اخباروگزارش های کارگری ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱

– گسترده تر ومستحکمترباد همبستگی کنشگران اجتماعی در راه دست یابی به مطالبات:

فراخوان تجمع همبستگی کانون صنفی معلمان استان بوشهر همزمان با دادگاه محمود ملاکی عضو کانون

– تجمع سراسری کارگران صنعت نفت برای افزایش حقوق مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی

– ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته شرکت مخابرات نسبت به عدم پاسخگویی به مطالباتشان بابرپایی تجمعی دیگر مقابل ساختمان ستاد اجرایی فرمان امام

– ادامه‌ی کنش های کارگران حق طلب اخراجی مخابرات خوزستان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– حکم تبرئه برای خانم روح زاد 

– شاپور احسانی‌راد به مرخصی درمانی آمد

– ادامه  اعتراضات کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص حق آبه با برپایی تجمع مقابل  ساختمان های مدیریت کشاورزی و استانداری

– تجمع دانشجویان ایرانی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اوکراین مقابل مجلس برای ادامه تحصیل در کشور

– درخواست فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی فرانسه از وزیر امور خارجه این کشور برای اقدام در توقف تعقیب فعالان سندیکایی و سیاسی در ایران

*گسترده تر ومستحکمترباد همبستگی کنشگران اجتماعی در راه دست یابی به مطالبات:

فراخوان تجمع همبستگی کانون صنفی معلمان استان بوشهر همزمان با دادگاه محمود ملاکی عضو کانون

زمان:چهارشنبه ۲۴ فروردین – ۹ صبح

مکان:مقابل درب دادگستری بوشهر

اطلاعیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر

به اطلاع همکاران محترم می رساند، جلسه رسیدگی به پرونده ی آقای محمود ملاکی، عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر، در روز چهارشنبه ٢۴ فروردین ماه در شعبه سوم دادگاه کیفری شهر بوشهر واقع در خیابان سنگی برگزار می‌شود.

بدین منظور کانون صنفی معلمان استان بوشهر در اعتراض به این رویه نامیمون و پرونده‌سازی برای فعالین صنفی خوشنام، از همکاران شریف دعوت می‌کند جناب ملاکی را تا درب دادگاه همراهی کنند.

در ضمن در این همراهی هیچگونه سخنرانی و برنامه دیگری مد نظر کانون نمی باشد.

همچنین از مسئولین امر می‌خواهیم در این شرایط حساس که جامعه ما نیاز به همدلی و اتحاد حداکثری دارد، ضمن محترم شمردن حقوق شهروندان در استفاده از حقوق مصرح خود در قانون اساسی، پرونده فعالین صنفی معلمان را مختومه و از انها اعاده حیثیت نمایند.

وعده ما ۹ صبح روز چهارشنبه ۲۴ فروردین درب دادگستری بوشهر.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر

۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱

درهمین رابطه:

رامین صفرنیا خشکنودهانی ،وکیل دادگستری  اعلام داشت جلسه رسیدگی به اتهامات انتسابی محمود ملاکی فردا به مورخه ۱۴۰۱/۱/۲۴در شعبه ۱۰۳دادگاه بوشهر برگزار می گردد وجهت ارائه دفاعیات به همراه محمود ملاکی در جلسه رسیدگی حاضر خواهند شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از محمود ملاکی همچنان تاکید می کند احضارها و تهدیدها و توبیخ ها به تکثیر کنشگران و مطالبه گران خواهد افزود.امید می رود که در سال جدید با در پیش گرفتن حکمرانی معقول و تغییر رویکردهای پیشین،سیاست ارعاب،تهدید، توبیخ و زندان  از سپهر سیاست و تصمیم سازی ها که در جهت تضییع حقوق شهروندان است، برچیده شود.

*تجمع سراسری کارگران صنعت نفت برای افزایش حقوق مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی

+کانال اتحادیه آزادکارگران ایران:

تجمع اعتراضی کانون‌های بازنشستگانی صنعت نفت در سراسر کشور

امروز ۲۳ فروردین ماه جمع‌هایی از بازنشستگان صنعت نفت در مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در شهرهای تهران، کرمانشاه، اهواز، کرج و چند شهر دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بازنشستگان صنعت نفت که در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و پایین بودن میزان مستمری دریافتی، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، خواهان اجرای طرح همسان‌سازی در مورد بازنشستگان صنعت نفت شدند.

++شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت در سراسر کشور

روز ۲۳ فروردین ماه گروههایی از بازنشستگان نفت مقابل ساختمان صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان نفت در شهرهای تهران، کرمانشاه، اهواز، کرج و چند شهر دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمعات در اعتراض به پایین بودن مستمری ها بوده است.

همچنین بازنشستگان در اعتراضات امروز خود خواهان اجرای طرح همسان‌سازی در مورد بازنشستگان صنعت نفت شدند.

*ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته شرکت مخابرات نسبت به عدم پاسخگویی به مطالباتشان بابرپایی تجمعی دیگر مقابل ساختمان ستاد اجرایی فرمان امام 

شعارها:

– فریاد فریاد از این همه بیداد

– این همه بی عدالتی هرگز ندیده ملتی

– عمر به باد نشسته  ستاد ساکت نشسته

– مرگ برستمگر

برپایه گزارش رسانه ای شده،یکی از کارگران بازنشسته شرکت مخابرات گفت: بار‌ها و بصورت گسترده همکاران مخابراتی برای دریافت مطالبات ۱۳ ساله و اعتراض به عدم دریافت خواربار دی و بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ مقابل شرکت مخابرات و ستاد اجرایی فرمان امام دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات مقابل ساختمان ستاد اجرایی فرمان امام

امروز سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ بازنشستگان شرکت مخابرات ایران مطابق فراخوان از پیش اعلام شده و در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان ستاد اجرای فرمان امام در تهران دست به تجمع زدند.

شرکت مخابرات ایران تحت مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام و سپاه است و بازنشستگان پس از چندین نوبت تجمع مقابل ساختمان شرکت، امروز مقابل ساختمان ستاد اجرایی که از مالکان است دست به تجمع زدند.

این تجمع مورد هجوم نیروهای انتظامی و امنیتی قرار گرفت و طبق اظهارات بازنشستگان تعدادی نیز دستگیر شده‌اند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزادکارگران ایران

*ادامه‌ی کنش های کارگران حق طلب اخراجی مخابرات خوزستان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز سه شنبه ۲۳ فروردین، کارگران حق طلب اخراجی مخابرات خوزستان از ادامه کنش هایشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،خبردادند.

آنها به خبرنگار رسانه گفتند: بعد از گذشت ۸ ماه از صدور حکم اداره کار برای بازگشت به کار ما، این حکم هیچ ضمانت اجرایی ندارد و حتی شورای تأمین استان خوزستان هم نمی‌تواند برای بازگشت به کار نیروها اقدامِ موثری انجام دهد.

خاطرنشان میشود که ۷۲نفر از نیروهای مخابرات استان خوزستان که دو دوره بدون قرارداد به کار خود ادامه داده بودند، با استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار برای تبدیل قرارداد خود از موقت به دائم، شکایت تنظیم کردند و به نفع خود رأی گرفتند. مطابق رأیی که توسط هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف صادر شده است؛ این کارگران نیروهای دائم مخابرات به حساب می‌آیند و باید به کار خود برگردند. 

این کارگران با وجود تلاش‌های بسیار برای اجرای رأی هنوز نتوانسته‌اند به کار خود برگردند.

*حکم تبرئه برای خانم روح زاد 

امروز سه شنبه ۱۴۰۱/۱/۲۳ رای دادگاه انقلاب شعبه ۲۶  مبنی بر تبرئه بنده ( ژاله روح زاد) به وکیل محترم آقای حسین تاج ابلاغ شد.رای براساس دفاعیات وکیل محترم ونبود مستندات وردتمام اتهامات توسط متهم صادر شده است.

 رای صادره توسط شعبه ۲۶ را گشایشی در جهت نگاه منصفانه به پرونده فعالین مطالبه گر ارزیابی میکنیم وبه امید پایان یافتن محاکمات فعالین صنفی وآزادی همه همکاران .

از آقای تاج وکیل محترم برای پیگیری پرونده وپایان دادرسی نهایت تشکر را دارم.همچنین ازتمام همکاران ودوستان که همراه وحامی بودند سپاسگزارم.

معلم بازنشسته ژاله روح زاد

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*شاپور احسانی‌راد به مرخصی درمانی آمد

امروز سه‌شنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ شاپور احسانی‌راد تحت عنوان مرخصی درمانی و با تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان تهران بزرگ آزاد شد. 

شاپور احسانی‌راد عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران مدت زیادی است که از بیماری چشم و کمر رنج میبرد و مسئولین زندان نه برای درمان وی اقدام جدی صورت دادند و نه با مرخصی او موافقت میکردند که نهایتاً با پیگیری‌های فراوان امروز و پس از موافقت با اعطای مرخصی درمانی از زندان آزاد شد. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی شاپور را به وی، خانواده‌اش و دوستان و اعضای اتحادیه شادباش میگوید و خواستار پایان دادن به تعقیب قضائی علیه وی و آزادی بی قید و شرط اوست. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

*ادامه  اعتراضات کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص حق آبه با برپایی تجمع مقابل  ساختمان های مدیریت کشاورزی و استانداری

روزهای دوشنبه وسه شنبه ۲۲و۲۳ فروردین، کشاورزان اصفهان در ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تخصیص حق آبه دست به تجمع مقابل  ساختمان های مدیریت کشاورزی و استانداری زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،با بسته شدن دریچه سد زاینده رود و خشک شدن چندین باره این رودخانه، کشاورزان اصفهان بازهم مقابل استانداری تجمع کردند و خواهان دریافت حقابه هایشان شدند.

روز گذشته نیز کشاورزان اعتراض شان به وضعیت آب را با تجمع در مدیریت کشاورزی شهرستان اصفهان اعلام کردند.

دریچه سد روز ۱۵ فروردین ماه بسته شد، درحالی که کشاورزان اعلام کرده بودند برای به نتیجه رسیدن محصولات شان، باید آب تا خردادماه باز بماند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم تداوم جریان آب زاینده‌رود مقابل دادگستری

روز دوشنبه ۱۵ فروردین،جمعی از کشاورزان شرق اصفهان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تداوم جریان آب زاینده‌رود دست به تجمع مقابل دادگستری زدند وخواستار ادامه جریان آب در زاینده رود حداقل تا نیمه خرداد ماه شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،طبق وعده استانداری در ۱۰ روز اول فروردین آب در زاینده رود جاری بود تا به اراضی شرق اصفهان برسد، اما یکی از کشاورزان اصفهان گفت: آب حداقل تا نیمه خرداد باید جریان داشته باشد تا نیاز کشاورزان، به ویژه گندم کاران برطرف شود.

وی افزود:در حال حاضر ۳۰ درصد اراضی شرق اصفهان زیر کشت غله و گلرنگ رفته و اگر جریان آب زاینده رود بسته شود، کشت کشاورزان آسیب زیادی می‌بیند و عملا باز کردن آب در همین چند روز هم بی فایده خواهد بود.

*تجمع دانشجویان ایرانی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اوکراین مقابل مجلس برای ادامه تحصیل در کشور

روزسه شنبه ۲۳ فروردین،جمعی از دانشجویان ایرانی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اوکراین بابرپایی تجمع مقابل مجلس خواهان ادامه تحصیل در کشورشدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،اسفندماه سال ۱۴۰۰ سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تعداد دانشجویان ایرانی در اوکراین را ۱۴۲۴ نفر اعلام کرد. 

از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند. 

بر اساس آن‌چه رییس سازمان امور دانشجویان گفته است، طبق ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تحصیل در دانشگاه های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی به میزان مدت زمان معین بر اساس مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خواهد بود. 

لیست دانشگاه های معتبر و مقررات مربوط به طول مدت اقامت دانشجویی لازم برای تحصیلات حضوری نیز در وبگاه سازمان امور دانشجویان به طور سالیانه اعلام شد.

دانشگاه‌های اوکراین در رشته‌های علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و این وزارتخانه مصوبه ای دارد که بر اساس آن از سال ۲۰۱۹ انتقال دانشجویان علوم پزشکی(پزشکی، داروسازی و دندانپزشک) به داخل کشور بطور کلی ممنوع است؛ بنابراین  انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های غیر معتبر و مراکزی که در لیست اعتبار وزارت بهداشت نباشند صورت نخواهد گرفت.

*درخواست فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی فرانسه از وزیر امور خارجه این کشور برای اقدام در توقف تعقیب فعالان سندیکایی و سیاسی در ایران

آقای ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه،

فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی مبارزه کارگری (FNEC FP – FO) اطلاع یافته که سه معلم دیگر در ایران تحت پیگرد قرار گرفته اند : هاله صفرزاده و علی‌رضا ثقفی دستگیر شده اند و رسول بداقی به دادگاه احضار شده‌ است.رسول بداقی، هفت سال را در زندان گذرانده و اسماعیل عبدی سال‌هاست که زندانی‌ست. نیروهای امنیتی چند معلم دیگر را نیز احضار کرده‌اند.

اقدامات سرکوب‌گرانه اخیر در حالی صورت می‌گیرد که جنبش معلمان ایران توانسته چندین روز اعتراضی را برای افزایش سطح حقوق ها و حقوق بازنشستگی‌، سازماندهی کند؛  سندیکای ما از این اعتراض ها پشتیبانی کرده است .

ماموران امنیتی در آستانه فرا رسیدن اول ماه مه ( روز جهانی کارگر) و دوم ماه مه که در ایران روز معلم است، دست به این اقدامات می‌زنند. چگونه می‌توان پذیرفت که این اقدامات برای ساکت کردن معلمان و علیه آزادی بیان نیست؟

فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی مبارزه کارگری که عمیقاً به آزادی‌های اساسی، دمکراتیک و سندیکایی پایبند است، جرم‌انگاری فعالیت های سندیکایی را محکوم می‌کند. فدراسیون ما نگران معلمان دستگیر و احضارشده در ایران است و مخالف هرگونه اقدامی‌ست که ابراز عقیده را برنمی‌تابد.

ما از شما می‌خواهیم تا دست به ابتکار بزنید و از مقامات ایران بخواهید که از تعقیب فعالان سندیکایی و سیاسی دست بردارند.

آقای وزیر، احترامات ما را بپذیرید.

کلمان پوله (Clément Poullet) – دبیر اول فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کارآموزی مبارزه کارگری (FNEC FP – FO)

مونتروی، شنبه ۹ آوریل ۲۰۲۲

ترجمه و‌تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate