پروژۀ نیمبوس

پروژۀ نیمبوس

چگونه آمازون و گوگل میلیاردها دلار از طریق اشغال فلسطین بدست آوردند.

نوشتۀ رمزی بارود (Ramzy Baroud)

ترجمۀ یونس غیاثوند

ایتل،  واشنگتن دی سی- ما هویتمان را آشکار نمی‌کنیم، چون از تلافی آن‌ها می‌ترسیم. این بخشی از آن نامه‌ای است که ۵۰۰ کارمند گوگل امضا کرده‌اند و دلیل شکایت آن‌ها از شرکت این بود که گوگل در پشت صحنه روز به روز با اسرائیل بیشتر تجارت می‌کند و هر دو،  سود کلانی از طریق اشغال فلسطین به دست می‌آورند.

موضوع اصلی این شکایت‌نامه،  بر سر یک قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری است که بین دولت اسرائیل و دو شرکت آمازون و گوگل امضا شده و هدف این قرارداد این است که دو شرکت مذکور فضای ابری را برای اسرائیل در دنیای دیجیتال فراهم کنند تا این رژیم بتواند اطلاعات لازم را از مبارزان فلسطینی در حالت غیرقانونی بدست آورده و همچنین روند گسترش شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌ها در این کشور  تسهیل گردد.

نام این پروژه نیمبوس می‌باشد. این پروژه از ۲۰۱۸ آغاز گشت و در ماه می ۲۰۲۱، طی هفتۀ اول جنگ رژیم اسرائیل با مبارزان فلسطینی وارد فاز اجرایی شد و در طول هفتۀ اول، ۲۵۰ فلسطینی کشته و زخمی شدند.

علاوه بر این پروژه، کارمندان مذکور معتقدند که در طول این سال‌ها همکاری‌های فراوانی بین شرکتشان با اسرائیل رد و بدل شده و علاوه بر گوگل، غول‌های فن‌آوری دیگر، همچون مایکروسافت نیز وارد فعالیت‌های ضد فلسطینی محور شده‌اند.

در مجله The Nation  که در ماه ژوئن منتشر گشت، سه دانشجو طی یک مقاله گزارشی ارائه دادند که در ادامۀ پروژۀ نیمبوس در سال ۲۰۲۰، شرکت آمازون در همان سال ۶۳ درصد سود حاصل از همکاری‌ها در این قرارداد را به جیب زده است.

این دو شرکت ادعا دارند که به شعار مردم قبل از سود پایبندند، اما طبق شواهد و مدارک آن‌ها می‌دانند که سازمان‌های معتبر حقوق بشری رژیم اسرائیل را در موارد امنیتی و نظامی گوناگون محکوم کرده‌اند و معروف ترین آن‌ها یعنی سازمان B’teslem، این اعمال را محکوم نموده، ولی چرا این دو شرکت هنوز هم در پروژۀ امنیت ملی اسرائیل (بخوانید ادامۀ اشغال فلسطین)  همکاری‌های خود را با اسرائیل قطع نکرده‌اند؟

در ژانویه ۲۰۲۱، بتسلم اسراییل را به جرم اعمال ضد حقوق بشری محکوم کرد و آن را یک رژیم آپارتاید خواند، در ماه مارس نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز به همین روش اسرائیل را محکوم کرد و آن را یک رژیم آپارتایدی خواند.

در ۱۵ مارس، صدها نفر از کارمندان گوگل یک طومار اعتراضی را بدلیل اخراج کارمند گوگل، آریل کورن را که در اعتراض به پروژۀ نیمبوس اخراج شده بود، امضا کردند و این عمل را محکوم دانستند.

آریل گفت: «من، به عنوان یک کارمند گوگل، احساس مسئولیت عمیق و اخلاقی می‌کنم». او افزود: «وقتی در یک شرکت کار می‌کنید، حق دارید در قبال روشی که از نیروی کارتان استفاده می‌شود، پاسخگو و مسئول باشید».

یک ماه بعد، شرکت گوگل بعد از این بیانیۀ کورن، او را تهدید کرد که یا به برزیل می‌رود و یا اخراج می‌شود .

در طول این سال‌ها، این دو شرکت با همکاری‌های نظامی گسترده‌ای که با رژیم نژادپرست اسرائیل داشته‌اند، سانسور گسترده‌ای بر علیه مخالفانشان در دو فضای مجازی و حقیقی اعمال کرده‌اند تا براحتی بتوانند به همکاری‌های خود در جنایات علیه فلسطینیان ادامه دهند.

برای گسترش مطلب، شرکت گوگل در طی این پروژه با همکاری آمازون، فضای ابری را برای این دولت فراهم کرده است تا در فضای مجازی اسرائیل بتواند آن زمین‌ها و روستاهایی را که اشغال کرده و یا شهرک‌هایی را که ساخته، در نقشه گوگل و سایر مکان‌ها به نام خود درج کند. آن هم درحالی که این اعمال اسرائیل از سوی نهادهای گوناگون محکوم شده است.

طبق گزارش روزنامۀ هاآرتص اسرائیلی، این پروژه پرسودترین پروژه‌ای می‌باشد که در طول سال‌های اخیر اجرا شده و ژنرال‌های اسرائیلی تلاش می‌کنند تا در این پروژه مشارکت نمایند و همچنین اشتهای شرکت‌های فن‌آوری محور دیگری نیز جهت عضویت در این قرارداد بسیار تحریک شده است.

دقیقا به همین دلیل است که باید از جنبش ضد بایکوت فلسطین حمایت کرد تا علیه کلیۀ اعمال صهیونیست‌ها بر ضد فلسطینیان موضع گرفت و اجازه نداد که آخرین رژیم نژادپرست به جنایات خود در آن سرزمین ادامه دهد.

پانوشت مترجم:

بیایید تا آنجایی که می‌توانیم حضور کالاهای شرکت‌های صهیونیستی را در خانه‌هایمان کمتر کنیم تا ضربه‌ای اساسی به این مار خوش خط و خال سرمایه‌داری و امپریالیسم وارد آوریم.

١۴ فروردین ١۴٠١

منبع:

https://www.mintpressnews.com/project-nimbus-billion-google-amazon-partners-israel/280087/

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate