اخباروگزارش های کارگری ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۱

– تجمعات همه روزه کارگران کارخانه کیان‌تایر در محل کارشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان

– اخراج ۳ کارگر حق طلب کارخانه سیمان آباده زیرسایه بی خیالی نهادهای مسئول

– گزارشی درباره تجمع اعتراضی روز دوشنبه ۲۲ فروردین کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و اقدام عوامل امنیتی با ارسال پیامک‌های تهدید آمیز درجهت سرکوب اعتراضات سراسری بازنشستگان 

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) درمحکومیت برخوردهای غیرفرهنگی و غیرانسانی بادانش آموزان 

– جان باختن یک کارگر جوان در سعادت آباد تهران براثر سقوط در چاه وغرق شدن

– جان باختن یک کار۲۰ ساله در مهرشهر کرج براثر سقوط از ارتفاع

*تجمعات همه روزه کارگران کارخانه کیان‌تایر در محل کارشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان

کارگران کارخانه کیان‌تایر برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتیشان، همه روزه در محل کارشان،تجمع می کنند.

پیام ارسالی کارگران کارخانه کیان‌تایر به اتحادیه آزاد کارگران ایران

در حالی که اکثر خبرگزاری های جمهوری اسلامی نیز خبر تعطیلی کارخانه کیان تایر را در خبرهای خود قرار دادند گویا خبری درراه است و واقعا ذهن ها رابرای تعطیلی شرکت اماده میکنند . ما کارگران شرکت کیان تایر تا اخرین نفس برای معیشت خانواده های خود میجنگیم و نخواهیم گذاشت تا به عاقبت کارخانه هایی که در سال های گذشته توسط بی کفایتی مسئولین بسته شدند دچار شویم . 

قبلا هم در سال ۸۷ که همه عزم راسخ داشتند که شرکت را تعطیل بکنند با مقاومت کارگران مواجه شدند. 

کارگر میمیرد ذلت نمیپذیرد 

به داد کیان تایر برسید 

لازم به ذکر است که کارگران کیان‌تایر هر روزه در محوطه کارخانه حضور می‌یابند و پیگیر بازگشایی شرکت هستند و همچنین اعلام کرده‌اند که اجازه تعطیلی شرکت را نخواهند داد.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگرانِ خشمگین کارخانه کیان تایر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل نهاد ریاست جمهوری

روزیکشنبه ۲۱ فروردین، کارگرانِ خشمگین کارخانه کیان تایر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری زدند وخواستار تعیین تکلیف مالکیت کارخانه شدند.

این کارگران، مهم‌ترین خواسته‌ی خود را «تعیین تکلیف مالکیت کارخانه» عنوان کردند ودرگفتگوباخبرنگاررسانه ای افزودند: از انتهای سال ۹۸ با اعلام وررشکستگی کارخانه، تولید افت کرده و اخیراً به صفر مطلق رسیده است. پیش از این، یک ماه کارخانه تعطیل بود؛ دیروز سر کار رفتیم اما اطلاعیه‌ای روی بُرد زده بودند که تا اطلاع ثانوی، کارخانه تعطیل است. این شرایط، کارگران باسابقه و متخصص این واحد تولیدی را نگران کرده است.

کارخانه کیان تایر، حدود هزار کارگر دارد؛ این کارگران در دوران ورشکستگی و رکود که بیش از دو سال به درازا کشیده، دستمزد خود را دریافت کرده‌اند اما مزایای مزدی آن‌ها تقلیل یافته است؛ با شرایط موجود، پرداخت مزد فروردین ماه در ابهام است.

یک کارگر این کارخانه در ارتباط با شرایط افول این واحد تولیدی نیزگفت:کارخانه سال ۸۲ به یک فرد واگذار شد؛ این فرد نتوانست این واحد تولیدی قدیمی را سر پا نگه دارد؛ حتی وام‌هایی که گرفته شد، هزینه کارخانه نشد؛ از انتهای ۹۸، مسیر افول کارخانه شدت گرفت تا به توقف کامل تولید رسید.

وی افزود: تقاضا داریم کارخانه را به یک ارگان توانمند دولتی واگذار کنند؛ تنها بازگرداندن مالکیت به دولت و واگذاری به یک ارگان قدرتمند می‌تواند این واحد تولیدی را به روزهای اوج خود بازگرداند؛ هیچ راه دیگری نیست.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران کیان‌تایر مقابل نهاد ریاست‌جمهوری

کارگران کیان‌تایر در اعتراض به تعطیلی کارخانه خواستار تعیین تکلیف شرکت شدند.

کارگران کارخانه کیان‌تایر امروز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ در اعتراض به اعلام تعطیلی شرکت، مقابل نهاد ریاست جمهوری واقع در خیابان پاستور تهران دست به تجمع زدند. تجمع این کارگران با حضور شدید نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شده و تا لحظه تنظیم این گزارش مسئولین دولتی هیچگونه پاسخگویی به این کارگران نداشته‌اند.

این کارگران در گزارش خود به اتحادیه آزاد کارگران ایران اظهار داشتند که پس از تعطیلات عید به پرسنل اعلام شد که فعالین شرکت از روز ۲۰ فروردین آغاز خواهد شد اما روز بیستم نامه‌ای از طرف مدیر منابع انسانی شرکت درج شد که کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد.

این امر موجب شد تا کارگران با خواست بازگشایی کارخانه و تعیین تکلیف شرکت امروز مقابل نهاد ریاست جمهوری دست به تجمع بزنند.

بنابه گفته‌ی کارگران در تماس با اتحادیه آزاد کارگران ایران، در شهریور ماه سال ۹۹ کارخانه کیان‌تایر ورشکسته اعلام شد و از هیئت حمایت از صنایع گرفته و به اداره ورشکستگی قوه قضائیه تحویل داده شد. از آن تاریخ تاکنون مشکلات کارخانه با مدیریت اقای پورحیدری شدت یافت و به زعم کارگران وی به قصد به تعطیلی کشاندن شرکت تلاش در زیان‌ده کردن شرکت داشت که در زمستان سال ۱۴۰۰ که شرکت به صورت کلی با عدم نقدینگی مواجه شد که حتی توان پرداخت حقوق کارگران را نیز نداشت. پس از برکناری پورحیدری، مدیریت شرکت در اختیار قاضی پرونده در اداره ورشکستگی قوه قضائیه می‌باشد که از انتهای سال گذشته نیز تنها با وعده و وعید سعی بر ممانعت از اعتراض کارگران را داشتند تا اینکه از امروز تعطیلی کارخانه تا اطلاع ثانوی را اعلام کردند.

کارگران عنوان می‌کنند که همه این اتفاقات در حال رخ داده است که بازار تایر در سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ بسیار پر رونق بوده است و مدیران به دلیل بازی‌های پشت پرده شرکت را به این وضعیت زیان‌دهی و عدم وجود نقدینگی کشانده‌اند.

در کارخانه کیان‌تایر حدود ۹۷۰ نفر کارگر با سوابق متعدد مشغول به کار هستند.

*اخراج ۳ کارگر حق طلب کارخانه سیمان آباده زیرسایه بی خیالی نهادهای مسئول

بدنبال اعتراضات دامنه کارگران کارخانه سیمان آباده درسال ۱۴۰۰ نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ونداشتن امنیت شغلی،در سال جدید ۳ کارگر حق طلب این واحد تولیدی دراستان فارس بنابه تصمیم مدیریت زیرسایه بی خیالی نهادهای مسئول از کار اخراج شدند.

پس از گذشت ۲۵ روز از سال جدید وعلیرغم وعده و وعیدهای مسئولان شهرستان نه تنها مشکل کارگران کارخانه سیمان آباده مبنی برنداشتن امنیت معیشتی و شغلی حل نشد بلکه ۳ همکار حق طلبشان از طرف مدیریت در ادامه تهدیدهای مکررشان از کار اخراج شدند.

در همین رابطه:کنش های دامنه دار کارگران کارخانه سیمان آباده نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی و تهدید کارگران حق طلب به اخراج ازکار

روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کارگران کارخانه سیمان آباده واقع در کیلومتر ۳۰ جاده آباده – شیراز،استان فارس از کنش های دامنه دارشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی و تهدید کارگران حق طلب به اخراج ازکار،خبردادند.

برپایه گزارش یک منبع خبری محلی،حرف کارگران این کارخانه در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ «مدت‌هاست پیگیر معوقاتمان هستیم. اما هر بار یک جواب می‌شنویم؛ سکوت کنید و تحمل؛ وگرنه مثل فلانی‌ها اخراج می‌شوید!».

اطلاع از شرایط دشوار زندگی کارگرانی که قراردادهایشان بصورت ماهانه تمدید می‌شود، نگران کننده است. نگرانی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به شدت احساس می‌شود.

*گزارشی درباره تجمع اعتراضی روز دوشنبه ۲۲ فروردین کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

پیام دریافتی از کارکنان عملیات مناطق نفت خیز جنوب

سلام به گردانندگان کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت

از نیروهای معاونت خدمات تعمیرات و نگهداری واحد تعمیرات خطوط لوله نفت و گاز کارون هستم.

من و همکارانم لازم دیدیم توضیحی در مورد اعتراض اخیرمان برای انتشار در کانال شما ارائه بدهیم.

روز دوشنبه بیست و دوم فروردین ما و گروه دیگری از همکاران رسمی و پیمانی در نفت و گاز مارون – آغاجری و گچساران نسبت به تغییر شیفت ها از دوازده ساعت کار به هشت ساعت دست به اعتراض زدیم.

ممکن است این سوال پیش آمده باشد که چرا ما در این اعتراض خواهان آن شدیم که ساعت کارمان بیشتر شود!

قبل از شیوع کرونا شیفت های کار ما چرخشی به شکل نوبتکاری در سه شیفت هشت ساعته بود که الان تقریبا دو سال است با بخشنامه معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی شیفت ها تغییر کرده و  دو نوبتکار صبح و شب گردان به جای شیفت چرخشی شدیم.یعنی به جای سه شیفت هشت ساعته به دو شیفت دوازده ساعته تغییر کردیم.

نکته اول این که در شیفت های فعلی حق شیفت بیشتری دریافت میکنیم و بنابراین از نظر اقتصادی و دریافتی بیشتر به نفعمان است.

دوم این که قبلا در نوبتکاری سه شیفت ما باید دوازده روز کار میکردیم و چهار روز به استراحت میرفتیم اما در شیفت دوازده ساعته الان چهار روز کار کرده و چهار روز اصطلاحا رست یا همان استراحت میرویم و به این ترتیب ساعت بیشتر و روزهای بیشتری در کنار خانواده هستیم.

سومین مسئله به بحث امنیت جانی و خطرات جاده ای بر میگردد.وقتی که سه شیفت بودیم برای هر شیفت سی و شش سرویس برای جمع آوری ما لازم بود اما الان شانزده سرویس این کار را انجام میدهند پس با این حساب خطر تصادفات جاده ای ما تقریبا به نصف رسیده است.

چهارم اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی و پایین بودن حقوق ها برخی از ما که بخصوص فرزند دانشجو یا فرزند آماده ازدواج داریم مجبور هستیم برای این که بقول معروف دخلمان با خرجمان بخواند شغل آزاد هم داشته باشیم.

تعداد زیادی از همکاران ما در روزهای استراحت در آژانس و اسنپ کار می کنند یا تعداد دیگری کار جوشکاری و تعمیرات پمپ و برقکاری و مکانیکی کار میکنند بنابراین در نوبتکاری دو شیفته فرصت بیشتری داریم که به کار دوم خود برسیم.

امیدواریم که با این توضیحات دلیل اینکه همچنان میخواهیم تن به کارکرد دوازده ساعته و دو شیفته شدن بدهیم شفاف و روشن شده باشد.

یادآوری:تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

روز دوشنبه ۲۲ فروردین،جمعی از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای اعتراض به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونامقابل ساختمان اداره مرکزی شرکت تجمع کردند.

یکی از کارکنان حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: قبل از کرونا، نوبت کار هشت ساعته (۱۲ روز کار و چهار روز استراحت) برای کارکنان اعمال می شد، اما با شیوع بیماری کرونا، نوبت کارها ۱۲ ساعته (چهار روز کار و چهار روز استراحت) شد که قرار است از روزهای آینده نوبت کارها به دوران قبل از کرونا باز گردد.

تعدادی از کارگران گفتند: نسبت به نوبت کار ۱۲ ساعت رضایت بیشتری داریم و اگر به خواسته‌هایمان توجه نشود تجمعات را ادامه می دهیم.

آنهاافزودند: با توجه به مسافت زیاد مناطق عملیاتی و بهره‌گیری از نوبت کار ۱۲ ساعت می‌تواندبرای کارکنان موثرتر باشد.

این معترضان به بازگشت ساعات کاری خود به قبل از ایام کرونایی، خاطرنشان کردند: ۱۲ ساعت کاری مدنظر ما هم در امور ایاب و ذهاب کارکنان صرفه جویی شده و هم خطرات جاده ای کمتری نصیب کارکنان می‌شود.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و اقدام عوامل امنیتی با ارسال پیامک‌های تهدید آمیز درجهت سرکوب اعتراضات سراسری بازنشستگان 

با گسترش اعتراضات بازنشستگان، کارگران، معلمان و دیگر اقشار فرودست و سراسری شدن این اعتراضات، با توجه به اینکه دولت مردان برنامه و قصدی برای پرداخت مطالبات ندارند، بنابراین عوامل دولتی، حکومتی و امنیتی تمام قد با همه امکانات اقدام به سرکوب معترضین می‌کنند و این بار هم با ارسال پیامک در سطح انبوه از طریق تلفن همراه و فضای مجازی به کاربران گروههای تلگرامی، درصدد خاموش کردن این اعتراضات هستند.

متن ارسال پیامک‌تهدید آمیز عوامل امنیتی:

“هشدار:

جریانهای معاند و سرویس های جاسوسی قصد بهره برداری از تجمعات صنفی را دارد و در این راستا اقدام به بازنشر فراخوان های متعددی می نماید. بدین جهت اخطار می گردد از بازنشر فراخوان های آنها و شرکت در تجمعات به طور جد اجتناب فرمائید.بدیهی است درصورت مشاهده جنابعالی در تجمعات برخورد قانونی با شما صورت خواهد گرفت.”

 رفتار خشونت بار عوامل امنیتی در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ با بازنشتگان تامین اجتماعی مقابل مجلس و بازنشستگان مخابرات در میدان آراژنتین نشانگر بی‌توجهی دولت در پرداخت مطالبات و استفاده همه جانبه از ابزار سرکوب می‌باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد با توجه به نزدیک شدن اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) که روز جهانی کارگر می‌باشد، را فرصتی برای ایستادگی متحدانه‌ی کارگران، معلمان، بازنشستگان، مزد بگیران و تمام فرودستان در مقابل ظلم وفساد و تبعیض در کشور می‌داند.

متحد شویم که چاره زحمت‌کشان اتحاد است و تشکیلات

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) درمحکومیت برخوردهای غیرفرهنگی و غیرانسانی بادانش آموزان 

روز پنج شنبه ۲۵ آبان، کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) بیانیه ای بشرح زیردرمحکومیت برخوردهای غیرفرهنگی و غیرانسانی بادانش آموزان،منتشرکرد:

پخش تصاویری از برخوردهای زشت و مشمئز کننده یکی از فرهنگیان با دانش آموزان یک مدرسه ، واکنش های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی در  محکومیت چنین رفتارهایی ایجاد کرده است.

معلمان هم به صورت گسترده در کنار سایر هموطنان به درستی نسبت به چنین اقدامات غیر فرهنگی واکنش نشان داده و محکوم کرده اند.

در همین راستا کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) لازم می داند نکاتی را خطاب به هموطنان عزیز و جامعه فرهنگیان متذکر شود:

یک. حفظ حقوق دانش آموزان به عنوان کودک در محیط آموزشی از اصول بنیادین حقوق بشر است که، بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، هرگونه آسیب روانی، جسمی و شخصیتی مصداق مشخصی  از نقض حقوق بشر محسوب می شود. لذا رعایت این حقوق بنیادین وظیفه ای همگانی است.

دو. مشکلات آموزشی و پرورشی در مدارس ایران بیش از هرچیز ناشی ساختار معیوب آموزشی و غیر مدرن حاکم بر آموزش و پرورش ایران است. این ساختار ایدئولوژیک همواره مورد نقد جدی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بوده است. ساختاری که در آن رعایت حقوق انسانی و شهروندی جایی ندارد و با فرصت طلبی، مسئولیت مشکلات پیش آمده این چنینی را بر عهده نمی گیرد. تا زمانیکه تحول بنیادینی در چنین ساختاری صورت نگیرد، همواره شاهد نقض حقوق بنیادین دانش آموزان و معلمان خواهیم بود.

سه. مسئولیت و رسالت معلمان به عنوان پرورش دهنده نسل های آینده این سرزمین ایجاب می کند که در رعایت حقوق دانش آموزان و آگاه سازی در این زمینه پیشتاز باشند. مراقبت از اعتبار جامعه دلسوز و زحمت کش فرهنگیان یکی از وظایف صنفی ماست و در این زمینه لازم است مراقبت بیشتری انجام دهیم . ارتباط هر چه بیشتر با اولیا دانش آموزان و درگیر کردن خانواده ها در مسائل تربیتی و انضباطی در مدارس می تواند به عنوان راه حلی برای جلوگیری از بروز چنین رفتارهای زشتی موثر باشد.

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران) ضمن محکومیت مجدد رفتارهای غیر فرهنگی با دانش آموزان و بویژه رفتار غیر انسانی اخیر ، خواستار برخورد جدی با فرد خاطی شده و یادآوری می کند که مشکل اصلی بروز چنین حوادثی در ساختار معیوب آموزشی ایران است و بدون تحول در چنین ساختاری، متاسفانه در آینده همچنان شاهد تکرار موارد مشابه خواهیم بود.

*جان باختن یک کارگر جوان در سعادت آباد تهران براثر سقوط در چاه وغرق شدن

روز پنج شنبه ۲۵ ابان، کارگرمیهمان ۲۶ ساله تبعه افعانستان حین کاردر یک پروژه ساختمانی که درمرحله گودبرداری بود و در گوشه ای از زمین گودبرداری شده چاهی به عمق  متر حفر شده بودو

 داخل این چاه آب وجود داشت، به داخل این چاه  سقوط کرده و غرق  وخفه شد.

*جان باختن یک کار۲۰ ساله در مهرشهر کرج براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ۲۰ ساله حین کاردر ساختمانی نیمه کاره واقع در منطقه فاز ۴ مهرشهرکرج براثر از طبقه سوم بشدت مجروح شد ودرراه بیمارستان جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate