اول ماه مه ۲۰۲۲ و عروج اعتراضات و سازماندهی کارگری …

اول ماه مه ۲۰۲۲ و عروج اعتراضات و سازماندهی کارگری پاسخ به بحرانسازی سرمایه داری جهانی

بخش دهم  مقالات در موضوع بحران اوکرائین

مقدمه:

دنیای بحرانی جلوی روی بشریت است. بحران جهانی کووید در بطن خود بحرانی در زیر ساخت اقتصاد سیاسی ناشی از سرمایه داری بود و لذا هم از جهت بهداشتی هم از جهت مالی بار اصلی این بحران بدوش زحمتکشان بود و سرمایه دارها و دولتها سودش را بردند.

بحران گرمایش کره زمین عامل اصلیش نظام سرمایه داری است و به همین دلیل دانشمندان امید کمی دارند که این بحران بتواند در زمان لازمه طی یکی دو دهه اینده اکوسیستم زمین حفظ شود.

رسیدیم به بحران قدرت در جهان که با تهاجم پوتین به اوکرائین و از دید من زمینه سازی حکومت امریکا و غرب . این بحران ، دعوای حاکمان دنیا بر سر قدرت است. قرار دارند مصائب را روی دوش مردم سرشکن کنند. بحران اواراگی مرگ و رشد ارتجاعی ترین نظریات و ناسیونالیزم روس و اوکرائینی و نژاد پرستی بخشی از “ثمرات” برای مردم و جنگ همچنان “مائده اسمانی” برای حاکمان و دولتها و کمپانیهای چند ملیتی.

در مقالاتم در موضوع بحران اوکرائین توضیح دادم که پاسخ این بحرانها بطور واقعی در دینامیزم دیگریست.قطب کار و زحمتکشان قطبی که اکثریت مطلق دنیاست و سرش در این بحرانها بی کلاه می ماند.

طبقه کارگر  در همه این بحرانها فریب داده می شود.وقتی جنگ ی شود از این طبقه برای جنگها استفاده می شود.خون را از این طبقه می گیرند . جنگ ، ادامه سیاست، ادامه اقتصاد سیاسی است.مردم را ملعبه این جنگها کردن و انها را در مرزها بنام ناسیونالیزم و “مام وطن” به جان هم انداختن.

(۱)اخبار خوب ، توسعه جنبشهای اعتراضی و سازماندهی کارگری در ۳ قاره طی چند هفته:

 

در هندوستان شاهد بزرگترین جنبش اعتراصی کارگر این قرن هستیم.بالای ۲۰۰ میلیون نفر زحمتکش به خیابانها امدند برای زندگی بهتر برای ایستادن در مقابل کمپانیهای چند ملیتی که نظام کشاورزی هند را دارند به نفع خود تخریب می کنند.

در اروپا اعتصابات طبقه کارگر اسپانیا و یونان .اعتصاب و اعتراض در مقابل تجاوزهای بورژوازی و تحریب زندگی و امید به اینده.اعتراض برعلیه جنگ خانماسوز اوکرائین  .

در امریکا در همین روزها اولین اتحادیه کارگری در بزرگترین سازمان اقتصادی امریکا یعنی امازون.

کمپانی که سیاست رسمیش ضد اتحادیه بوده و تمام تلاشش اخراج کارگران سازمانده حتی به قیمت بستن مراکز امازون .تن ندادن به سازماندهی کارگری.

کارگران شرکت  امازون دومین هستند در سازماندهی اتحادیه ای .مدتی قبل کارگران شبکه زنجیره ای استارباکس موفق شدند که اتحادیه خود را سازمان دهند.

چرخش به چپ در امریکا و اروپا و اسیا بتدریج دارد در میان زحمتکشان توسعه می یابد.اینها اولین قدمهاست.

بی تردید در بستر بحران سرمایه داری ، جنبشهای اجتماعی بطور طبیعی رشد خواهند کرد.تنها با سازماندهی و ایجاد بلوکها و سنگرهای بین المللی می توان به تهاجم سرمایه داری مهار زد.

 

(۲)ازمان جنگ در اوکرائین نباید به عقب نشینی طبقه کارگر در اروپا و دنیا بینجامد:

 

 بورژوازی طی تاریخ با توسعه جنگها بحرانهای خودش را سرشکن کرده.

مردم در ایران یادشان هست که چگونه صدام و خمینی از تداوم چنگ ۸ ساله سود سرشار بردند و بر جنبشهای اعتراصی درون خود دهنه زدند و سرکوب کردند بنام “وضعیت اضطراری”

بحران اوکرائین امواج تبلیغات فاشیستی و ناسیونالیستی و جنگ روانی برای فریب مردم و در خط نگه داشتن مردم را توسعه داده.

پوتین با شکستش در تسخیر سریع اوکرائین به “عقب نشینی” به شرق اوکرائین تن داده.

بحران اوکرائین  جنگ برای تقسیم جهانی امپریالیستی است به شکل جنگی محدود مدیریت می شود.

نتایح این جنگ در سطح جهانی به قطب بندی اقتصادی و بحرانهای ناشی از شکست “دهکده جهانی” و سدسازی بر سر سرمایه جهانی در گردش به بحران انرژی و توسعه دیکتاتوریهای منطقه ای انجامیده.

نظریه پردازان سرمایه داری متفق القول هستند که این تقسیم بندی جدید و بلوک سازی جدید مانع گلوبالیزاسیون سرمایه داریست و بحران سرمایه داری را به ضرر مردم زحمتکش تشدید خواهد کرد.

بیرون رفتن روسیه از چرخه انرژی نقت و گاز بزرگترین ضربه به بازار انرژی دنیاست چرا که روسیه ۴۰ در صد منابع انرژی اروپا را تامین کرده و افت ناگهانی این سهم، حتی به کشور المان که بزرگترین اقتصاد اروپا را دارد باعث تورم بی سابقه و افزایش قیمتهای بی سابقه گشته.

در المان کمیته اضطراری مدیریت انرژی تشکیل شده و حکومت امریکا و حکومتهای متحد او را به یک مخمصه بزرگ کشانده است.

در چنین شرایطی بیکاری و افزایش قیمتهای زندگی در اروپا و امریکا بتدریج مثل سونامی به همه دنیا توسعه می یابد.

روانشناسی بحرانها  عبور از فازهائی است که در تاریخ بشر تجربه شده:

در فاز اول معمولا جامعه عقب می نشیند و سرمایه داران و حکومتها روی این عقب نشینی برنامه می ریزند.استیصال و ترس از “بدتر شدن” زندگی جامعه را به رخوت و بی عملی می کشاند. این فاز بواقع “شوک اولیه” است که بدنبال تبلیغات مدیای حاکم جامعه را به تن دادن دعوت می کند.

فاز دوم: بیدار شدن و اغاز اعتراضات است که عموما ابتدا جداجداست و چهره منسحم ندارد. در این فاز بخشهائی از پیشروترینها جلو می ایند و اکثریت همچنان خاموش می مانند و نظاره گر.

فاز سوم: فاز سازماندهی گسترده اعتراضی و عروج جنبشهای اعتراضی به جنبشهای موثر در قدرت سیاسی:

دقیقا این فاز است که حکومتها و سرمایه داران ازش می ترسند! همه تلاشها اینست که جامعه پا به فاز سوم نگذارد.از سرکوب تا بمباران ایدئولوژیک و دستگیر کردنها و بیکار کردنها و اگر بشود زیر اب کردن فعالین چه از جهت فیزیکی و چه شخصیتی.

دنیای بحرانسازی توسط بلوک پوتین و چین در مقابل بلوک امریکا و اروپا نباید به تمکین جامعه و دنباله روی طبقه کارگر بینجامد وگرنه بازهم طبقه کارگر تاوان خواهد داد تا این بحران به نفغ سرمایه دارها پشت سر گذاشته شود.

(۳)اول ماه مه سال ۲۰۲۲ پتانسیل همبستگی جهانی طبقه کارگر بر علیه بحران جهانی سرمایه داری:

تاریخ معاصر شاهد بوده که اول ماه مه چه در سطح محلی و چه حهانی همواره نقطه عظفی برای به صحنه امدن طبقه کارگر جهانی شده بوده و خواهد بود.

امسال متعاقب عبور از پاندمی کووید و ورود به بحران جهانی قدرت در دنیا و جنگ درونی قطبهای ارتجاعی سرمایه داری فرصت برای قدرت نمائی طبقه کارگر چه در عرصه محلی و چه جهانی اماده می شود.

طبقه کارگر جهانی می تواند و باید دستهای خود را به هم دهد برای حفظ زندگی در کره زمین برای پایان دادن به جنگ کثیف سرمایه داران و فریبکاری انها به صحنه بیاید.

ورود طبقه کارگر جهانی به صحنه سیاسی تنها راه پایان دادن به بربریت سرمایه داریست.

امید من اینست که اخبار خوب این روزها مقدمه حرکتهای سازمان یافته تر در صحنه دنیا باشد.

بدون مداخله گری طبقه کارگر دنیای ما دنیائی تاریکتر و کثیفتر خواهد بود.زندگی در کره زمین وابسته به قدمهای تمام کننده طبقه کارگر بر علیه نظم سرمایه داریست.

منابع بیشتر:

مقالات این نویسنده در خصوص بحران اوکرائین

اندرحکایت “چرخش قهرمانانه پوتین” بخش دوم سوتی هایش

www.azadi-b.com/?p=20093

در حاشیه افشای ازمایشگاههای سلاح بیولوژیک امریکا و کشورهای غربی در اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=19934

وسعت نفوذ فاشیزم و نئونازیزم در اوکرائین در حکومت اوکرائبن و حمایت حکومتهای غربی

www.azadi-b.com/?p=?p19680

نتایج ازمان جنگ پوتین در اوکرائین و توسعه بحران جهانی سرمایه داری

www.azadi-b.com/?p=19348

نئونازیزم در اوکرائین  یک معضل واقعی بشریت

www.azadi-b.com/?p=19097

تشدید بحران جنگ سردی  در اوکرائین و افزایش امکان تسریع توافق برجام

www.azadi-b.com/?p=18802

نگرانیهادر مورد اغاز مرحله جدیدی از جنگ سرد در سطح جهان

در حاشیه: تمرکز نظامی روسیه در مرزهای اوکرائین و افزایش فشار روسیه به بلوک غرب

www.azadi-b.com/?p=16304

سوتی های  پوتین  و رویای تسخیر سریع اوکرائین

www.azadi-b.com/?p=19073

وسعت نفوذ فاشیزم و نئونازیزم در اوکرائین در حکومت اوکرائبن و حمایت حکومتهای غربی

www.azadi-b.com/?p=?p19680

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate