اخباروگزارش های کارگری ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲  فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲  فروردین ماه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی جنوب کرمان نسبت به انتقال آب هلیل رود مقابل ورودی کارگاه تونل انتقال آب در بردسیر

جلوگیری اهالی خشمگین جنوب کرمان ازادامه حفاری با ورود به کارگاه وبیرون کردن کارکنان و نصب چادر جلو درب ورودی کارگاه 

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) در نقد بخشنامه غیر کارشناسانه بازگشایی کامل مدارس 

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

احضار، تهدید، زندان و فشار بر فعالین کانون‌های صنفی معلمان را شدیدا محکوم می‌کنیم 

– ادامه اعتراضات نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی جنوب کرمان نسبت به انتقال آب هلیل رود مقابل ورودی کارگاه تونل انتقال آب در بردسیر

جلوگیری اهالی خشمگین جنوب کرمان ازادامه حفاری با ورود به کارگاه وبیرون کردن کارکنان و نصب چادر جلو درب ورودی کارگاه 

روز پنج شنبه ۱۱ فروردین، جمعی از اهالی جنوب کرمان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به انتقال آب هلیل رود به شهرستان کرمان دست به تجمع مقابل ورودی کارگاه تونل انتقال آب در بردسیرزدند و وارد محوطه کارگاهی شدند و همه کارکنان به جز نگهبانان را از منطقه خارج کردند و با نصب چادر جلو درب ورودی کارگاه از ورود و ادامه کار در روزهای بعد جلوگیری خواهند کرد خبردادند.

روزجمعه ۱۲ فروردین،یک فعال محیط زیست در این باره به خبرنگار رسانه ای گفت: پس از اطلاع مردم از آغاز به کار حفاری تونل انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان از  سمت گلزار بردسیر  در شب ها و تعطیلات نوروزی ، تعدادی از نمایندگان مردم روز گذشته جلو ورودی کارگاه تونل انتقال آب تجمع کردند و خواستار تعطیلی حفاری شدند.

وی افزود: مامورین انتظامی و امنیتی نیز به مردم وعده دادند که به صورت مسالمت آمیز به تجمع خود پایان دهند تا کارگران حفاری از منطقه کارگاهی خارج شوند و به عملیات حفاری غیرقانونی و بدون مجوز از سازمان محیط زیست پایان دهند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اما تعدادی از کارکنان اداری با خاموش کردن ریل نقاله سنگ های بریده شده، وانمود کردند کار حفاری تعطیل شده است. این  در حالی بود که کارگران حفاری در تونل انتقال آب هنوز مشغول به حفاری بودند. مردم نیز که از فریبکاری پرسنل و کارکنان آگاه شدند ، وارد محوطه کارگاهی شدند و همه پرسنل به جز نگهبانان را از منطقه خارج کردند و با نصب چادر جلو درب ورودی کارگاه از ورود و ادامه کار در روزهای بعد که جلوگیری خواهند کرد خبردادند.

وی عنوان کرد: حفاری تونل انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان اگر چه به بهانه تامین آب آشامیدنی شهر کرمان دارد انجام می شود  ولی در واقع برای تامین آب صنایع و گردشگری در شهر کویری کرمان است. با انتقال آب هلیل رود مسیر آب های زیر زمینی را منحرف، و موجب خشک شدن باغ های گردوهای چند صدساله روستاهای اطراف تونل شده اند.

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) در نقد بخشنامه غیر کارشناسانه بازگشایی کامل مدارس 

 روززجمعه ۱۲ فروردین،کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) بیانیه ای بشرح زیر در نقد بخشنامه غیر کارشناسانه بازگشایی کامل مدارس،منتشرکرد:

در حالی که بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و در این فاصله جان بسیاری از هموطنانمان قربانی عملکردهای غلط و سو مدیریت مسئولان شده است، همچنان شاهد تداوم این سیاست ها بویژه در ساختار آموزش عمومی کشور هستیم.

 در حالی با بخشنامه ها و پیام های متعدد از سمت وزارتخانه، اداره و مدیران مدارس، برای تاکید و در حقیقت تهدید معلمان و دانش آموزان در ۱۴ فروردین برای بازگشایی کاملا حضوری هستیم که بر هیچکس پوشیده نیست که بعد از تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی و شنیده ها از سویه جدید کرونا و موارد مشابه ما احتمالا  شاهد گسترش و اپیدمی مجدد این بیماری و همچنین اینبار تلفات جبران ناپذیر در کودکان خواهیم بود.

اما همچنان وزارتخانه بر نظرات غیر کارشناسانه و بدون تایید متخصصان بهداشت و درمان کشور اصرار دارد.

کانون صنفی معلمان ایران( تهران ) ضمن نقد این عملکردهای غیر کارشناسانه موارد زیر را به سمع و نظر همکاران و هموطنان عزیز می رساند:

۱. در بخشنامه بازگشایی مدارس، در حالی بر  عدم الزام به رعایت فاصله گذاری های فیزیکی تاکید شده است، که در مدارس شهر های بزرگ بویژه مدارس استان تهران‌ با تمرکز جمعیتی بالای دانش آموزان مواجه هستیم. در بسیاری از این مدارس حضور بیش از ۴۰ دانش آموز در یک کلاس ضمن ایجاد مشکلات آموزشی، در شرایط کرونایی کنونی می تواند عواقب جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از این مدارس فاقد امکانات اولیه تهویه و فاقد فضای آموزشی کافی و مناسب برای رعایت پروتکل های بهداشتی است.

۲. در حالی در بخشنامه صادره بر مراقبت دانش آموزان توسط مراقبین سلامت تاکید شده است که عملا بسیاری از مدارس کشور فاقد چنین نیروهایی است. در واقع تاکید بر چنین مواردی در بخشنامه وزارتی، بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه ای داشته و خود مسئولان وزارتخانه هم می دانند، مدارس کشور سال‌هاست که با کمبود نیروی آموزشی و مشاور مواجه است، و مقوله ای همچون مراقب سلامت، بیش از هرچیز تخیل فرادستان آموزشی است. 

۳. در این بخشنامه بر الزام مدیران مدارس در راه اندازی سرویس مدارس تاکید شده است. این در حالی است که در همین مدت آموزش ترکیبی که معلمان الزام بر حضور در مدارس  داشتند، بسیاری از همکاران از عدم دسترسی به سرویس مدارس در مناطق دور افتاده گله مند بوده اند .در نتیجه قابل پیش بینی است که درنتیجه اقدام عجولانه کنونی، بدون در نظر گرفتن زیر ساخت های لازم، شاهد هرج ومرج گسترده در وضعیت عبور و مرور شهرهای بزرگ خواهیم بود.

۴. در بیش از دو سال گذشته وزارت آموزش و پرورش عملا هیچ گونه مسئولیتی در قبال تامین وسایل آموزشی  برای معلمان در شرایط آموزش مجازی بر عهده نگرفته ومعلمان با استفاده از وسایل شخصی  هزینه آموزش مجازی را از جیب خود پرداخت کرده اند. علاوه برآن نزدیک به سه میلیون دانش آموز بدلیل عدم برخورداری از امکانات اولیه آموزشی و عدم دسترسی به اینترنت، از چرخه آموزش کشور خارج شده اند.

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) لازم می داند بار دیگر به فرادستان آموزشی در کشور هشدار دهد که تصمیمات غیر کارشناسی در بازگشایی مدارس در گذشته  پیامدهای هولناکی برای دانش آموزان و معلمان بدنبال داشت. این بار نیز با توجه به شرایط مدارس ایران و کمبود امکانات بهداشتی، به نظر می آید، تکرار چنین پیامدهایی دور از ذهن نیست. لذا لازم است که هر گونه تصمیم گیری در مورد بازگشایی کامل  مدارس کاملا کارشناسانه و بر مبنای نظرات متخصصان، پزشکان و صاحب نظران مستقل انجام شود.

بی شک هرگونه مسئولیت عواقب چنین تصمیم گیری هایی با شخص وزیر آموزش و پرورش کشور می باشد.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

احضار، تهدید، زندان و فشار بر فعالین کانون‌های صنفی معلمان را شدیدا محکوم می‌کنیم 

درسالی که گذشت،  شاهد اعتراضات مستمر و سراسری معلمان و فرهنگیان بازنشسته در بیش از دویست شهر کشور در اعتراض  به عدم اجرای رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بوده‌ایم که متاسفانه عوامل امنیتی و نیروهای انتظامی با توسل به خشونت و پرونده‌سازی قضایی فشار بر معلمان و بازنشستگان فرهنگی را افزایش داده‌اند.

مسئولان قضایی  – امنیتی با بازداشت‌ها و احضارهای فله‌ای معلمان و فرهنگیان بازنشسته اقدام به پرونده سازی برای این فعالین و تعیین تاریخ دادگاه بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز  برای  خانم ژاله روحزاد از معلمان و فعال بازنشسته و آقایان رسول بداقی و حمید قندی از اعضای کانون صنفی معلمان (اسلامشهر) در روزهای پانزدهم و شانزدهم فروردین ماه  کرده‌اند.

هم اکنون دهها تن از فعالین معلمان به دلیل فعالیت های صنفی با احکام سنگین ، همچنان درزندان،  دوران محکومیتشان را سپری میکنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی  تهران و حومه با تاکید بر حق اعتراض و اعتصاب،  از تمامی مطالبات معلمان و فرهنگیان بازنشسته حمایت می‌کند و خواستار آزادی تمامی معلمان دربند میباشد و هرگونه پرونده‌سازی، احضار ،فشار و تهدید آنان را قویا محکوم می‌کند و تاکید دارد که با فشار و تهدید و زندان نمی‌توان صدای بحق مزدبگیران و فرودستان که در سخت‌ترین شرایط معیشتی قرار دارند را خاموش کرد.

*ادامه اعتراضات نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز

دوستداران محیط‌زیست و تالاب بین‌المللی میانکاله در اعتراض به آغاز عملیات تغییر کاربری زمین‌های مرتعی منطقه حسین‌آباد در نزدیکی این تالاب برای ساخت مجتمع پتروشیمی ، کارزاری اینترنتی راه انداختند که طی کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۸۳۰۰ نفرآن را امضا کرده‌اند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،اعلام خبر ساخت یک مجتمع پتروشیمی در نزدیکی تالاب بین‌المللی میانکاله هرچند که چندان جدید نیست و مدت‌ها از مطرح شدن آن می‌گذرد، اما به زمین زده شدن کلنگ این واحد در سفر هیئت دولت به مازندران و با حضور وزیر کشور ابعاد خبری و البته دامنه اعتراضات نسبت به اجرای این پروژه را بیشتر از گذشته کرد.

 درهمین رابطه:تجمع اعتراضی نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز

روز پنج شنبه ۴ فروردین،جمعی از اهالی شرق استان مازندران منجمله حامیان محیط زیست وجمعی از اهالیو دامداران حریم میان‌کاله برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرزدست به تجمع وگردهمایی در مرتع حسین‌آباد برای اعتراض وتبادل نظرزدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۵ فروردین،شنیده‌ها حاکی از این است که اخیرا کلنگ پتروشیمی شمال ایران در این منطقه به زمین خورده و فنس‌کشی احداث این پتروشیمی هم با وعده اشتغال آغاز شده است. ظاهرا اداره کل منابع طبیعی نیز این مرتع ملی را به این ابرپروژه اختصاص داده است. از آنجایی که صنعت پتروشیمی بسیار آب ‌بر و آلاینده است و تمام فعالیت‌های کشاورزی، شیلاتی، دامداری و باغداری را به خطر می‌اندازد، این اقدامات باعث استرس و نگرانی اهالی منطقه شده است.

چند ابرپروژه دیگر هم مثل نیروگاه سلیمی نکا، بندر امیرآباد که خود حدود دو هزار و پنجاه هکتار از این اراضی را بلعیده است، در ساحل دریای مازندران در منطقه زاغمرز وجود دارد.

این در حالی است که اهالی منطقه نه تنها از این ابرپروژه‌ها بهره‌ای از اشتغال نبردند بلکه از انواع بیماری‌ها و آلودگی‌هایی که این صنایع به دنبال خود آوردند، آسیب دیده‌اند.

با توجه به اینکه شمال کشور قدرت هضم آلایندگی‌ها را ندارد و چرخه کوتاه هیدرولوژی آب در فاصله نزدیک بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای مازندران نمی‌تواند این آلودگی‌ها از بین ببرد، احداث این پتروشیمی مناطق بکر، کشاورزی، دامداری، شیلات، صیادی و پروزش ماهیان مختلفی که توسط مردم منطقه انجام می‌شد را در این منطقه تهدید می‌کند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate