم برای یک زندگی بهتر، که حق کارگران است، تلاش کرده و جرمی مرتکب نشده است. 

برگرفته از صفحه اینستاگرام زهرا صادقی

*ادامه سریال تصادف سرویس رفت وآمد کارگران این قسمت مصدومیت ۱۵ کارگر کارخانه فولاد بوتیای کرمان

عصر روز پنج شنبه اول اردیبهشت،مینی بوس حامل کارگران کارخانه فولاد بوتیای کرمان در جاده کرمان – چترود حد فاصل روستای هوتک بدنبال تصادف با یک خودرو واژگون و۱۵ نفر از سرنشینانش مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate