اخباروگزارش های کارگری ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱

– کنش های کارگران اخراجی مجتمع کارخانجات فولاد و ذوب آهن نطنز برای بازگشت بکار

– تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مراکز سلامت استان آذربایجان شرقی نسبت به عدم تبدیل وضعیت و پرداخت  نشدن بموقع حقوق مقابل استانداری

– تجمع اعتراضی کارگران واحد صفافی انبار کشت و صنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت در مجتمع

– تجمع اعتراضی کارگران سپتیک آبفای اهوازنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وسه۳ سال سنوات واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل مقابل استانداری خوزستان

– اعتراض کارگران شرکت نفت و گاز اروندان در منطقه نفتی آزادگان جنوبی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی

– اعتراض دوباره کارگران شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق،عیدی و ماه ها حق بیمه

– بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان در خصوص محکومیت پرونده سازی علیه آقای صلاح آزادی فعال صنفی مریوان

– اعتصاب غرفه داران سبزی و صیفی جات شهرداری تهران دراعتراض به نرخ تعیین شده گوجه فرنگی وخاتمه یافتن اعتصاب بدنبال عقب نشینی شهرداری وافزایش قیمت

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی قروه نسبت به ساختِ یک کارخانه روی زمین‌های کشاورزی

– تجمع اعتراضی اهالی بلوار بهداشت سراوان نسبت به ولتاژ پایین برق مقابل فرمانداری

– تجمع اعتراضی اهالی و باغداران روستای آستانه دامغان نسبت به صدور مجوز تخریب پل ارتباطی وسط روستا با مزارع پایین دست توسط اداره امور منابع آب مقابل فرمانداری

– جان باختن یک کارگر در مریوان براثر سقوط از ارتفاع

*کنش های کارگران اخراجی مجتمع کارخانجات فولاد و ذوب آهن نطنز برای بازگشت بکار

روز سه شنبه ۲۳ فروردین،کنش های ۳۰ کارگرباسابقه مجتمع کارخانجات فولاد و ذوب آهن نطنزکه با شروع سال جدید از کاراخراج شده اند ازجمله تجمعات آنها دراداره کار ومقابل دفتر بهارستان نشین این شهرستان دراستان اصفهان رسانه ای شد.

براساس گزارش رسانه ای شده،حدود ۳۰ تن از کارگران شرکت فولاد نطنز که اکثریت آن‌ها از شهر بادرود و با میانگین سابقه بالای ۱۵ سال هستند همزمان با آغاز سال جدید از کار بیکار و از کار اخراج شدند.

درهمین رابطه،سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نطنزگفت: با توجه به اخراج تعدادی از کارگران زحمتکش واحدهای ذوب و فولاد  کارخانه نطنز و مراجعه آنان به اداره کار شهرستان نطنز، موضوع در دستور کار این اداره قرار گرفت.

وی گفت: طی گفت‌وگو با تعدادی از این افراد در هفته گذشته و حتی در روز شنبه، موارد در حال پیگیری بوده و با بررسی‌های همه جانبه و دقیق تر در آینده نزدیک نتایج آن به اطلاع کارگران اخراج شده خواهد رسید.

رئیس دفتر نماینده مجلس نیز گفت: در پی انتشار خبر ابراز نارضایتی کارگران مجتمع فولاد و ذوب‌آهن نطنز مبنی بر اخراج از کار و مراجعه تعدادی از آنان به دفتر و تماس تلفنی برخی از کارگران، مراتب اعتراض کارگران به مدیرعامل مجتمع فولاد و ذوب آهن نطنز اطلاع رسانی شده است.

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مراکز سلامت استان آذربایجان شرقی نسبت به عدم تبدیل وضعیت و پرداخت  نشدن بموقع حقوق مقابل استانداری

روز سه شنبه ۲۳ فروردین، کارکنان شرکتی مراکز سلامت استان آذربایجان شرقی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به به عدم تبدیل وضعیت و پرداخت  نشدن بموقع حقوق مقابل استانداری در کلانشهر تبریز تجمع کردند.

تصویر رسانه ای شده این تجمع:

*تجمع اعتراضی کارگران واحد صفافی انبار کشت و صنعت کارون نسبت به عدم تبدیل وضعیت در مجتمع

روز سه شنبه ۲۳ فروردین، کارگران واحد صفافی انبار کشت و صنعت کارون برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع در مجتمع زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده: کارگران صفافی مسئولیت چیدن منظم بسته‌ها، کیسه‌ها و کارتن‌ها را در انبار برعهده دارند. آن‌ها خواهان تبدیل وضعیت و عقد قرارداد با شرکت تامین نیرو هستند که طرف قرارداد با کارفرمای اصلی است.

 این کارگران صبح روز گذشته سه شنبه (۲۳فروردین ماه) با حضور در محوطه داخلی محل کار خود از مدیران این مجتمع درخواست کردن وضعیت شغلی آن‌ها را از پیمانکاری به تامین نیرو تغییر دهند.

بنابهمین گزارش،مدیران این مجموعه می‌گویند که همه نیروهای پیمانی و قراردادی مجموعه همانند استخدامی‌ها از امینت شغلی برخوردار هستند و فرصت شغلی خود را از دست نخواهند داد.

کارگران پیمانی و قراردادی این شرکت از سال‌ها پیش خواهان تبدیل وضعیت خود بوده‌اند. در این میان، گرچه وعده‌هایی برای تبدیل وضعیت آن‌ها در گذشته داده شد، اما تا امروز اقدامی برای تبدیل وضعیت آن‌ها انجام نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران سپتیک آبفای اهوازنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وسه۳ سال سنوات واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل مقابل استانداری خوزستان

روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، کارگران سپتیک آبفای اهوازبرای اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق وحق بیمه وسه۳ سال سنوات واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:۳ ماه حقوق وحق بیمه پرداخت نشده داریم و سنوات سال  ۹۷، ۹۸ و۹۹ هم هنوز تسویه نشده است.

آن‌ها با اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل،گفتند:کار ما حساس و پر از خطر است این بی‌توجهی‌ها باعث از بین رفتن انگیزه بین کارکنان می‌شود.

*اعتراض کارگران شرکت نفت و گاز اروندان در منطقه نفتی آزادگان جنوبی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی

روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، کارگران شرکت نفت و گاز اروندان در منطقه نفتی آزادگان جنوبی اعتراضشان را نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی،ابرازکردند.

کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند:شرکت تکنوانرژی سپهر (تسکو) به عنوان پیمانکار طرف قرارداد شرکت نفت و گاز اروندان در منطقه نفتی آزادگان جنوبی قرار بود تا قبل از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰طرح طبقه بندی مشاغل را اجرایی کند اما با گذشت حدود یکماه از این تاریخ همچنان طرح اجرایی نشده است.

آنها افزودند: ما در انتظار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم؛ قول داده بودند دستمزد سال جدیدمان با اجرای این طرح افزایش می‌یابد اما هنوز هیچ خبری از تدوین طرح و ابلاغ آن نیست؛ ما کارگران این شرکت، همگی باسابقه و متخصص هستیم و انتظار داریم حقوق ماهانه‌مان با احتساب این سابقه و تخصص، تعیین و پرداخت شود.

یکی از کارگران نیز گفت: عدم اجرای طرح طبقه بندی در این منطقه در حالیست که به کلیه وزرا و مسئولان، تاکید ویژه‌ای بر رسیدگی به معیشت کارگران شده است اما مشخص نیست چرا وعده‌های داده شده در این خصوص به پرسنل منطقه نفتی آزادگان جنوبی همچنان محقق نشده و بر زمین مانده است!

*اعتراض دوباره کارگران شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق،عیدی و ماه ها حق بیمه

روز چهارشنبه ۲۴ فروردین برای باری دیگر، کارگران شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ،عیدی و ماه ها حق بیمه،اعتراض کردند.

این کارگران معترض به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:حدود ۶۰ نفر از کارگران از آذر ماه سال ۱۴۰۰هنوز هیچگونه حقوقی و عیدی دریافت نکرده، ‏و برای مایحتاج زندگی خود مجبور هستند، قرض کنند.‏

آنهاادامه دادند: مسئولان مربوطه ما را درک نکرده، از بس حقوق های ما معوق شده حتی بقالی ‏محل هم دیگر به ما قسطی نمی دهد؛ از سوی دیگر شرمنده همسر و فرزندانمان هستیم.‏

کارگران شهرداری در ادامه به بیان معضل دیگری اشاره کرده و گفتند: علیرغم اینکه یکسال و نیم از زمان ‏فعالیت کاری ما با شرکت پسمان می گذرد؛ اما تنها ۴ ماه بیمه برایمان رد شده، در پاسخ به مشکلمان ‏مسئولان اینگونه گفته اند که در آن ماه ها قراردادی منعقد نبوده که مطالبه حق بیمه کنید.‏

کارگران حق طلب شهرداری زاهدان افزودند: پرداخت نشدن به موقع حقوق به کارکنان شهرداری مشکلات زیادی برای آنها و ‏خانواده هایشان به وجود آورده، و از سوی دیگر باعث دلسردی و بی رغبتی در انجام امور شده است.‏

*بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان در خصوص محکومیت پرونده سازی علیه آقای صلاح آزادی فعال صنفی مریوان

جنبش سراسری معلمان ایران در قالب تشکل‌ها و فعالان صنفی در سال ۱۴۰۰ شاهد فعالیت‌هایی گسترده و تاریخی نسبت به وضعیت اسفبار آموزش و معیشت معلمان و بازنشستگان بوده است. این فعالیت ها با استقبال و حضور چشمگیر فرهنگیان سراسر کشور مواجه شده و نقطه عطفی در تجمعات و اعتراضات قانونی محسوب می شود. بر همین اساس اراده معلمان را در پیگیری حقوق برحق خود و منافع عمومی آموزش و پرورش و حقوق دانش آموزان دو چندان کرده است.

آموزش رایگان و با کیفیت، نفی خصوصی سازی آموزش عمومی، اجرای کامل رتبه بندی و معیشت معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین از مطالبات اصلی فرهنگیان شاهدی بر حق بودن کنش های صنفی و فعالان صنفی است.

متاسفانه به سیاق چند دهه‌ی اخیر  حاکمیت در ماههای اخیر به جای توجه به مطالبات فرهنگیان و وضعیت اقتصادی بحرانی کشور و گرانی و تورم افسار گسیخته‌ای که ناشی از بی کفایتی و سیاست‌های کلی نظام می باشد، تهدید، سرکوب، زندانی و پرونده سازی امنیتی و سیاسی به عنوان سیاست مواجهه با مطالبات قانونی و مسالمت آمیز معلمان و بازنشستگان را برگزیده است.

در همین راستای سیاست نادرست حاکمیت  در چند روز اخیر شاهد احضار فعال صنفی مریوان آقای صلاح آزادی به پلیس امنیت و دادگاه بوده ایم.

ما معلمان اعلام می داریم با علم به قانون و اعتقاد به اصل قانونی بودن جرایم کنش های خود را سازمان داده ایم اما متاسفانه از سوی متولیان دستگاه قضایی و ضابطین قضایی اصل قانونی بودن به کرات نقض شده و با قلب قانون برای معلمان جرم تراشی می کنند، امروز دوباره با احضار آقای صلاح آزادی شاهد این پدیده غیر قانونی بودیم که فعالیت صنفی و دادخواهی را امنیتی قلمداد نمود.

احضار آقای صلاح آزادی با اتهامات واهی امنیتی و سیاسی برای جامعه و تشکل‌های صنفی دارای هیچ گونه وجاهت قانونی نیست و سیاستی در جهت سرکوب و امنیتی نمودن مطالبات و خواسته های فرهنگیان محسوب می شود.

انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان ضمن محکوم نمودن هرگونه احضار و پرونده سازی امنیتی و سیاسی برای فعالیتهای صنفی خواهان توقف فوری پرونده سازی امنیتی برای صلاح آزادی و تمامی فعالین صنفی سراسر کشور است.

این تشکل ضمن محکومیت و ابراز نگرانی شدید از احضار و پرونده سازی فعالان صنفی از حاکمیت و دادگاه می خواهد که به چنین سیاستی پایان دهند و به جای ارعاب و سرکوب مطالبه‌گران به پیگیری و اجرای اصول معوق قانون اساسی در دفاع از حقوق ملت بپردازند

امری که وظیفه ذاتی آنهاست و در این مورد قصور و اجحاف زیادی بر مردم تحمیل کرده اند.

انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان  ضمن دعوت تمامی تشکلهای صنفی و همکاران فرهنگی در دفاع از معلمان احضار شده و زندانی به عنوان یک اولویت، خواهان پیگیری مطالبات عدالتخواهانه فرهنگیان و دانش آموزان باشند

انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان

۱۴۰۱/۱/۲۳

*اعتصاب غرفه داران سبزی و صیفی جات شهرداری تهران دراعتراض به نرخ تعیین شده گوجه فرنگی وخاتمه یافتن اعتصاب بدنبال عقب نشینی شهرداری وافزایش قیمت

روز سه شنبه ۲۳ فروردین، غرفه داران سبزی و صیفی جات شهرداری تهران برای اعتراض به پایین بودن نرخ گوجه فرنگی اعتصاب کردند و برای شکستن اعتصاب قیمت این محصول از سوی شهرداری افزایش یافت.

عضو هیات مدیره اتحادیه بار فروشان تهران به خبرنگاررسانه ای گفت: غرفه های شهرداری به عبارتی بار نزده اند آنهم به این دلیل که نرخ بارهای غرفه یک مقدار پایین بوده و با توجه به اینکه هزینه ها و کرایه ها بالا است لذا نسبت به این اقدام اعتراض کرده اند.

وی افزود:با شکسته شدن اعتصاب کامیون داران در میدان تره بار گوجه فرنگی زیاد شد و نرخ آن به ۱۰ هزار تومان رسید و شهرداری نیز نرخ غرفه داران را از ۱۵هزار تومان به ۱۲ هزار تومان کاهش داد

بازار روزهای اقماری سطح شهر نسبت به پایین بودن نرخ گوجه گوجه فرنگی اعتراض و اعتصاب کردند

وی افزود:بازار روزهای اقماری که در سطح شهر هستند مثل بازار قزل قلعه، بازار صادقیه و غیره در بخش فرنگی جات اعتصاب کرده اند که به دلیل اینکه نرخ گوجه فرنگی را شهرداری پایین آورده امروز اعتصاب کردند.

وی تصریح کرد: شنیده های حاکی است امروز مطابق جلسه ای که برگزار شد نرخ ها را افزایش داده اند و از امشب غرفه های شهرداری بار خواهند زد.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی قروه نسبت به ساختِ یک کارخانه روی زمین‌های کشاورزی

روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، جمعی از اهالی قروه نسبت به ساختِ یک کارخانه روی زمین‌های کشاورزی دست به تجمع در محل احداث زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: در سال ۹۲ کارخانه فولاد زاگرس به بهانه‌ی به صرفه نبودنِ فعالیت‌ها تعطیل شد و حدود ۴۰۰ نفر به طور مستقیم بیکار شدند. 

آنها افزودند:در سال ۹۸ محمد شریعتمداری، وزیر کار سابق، در یک منطقه‌ی لم یزرع کلنگ تاسیس کارخانه‌ی جدید را زد و قرار شد فعالیت ساخت کارخانه در این منطقه آغاز شود که مورد استقبال مردم هم قرار گرفت، اما بعد از چند ماه فعالیت ساخت کارخانه متوقف شد. 

آنهاادامه دادند: سال ۹۹ ساخت کارخانه‌ی دیگری روی بخشی از زمین‌های کشاورزی این منطقه آغاز شد. صدها خانوار از فعالیت روی این زمین‌ها ارتزاق می‌کنند و ساخت کارخانه روی این زمین‌های کشاورزی زندگی  اهالی و کشاورزان این منطقه را نابود می‌کند. 

معترضین اضافه کردند:متولیان ساخت کارخانه‌ی جدید، از منابع طبیعی سند گرفتند که این سند بعد از اعتراض و ثبت شکایت اهالی در شعبه هفت دادگاه سنندج باطل شد. 

آنها گفتند: بعد از ابطال سند، منابع طبیعی مجدد اعتراض کرد و فعالیت بر روی این زمین‌ها باز هم آغاز شد. آن‌ها با لودر گندمی که مردم کاشته بودند و روی این زمین‌ها سبز شده بود را با خاک یکسان کردند. 

تجمع کنندگان درخاتمه گفتند: زمین‌های لم‌یزرع دیگری برای ساخت کارخانه وجود دارد. مکان کارخانه‌ی فولاد زاگرس بهترین موقعیت را دارد اما نمی‌دانیم چرا برای ساخت کارخانه، می‌خواهند زمین‌های کشاورزی را خراب کنند.

*تجمع اعتراضی اهالی بلوار بهداشت سراوان نسبت به ولتاژ پایین برق مقابل فرمانداری

روزچهارشنبه ۲۴ فروردین،جمعی از اهالی بلوار بهداشت سراوان برای اعتراض به ولتاژ پایین برق مقابل فرمانداری این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،دستکم ۶۰۰ خانوار از اهالی بلوار بهداشت سراوان با فرا رسیدن فصل گرما و در ماه رمضان از ولتاژ پایین برق رنج می برند.

*تجمع اعتراضی اهالی و باغداران روستای آستانه دامغان نسبت به صدور مجوز تخریب پل ارتباطی وسط روستا با مزارع پایین دست توسط اداره امور منابع آب مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، اهالی و باغداران روستای آستانه دامغان برای اعتراض به صدور مجوز تخریب پل ارتباطی وسط روستا با مزارع پایین دست توسط اداره امور منابع آب مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان سمنان تجمع کردند.

یکی از اهالی روستای آستانه به خبرنگاررسانه ای گفت: قسمتی از رودخانه چشمه علی دامغان از وسط روستا عبور می کند که اهالی، کشاورزان و دامداران برای عبور و مرور به منازل مسکونی و مزارع خود مجبور بودند از وسط رودخانه عبور کنند.

وی ادامه داد: تا سال ۹۸ عبور و مرور اهالی و احشام به سختی از رودخانه صورت می گرفت تا اینکه با اداره امور منابع آب برای احداث پل رایزنی کردیم.

وی ادامه داد: تا قبل از احداث پل، باغداران محصولات کشاورزی خودشان را با فرغون تا لب رودخانه می آوردند و پس از آن با عبور از وسط رودخانه بارگیری می شد.

این باغدار آستانه اضافه کرد: کارشناسان مربوطه هزینه ساخت پل اساسی را حدود ۳ الی ۴ میلیارد تومان برآورد کرده بودند که از توان اهالی و باغداران خارج بود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی رئیس امور منابع آب و ارجاع درخواست اهالی به کارشناس مربوطه نقشه پل تهیه و در اختیار پیمانکار قرار گرفت؛ قبل و در حین ساخت پل به کارشناس امور منابع آب تماس گرفتیم که جهت نظارت بر روند احداث پل بازدید داشته باشند که کارشناس مربوطه بیان کرد «مطابق نقشه پیش روید و احتیاج به بازدید نیست».

پس از یک سال از ساخت پروژه رئیس امور منابع آب دامغان در حین بازدید از روستای آستانه گفت: چه کسی گفته است اینجا پل احداث کنید؛ کار را تعطیل کنید پل باید تخریب شود.

وی افزود: با توجه به اینکه نظر کارشناسان منابع آب سمنان و تهران نسبت به استحکام و عدم مزاحمت پل مساعد بود اما رئیس اداره منابع آب دامغان مجددا حکم گرفته است تا پلی که با کمک های مردمی احداث شده است را تخریب کند.

*جان باختن یک کارگر در مریوان براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر ساختمانی به اسم ولی ازغ اهل روستای بلبر از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد و دارای دو فرزند حین کار در میدان پیشمرگه  شهرستان مریوان براثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد .

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate