اخباروگزارش های کارگری ۵ و ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۵ و ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱

– ممنوع الورود شدن تعدادی از کارگران حق طلب گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران ) در اعتراض به افزایش فشار های امنیتی و قضایی بر ژاله روحزاد ،رسول بداقی وحمید قندی 

– سایه شوم بیکاری بالای سر صدها کارگرکارخانه الکترونیک مادیران هشتگرد

– تجمع اعتراضی نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز

– داغدار شدن خانواده ۳ کارگردر ایام نوروزبدنبال جان باختن عزیزانشان براثر حوادث کاری:

۱- جان باختن یک کارگردر چاه آب دزفول براثر برق گرفتگی

۲- جان باختن کارگر اسکله رجایی بر اثر برخورد ماشین‌آلات کشنده باربا وی

۳- جان باختن یک کارگر۱۸ ساله کارگاهی دراصفهان بر اثر گاز گرفتگی

*ممنوع الورود شدن تعدادی از کارگران حق طلب گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی دراولین روزهای سال نو،حاکی از ممنوع الورود شدن تعدادی از کارگران حق طلب گروه ملی صنعتی فولاد اهواز،می باشد.

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران ) در اعتراض به افزایش فشار های امنیتی و قضایی بر ژاله روحزاد ،رسول بداقی وحمید قندی 

«ما با اطمینان همکارانمان را بیگناه می دانیم‌، شما اگر بر مدعای خود اطمینان دارید، اجازه برگزاری دادگاه های علنی فعالان صنفی را صادر کنید. »

روزشنبه ۶ فروردین، کانون صنفی معلمان ایران(تهران )بیانیه ای بشرح زیربرای اعتراض به افزایش فشار های امنیتی و قضایی بر ژاله روحزاد ،رسول بداقی وحمید قندی،منتشرکرد: 

 سال ۱۴۰۰ بی شک سال درخشش جنبش های مطالبه گری در ایران  و بویژه جنبش معلمان بود .

در طول یک سال گذشته جنبش معلمان با هدایت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، خیابان را به عرصه مطالبه گری مسالمت آمیز در کشور تبدیل کرده و از این رهگذر به الگوی مطالبه گری جنبش های اجتماعی در ایران تبدیل شده اند.

بر مبنای چنین اثر گذاری، در طول یک سال گذشته فشار های امنیتی بر جنبش معلمان و فعالان صنفی افزایش یافته و در طول سال گذشته شاهد احضار و پرونده سازی برای دهها فعال صنفی در سراسر کشور بوده ایم.

در همین راستا و در  فروردین ماه سال جدید و در پایان تعطیلات باید شاهد برگزاری دادگاه سه نفر دیگر از فعالین صنفی در دادگاه انقلاب تهران باشیم.

خانم ژاله روحزاد معلم بازنشسته و فعال صنفی و آقایان رسول بداقی و حمید قندی از اعضای کانون صنفی معلمان اسلامشهر در روز های پانزدهم و شانزدهم فرودین در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران بخاطر فعالیت های صنفی شان؛ با اتهامات واهی محاکمه خواهند شد‌.

اگر چه در طول یکسال گذشته با وجود فشارهای امنیتی و احکام قضایی، جریان مطالبه گری جنبش معلمان متوقف نشد، با این حال به نظر می آید؛ فرادستان حکومتی همچنان به جای پاسخگویی، تلاش در جهت کنترل و سرکوب جنبش را در دستور کار قرار داده اند.

ما به عنوان کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) ضمن محکومیت افزایش فشار های امنیتی بر فعالین صنفی، مجددا به همه نهادهای امنیتی و قضایی و فرادستان حاکمیتی اعلام می کنیم که چنین روندهایی تاثیری بر مطالبه گری معلمان نخواهد داشت، همانطور که در گذشته نیز نداشته است.

تاکید ما بر بی‌گناهی همکارانمان تا بدانجا است که مسئولان قوه قضاییه را به یک هم آوردی مدنی دعوت می کنیم.

شما مطابق قانون اساسی، دادگاه های فعالان صنفی ژاله روحزاد، رسول بداقی و حمید قندی را به صورت علنی برگزار کنید و اجازه دهید همکارانمان از سراسر کشور امکان حضور داشته باشند، تا حقانیت هر کدام از طرفین ثابت شود!

مگر نه اینکه شما همواره فعالین صنفی را به فعالیت های امنیتی متهم می کنید، اجازه دهید دادگاه به صورت علنی برگزار شود.

ما با اطمینان همکارانمان را بیگناه می دانیم‌، شما اگر بر مدعای خود اطمینان دارید، اجازه برگزاری دادگاه های علنی فعالان صنفی را صادر کنید. 

*سایه شوم بیکاری بالای سر صدها کارگرکارخانه الکترونیک مادیران هشتگرد

خبرهای منتشره در روزهای اول سال نو، حاکی از سایه شوم بیکاری بالای سر صدها کارگرکارخانه الکترونیک مادیران هشتگرد می باشد.

درهمین رابطه،مدیر روابط کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان البرزبه خبرنگاررسانه ای گفت: موضوع از مدیران این مجموعه پیگیری شد و اعلام شد این تصمیم قطعی نیست.

وی درباره دلایل عدم تمدید قراردادکارگران، گفت:  با توجه به اینکه شرکت مورد نظر در چندماه اخیر در حال زیان مالی است و تولیدات کاهش یافته و مشکلات اقتصادی افزایش یافته، تعدادی از پرسنل و کارگرانی که قرارداد آنها تمام شده از تمدید قرارداد خودداری می شود اما هنوز این تصمیم اعلام رسمی نشده است.

*تجمع اعتراضی نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرز

روز پنج شنبه ۴ فروردین،جمعی از اهالی شرق استان مازندران منجمله حامیان محیط زیست وجمعی از اهالیو دامداران حریم میان‌کاله برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به احداث ابرپروژه پتروشیمی در حریم میان‌کاله و مراتع ملی روستای حسین آباد زاغمرزدست به تجمع وگردهمایی در مرتع حسین‌آباد برای اعتراض وتبادل نظرزدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۵ فروردین،شنیده‌ها حاکی از این است که اخیرا کلنگ پتروشیمی شمال ایران در این منطقه به زمین خورده و فنس‌کشی احداث این پتروشیمی هم با وعده اشتغال آغاز شده است. ظاهرا اداره کل منابع طبیعی نیز این مرتع ملی را به این ابرپروژه اختصاص داده است. از آنجایی که صنعت پتروشیمی بسیار آب ‌بر و آلاینده است و تمام فعالیت‌های کشاورزی، شیلاتی، دامداری و باغداری را به خطر می‌اندازد، این اقدامات باعث استرس و نگرانی اهالی منطقه شده است.

چند ابرپروژه دیگر هم مثل نیروگاه سلیمی نکا، بندر امیرآباد که خود حدود دو هزار و پنجاه هکتار از این اراضی را بلعیده است، در ساحل دریای مازندران در منطقه زاغمرز وجود دارد.

 این در حالی است که اهالی منطقه نه تنها از این ابرپروژه‌ها بهره‌ای از اشتغال نبردند بلکه از انواع بیماری‌ها و آلودگی‌هایی که این صنایع به دنبال خود آوردند، آسیب دیده‌اند.

 با توجه به اینکه شمال کشور قدرت هضم آلایندگی‌ها را ندارد و چرخه کوتاه هیدرولوژی آب در فاصله نزدیک بین رشته‌کوه‌های البرز و دریای مازندران نمی‌تواند این آلودگی‌ها از بین ببرد، احداث این پتروشیمی مناطق بکر، کشاورزی، دامداری، شیلات، صیادی و پروزش ماهیان مختلفی که توسط مردم منطقه انجام می‌شد را در این منطقه تهدید می‌کند.

*داغدار شدن خانواده ۳ کارگردر ایام نوروزبدنبال جان باختن عزیزانشان براثر حوادث کاری:

۱- جان باختن یک کارگردر چاه آب دزفول براثر برق گرفتگی

روز شنبه ۶ فروردین،یک کارگر ۳۵ ساله تبعه افغانستان حین کار در عمق ۲۴ متری چاه در یک باغ ویلای شخصی واقع در شهرک چغاسرخ دزفول به علت اتصالی در سیستم برق بالابردچار برق گرفتگی شد وجان خودراازدست داد.

۲- جان باختن کارگر اسکله رجایی بر اثر برخورد ماشین‌آلات کشنده باربا وی

یک کارگر اسکله منطقه ویژه اقتصادی بندر رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمزبراثر برخورد ماشین‌آلات کشنده باربا وی جان خود را از دست داد.

۳- جان باختن یک کارگر۱۸ ساله کارگاهی دراصفهان بر اثر گاز گرفتگی

صبح روز شنه ۶ فروردین، یک کارگر۱۸ ساله کارگاهی دراصفهان بر اثرخفگی با گاز شهری جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate