سپاه پاسداران و سپاه قُدس در لیست گروهای تروریستی باقی باشن …

سپاه پاسداران و سپاه قُدس در لیست گروهای تروریستی باقی باشن عوامل و سیاست های روسیه و پوتین ازسیاست خارجی ایران کوتاه شود . د دست

از دیر بازو اساسا هیچگاه حضور شوروی سابق و روسیه کنونی در ایران خالی از تنش و درد سر برای مردم ایران نبوده چه برای سیاست های کلی داخلی و خارجی ایران و چه برای گروهها و سازمانهای سیاسی کشور.

سیاست های شوروی سابق و روسیه کنونی در چهار چوب سیاست های استعماری نظیر قرار داد های گلستان ۲۵ اکتبر ۱۸۱۳ در دوران قاجار انجام شذ که قفقاز ، ارمنستان تمام مناطق غربی گرجستان در ساحل دریای سیاه و نیز چچن اینگوش به روسیه واگذار شد در مجموع ۱۴ ولایت همراه بخشی از تالش و نیز حاکمیت دریای خزر از دست رفت.

دقیقا ۱۵ سال بعد از قرداد گلستان قرداد ترکمنچای در دوران قاجار در سال ۱۸۲۸ در ماه فوریه بسته شد بر پایه این قرار داد استعماری سه ایالت دیگر قفقاز یعنی ایروان نخجوان و بخشهائی از تالش زیر سلطه روسها قرار گرفت حاکمیت ایران بر دریای خزر باز هم محدود تر شد و مردم ایران را مجبور به پذیرش کاپیتولاسیون کردند. عهد نامه ترکمنچای حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را به روسیه الحاق کرد یعنی ۲۰ هزار کیلومتر از ارمنستان امروزی ، ۵ هزار کیلومتر مربع از خاک ترکیه شامل کوه های آرارات بخشی از خانات ایروان و حدود ۵ هزاز کیلومتر ازجمهوری آذربایجان امروزی از ایران جدا شدند.

من قصدم تاریخ نویسی نیست چه بسا نویسندگان قبل از من بسیار فصیح تر و ریز تر و واکاوانه تر به این قضایا پرداخته اند من میخواهم بپرسم ذهنیت تاریخی ایرانیان چطور کار میکند کجا گول میخورد چه راحت از مسیر خودش بطرف ناکجا آباد منحرف میشود یعنی اینکه اینهمه اجحاف استعماری را مردم ایران دید یا ندید؟ گلستان و ترکمنچای و زخمهای عمیق آن را مشاهده کرد ؟پس چرا در عرض مدتی کوتاه حزب توده به بزرگترین حزب سیاسی ایران با ریشه های عمیق در ارتش و سازمانهای نظامی ایران تبدیل میگردد؟

حافظه تاریخی مردم ایران چقدر خوب کار میکند که حزب توده میتواند در تئوری ادعای نفت شمال را برای روسیه اعلام کند و روشنفکران و نویسندگان و شعرای ایران هیچ اقدامی نکنند و کلا به طرفداری از حزب توده بپیوندند؟ تا جائی که محمد رضا شاه در جائی میگوید” : امتیاز نفت شمال به روسیه به اندازه ای تند بود که ما خود را روبروی یک فرمان یافتیم”

اشغال بخشهائی شمال ایران و آدربایجان توسط قوای روس در جنگ جهانی دوم این فرصت را به استالین داد تا با طرح امتیاز نفت شمال حوزه نفوذ خود را در مقابل امریکا و انگلستان افزایش داده و ادعا کند که حضور انگلیس و امریکا در شمال ایران برای امنیت روسیه مخاطره آمیز خواهد بود ادعای اخیر روسیه در مقابل اکراین و طرفداری کهنه سربازان کا گ ب و چپ هپروتی ایرانی و نیز هواداران پوتین و آخوند ها از این تئوری.

نقش کا گ ب در از هم پاشیدن سازمان چریکهای فدای خلق و ضربه به مجاهدین:

فکر کنید که سازمان چریکهای فدائی خلق بعنوان یک نیروی منسچم مبارزاتی در مقابل آخوندها موجود بود و حضور داشت و مثل جگر زلیخا بفرموده پوتین ها و کا گ ب به هفتاد و هفت پاره نشده بود ایا روسیه توان در مشت گرفتن آخوند ها را به فرم امروزی داشت؟

تصور کنید مسعود رجوی و سازمان مجاهدین گول کاگ ب را نمیخورد و در تضاد های آنروز دست ساز کا گ ب وارد نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟.

امروز در تحلیل های سیاسی همه میگویند امریکا مطامع بلند مدت و استراتژیک خود را فدای ارتباطات کوچک خود نمیکند.

در بعد از انقلاب همه میدانستند که اکثر ارشیو های ساواک بدست مجاهدین افتاده است و سفارت روسیه از مجاهدین میخواهد که پرونده سرلشگر مقربی از جواسیس شوروی را که بدست رژیم گذشته اعدام شده را به آنان برساند تا انها روسیه و کاگ ب در عوض نام و نشانی امریکائی ها و جواسیس غربی را در اختیار آنان قرار دهند.

اینها همه در چهار چوب مبارزات ضد امریکائی و ضد امپریالیستی رقم میخورد که مجاهدین به آن معتقد بودند. آیا هیچ کس از جمله مسعود رجوی به این بده بستان بین یک سازمان کوچک تازه پا گرفته مجاهدین و یک ابر قدرت نظامی نباید شک کند؟ همانطور که بعد ها هم مشخص تر شد حزب توده و اکثریت همه را لو میدهند چرا خود کاگ ب این اسناد را در دست آخوند برای ایجاد تضاد در داخل ایران قرار ندهد؟

یعنی در اساس خود شرینی برای اخوند و اعدام محمد رضا سعادتی و بهم ریختن اوضاع داخلی همانطور که بر روی سازمان چریکهای فدائی خلق و صد تیکه کردن آنها عمل کردند.

جنایات روسیه و پوتین بر علیه مردم اکراین درس تاریخی است برای آنان که هنوز خود را زیر چتر حمایتی پوتین میبینند و از آخوند غیر مستقیم حمایت میکنندنگاهی بر قفای وقایع اخیر و نیز تاریخ ایران و فجایعی که روسیه بر سر ایران آورده کافی است.

نوید اخگر

۱۰ ماه آوریل سال ۲۰۲۲ سوئ استکهلم

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate