اخباروگزارش های کارگری ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱

– اخراج کارگرحق طلب شهرداری یاسوج وتوسط شهردار

– ازسرگیری اعتراضات کارگران فضای سبز منطقه یک شهرداری نسبت به واگذاری به پیمانکار

– گزارش  برگزاری دادگاه رسول بداقی و حمید قندی و تجمع معلمانی از شهرهای کرج، اسلام آباد ، هرسین و تهران در پشت درهای بسته ی دادگاه برای همبستگی

– تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم تداوم جریان آب زاینده‌رود مقابل دادگستری

– تجمع اعتراضی اهالی روستای ام الخرجین خرمشهر نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وبیکاری در پی ممنوعیت کشت مقابل دفتر بهارستان نشین

– تجمع اعتراضی والدین دانش آموزان شیرازنسبت به کلاس های حضوری مقابل تعدادی از مدارس

– جان باختن ۲ کارگر مقنی در پاکدشت بر اثر ریزش چاه

*اخراج کارگرحق طلب شهرداری یاسوج وتوسط شهردار

روز دوشنبه ۲ اسفند، کارگران شهرداری یاسوج برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق وعدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد زدند.

۱۱ فروردین ماه چند کارگر حق طلب توسط نستهن مقدم شهردار یاسوج از کار اخراج شدند.

بنا به گفته کارگران حق طلب، گفتگوی آنها با خبرنگاریک رسانه محلی دلیل اخراج آنها بوده است. البته بعد از مدتی چند نفر از آنها به کار برگشته‌اند. اما هنوز یکی از این کارگران مشمول حکم اخراج شهردار یاسوج مانده است.

به گزارش ۱۵ فروردین یک منبع خبری محلی،این کارگر حق طلب اخراجی شهرداری یاسوج با انتشار نامه ای سرگشاده از اخراج خود خبر داد.بخشی از این نامه بقرارزیراست:

 در تاریخ ۲/۱۲/۱۴۰۰ پرسنل شرکتی شهرداری حوزه تقلیه و تأسیسات برای ۵ ماه حقوق معوق خود جلوی استانداری تجمع کردیم و پیرامون مشکلات و شرایط سخت معیشتی این پرسنل رایزنی‌هایی با مدیرکل امور شهری وحراست استانداری انجام دادیم. متاسفانه در همان زمان با تهدیدهای شفاهی مسئولان شهرداری روبرو شدیم و حال که ۱۱ روز از سال جدید می‌گذرد جناب مقدم دستور اخراج چند تن از پرسنل را صادر کردند. خوشبختانه دوستان با رایزنی‌هایی دوباره به محل کار خود برگشتند. اما بنده چون پارتی ندارم، همچنان اخراج می‌‍باشم و از ورود بنده به محل کارم ممانعت به عمل می‌آورند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق وعدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

روز دوشنبه ۲ اسفند، کارگران شهرداری یاسوج برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق وعدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:این افرادی که امروز در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جمع شده اند نسبت به عدم پرداخت حقوق خود گلایه مند هستند.

وی افزود: از مهر ماه امسال هیچ گونه حقوقی برای ما پرداخت نشده است در حالی که به عید نوروز نزدیک می شویم و باید برای عید خرید کنیم اما هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده ایم.

یکی دیگر از کارگران گفت: نوعی تبعیض میان کارگران در شهرداری قائل می شوند، پیمانکار حقوق و مزایای ما را به یغما می برد، پیمانکار عیدی و سنوات ما را برده است، بطور کامل بین نیروهای شرکتی و خدماتی تبعیض وجود دارد، تا زمانی که تبدیل وضعیت نشویم و نظام پیمانکاری برچیده نشود مشکل ما حل نمی شود.

یکی دیگر از کارگران گفت: راننده های پاکبان خدمات شهرداری و نیروهای خدمات شهرداری ۵ ماه است حقوق دریافت نکرده اند، ما را به پیمانکار ارجاع می دهند، پیمانکار می گوید پول نیست.

*ازسرگیری اعتراضات کارگران فضای سبز منطقه یک شهرداری نسبت به واگذاری به پیمانکار

روز دوشنبه ۱۵ فروردین، کارگران فضای سبز منطقه یک شهرداری اعتراضشان را نسبت به تصمیم دوباره شهرداری برای واگذاری بخش فضای سبز این منطقه از شهر به پیمانکارازسرگرفتند.

 ابزار نگرانی کردند.

روز دوشنبه ۱۵ فروردین،کارگران فضای سبز منطقه یک شهرداری زنجان در انتقاد به واگذاری مسئولیت این منطقه از شهر به پیمانکار،به خبرنگاررسانه ای گفتند:روز گذشته در جلسه شورای شهر با شهردار زنجان تصمیم نهایی برای برون سپاری بخش فضای سبز منطقه یک گرفته شده، درنتیجه ما کارگران نگران امنیت شغلی خود هستیم.

آن‌ها با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی ما نامشخص بودن وضعیت حدود ۱۰۰کارگر شاغل در فضای سبز منطقه یک است که سالهاست طرف قرارداد با شهرداری هستند، افزودند: شنیده‌ایم بعد از واگذاری بخش فضای سبز به پیمانکار؛ اعضای شورای شهر و شهردار برای جلوگیری از نارضایتی کارگران و اعتراضات احتمالی اعلام کرده‌اند کارگران شاغل در این بخش از شهر به سایر مناطق تحت مسئولیت شهرداری انتقال داده می‌شوند که صحت و سقم آن هنوز مشخص نیست.

آنهاادامه دادند:اولین موضوع مورد بحث کارگران این است که چرا مدیران شهری کارگران و یا نمایندگان آن‌ها را در جریان تصمیم‌هایی که به امنیت شغلی و به نوعی آینده شغلی کارگران مربوط است، قرار نمی‌دهند. دوم اینکه این تصمیم دوسال پیش هم از سوی مدیران شهری وقت گرفته شد که با مخالفت کارگران کنار گذاشته شد.

آن‌ها با بیان اینکه ما خواستار حذف همه پیمانکاران در مجموعه شهرداری زنجان هستیم، اضافه کردند: ریشه اصلی مشکلات ما کارگران حضور پیمانکاران مختلف در برخی مناطق شهری است. شهرداری زنجان به جای حذف همه شرکتهای پیمانکاری مجددا می‌خواهد پای عده‌ای دیگر را به مجموعه شهرداری باز کند و بدین ترتیب به فرض انتقال کارگران قرارداد مستقیم به سایر مناطق شهری، با جذب نیروی کار قرارداد موقت و حجمی مجددا باید شاهد نارضایتی عده‌ای کارگر جدید و اعتراضات آن‌ها در مجموعه شهری باشیم.

این کارگران با بیان اینکه مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر زنجان قبل از هر تصمیمی باید به وضعیت شغلی ما کارگران توجه کنند، افزودند: باز شدن پای پیمانکاران، وضعیت امنیت شغلی و معیشتی ما کارگران را بطور جدی آسیب‌پذیر خواهد کرد. به همین دلیل خواسته ما از مسئولان شهری برچیده شدن طرح برون‌سپاری است و توقع داریم شهرداری، انجام امور شهری و فضای سبز را راسا برعهده بگیرد و خود با کارگران به صورت مستقیم کار کند.

*گزارش  برگزاری دادگاه رسول بداقی و حمید قندی و تجمع معلمانی از شهرهای کرج، اسلام آباد ، هرسین و تهران در پشت درهای بسته ی دادگاه برای همبستگی

کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

دادگاه رسیدگی به پرونده ی رسول بداقی و حمید قندی دو معلم اسلامشهری ، در روز دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰ در شعبه ی ۲۶ به ریاست شخصی معمم به نام افشار با حضور وکیل محترم رامین صفرنیا بر گزار شد.

در طول رسیدگی اثری از نماینده ی  دادستان و شکات پرونده نبود .

کیفر خواست بوسیله قاضی پرونده  خوانده شد، که این امر مورد اعتراض متهم  (رسول بداقی ) قرار گرفت ‌وی گفت : جناب قاضی شما در نقش قاضی نمی توانید کیفرخواست را بخوانید، و باید کیفرخواست بوسیله ی نماینده ی دادستان که شاکی پرونده است خوانده شود.

شما در اینجا در نقش شاکی و قاضی ظاهر می شوید و این خلاف قانون است .

قاضی پرونده این اشکال را در روند رسیدگی وارد ندانست. ابراز داشت که در پرونده های سنگین بالای ۱۰ سال است که  کیفرخواست بوسیله ی نماینده ی دادستان باید قرائت شود.

 دادگاه با قرابت کیفر خواست بوسیله ی قاضی پرونده  ادامه یافت :

۱. اجتماع و‌ تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور

۲. تبلیغ علیه نظام

۳. برهم زدن نظم عمومی

قاضی پرونده مصادیق جرم را فعالیت در فضای مجازی و گفتگو با رسانه ها ی خارج از کشور یاد آوری کرد .

متهم پس از رد همه ی اتهامات ، ابراز داشت:

ما در هیچ رسانه ی داخلی اجازه ی فعالیت نداریم ، روزنامه ، رادیو و تلویزیونی حرف ما را بازتاب نمی دهد . به ناچار برای بیان مشکلات آ.پ بایستی با شبکه های خارج از کشور حرف خود را در میان بگذاریم .

مشکلات فرهنگیان و دانش آموزان ایران پولی شدن مدارس برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی ، وضعیت ناگوار معیشت شاغلان و بازنشستگان ، همچنین کیفیت پایین آموزش ، فرسوده بودن بافت مدارس، نبود امکانات استانداری ، تراکم بالای ۴۰ دانش آموز در کلاس و…. است .

روند رسیدگی با دفاعیات متهم و براهین  وکیل محترم پرونده( رامین صفرنیا) پایان یافت و قاضی پرونده در پایان دادگاه احتمال ۴۲ ماه زندان را دور از ذهن ندانست.

درباره ی پرونده ی مهندس حمید قندی مدیر دفتر شعبه ی ۲۶ احضار وی را یک اشتباه اداری یادآوری نموده و صدور ابلاغ وی را اشتباهی از سوی همکاران خود توصیف نمود .

همچنین در طول برگزاری دادگاه معلمانی از شهرهای کرج، اسلام آباد ، هرسین و تهران در پشت درهای بسته ی دادگاه تجمع کرده و چشم به راه بازگشت متهمان و وکیل محترم بودند.

همچنین مسعود فرهیخته به خاطر دفاع از متهمین در همان دقایق آغاز کار اداری تا پایان دادگاه دربازداشت حفاظت اطلاعات دادگاه انقلاب بود.

*تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان نسبت به عدم تداوم جریان آب زاینده‌رود مقابل دادگستری

روز دوشنبه ۱۵ فروردین،جمعی از کشاورزان شرق اصفهان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم تداوم جریان آب زاینده‌رود دست به تجمع مقابل دادگستری زدند وخواستار ادامه جریان آب در زاینده رود حداقل تا نیمه خرداد ماه شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،طبق وعده استانداری در ۱۰ روز اول فروردین آب در زاینده رود جاری بود تا به اراضی شرق اصفهان برسد، اما یکی از کشاورزان اصفهان گفت: آب حداقل تا نیمه خرداد باید جریان داشته باشد تا نیاز کشاورزان، به ویژه گندم کاران برطرف شود.

وی افزود:در حال حاضر ۳۰ درصد اراضی شرق اصفهان زیر کشت غله و گلرنگ رفته و اگر جریان آب زاینده رود بسته شود، کشت کشاورزان آسیب زیادی می‌بیند و عملا باز کردن آب در همین چند روز هم بی فایده خواهد بود.

*تجمع اعتراضی اهالی روستای ام الخرجین خرمشهر نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وبیکاری در پی ممنوعیت کشت مقابل دفتر بهارستان نشین

روز دوشنبه ۱۵ فروردین، اهالی روستای ام الخرجین از روستا‌های حومه غرب کارون خرمشهربرای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وبیکاری در پی ممنوعیت کشت تابستانه مقابل دفتر بهارستان نشین خرمشهر تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاران گفتند:بخاطر ممنوعیت کشت تابستانه با وجود همجواری با رودخانه کارون، مجوز برداشت آب برای کشت محصول را ندارند.

آن‌ها با اشاره به میادین نفتی نفت و گاز اروندان در نزدیکی روستایشان،خواستار استخدام خود و فرزندانشان شدند.

*تجمع اعتراضی والدین دانش آموزان شیرازنسبت به کلاس های حضوری مقابل تعدادی از مدارس

روز دوشنبه ۱۵ فروردین،جمعی از والدین دانش آموزان شیرازبرای اعتراض به کلاس های حضوری مقابل تعدادی از مدارس تجمع کردند وخواهان ادامه کلاس‌ها به صورت مجازی شدند.

یکی از والدین حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: ما و سایر والدین فرزندان‌مان را به دلیل شرایط ناپایدار فعلی و احتمال مبتلاشدن به کرونا به مدرسه نفرستاده ایم و امروز هم در مدرسه حاضر شدیم و با نوشتن و امضای طومار مراتب اعتراض مان را به حضوری شدن مدارس اعلام کردیم.

وی افزود: والدین دانش آموزان کلاس اول در این تجمع اعلام کردتد به منظور حفظ سلامتی فرزندان شان به هیچ عنوان حاضر به برگزاری کلاس حضوری نبوده، خواستار ادامه کلاس‌ها به صورت مجازی هستند و موکدا اعلام کردند در صورت برگزاری کلاس حضوری، فرزندان‌مان شرکت نخواهند داشت.

او ادامه داد: الان ۲ روز است که فرزندان ما از تحصیل محروم هستند و درخواست داریم هر چه سریعتر آموزش مجازی از سر گرفته شود تا دانش آموزان دچار مشکلات بعدی نشوند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،بیشتر والدین در برخی مدارس فرزندان خود را به مدرسه نفرستاده اند و برخی کلاس ها با یک یا دو سه نفر برگزار شده اند.

*جان باختن ۲ کارگر مقنی در پاکدشت بر اثر ریزش چاه

یکشنبه شب(۱۴ فروردین)، ۲ کارگر مقنی تبعه افغانستان حین کار حفر چاه در مجاورت یک چاه قدیمی، بر اثر ریزش انباری چاه مجاور جان خود را ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate