“کودک همسری” پدیدە ای جنایتکارانە و رو بە رشد در ایران و جوامع عقب افتادە مذهبی

♦️ کودک همسری چیست و علل و دلایل بوجود آمدن این پدیدە کدامها هستند؟

♦️ کودک همسری میتواند چە پیامدهای منفی و مخربی برای اشخاص دچارشدە این پدیدە و جامعە در پی داشتە باشد؟

♦️ راهکارهای مبارزە برای پایان دادن  بە پدیدە کودک همسری کدامها هستند؟

کودک همسری بە ازدواج زود هنگام دختران و یا بعضا پسران خردسال و نوجوان زیر سن بلوغ، یعنی ۱۸ سال گفتە میشود کە بدون خواست، فهم و درک بچەها از تصمیمی کە از طرف والدین برایشان میگیرند گفتە میشود، کە در واقع چهرەی واقعی و زنندە سنتهای عقب افتادە اجتماعی و ضد بشری بعضی از جوامعی است، کە در آن بە دلیل داشتن اعتقاد بە باورهای غلط فرهنگی، اجتماعی کە ریشە در عقاید پوسیدە و مخرب مذهبی دارد، آشکارا حقوق فرزندانشان را نقص کردە و آنها را در معرض خشونت، اذیت و آزار، استثمار و سوءاستفادە جنسی کسان سن بالا و بولهوس قرار میدهند.

بە این معنا کە شخص قبل از اینکە بە سن قانونی و بلوغ برسد اگر دختر باشد روانەی خانە شوهرس میکنند، و اگر پسر باشد برایش زن میگیرند.  کە همانطور گفتم این پدیدە ضد انسانی و تجاوزگرانە حقوق کودکان، اکثرا دختران را مورد هدف قرار دادە است، کە در همان سن کم کودکی بە عقد و نکاح مردان بزرگ سال خیلی بیشتر از سن خودشان در می آوررند، کە معمولا در جایگاە پدر و حتی بعضا پدر بزرگشان هستند کە عموما دلایلش برمیگردد بە:

ـــ اول سنتها و آداب و روسوم کهن و عقب افتادە و وجود فرهنگ ارتجاعی، عشایری و مذهبی حاکم بر جامعە.

ـــ. دوم نبود هوشیاری لازم بە دلیل عدم تحصیل و بیسوادی، این بە این معناست کە قسمت چشمگیری از اقشار مردم در جامعە بە دلیل نداشتن اطلاعات کافی و لازم از پیامدهای منفی، مخرب و متضرزر این پدیدە ضد انسانی، بە دلیل وجود فقر فرهنگی جامعە، چشم و گوش بستە از فرامین و حرفهای پوچ و بی معنای جمعی انسان مریض گونە تحت نام مرجعیت آئینی و دینی و آخوندهای بیسواد شهری و محلەای تبعیت میکنند، و بدتر اینکە از آنها اطاعت امر هم میکنند، کە همانطور گفتم علتش ریشە در فقر و فلاکت فرهنگی و عدم سواد و آگاهی لازم این قشر از جامعە دارد.

ـــ  سوم وجود فقر مالی و عدم توانمندی در تهیە و تأمین امرار معاش مناسب و تأمین نیازهای لازم روزانە خانوادە، دلیلی دیگری بر سوق دادن خانوادەها جهت تن دادن بە ازدواج دختران کودک سالشان میباشد.

هرچند بە باور من این نوع از ازدواج کودکان کە بە دلیل فقر و نداری صورت میگیرد، خود در خود، در دراز مدت فقر و نداری را باز تولید و توسعە میدهد، چون این تعداد از دختران یا پسران از امکان توان رشد و پرورششان همراە با تحصیل باز میمانند، و نتیجتا از بە دست گرفتن کارهای ایدەال و  مناسب در آیندە باز ماندد و خود و فرزندانشان هم بە قشر فقیر و راندە شدە جامعە اضافە خواهند شد.

روشن است کە ازدواج کودکان زیر سن قانونی در جوامع و کشورهای پیشرفتە اقتصادی و فرهنگی  بە لحاظ قانونی ممنوع شدە، و در صورت اتفاق افتادن موردی از این پدیدە، در خانە نقص حقوق کودکان و تجاوز بە آنها قرار گرفتە و متجاوز مورد پیگرد قانونی قرار گرفتە، مورد شدیدترین احکام قضایی و کیفری قرار میگیرد، کە زندان دراز مدت و جزای سنگین نقدی را بە دنبال خواهد داشت.

حال این موضوع تا جایی کە بە بحث مورد نظرمان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی برمیگردد نە تنها جرم نیست و آزاد است، بلکە این خود رژیم و حاکمیتش است کە آگاهانە، منظور دار و سیستماتیک پدیدە کودک همسری را قانونی، قابل اجرا و در دسترس قرار دادە است. کە متأسفانە آمارها گواە رو بە رشد سالانە این پدیدە کودک ستیزی هستند.

♦️ حال علارغم صحبتها و توضیحاتی عمومی کە در مورد کودک همسری و عواقبش ارائە دادیم، اما ممکن است این سوال مطرح باشد کە با توجە بە اینکە ایران یکی از کشورهای اعمال کنندە کودک همسری و ازدواجهای زیر سن ١٨ سال است و روزانە این پدیدە اتفاق می افتد، پس مشخصا کدامند دلایلی کە موجب روی دادن این عملکرد جنایتکارانە میشود؟ نقش دولت و حاکمیت چیست؟ افکار عمومی چە میگویند و چگونە باید  با این پدیدە مبارزە کرد؟

ببینید مطمئنا و متأسفانە ایران یکی از کشورهایی است کە این پیامد و پدیدە در آن بە نحوی زیاد و وحشتناک اتفاق می افتد.

اگر یادمان باشد گفتیم کە فاکتورهای بروز این پدیدەی ضد بشری در کشورهای عقب افتادە بر پایەی چندین رویکرد استوار هست و در نتیجە اتفاق میافتد، کە ما سە از مهمترین دلایلش را توزضیح دادە مورد بحث و گفتگو قرار دادیم. حال در ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی هر سە مورد وجود دارند جهت زیر بار رفتن و قبول این عملکرد از طرف بسیاری از خانوادەها، بە بهانەی اینکە قانون،حاکمیت و شرع فقە شیعە هم آن را شرعی و قانونی دانستە، راە را برای انجامش باز کردە است. هر چند از منطقەای بە منطقە دیگری هم دلایلش و هم حجم و حدودش فرق میکند و زیاد و کم میشود.

اجازە دهید من بیشتر موضوع را بازکردە روشن نمایم.

ببینید اگر چە ریشە پیدایش و وجود این پدیدە کودک همسری در ایران میتواند از تاریخی کهن تر برخوردار باشد، اما بعد از دورە قاجاریان و با سر کار آمدن سلطنت پهلوی سن ازدواج کودکان زیر سن در سال ١٣١٣ شمسی مهر قانونی بر آن نهادە شد و طبق مادە ١٠٤١ از قانون مدنی سن ازدواج برای دختران ١۵ سال و برای پسران ١٨ در نظر گرفتە شد. هر چند کمتر از این سن را هم بر مبنای رضایت والدین و تشخیص و تصویب محکمە ازدواج باز و امکان پذیر گذاشتند.

پس از گذشت چهل سال از تصویب این قانون برای بار دوم و در سال ١٣٥٣ این قانون از طریق مادە ٢٣ از قانون حمایت خانوادە تغییر کرد، بە این معنی کە سن ازدواج برای دختران ١٨ سال و پسران ٢٠ سال در نظر گرفتە و تصویب شد. اگرچە روشن است کە بە لحاظ عملی این سیاهەها و نوشتەهای بە نام قانونی کە روی کاغذ پیادە میشدند تنها برای عوام فریبی و فریب افکار عمومی و پایان دادن بە اعتراضات داخلی و خارجی بودە، و اگر نگویم هرگز ولی مشخص است کە همیشە این قانون مثل خودش پیش نرفتە و امکان انجامش نبودە، چونکە  هرگز زمینەهای رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن جهت بالا بردن توان مادی و سطح آگاهی عمومی و هوشیاری مردم شکل نگرفت و نبود همە اینها، جدا از باورهای غلط و سنتی قشرهای از جامعە دلیل تداوم این پدیدە بودە، و از طرفی هم کم نبودند، بلکە زیاد بودند آخوند و ملاهای کە در گوشە و کنار شهرها و مناطق مسکونی دور از چشم و با مبلغی کم عقدشان میکردند.

از آن طرف هم اگر توجە کنیم، میبینیم کە عمر تصویب خود قانون حمایت از خانوادە هم خیلی کم بودە بە دلیل تغییر و تحولاتی کە ایران در سال ١٣٥٧ بە خود دید.

شورش و انقلاب مردمی اتفاق افتاد، بعداز شکست انقلاب مردمی از طرف ضد انقلاب اسلامی و بە دەست گیری حاکمیت از طرف سازمان اسلامی خیلی زود و در همان روزهای پایانی سال ١٣٥٧ بە فرمان خمینی قانون حمایت سال ۱۳۵۳ الغا و منتفی گردید و در بهار ١٣۵۸ مجددا قانون ١٣١٣ بە طور موقت جایگزین شدە وجه قانونی و اجرایی پیداکرد.

خیلی زود خمینی در سال ١٣٦١ قانون شوم و جنایتکارانەاش را عملی کردە و سن ازدواج دختران را بە ٩ سال و پسران را بە ١٥ سال کاهش دادە و تعیین نمود. اما نهایتا و بعداز ١٣ سال از مرگ خمینی در سال ١٣٨١ باری دیگر قانون ازدواج را دستکاری و تغییر دادند و سن ازدواج را برای دختران ١٣ و پسران را ١٥ تعیین کردنند، و این قانون اگر چە مرتبا مورد اعتراض سازمان و نهادها مدافع کودکان و مردم در داخل و خارج ایران قرار گرفتە، و لایحە الغا کردن آن حتی تا سحن مجلس هم پیش رفت، اما هیچگونە دست آوردی نداشت، و در جواب بە اعتراضات مردمی و نهادهای مدافع حقوق کودکان گفتە بودند کاری را کە خدا و شریعت خدا آزاد کردە و اجازە دادە است شما چطور میتوانید خواهان ملغا کردنش باشید، خوب همانطور کە میبینید کماکان این عمل قبیح و ضد انسانی و ضد حقوق کودکان ادامە دارد و رو بە رشد هم میباشد.

این جدای از اینکە دیگر فاکتورهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هم کماکان دخیلند و عمل میکنند و تا زمانی کە رژیم جمهوری اسلامی سر کار باشد این پدیدە هم همچون دیگر مشکلات و معظلات جامعە ادامە خواهد داشت، چون این خود رژیم است کە مسبب و بوجود آورەندە تمامی این پیامدها در جامعە میباشد.

و مطمئنا در مناطق محروم حاشیەی شهرها بە دلیل فقر بیشتر، آگاهی و دانش کمتر و عدم وجود هوشیاری لازم و وجود محیطی مناسب و آمادە برای فرهنگ و سنتهای عقب افتادە و ارتجاعی جلوە کردە خود را نشان میدهد، چونکە رژیم بیکفایت و جنایتکار اسلامی آگاهانە و عامدانە هیچ گونە تلاشی برای فقر زودایی در این مناطق محروم انجام نمیدهد.

♦️ آمار و ارقام در خصوص این پدیدە چە میگویند؟

متأسفانە آمارهایی کە هراز چند گاهی از ادارە آمار و ثبت و احوال رژیم بیرون میزند، حاکی از این است کە نە تنها رو بە افول نرفتە بلکە سال بە سال اوج گرفتە بیشتر شدە کە بسیار اسفناک و دردناک است.

اجازە بدهید من قبل از ایران توجەتان را بە آمار جهانی کودک همسری جلب کنم، کە یونیسف در سال ٢٠١٨ انتشار نمودە است.

یونیسف اعلان کردەاست کە سالانە ١٢ میلیون دختر کمتر از ١٨ سال ازدواج میکنند، این یعنی اینکە ٢٣ازدواج در هر دقیقە و تقریبا یک ازدواج در ٢ تا ٣ ثانیە. یا بە زبانی سادەتر یعنی از هر پنج ازدواج دختران در جهان یکی از آنها کودک همسر میشود و از دنیای بچەگیش را سلب نمودە و راندە شدەی آیندەای نامعلوم و مخاطرە انگیز گردیدەاند.

حال خودتان عمق فاجعە را تخمین بزنید.

و اما در رابطە با ایران:

هرچند در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نمیتواند آمار دقیقی در دست باشد تا زبان حال درست عمق فاجعە باشد، و چیزی کە هست تنها آمارهای نیمە ناتمام و سانسور شدە ارگانهای دولتی و آماری ایران است. و از طرفی هم زیادند خانوادەهایی کە حاضر بە ثبت ازدواج دخترانشان در مراجع رسمی و قضایی کشور نیستند و بیشتر آنها تنها بە صورت شرعی و نزد ملاهای محلی و خانگی عقد میکنند، کە این کار باعث خیلی مشکلات پیش رو برای دخترانشان در آیندە بعداز ازدواج خواهد شد کە حتما در ادامە بە آن میپردازیم.

ببینید طبق تازەترین گزارش مرکز آمار ایران کە در شش ماە آخر سال ١٣٩٩ و شروع بهار ١٤٠٠ شمسی ثبت شدە  و اعلان گردیدە بە این صورت است کە:

ــــ ازدواج در میان دختران ١٠ تا ١٤ سال بە نسبت بهار سال گذشتە ٣٢ درصد رو بە ازدیاد بودە و بە ۹۷۵۳ مورد رسیدە است.

ــــ ازدواج دختران ۱۵ تا ۱۹ سال ۴۵۵۲۲ مورد بودە است.

ــــ همچنین طبق گزارش ادارە آمار ایران ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سالە سنی در سال ۱۳۹۹ در براورد سال قبل خودش ۱۰/۵ درصد بیشتر بودە و ۵ درصد از کل ازدواجهای ایران را در سال ۱۳۹۹ بە خود اختصاس دادە است.

ــــ از طرفی دیگر هم ۷۹۱ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ سال متولد شدەاند.

ــــ همچنین بە استناد بە آمار و اسناد موجود اینطور معلوم میشود کە ۱۳/۷ درصد ازدواجهای شهری و ۱۹/۶ درصد ازدواجهای روستایی زیر ۱۸ سال بودەاند.

اگر بە هر دو آمار مربوط بە شهرها و روستاها توجه کنیم، میبینیم علارغم اینکە آمار جمعیت و نفوس در شهرها بە مراتب بیشتر از مناطق روستایی میباشد، ولی بە دلیل عدم سواد یا پایین بودن سطح سواد و هوشیاری عمومی در روستاها، آمار ازدواج کودکان بە مراتب بالاتر بودە است.

ــــ همچنین بر اساس آماری کە از سمیناری مربوط بە برسی ازدواج کودک زیر سن بلوغ رو بە بیرون اعلام شدە، در آن سهم و مشارکت قوم و ملیتهای ایران مشخص گردیدە کە فارسها و ترک زبانها هر کدام با ۱۵ درصد، در صدر جدول و سیستان و ازبک ۲/۵ درصد و گیلک ها با ۰/۵ در پائین جدول قرار دارند. ملت کرد هم با شمارە ۴/۵ درصد در جدول دیدە میشود.

لازم بە یادآوریست کە این آمار و ارقام تنها آن دستە از کسانی را در بر میگیرد کە ازدواجهایشان را از دادگاە ازدواج گذراندەاند و در سیستم ثبت و احوال بە درج شدەاند. و آنهایی را کە مباردت بە ثبت ازدواجشان در دفترخانەهای رسمی مربوطە نکردەاند و یا در نزد ماماهای محلی و خانگی زایمان کردند را شامل نمیشود، کە مطمئنا در آن صورت این آمارها دوچندان و شاید بیشتر هم میشد.

♦️ پیامدهای پدیدە کودک همسری روی قربانیان و جامعە چە میتواند باشد؟

بدون شک و مطمئنا کودک همسری میتواند در بر گیرندە بسیاری از پیامدهای منفی و مخرب هم برای قربانیان بە لحاظ جسمی، روحی و اجتماعی و هم جامعە باشد.

از جملە پیامدهای کە رو بە جامعە میتواند داشتە باشد عبارتند از:

ــــ ثبت نکردن بخش زیادی از ازدواجها در دفترخانەهای رسمی ازدواج و طلاق، در نتیجە عدم وجود هر گونە اوراق و سند ازدواج رسمی برای طرفین، خصوصا دختر خانمها کە در صورت هر گونە مشکلات مابینشان کە منجر بە جدایی از یکدیگر شوند، دختر حق مطالبە و دریافت هیچگونە حقوقی را کە معمولا در پرسە جدایی از طرف شوهر باید پرداخت شود را نخواهد داشت.

ــــ بە دنیا آمدن و بالا رفتن آمار بچەهای بی نام و نشان، بزرگ شدنشان بدور از پرورشی صحیح کە در آن امکان خواندن و تحصل نخواهد بود و بیشترشان هم متأسفانە مورد سوءاستفادە واقع میشوند و بە خیابانها و میادین عمومی جهت گدایی و دریافت صدقە فرستادە میشوند.

و یا در چهار راهها و ترافیک لایتها بە کارهای سنگین و شستن شیشە ماشین مردم جهت دریافت مبلغی بە عنوان انعام، و یا فروش دستمال کاغذی و دیگر وسایل ماشین ئالات همچون برف پاک کن، نورگیر و کف فرش ماشین واداشتە میشوند کە بە آنها کودکان کار هم گفتە میشود. و اکثرشان با بزرگ شدنشان بە دام اعتیاد افتادە، معتاد میشوند، یا اینکە بە دام کسان ناباب و مافیا در آمدە و موجب وحشت و ضرر رساندن بە خودشان و جامعە و اجتماع میشوند و خیلی مسائل دیگر.

ــــ کودک بیوەای، پروسەای رو بە ازدیاد کە در آن بە درجە اول دختر و سپس اجتماع ضرر میبینند و لتمە میخورند کە یکی دیگر از مشکلات این نوع ازدواجها هست. (کودک بیوە کە همانا طلاق بعداز ازدواج دختران کودک همسر هست).

ــــ ازدیاد روز افزون جمعیت در حاشیە شهرها و مناطق فقیر نشین کە از هیچ گونە خدمت گذاری عمومی بهرمند نیستند.

ــــ روند رو بە افزایش پدیدە خودفروشی بە دلیل فقر مالی و از سر ناچاری و عدم هوشیاری از عواقب آن.

ــــ زیاد شدن روز افزون کسان بی خانە و کاشانە کە از سر ناچاری کارتون خواب و یا حتی در گورستانها، گور خواب میشوند.

ــــ افزایش رو بە رشد کسان بیسواد و تحصیل نکردە.

ــــ فاصلە زیاد سنی در بین زن و مرد و عدم تفاهم در برخورد و عملکرد روزانەشان، کە سر ناسازگاری سر میدهند، میتواند عامل و عمل کنندە بسیاری از مشکلات و تصمیمات پیش رو از جملە خودکشی و خودسوزی، و یا حتی کشتن طرف مقابل و غیرە باشد، یا اینکە باعث جدایی، طلاق و پیامدهای زیانبار بعد از طلاق هم برای خودشان و هم برای اجتماع باشد.

♦️ پیامدهای منفی و مخرب بر روی شخص قربانی دست کودک همسری بە لحاز جسمانی:

ــــ دچار شدن بە یک سری مریضیهای جسمی و بدنی از جملە ارگانهای جنسی و رحمی دختران بە دلیل عدم رشد لازم، کە میتواند مشکلات جدی و حیاتی ایجاد کند. چە بە لحاظ نزدیکی و آمیزش جنسی و چە بە لحاظ بارداری و زایمان.

ــــ سقط جنین یا زایمان زودتر از موعد، بە دلیل ناتوانی در نگهداری بچە در شکم مادر کە میتواند برای هر دو یعنی مادر و نوزاد خطرناک باشد، اگر چە بە دنیا آوردن نوزاد، زودتر از وقت معمول بعضی وقتها خطر حیاتی بر روی نوزاد را بە همراە دارد.

ــــ احتمال دچار شدنشان بە مریضیهای ویروسی و انتقال یافتە، در هنگام رابطە جنسی با طرف مقابل، از جملە سیفلیس، سوزاک، هیپاتیک، اچ ای وی یا همان ایدز، دچار شدن بە انواع عفونتها و خیلی موارد دیگر کە معمولا همراە با عدم اطلاعات لازم شخص میباشد.

ــــ انجام خشونت و اذیت و آزار کودک همسران کە مطمئنا از طرف شخص مقابلشان یعنی شوهرانشان انجام میشود.

بابت نمونە زندە و متأسفانە جدید، میتوان بە مونا حیدری از اهواز اشارە کرد کە در فاصلە سنی ١٢ تا ١٣ سالگی بە مانند هر دختری دیگر کودک همسرش میکنند و بدون اینکە بفهمد چە اتفاقی قرار است بیفتد و اساسا ازدواج و شوهر چیست؟ ایشان را بە خواست پدرش و عمویش کە همزمان پدر داماد هم میباشد، بدون در نظر گرفتن رضایت دخترشان، بە عقد پسر عمویش در میاورند. و آنطور کە صحبتش هست، کە مطمئنا هم همانطور بودە، با شروع همان روزهای اول زندگی بعد از ازدواجش روبروی خشونت و اذیت و آزار مداوم شوهرش قرار گرفتە و بە مرور زمان هر وقت مونا از شدت دردهای جسمی و روحی ناشی از خشونت و انجام کتک کاری شوهرش بە پدر و مادرش پناە بردە، آنها هم مورد شماتتش قرار دادە و با نوزاد تازە بە دنیا آمدەاش ایشان را ترساندە و ساکتش کردند و مجددا بە همان زندگی برزخی نزد همسرش برش گرداندەاند کە در آن هر لحظەاش مساوی با مرگ بودە است.

مونا حیدری بعد از اینکە فرصتی برایش پیش میاید، فرار کردە و جودش را قاچاغی بە ترکیە میرساند و چند ماهی کە میگویند شش ماە بودە است آنجا زندگی میکند.  اگر چە روایتهای ضد و نقیض، نامفهوم و پوچ در رابطە با رفتن و برگشتنش بحث میشود کە من نمیخواهم بە آن بپردازم، و از نظر من هیچ کدام اهمیتی ندارند و تنها میتواند حرفهای بیهودە و صد من یک قاز مردم باشد، و هیچ کدام این حرف و حدیثها نمیتواند ظلمی را کە در حق این دختر قربانی و بیگناە صورت گرفتە را توضیح دهد یا توجیە کند، کە بە زور و کلک توسط پدرش و پدر شوهرش کە همزمان عمویش هم بود او را ناچار بە برگرداندن بە ایران_ اهواز میکنند کە در نتیجە، آن اتفاق شوم و جنایتکارانە صورت میگیرد، و  بعد از شکنجە و اذیت بسیار از طرف شوهرش با همدستی برادر شوهرش سر از لاشەاش جدا میکنند و در کوی خیابانش چرخاندە و جار هم میزنند کە گویا شرف و ناموس از دست رفتەاش را باز ستاندە است.

حال اگر چە جنایت بە دست شوهرش و برادر شوهرش کە همزمان پسر عموهایش هم بودند صورت گرفتە، ولی مطمئنا دیگر اعضای خانوادە مونا مخصوصا پدرش از همان روز اول کە دخترشان را درآن سن خیلی کم شوهر دادند تا وقت کشتنش نقش داشتند و مقصر و شریک این جنایت هولناک و بسیار نارحت کنندە دور از وجدان بشریت هستند.

 و جدای از آنها این نظام جمهوری اسلامی ایران و سیستم حکمرانیش است کە نە تنها مقصر و مسئول کیس مونا، بلکە مسئول و مقصر اصلی همە کیسهای زنان و موناهای است کە قربانی و کشتە شدە دست ارتجاع و مردسالاری تحت نام حفظ ناموس و شرف بە دلیل قانون و سنتهای ضد انسانی و جنایتکارانەی پر از هوا و هوس آنها هستند و دچار از بین رفتن و آیندە ای دردناک و تراژیدی شدە و میشوند.

یا اگر نگاهی بە کردستان عراق و شهرهای اقلیم کردستان عراق بیندازیم، متأسفانە خواهیم دید کە تنها در عرض دو ماە و یک روز ماندە بە ٨ مارس، روز جهانی زنان، ١٤ زن بیگناە بە دست همسرانشان یا اعضای نزدیک خانوادەشان شکنجە شدە، وحشیانە مورد کشتار گلوللە قرار گرفتەاند، یا خفە گشتە و مورد ضربات چاقو قرار گرفتەاند، و یا آتیش زدە شدند.  کە “شنیار هنر” ٢١ سالە دارای دو فرزند خردسال یکی از آن قربانیها بودە، کە در سن ۱۴ سالگی شوهر دادە شدە، بعداز ٧ سال زندگی توام با درد و رنج مداوم، سە هفتە قبل در ساعت نزدیک بە نیمە شب از طرف شوهرش بعد از متحمل شدن کتک و شکنجە بسیار رویش نفت ریختە و ایشان را آتش زدە است، کە متأسفانە بعد از پنج روز از ماندنش در بیمارستان شهر سلیمانیە و تحمل دردهای شدید سوختگی جان از دست دادە فوت شد.

یا خانم “ایمان سامی” شناختە شدە با نام “ماریا” کە فعال زنان هم بود و او هم یکی دیگر از قربانیان دست کودک همسری بودە و در سن ١٢ سالگی شوهر دادە شدە بود، تنها بە دلیل اینکە تغییر مذهب دادە و از اسلام بە مسیحیت روی آوردە بود هفتە پیش توسط برادرش و عمویش در سن ٢٠ سالگی و یک شب ماندە بە ٨ مارس بە طرز فجیحی در شهر اربیل با شلیک ٨ گلولە بە قتل رسیدە زندگیش پایان می یابد.

پیامدهای روحی روانی:

مشخص است کە رد شدن از دنیای کودکی و وارد کردنشان بە دنیای بزرگ سالان، بدون اینکە بە خواست و ارادە خودشان باشد، مطمئنا شخص را دچار مجموعەای از فشارهای روحی روانی میکند کە تاب تحمل برایشان ممکن نخواهد بود.

شما ببینید و سپس درک کنید؛

ـــ در سنی خیلی کم از خانوادە و کسان هم سن و سالشان دور میشوند…

ـــ شخصیت، ارادە و آزادیهای بچەگی شان  سلب گشتە، و از تمامی روئیاهای بچگی کە برای رشدی سالم و صحیح لازم بودە ازش عبور کنند و بزرگ شودند را ازشان گرفتەاند…

ـــ امید و اتکا بە خود بودن و تمام خواب و رؤئیای را کە برای آیندەای درخشان در سر میپرورانند تا تحقق یافتە بە نتیجە برسد را بە یک بارە و بای همیشە بر سرشان ویران و نابود کردەاند…

ـــ  مهمتر و بالاتر از همە اینها، روبروی بسیاری از خواست و مسئولیتهای تازە شدەاند کە با هیچ معیار و چهارچوبی با جسەی ضعیف و عدم رشد کافی بدنی و عقلی آنها سازگار نیست، و تحمل نمیکند و تاب نخواهد آورد. این بە این معناست کە هیچکدام از ارگانهای جسمی رشد لازم و کافی را نکردە است، و اینکە هیچگونە علاقە، عشق و دوست داشتنی هم وجود ندارد.

خوب مطمئنا با وجود همچنین وضعیتی تاب و توان روبرو شدن را نداشتە و دچار حالتهای بسیار روحی روانی خواهند شد کە میتواند برای همیشە سایەی سیاهش را بر روح و جسمشان انداختە و زندگی را برایشان جهنمی میکند کە خلاصی از ممکن نخواهد بود کە میتواند هم بە ضرر شخص قربانی و هم دیگر اشخاص جامعە تمام شود.

بە لحاظ پیامدهای اجتماعی هم باید بگویم هر آنچە در نتیجە این پدیدە ضد انسانی و جنایتکارانە  گریبان گیر جامعە و اجتماع میشود، کە قبلا بە آن پرداختیم مستقیما شخص قربانی را هم در بر میگیرد، چون نهایتا آنها هم عضوی از جامعە میباشد.

راهکارهای جلوگیری و پایان دادن بە این پدەیدە دردناک و جنایتکارانەی ضد کودکان و جامعە:

بی شک پدیدە کودک همسری کە تاریخی دیرینە دارد و ریشە در سنتها و باورهای کهن و ارتجاعی جامعە و مردمش دارد، همزمان گرە خوردە فرهنگ ارتجاعی و مذهبی هم باشد و با قانونی ارتجاعیتر کە تدوین شدەی همان باورهای غلط و تأثیر گرفتە از مذهب باشد مورد پشتیوانی قرار گیرد، و بە آن بها دادە شود، مطمئنا روبرو شدن و تلاش برای ریشەکن کردنش کار آسانی نخواهد بود.

اما این بە این معنی نیست کە جامعە، نهادهای حقوق بشری و کودکان، مردم هوشیار و پیشرو در مقابلش ناتوان و ساکت بودە و تسلیمش شوند.

بلکە باید برای پایان دادن و ریشەکش کردن چنین پدیدەای، با هم پشتی، اتحاد همدیگ، همکاری و هماهنگی تمامی سازمانها و نهادهای مدافع کودکان، همچنین سازمانهای بین المللی از جملە یونیسف باید متحدانە مبارزە کرد.

حال بە نظر من چند راهکار مبارزە  برای پایان بخشیدن از این ستم و پدیدە ضد انسانی و دور از تمدن امروزی بشریت وجود دارد:

ـــ اول اینکە تلاش کنیم یک صدا و یک کلام در سطح وسیع مردمی بە نظام، دولت و سیستم قضای فشار بیاوریم و اعلام نمایم کە خواهان پایان بخشیدن و الغا نمودن هر گونە قانون و مادە قانونی کە پدیدە کودک همسری دخترانمان را روایت میبخشد باشیم، و خواهان معیار حداقل سن کە  ١٨ سال تمام باشد را برای سن ازدواج برای دختران و پسرانمان باشیم، و کمتر از این سن جرم محسوب شدە پیگرد قانونی در پی داشتە باشد.

ـــ دوم، کار و تلاش برای بالا بردن سطح هوشیاری و  آگاهی عمومی مردم و جامعە از پیامدهای منفی و مخرب این پدیدە ضد بشری کە همزمان پایمال نمودن حقوق کودکان است، از طریق سازمانهای حقوق بشری، نهادهای مدافع کودکان، سوسیال میدیا و کانالهای تلویزیونی و ماهوارەای خبری و پیشرو، و ارائە دادن برنامەهای تخصصی و روشنگرانە مربوطە بە پدیدە کودک همسری و عواقب منفی آن روی اشخاص و اجتماع.

ـــ سوم کار و فعالیت برای پایان دادن بە فقر و بیکاری در جامعە، خصوصا مناطق محروم و دور افتادەها کە از هیچگونە خدمتگذاری عمومی و بهداشتی برخوردار نیستند، کە مستقیما بە دلیل بیکفایتی رژیم جمهوری اسلامی و حکومت فاسدش بە آن دچار شدەاند، کە آنهم بی شک در گرو ریشەکش کردن جمهوری اسلامی ایران میباشد، چون مسبب مستقیم تمام نابسامانیها و پیامدهای مخرب جامعە میباشد کە بر سر مردم خراب شدە است.

در پایان لازم است بگویم کە کودک همسری هر دو جنس دختران و پسران را در بر میگیرد، اما مطمئنا این دختران هستند کە بیشترین سهم را از این پدیدە ارتجاعی و ضد بشری متحمل میشوند، کە دور از هر گونە پرنسیب و ارزشهای انسانی میباشد، زیر سایەی سنتها و فرهنگ عقب افتادە، سیستم ناعادلانە و ناداد پرورانە قربانی دست زیادخواهی و چشم هیزی گرگهای تحت نام انسان در جامعە میشوند.

لزا همانطور کە در مقابل ظلم وستم، ناعدالتی، نادادی و سرکوب رژیم سکوت نمیکنیم، و اعتراض، نارضایتی و تظاهرات انجام میدهیم، مسلما لازم است در مقابل این قانون و سنت عقب افتادە و نا انسانی هم کە دخترانمان را هدف هوی وهوس و تجاوز مردان سن بالا، زیر سایەی حکومت مذهبی و آخوندی و قانونهای ارتجاعیشان قرار میدهد و روزانە اتفاق میافتد باستیم و اعتراض و مبارزە کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate