اخباروگزارش های کارگری ۱۳ و ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۳ و ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی  کارگران منطقه یک آبفا اهوازنسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری خوزستان

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار بجای پاسخگویی به مطالباتشان

– ادامه کنش های جمعی از کارگران مجتمع پتروشیمی ایلام برای احقاق حقوق برحقشان

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در حمایت از حق تحصیل دختران افغانستان و محکومیت حمله به دختران و زنان در مشهد

– برگزاری دادگاه رسول بداقی و حمید قندی روز دوشنبه ۱۵ فروردین  در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب

– کانون نویسندگان ایران:ابلاغیه برای وثیقه‌گذار رضا خندان‌ (مهابادی)

– جان باختن یکی از کارگران مصدوم حادثه آتش سوزی شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر

– جان باختن یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق کرمانشاه بر اثر برق گرفتگی

*تجمع اعتراضی  کارگران منطقه یک آبفا اهوازنسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری خوزستان

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار بجای پاسخگویی به مطالباتشان

روز یکشنبه ۱۴ فروردین،جمعی از کارگران فصلی منطقه یک آبفا اهوازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: از سال ۹۵ تحت عنوان نیروی فصلی به‌صورت تمام وقت مشغول به کار هستیم و از سال ۹۹ نیز چند نیروی دیگر به ما اضافه شد.

آنها افزودند: حقوق ماهیانه ما حداقلی بوده و هیچ‌گونه مزایا شامل اضافه کاری، حق شیفت، تعطیل کاری و نظایر آن را نداریم.

این کارگران اضافه کردند: عیدی و سنوات سال ها ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت نشده و به‌جای آن تهدید به اخراج می‌کنند.

*ادامه کنش های جمعی از کارگران مجتمع پتروشیمی ایلام برای احقاق حقوق برحقشان

روز یکشنبه ۱۴ فروردین، جمعی از کارگران پتروشیمی ایلام واقع درشهرستان چواردراستان ایلام از ادامه کنش هایشان برای احقاق حقوق برحقشان،خبردادند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما جمعی از کارگران روزمزد پتروشیمی‌ چوار هستیم با چندین سال سابقه‌ی کاری در همین‌ پتروشیمی؛ نزدیک به یکسال و نیم هست که به عنوان ۱۵ روز کار و  ۱۵ روز تعطیلی، مشغول به فعالیت هستیم البته بدون عیدی، سنوات و پاداش.

آنها افزودند: برای عیدی و سنوات چندین بار اعتراض کردیم که چرا به ما عیدی و سنوات تعلق نمی‌گیرد؛ قول‌هایی به ما دادند؛ قرار بود از طرف شرکت یه مبلغی به عنوان پاداش برای تمام کارگران روزمزد در نظر بگیرند و به آنها پرداخت بشود اما سال تمام شد و خبری از پرداخت نشد. باقی کارکنان شرکت، عیدی و سنوات خود را به موقع گرفته‌اند؛ سوال ما این است که مگر ما پرسنل پتروشیمی نیستیم، چرا از تمام مزایا محرومیم؟

آنها ادامه دادند:مقامات پتروشیمی پاسخ روشنی نمی‌دهند؛ می‌گویند هنوز دستور پرداخت صادر نشده؛

این کارگران معترض در خاتمه گفتند:امیدواریم در سال جدید از امکانات و مزایای قانون کار از جمله سنوات و عیدی بهره‌مند شویم.

 یکی از کارگران نیز گفت: آیا زمان پرداخت عیدی پایان سال نیست؟ چرا سال جدید شروع شده و هنوز دستوری برای پرداخت صادر نکرده‌اند؟

  *بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در حمایت از حق تحصیل دختران افغانستان و محکومیت حمله به دختران و زنان در مشهد

ماه‌ها می گذرد که طالبان با فرش قرمز قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای با خشونت بر سر کار آمدند. 

بی گمان محروم کردن دختران افغانستانی از حق تحصیل تنها یکی از هزاران ستمی است ، که به دنبال چشم پوشی جهانیان به روی جنایات و ارتجاع طالبان رخ داد. 

اگر چه حق تحصیل بنابر میثاق نامه‌های جهانی از جمله کنوانسیون حقوق کودکان، یک حق طبیعی و جهان‌شمول است، اما محروم کردن دختران از تحصیل ریشه در رویکرد و تصمیمات زن‌ستیزانه ی طالبان و رهبری امارت اسلامی دارد. 

محروم کردن دختران از ادامه تحصیل بعد از پایه ی ششم یک عمل ضدانسانی است که یکی از پیامدهای آن بیکار شدن تعداد زیادی از معلمان بویژه  معلمان زن خواهد شد. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن دفاع از حق تحصیل دختران در افغانستان هر نوع ممنوعیت و محدودیت کاری معلمان به ویژه زنان معلم را محکوم می‌کند.

همانگونه که در طی سال گذشته ما شاهد حمایت‌های گسترده جهانی از مطالبات معلمان ایران بودیم اینک وظیفه خود می‌دانیم نسبت به وضعیت آموزشی در افغانستان و تهدیدات علیه معلمان سکوت نکنیم و با جامعه ی فرهنگی افغانستان به ویژه معلمان آن کشور اعلام همبستگی نماییم.

آنگونه که همه می‌دانیم سرکوب زنان و دختران محدود به افغانستان نیست و این یک معضل جهانی است و در دنیای امروز زنان حقوق برابر با مردان ندارند و به شیوه های گوناگون ، این نابرابری بازتولید می‌شود. در ایران نیز طی چهار دهه ی گذشته زنان به پیوسته وگسترده سرکوب شده‌اند. 

در آخرین اقدام ضد زن، به شیوه ی  طالبان، دیدیم در مشهد زنانی که قصد ورود به ورزشگاه داشتند با حمله وحشیانه ی ماموران و اسپری فلفل روبرو شدند. بی‌ گمان این شیوه ی سرکوب در ادامه اسیدپاشی به چهره ی زنان قابل تحلیل است و باید ریشه‌های آن را در روزگاری جست که عده‌ای با شعار « یا روسری یا توسری » زمینه‌های قوانین ضدزن را فراهم کردند. 

قوانینی که تمام جناح‌های درون حاکمیت از اصلاح‌طلب تا اصولگرا و اعتدالی در تصویب و اجرای آن نقش داشتند. 

کسانی که امروز فاجعه ی مشهد را به شرایط حاکم در خراسان رضوی تقلیل دهند، یا از شرایط تاریخی بی‌اطلاع هستند یا می‌خواهند جامعه نقش آنان در سرکوب زنان را فراموش کند. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همانگونه که با کودک‌همسری مخالف است و خواهان برخورداری دختران در مناطق محروم از حمایت‌های آموزشی و اجتماعی است.

 همانگونه که با اختناق در مدارس دخترانه مخالف است و خواهان حق انتخاب پوشش برای زنان است. همانگونه که با نابرابری دستمزد بین زن و مرد مخالف است و خواهان حق اشتغال برای زنان است.

 از حضور در  اجتماع و آزادی‌های اجتماعی زنان حمایت می‌کند. 

جلوگیری از  حضور زنان در استادیوم برای تماشای بازی‌، از اخلاق ورزشکاری به  + بوده و رفتاری غیر قانونی و غیر انسانی است. 

شورای هماهنگی ضمن حمایت از زنان معترض و فعالان زن از ورزشکاران مردمی و باشرافت و تمام مردان برابری‌خواه می‌خواهد که در برابر این هجمه علیه زنان سکوت نکنند.

 متاسفانه همانگونه که جامعه ی جهانی در برابر طالبان در افغانستان مماشات می‌کند تا آنان زنان را قربانی کنند. 

فیفا نیز خواسته زنان ایران را قربانی منافع خود می‌کند. پس همانگونه که مردم افغانستان برای تغییر باید متکی به خود باشند مردم ایران نیز شایسته است، با اتحاد و قدرت جمعی قوانین ضد زن را پس بزند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از حق تحصیل برای تمام کودکان جهان از جمله حق تحصیل دختران در افغانستان، خواهان واکنش موثر نهادهای بین‌المللی به ویژه یونسکو و آموزش بین‌الملل است. 

همچنین تعرض به زنان ایران در مشهد را به شدت محکوم می‌کند و با هرگونه سیاست ضدزن در هرجای جهان بویژه در افغانستان و ایران مخالف است و از نهادهای مردمی می خواهد،  برای دفاع از حقوق زنان متحد شوند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران 

۱۳ فروردین ۱۴۰۱

+ اخباروگزارشات کارگری:احتمالا کلمه «دور» از قلم افتاده است.

*برگزاری دادگاه رسول بداقی و حمید قندی روز دوشنبه ۱۵ فروردین  در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب

به گفته رامین صفرنیا وکیل دادگستری

نخستین جلسه ی دادگاه رسیدگی به اتهامات موکلین رسول بداقی و حمیدقندی روز دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب ( خیابان شریعتی، خیابان معلم ) ساعت ۹ برگزار خواهد شد .

آقای رامین صفر نیا در روز و ساعت مقرر همراه موکلین خود در این جلسه حضور خواهد داشت .

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران 

*کانون نویسندگان ایران:ابلاغیه برای وثیقه‌گذار رضا خندان‌ (مهابادی)

در روزهای اخیر دادیاری زندان اوین با ارسال ابلاغیه از وثیقه‌گذار رضا خندان (مهابادی) خواسته است که او را به زندان معرفی کند.

رضا خندان (مهابادی)، نویسنده، پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان ایران اواخر آذرماه ۱۴۰۰ در زندان اوین به کرونا مبتلا شد. ماموران زندان که پیش‌تر با تاخیر عامدانه و عدم درمان موثر، بکتاش آبتین را نیمه‌جان به بیمارستان اعزام کرده بودند، با تکرار همین رویه جان رضا خندان (مهابادی) را هم به خطر انداختند و سرانجام با اعتراض همبندی‌ها ناچار به اعزام او به بیمارستان طالقانی شدند. پس از چند روز وکلا و خانواده‌ی خندان موفق شدند برای او با وثیقه‌ی ۴۰۰ میلیون تومانی مرخصی استعلاجی بگیرند و او را برای ادامه‌ی درمان در بیمارستانی خصوصی بستری کنند.

در تمام این مدت، از اعزام او به بیمارستان طالقانی تا کنون، رضا خندان (مهابادی) مشغول مداوای بیماری کرونا و عوارض آن بوده و همین اواخر نیز ناچار تن به عمل جراحی سپرده است.

دادیار ویژه‌ی زندانیان سیاسی بی‌توجه به وضعیت خندان، اواخر اسفند ۱۴۰۰ او را به زندان احضار کرد اما او در وضعیتی نبود که بتواند به زندان برگردد. چند روز بعد ابلاغیه‌ای به دست وثیقه‌گذار رسید که از او خواسته شده بود خندان را به زندان معرفی کند، در غیر این صورت وثیقه به نفع دولت ضبط می‌شود. مطلع شدیم با توجه به تمام این فشارها و آزارها، خندان در دو سه روز آینده به زندان باز می‌گردد.  

بی‌شک مسئولیت هر گزندی به رضا خندان (مهابادی) بر عهده‌ی حکومت است و بازگرداندن او به زندان تهدیدی برای سلامت و جان اوست.

*جان باختن یکی از کارگران مصدوم حادثه آتش سوزی شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهر

شنبه شب (۱۳ فروردین)، یکی از کارگران مصدوم حادثه آتش سوزی ۱۱ فروردین شرکت پتروپالایش کاوشگران ماهشهرواقع در سایت یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام بنام  محمود قنواتی به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهوازجان خودرا ازدست داد. 

*جان باختن یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق کرمانشاه بر اثر برق گرفتگی

یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق کرمانشاه  بنام تورج حیدری حین انجام عملیات و رفع مشکل برق‌رسانی بر اثر برق گرفتگی از ارتفاع تیرک، جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate