اخباروگزارش های کارگری ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱

– از سرگیری اعتراضات اهالی چهارمحال وبختیاری نسبت به انتقال آب از استان و آبگیری تونل گلاب با راهپیمایی وتجمع در میدان قمربنی هاشم شهر کرد

–  یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل سازمان تامین اجتماعی تهران و اداره کل تامین اجتماعی استان های ایلام،  خراسان رضوی،خوزستان،  کرمانشاه، گیلان، و….

– دومین روزتجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به سطح پایین حقوق،نداشتن امنیت شغلی و مسدود کردن کارت رفت وآمد ۳۰ همکار حق طلب و وعده های توخالی

– دومین روز اعتصاب کارگران راه آهن شمال غرب در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگر

در دومین روز اعتصاب حقوق اسفند ماه کارگران پرداخت شد

– ادامه تجمع اعتراضی کارگران شرکتی آبفا بهبهان نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی برای دومین روز

– تجمع اعتراضی کارکنان وزارت کشور کهگیلویه و بویراحمد نسبت به حذف فوق العاده شغل مقابل استانداری 

– ادامه بی خبری از ناصر امیرلو و محمد ایران‌نژاد از بازداشتی های پارک کرج ونگرانی خانواده هایشان

– دادگاه تجدید نظر حکم یک سال زندان رسول کارگر را تایید نمود.

– بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز وزیویه)در پی صدور رای ناعادلانه علیه رسول بداقی.

– تجمع اعتراضی کامیون‌داران کشور نسبت به افزایش هزینه‌های گمرگ و اسقاط کامیون‌های از رده خارج  شده مقابل ساختمان ریاست جمهوری  

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده بهداشت نسبت به امکانات زیستی خوابگاه و وضعیت حمل نقل

،انترنتی و ورزشی 

– ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به کیفیت غذای سلف سرویس با تحریم غذا و چیدنش در محوطه خوابگاه

– جان باختن یک کارگر کارخانه ذوب آهن کوار بر اثر حادثه کاری

*از سرگیری اعتراضات اهالی چهارمحال وبختیاری نسبت به انتقال آب از استان و آبگیری تونل گلاب با راهپیمایی وتجمع در میدان قمربنی هاشم شهر کرد

روز یکشنبه ۲۸ فروردین،جمعی از اهالی چهارمحال وبختیاری با راهپیمایی و برپایی تجمع در میدان قمربنی هاشم شهر کرد اعتراضشان را نسبت به انتقال آب از استان و آبگیری تونل گلاب از سرگرفتند.

بنا به  ویدئو های منتشره درشبکه های اجتماعی وگزارشات رسانه ای شده،تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی ازجمله «زنگ خطر بصدا درآمد»، «انتقال آب کوهرنگ، گلاب و بهشت‌آباد مثلث شوم نابودی چهارمحال و بختیاری»،«نه به سد کوهرنگ ۳»  و سردادن شعارهایی همچون«وای اگر دست به برنوشویم»،«وای اگر ایل من برنو بدست بگیرد»،«مرگ برمافیا»،«مرگ بر خائنین»،«مرگ بر مدیر بی کفایت»،«مرگ بر مدیر بی لیاقت»،«این همه بی عدالتی هرگزندیده ملتی»اعتراض خود را نسبت به طرح‌های انتقال آببنمایش گذاشتند.

تجمع کنندگان اعلام کردند:«ازاین پس منتظر هیچکس نمی نشینیم و خودمان در میدان طرح های مافیارا به خاک وخون می کشیم.»

* یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش مقابل سازمان تامین اجتماعی تهران و اداره کل تامین اجتماعی استان های ایلام،  خراسان رضوی،خوزستان،  کرمانشاه، گیلان، و….

روز یکشنبه ۲۸ فروردین برای دومین بار درسال جدید، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق ومستمری وعدم همسان سازیش دست به تجمع مقابل مقابل سازمان تامین اجتماعی تهران و اداره کل تامین اجتماعی استان های ایلام  خراسان رضوی،خوزستان،  کرمانشاه، گیلان، و….در ایلام،مشهد،اهواز،کرمانشاه،رشت و…زدند.

 

*دومین روزتجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به سطح پایین حقوق،نداشتن امنیت شغلی و مسدود کردن کارت رفت وآمد ۳۰ همکار حق طلب و وعده های توخالی

روز یکشنبه ۲۸ فروردین برای دومین روز متوالی، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نسبت به سطح پایین حقوق،نداشتن امنیت شغلی و مسدود کردن کارت رفت وآمد ۳۰ همکار حق طلب و وعده های توخالی دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند وخواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

گزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی از برخورد قهرآمیز نیروهای انتظامی با کارگران معترض در روز شنبه ۲۷ فروردین مقابل استانداری در کلانشهر اهواز می باشد.

روز شنبه ۲۷ فروردین به تجمع کنندگان گفته شد جلسه ای در اداره کار برای رفع مشکل کارگرانی که کارتشان بسته شده است تدارک دیده اند.

پس از حضور جمعی از کارگران در اداره کار به آنها گفته شد که شما مانع تولید هستید و باید طی یک تعهد کتبی متعهد شوید مانع تولید نشوید.

بنابهمین گزارشات، بنقل از مسئولین حراست فرمانداری اهواز روز دوشنبه ۲۹ فروردین جلسه ای متشکل از فرماندار و  نماینده اداره کار ،شرکت  تشکیل شده و جمعی از کارگرانی که کارتشان بسته شده را به این جلسه دعوت نموده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، امروز یکشنبه ۲۸فروردین‌ماه جلسه‌ی «بررسی و رفع مشکلات کارگران شرکت گروه ملی فولاد ایران و شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان » به ریاست رضا نجاتی معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان برگزار شد.

کارگران حق طلب فولاد اهواز اعلام کردند در صورت متحقق نشدن خواسته هایشان جمعی از کارگران رهسپار تهران خواهند شد ومقابل مجلس ونهادریاست جمهوری تجمع خواهند کرد.

خواسته های کارگران بشرح زیر اعلام شده است:

۱- استمرار تولید ، باز هم تاکید میکنیم استمرار تولید ، اگر معنی آن را متوجه نمیشوید ، منظور از استمرار تولید یعنی اینکه مواد اولیه به خط تولید تزریق شده و محصول تولید کنیم. یعنی اینکه کارگر میخواهد کار کند و تولید دهد.

۲- ورود مواد اولیه ، یعنی اینکه ما میخواهیم مواد اولیه وارد شرکت شود تا بتوانیم تولید کنیم. 

پس از دو ماه از وعده ورود ۱۰۰هزار تن شمش توسط شورای تامین هنوز خبری از آن نشده است.

۳- ترمیم و تامین قطعات یدکی خطوط تولید ، یعنی اینکه خطوط تولید نیازمند یکسری قطعات و تعمیرات میباشد تا بتوان با آن تولید انجام دهد.

۴-  اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که در قانون نیز آمده و حق کارگر گروه ملی نیز میباشد 

۵- تعیین تکلیف گروه ملی و خروج از سیطره بانک ملی و بازگشت به بدنه دولت یا یک زنجیره فولادی و عدم دخالت آقای سید کریم حسینی نماینده عده ای خواص در مجلس شورای اسلامی که اینروزها بواسطه افراد ستاد انتخاباتیش که به لطف ایشان به پست و مقامی رسیده اند در تمام امور شرکت دخالت میکند.

*دومین روز اعتصاب کارگران راه آهن شمال غرب در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگر

در دومین روز اعتصاب حقوق اسفند ماه کارگران پرداخت شد

روزیکشنبه ۲۸ فروردین برای دومین روز متوالی، کارگران راه آهن شمال غرب (زنجان،تاکستان و…)برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق اسفند ماه ۱۴۰۰ و بن ماه رمضان به مبلغ یک میلیون پانصد هزارتومان وبن نوروز ازرفتن برسرکار خودداری کردند.

شرکت خدمات فنی مهندسی ریل صنعت کاران در دومین روز اعتصاب کارگران حقوق اسفندماه را پرداخت کرد.

*ادامه تجمع اعتراضی کارگران شرکتی آبفا بهبهان نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی برای دومین روز

روز یکشنبه ۲۸ فروردین برای دومین روز متوالی، کارگران شرکتی آبفا بهبهان به تجمعشان در محل کاربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق و عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی،ادامه دادند.

کارگران معترض آبفا بهبهان به خبرنگار رسانه ای گفتند:چرا باید حقوق ما کارگران با تاخیر پرداخت شود، علارغم اینکه دریافتی ما از کارگران رسمی پایین‌تر است.

آنها افزودند:علیرغم بیان اعتراضات‌مان، از هیچیک از مدیران و مقامات پاسخ روشنی نگرفته‌ایم.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران شرکتی آبفا بهبهان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی

روز شنبه ۲۷ فروردین،جمعی از کارگران شرکتی آبفا(اداره آب و فاضلاب) بهبهان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی و وعده های توخالی دست به تجمع درمحل کارشان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: با وجود اینکه قبلا اداره آبفای بهبهان برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران وعده داده بود اما هنوز عملیاتی نشده و ما کارگران دوماه مزد معوقه (بهمن واسفند سال۱۴۰۰) طلبکاریم. در عین حال عیدی سال گذشته ما هم پرداخت نشده است.

یکی از کارگران آبفای بهبهان گفت: مشکلات کارگران آبفای بهبهان با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار زمانی آغاز شد که با شرکت آبفار ادغام شدیم. در حال حاضر کارگران از شرایط کار خود رضایت ندارند و تقریبا هر چند ماه یکبار حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. در عین حال میزان دریافتی کارگران پیمانکاری نسبت به سایر کارگران قراردادی به ویژه رسمی‌ها به صورت حداقلی پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه از کارفرما می‌خواهیم مطالباتمان را بپردازد، درپایان گفت: کارگران آبفای بهبهان در یکی دو سال گذشته برای تحقق خواسته‌هایشان چندین بار به دفتر مسئولان مربوطه مراجعه کرده‌اند که در هر نوبت با بی‌توجهی مسئولان روبرو شدند.

*تجمع اعتراضی کارکنان وزارت کشور کهگیلویه و بویراحمد نسبت به حذف فوق العاده شغل مقابل استانداری 

روز یکشنبه ۲۸ فروردین،جمعی از کارکنان وزارت کشور کهگیلویه و بویراحمد برای اعتراض به حذف فوق العاده شغل مقابل استانداری در یاسوج تجمع کردند. 

یکی از کارکنان استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: با این وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی و افزایش هر روزه قیمت ها، بخشی از حقوق کارمندان استانداری حذف شده است، موضوع تجمع امروز کارکنان همین  است؛ مبلغی تحت عنوان «فوق العاده شغل» در فیش پرداختی بود که الان آن را حذف کرده اند، همین‌طور یک «فوق العاده خاص» به کارکنان برخی دستگاه ها داده شده ولی به کارکنان استانداری داده نشده است.

*ادامه بی خبری از ناصر امیرلو و محمد ایران‌نژاد از بازداشتی های پارک کرج ونگرانی خانواده هایشان

پس از دو روز از بازداشت مرتضی صیدی همسرم، ناصر امیرلو و محمد ایران‌نژاد می‌گذرد، و ما خانواده‌ها در بی‌خبری و نگرانی به سر می‌بریم. علی‌رغم پیگیری‌های خانواده‌ها از مراجع قضایی و امنیتی، هنوز پاسخ روشنی از مقامات مسئول نگرفته‌ایم.

لازم به ذکر است، که مرتضی از بیماری فشار خون رنج می‌برد، اما ماموران امنیتی قرص‌های مرتضی را تحویل نگرفتند. اعلام می‌کنم، که سلامت جسمی و روحی مرتضی صیدی و رفقایش که در بند هستند، بر عهده‌ی مقام‌های قضایی و امنیتی قرار دارد. همچنین لازم به تأکید است، که مرتضی کارگر ساختمانی است، و جز داشتن دغدغه‌های طبقه‌ی کارگر، «جرمی» مرتکب نشده است.

برگرفته از صفحه‌ی فیسبوک زهرا صادقی همسر مرتضی صیدی

*دادگاه تجدید نظر حکم یک سال زندان رسول کارگر را تایید نمود.

رسول کارگر فعال صنفی فرهنگیان پیشتر به یکسال حبس و تبعید محکوم شده‌بود در دادگاه تجدید نظر حکم تبعید لغو و حکم زندان تایید شده‌است در این حکم ۱۰ ماه از یک سال حکم به مدت ۲ سال تعلیق شده‌است.

شورای هماهنگی ضمن محکوم نمودن این حکم و حمایت از این فعال صنفی اعلام می‌کند جنبش معلمان مقهور این احکام نخواهد شد و پاسخ این هجمه‌‌ها را در تجمع یکم اردیبهشت محکم خواهد داد.

*بیانیه ی انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز وزیویه)در پی صدور رای ناعادلانه علیه رسول بداقی.

صدور حکم ظالمانه، غیرواقعی ودبه دور از اصول صحیح حاکم بر آیین دادرسی مبتنی براصول قانون اساسی وقوانین موجود، برای رسول بداقی، از سوی دستگاه قضایی که اصولاً می‌بایست حامی و پرچمدار حق‌محوری وقانون‌محوری در کشور باشد، بیش از هر واقعیت دیگری، نشانگر عدم استقلال سیستم قضایی کشور بوده و بار دیگر نشان داد که دستگاه قضایی کشور، به شدت تحت نفوذ نهادهای امنیتی قرار داشته و به هیج وجه، قادر به دفاع از حقوق عامه‌ی جامعه، در مقابل قانون‌گریزی‌ها وقانون‌شکنی‌های دستگاه حاکم نمی‌باشد. اگر چه به خوبی نمایان است که صدور این حکم ظالمانه برای رسول بداقی تنها مجازات او نیست، بلکه دهن کجی واضح به بخش عظیمی از جامعه فرهنگیان است که اعتراض خود نسبت به وضعیت موجود را بارها و بارها در کنار رسول بداقی و رسول بداقی ها به گوش ناشنوای مسئولین رسانده‌اند، بدون شک هدف این حکم، خاموش کردن جنبش معلمان ایران است، هدفی که امید است در سایه‌ی اتحاد معلمان ایران زمین و به میدان آمدن خیل عظیم همکارانی که تاکنون علی رغم نارضایتی از وضعیت موجود، رسماً به عرصه‌ی مطالبه‌گری حقوق اساسی خود ورود ننموده‌اند، عقیم گشته و با حمایت همه جانبه و سراسری از رسول بداقی در تجمعات پیش‌رو زمینه‌ی شکسته شدن حکم ایشان، درفرایند تجدید نظر فراهم گردد. بار دیگر تاُکید می‌کنیم، صدور حکم ۵ ساله زندان برای رسول بداقی و ممنوع‌الخروجی و  ممنوعیت زندگی برای او در تهران و شهرستان‌ها واستان‌های همجوار، آنهم به خاطر عضویت در تشکل‌های صنفی و مطالبه‌گری حقوق صنفی که براساس اصول۲۶ و۲۷ قانون اساسی، کاملاً قانونی می‌باشد، نشانه‌ی بارز عملکرد فراقانونی دستگاه قضا و ترتیب‌اثر دادن به درخواست نهادهای امنیتی می‌باشد، رویه‌ای که متاُسفانه در روند پرونده‌سازی برای سایر فعالین صنفی نیز، به وضوح قابل مشاهده است. لذا به عنوان انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز وزیویه)، وعضوی از خانواده بزرگ تشکل‌های صنفی معلمان سراسر کشور، چنین حکم سنگینی علیه رسول بداقی را حکم علیه مطالبه‌گری صنفی و حق‌خواهی معلمان می‌دانیم و نارضایتی خود را نسبت به این رویه نادرست و ناعادلانه، اعلام می داریم و اعلام می‌کنیم که از تمام ظرفیت خود برای روشنگری و آگاهی‌بخشی به بدنه‌ی جامعه، در این راستا استفاده خواهیم نمود.

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز وزیویه)

۱۴۰۱/۰۱/۲۸

*تجمع اعتراضی کامیون‌داران کشور نسبت به افزایش هزینه‌های گمرگ و اسقاط کامیون‌های از رده خارج  شده مقابل ساختمان ریاست جمهوری  

روز یکشنبه ۲۸ فروردین،جمعی از کامیون‌داران کشوربرای اعتراض به افزایش هزینه‌های گمرگ و اسقاط کامیون‌های از رده خارج  شده مقابل ساختمان ریاست جمهوری  تجمع کردند.

‌بنابه گزارش رسانه ای شده،طی دو سال زمان ترخیص کامیون‌ها، هزینه قیمت اسقاطی که رانندگان برای پلاک شدن آنها به راهداری پرداخت شده از ۲۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده بهداشت نسبت به امکانات زیستی خوابگاه و وضعیت حمل نقل،انترنتی و ورزشی 

روزیکشنبه ۲۸ فروردین،حدود ۲۵۰ دانشجوی دانشکده بهداشت اوز زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان برای اعتراض به به امکانات زیستی خوابگاه و وضعیت حمل نقل،انترنتی و ورزشی در دانشکده تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این تجمع در پی تشدید مشکلات خوابگاهی، رفاهی و حمل و نقل دانشکده بهداشت و عدم رسیدگی مسئولان مربوطه صورت گرفت.

دانشجویان با تجمع در محوطه دانشکده بهداشت اوز خواهان رسیدگی به مشکلات رفاهی این دانشگاه شدند.

از جمله مهم‌ترین مشکلات می‌توان به ظرفیت خوابگاه‌ها، آنتن‌دهی اینترنت در خوابگاه، فقدان امکانات رفاهی و ورزشی و عدم تعامل با دانشجویان اشاره کرد.

*ادامه اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به کیفیت غذای سلف سرویس با تحریم غذا و چیدنش در محوطه خوابگاه

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان درادامه اعتراضاتشان نسبت به کیفیت غذای سلف سرویس ازجمله تهیه طوماری با ۶۰۰ امضا دست به تحریم غذا و چیدنش در محوطه خوابگاه زدند.

*جان باختن یک کارگر کارخانه ذوب آهن کوار بر اثر حادثه کاری

روزیکشنبه ۲۸ فروردین، یک کارگر کارخانه ذوب آهن کوار واقع در استان فارس براثر حادثه کار جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate