اخباروگزارش های کارگری ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱

– گسترده تر ومستحکمترباد همبستگی کنشگران اجتماعی در راه دست یابی به مطالبات:

فراخوان تجمع همبستگی کانون صنفی معلمان استان بوشهر همزمان با دادگاه محمود ملاکی عضو کانون

– اخراج ۲۳ کارگر حق طلب مجتمع کشت و صنعت لرستان (شرکت فجر صفا)

– اعتراض سراسری کارگران قرارداد موقت صنعت نفت نسبت به عدم اجرای بخشنامه وزارت نفت 

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

– ابلاغ احضاریه آقای صلاح آزادی از فعالین صنفی مریوان

– مریم کریم ‌بیگی از دانشگاه اخراج شد! 

– اهالی سراوان رشت مسیر خودروی حمل زباله به منطقه را مسدود کردند

– تجمع  اعتراضی متقاضیان مسکن ملی قروه نسبت به واگذاری زمین نامناسب مقابل فرمانداری

– بازهم واژگونی سرویس رفت وآمد کارگران اینبارمرگ راننده مینی بوس ومصدومیت ۵ کارگر شرکت نفت آفتاب بندرعباس – وخامت حال یکی از مصدومین

*گسترده تر ومستحکمترباد همبستگی کنشگران اجتماعی در راه دست یابی به مطالبات:

فراخوان تجمع همبستگی کانون صنفی معلمان استان بوشهر همزمان با دادگاه محمود ملاکی عضو کانون

زمان:چهارشنبه ۲۴ فروردین – ۹ صبح

مکان:مقابل درب دادگستری بوشهر

اطلاعیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر

به اطلاع همکاران محترم می رساند، جلسه رسیدگی به پرونده ی آقای محمود ملاکی، عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر، در روز چهارشنبه ٢۴ فروردین ماه در شعبه سوم دادگاه کیفری شهر بوشهر واقع در خیابان سنگی برگزار می‌شود.

بدین منظور کانون صنفی معلمان استان بوشهر در اعتراض به این رویه نامیمون و پرونده‌سازی برای فعالین صنفی خوشنام، از همکاران شریف دعوت می‌کند جناب ملاکی را تا درب دادگاه همراهی کنند.

در ضمن در این همراهی هیچگونه سخنرانی و برنامه دیگری مد نظر کانون نمی باشد.

همچنین از مسئولین امر می‌خواهیم در این شرایط حساس که جامعه ما نیاز به همدلی و اتحاد حداکثری دارد، ضمن محترم شمردن حقوق شهروندان در استفاده از حقوق مصرح خود در قانون اساسی، پرونده فعالین صنفی معلمان را مختومه و از انها اعاده حیثیت نمایند.

وعده ما ۹ صبح روز چهارشنبه ۲۴ فروردین درب دادگستری بوشهر.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر

۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱

*اخراج ۲۳ کارگر حق طلب مجتمع کشت و صنعت لرستان (شرکت فجر صفا)

۲۳ کارگر حق طلب مجتمع کشت و صنعت لرستان (شرکت فجر صفا)بدنبال تجمعات اعتراضیشان نسبت به لغو قرارداد مستقیم از کاراخراج شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۲ فروردین،مسئولین مجتمع کشت و صنعت لرستان  اسامی۲۳ نفر متشکل از برخی کارگران معترض که تصویر حضور آنان در تجمعات در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، را با عنوان لیست «عدم جذب» به سایر کارگران معرفی کرده اند و طی اطلاعیه جداگانه ای به آنان هشدار داده اند چنانچه ظرف ۲۸ ساعت قرارداد با پیمانکار جدید را امضا نکنند، دیگر امکان حضور در شرکت را نخواهند داشت و در این صورت افراد دیگری جایگزین انها خواهند شد.

بنابهمین گزارش،این اطلاعیه در کانال تلگرامی اطلاع رسانی بخش گلخانه ای مجتمع کشت و صنعت لرستان منتشر شده است.

یادآوری:

+سومین روز اعتراضات کارگران کشت وصنعت لرستان نسبت به لغو قرارداد مستقیم با برپایی تجمع مقابل استانداری

روز پنج شنبه ۱۷ فروردین، کارگران کشت وصنعت لرستان نسبت واقع در ۱۵ کیلومتری محور خرم‌آباد اندیمشک در سومین روز اعتراضشان نسبت به لغو قرارداد مستقیم وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان دست به تجمع مقابل استانداری لرستان زدند.

++دومین روز تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت لرستان نسبت به لغو قرارداد مستقیم مقابل شرکت

روز چهارشنبه ۱۷ فروردین برای دومین روزمتوالی، کارگران کشت و صنعت لرستان با برپایی تجمع مقابل شرکت اعتراضشان را نسبت به لغو قرارداد مستقیم وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان را بنمایش گذاشتند.

تجمع کنندگان که تاکنون به‌صورت قرارداد مستقیم با شرکت کشت و صنعت مشغول به کار بوده‌اند نسبت به پایان کار با شرکت و تبدیل وضعیت و عقد قرارداد با پیمانکار جدید اعتراض دارند ونوک پیکان این اعتراضات را ادامه قرارداد همکاری در چارچوب قرارداد با پیمانکاران هدف قرار داده است.

این کارگران که بار اصلی کار نیز بر دوش آنان است، به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: با ورود پیمانکاران چیزی به‌نام امنیت شغلی وجود نخواهد داشت و از قرارداد دائم کار محروم خواهند شد و ازسوی دیگر با تبعیض مزدی روبه‌رو خواهند شد.

+++تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت لرستان نسبت به قراردادهای جدید وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان

روز سه شنبه ۱۶ فروردین، کارگران کشت و صنعت لرستان برای اعتراض به قراردادهای جدید وبخطرافتادن امنیت شغلی ومعیشتیشان دست به تجمع در محل کارشان زدند.

کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند: بر خلاف مصوبات اخیر شورای عالی کار مبنی بر افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱، دست اندرکاران کشت وصنعت لرستان در قراردادهایی متفاوت با قوانین بالادستی تمدید قراردادهای کارگران را مشروط به موافقت با شرایط جدیدی از جمله کار حجمی، برون سپاری به پیمانکاری و … کرده و به کارگران اطلاع داده اند که در صورت مخالفت با شروط جدید می توانند تسویه حساب کنند.

*اعتراض سراسری کارگران قرارداد موقت صنعت نفت نسبت به عدم اجرای بخشنامه وزارت نفت 

روز دوشنبه ۲۲ فروردین، کارگران قرارداد موقت صنعت نفت  با انتشار نامه هایی سرگشاده خطاب به به وزیر نفت و معاون وزیر نفت در منابع انسانی ضمن اعتراض نسبت به عدم اجرای بخشنامه وزارت نفت مبنی بر دستورالعمل ساماندهی کارکنان قراردادی،خواستاراجرای کاملش شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،در دولت نهم شیوه ادبیات استخدامی قرارداد موقت در کنار استخدام رسمی و پیمانکاری ابداع شد و در این سال‌ها این کارکنان نه به طور کامل ذیل قانون وزارت کار بودند و نه از مزایای استخدامی وزارت نفت بهره می‌بردند.

در تاریخ هفتم دی ماه ۱۴۰۰ بخشنامه‌ای به منظور ساماندهی مشاغل نیروهای قرارداد مدت موقت وزارت نفت و تعیین حقوق و مزایای آنها از سمت مهدی علی مددی، معاونت سرمایه انسانی وزارت نفت ابلاغ شد.

هرچند در این بخشنامه تصریح شده بود که از اول بهمن ماه لازم الاجرا است، ولی همچنان اثری از اجرای آن دیده نمی‌شود و همین موضوع اعتراض کارکنان قرارداد موقت نفت را در پی داشته است. از همین رو این کارکنان در پیام‌هایی مراتب اعتراض خود را به مقامات وزارت نفت رسانده‌اند.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نسبت به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونا

روز دوشنبه ۲۲ فروردین،جمعی از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای اعتراض به بازگشت ساعات کاری به قبل از کرونامقابل  ساختمان اداره مرکزی شرکت تجمع کردند.

یکی از کارکنان حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: قبل از کرونا، نوبت کار هشت ساعته (۱۲ روز کار و چهار روز استراحت) برای کارکنان اعمال می شد،  اما با شیوع بیماری کرونا، نوبت کارها ۱۲ ساعته (چهار روز کار و چهار روز استراحت) شد  که قرار است از روزهای آینده نوبت کارها به دوران قبل از کرونا باز گردد.

تعدادی از کارگران گفتند:  نسبت به نوبت کار ۱۲ ساعت رضایت بیشتری داریم و اگر به خواسته‌هایمان توجه نشود تجمعات را ادامه می دهیم.

آنهاافزودند: با توجه به مسافت زیاد مناطق عملیاتی و بهره‌گیری از نوبت کار ۱۲ ساعت می‌تواندبرای کارکنان موثرتر باشد.

این معترضان به بازگشت ساعات کاری خود به قبل از ایام کرونایی، خاطرنشان کردند:  ۱۲  ساعت کاری مدنظر ما هم در امور ایاب و ذهاب کارکنان صرفه جویی شده و هم خطرات جاده ای کمتری نصیب کارکنان می‌شود.

درهمین رابطه:

+شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:تجمع در مقابل ساختمان چهار طبقه مناطق نفتخیز

امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ گروهی از پرسنل رسمی واحدهای عملیات و بهره برداری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع زدند.

 شیفت کاری این کارکنان ۸ ساعته بوده و در دوران کرونا به ۱۲ ساعته تغییر پیدا کرده بود. همکاران رسمی در مناطق نفتخیز خواهان باقی ماندن و تثبیت در شیفت های ۱۲ ساعته فعلی خود هستند.

++اتحادیه آزاد کارگران ایران:تجمع اعتراضی کارکنان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب

امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ جمعی از کارکنان رسمی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارکنان نوبت‌کاری عملیات خواستار تثبیت و تداوم نوبت‌کاری شیفت ۱۲ ساعته هستند. از زمان آغاز اپیدمی کرونا نوبت‌کاری این کارکنان به شیفت ۱۲ ساعته تغییر کرد و اکنون مدیریت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تغییر شیفت‌کاری به ۸ ساعته را اعلام کرده‌اند. کارکنان به این تصمیم جدید معترض هستند و خواهان تثبیت شیفت‌کاری فعلی هستند.

*ابلاغ احضاریه آقای صلاح آزادی از فعالین صنفی مریوان

لازم به ذکر است روز پنج شنبه ۱۸ فروردین آقای آزادی به پلیس فتا شهرستان مریوان احضار و ضمن بازجویی گوشی ایشان ضبط گردید. متعاقبا در اقدامی سریع از سوی پلیس پرونده به شعبه یک بازپرسی ارجاع و اتهامات ناروایی به ایشان منتسب گردیده است.

احضار، تهدید و بازداشت حربه ای است از سوی نیروهای امنیتی برای سرکوب فعالین صنفی معلمان

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*مریم کریم ‌بیگی از دانشگاه اخراج شد! 

مریم کریم‌بیگی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران و خواهر مصطفی کریم‌بیگی، یکی از کشته شدگان اعتراضات ۸۸، طی تماس صورت گرفته از جانب حراست، از دانشگاه اخراج شد!

این دانشجو که در ترم پایانی تحصیل خود به سر می‌برد بدون هیچگونه دلیل واضح و مشخصی از ادامه تحصیل منع شده است.

با بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها پس از تعطیلی دوساله بدلیل بروز پاندمی کرونا، آنچه به نظر می‌رسد اغاز موج جدیدی از سرکوب‌ دانشجویان جهت جلوگیری از شروع دوباره فعالیت دانشجویی در دانشگاه‌ها می‌باشد.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*اهالی سراوان رشت مسیر خودروی حمل زباله به منطقه را مسدود کردند

روز دوشنبه ۲۲ فروردین،جمعی از اهالی سراوان با نصب بنر در مسیر خودروی حمل زباله به منطقه از ورود خودروی حمل زباله به این منطقه جلوگیری کنند.

برپایه گزارش منتشره،روزانه حدود هزار تُن زباله در سراوان رشت دفن می‌شود که ۵۵۰ تُن مربوط به شهر رشت و بقیه مربوط به  ۵۰ شهر و روستای اطراف است.

از سال ۱۳۹۶ تاکنون مسئولان وقت قول دادند محل دفن زباله سراوان را ساماندهی کنند.

اسفندماه سال گذشته بود که اسدالله عباسی استاندار گیلان پسماند را ابرچالش این استان عنوان کرد و با برگزاری جلسه کمیته مدیریت پسماند در سراوان، عنوان کرد: فرمانداران و شهرداران گیلان یک هفته  مهلت دارند اقدامات عملی و برنامه های عملیاتی برای مدیریت مشکل زباله و پسماند را انجام دهند.

*تجمع  اعتراضی متقاضیان مسکن ملی قروه نسبت به واگذاری زمین نامناسب مقابل فرمانداری

روز دوشنبه ۲۲ فروردین، متقاضیان مسکن ملی قروه برای اعتراض به واگذاری زمین نامناسب مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان کردستان تجمع کردند.

*بازهم واژگونی سرویس رفت وآمد کارگران اینبارمرگ راننده مینی بوس ومصدومیت ۵ کارگر شرکت نفت آفتاب بندرعباس – وخامت حال یکی از مصدومین

بامداد روز دوشنبه ۲۲ فروردین،سرویس رفت وآمد کارگران شرکت نفت آفتاب بندرعباس با ۱۱ سرنشین در نزدیکی روستای بوستانو در غرب  بندرعباس واژگون وراننده مینی بوس هیوندا جان باخت و  ۵ نفر مجروح شدند.حال یکی از مجروحان وخیم گزار شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate