اخباروگزارش های کارگری ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

– اذیت وآزار کارگران حق طلب شهرداری کوت عبدالله منجمله بازداشت یکنفرشان بجای پرداخت مطالباتشان

همبستگی کارگران شهرداری کوت عبدالله با همکاربازداشتی با تجمع  در دادستانی

– ادامه تجمع اعتراضی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها منجمله رد بند تسری فوق العاده خاص به حقوق سال ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی کارکنان آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات در محوطه شرکت دریاسوج

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:تجمع همکاران بازنشسته در نفت در چند شهر 

– آخرین خبر ازادامه کنش های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای دست یابی به امنیت شغلی ومعیشتی

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیانیه پیرامون حداقل دستمزد سال ١٤٠١

– احضار فعالان صنفی استان خوزستان به بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز

–  دو تن از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر ، به دادگاه انقلاب احضار شدند

–  کانون نویسندگان ایران:بازداشت و اجرای حکم علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده

– تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن ارتش در اراضی باورس نسبت  به پیشنهاد تهاتر مقابل استانداری قزوین

*اذیت وآزار کارگران حق طلب شهرداری کوت عبدالله منجمله بازداشت یکنفرشان بجای پرداخت مطالباتشان

همبستگی کارگران شهرداری کوت عبدالله با همکاربازداشتی با تجمع  در دادستانی

روز چهارشنبه ۲۴ اسفند،کارگران شهرداری کوت عبدالله گفتند:ما برای پیگیریِ مطالبات خود نمایندگانی انتخاب کردیم که روز گذشته(سه شنبه ۲۳ اسفند) با این نمایندگان تماس گرفته شده و از آن‌ها خواسته شد به بازرسی بروند. از هفت نفری که از آنها شکایت شد، یک نفر به بازرسی مراجعه کرد بازداشت وبرای آزادیش یک میلیارد تومان وثیقه زده‌اند و چون نتوانست این وثیقه را پرداخت کند، به زندان رفت و در حال حاضر بازداشت است. 

امروز سی نفر از کارگران شهرداری کوت عبدالله با تجمع دردادستانی همبستگی خودرا با همکاران حق طلبشان بنمایش گذاشتند وپیگیرِ وضعیت همکاران خود شدند واعلام کردند: وقتی کارگر شهرداری پول ندارد از پس هزینه‌های ساده‌ی روزمره‌ی خود بربیاید، وثیقه‌ی یک میلیاردی از کجا بیاورد؟

آنها درگفتگوبا خبرنگاررسانه ای افزودند:قرار بود بعد از یک هفته اعتراض، روز شنبه معوقات مزدی ما را پرداخت کنند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. 

کارگران شهرداری کوت عبدالله امروز؛ ماجرای شکایت و بازداشت نمایندگان خود از معاون شهردار سوال پرسیدند. به گفته‌ی کارگران؛ آنطور که شهرداری می‌گوید شکایت از جانب شهرداری نبوده است. 

آنها ادامه دادند:ما بدون حقوق و بیمه کار می‌کنیم اما حالا مشکل جدیدی برایِ دوستان ما پیش آمده است. درخواست ما این است که اگر قرار نیست حقوق و بیمه ما را پرداخت کنند، چنین دردسرهایی برای کارگران ایجاد نکنند. 

درهمین رابطه:چهارمین روز اعتراض کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،عیدی ،سنوات وحق بیمه و وعده های توخالی با تجمع مقابل استانداری خوزستان

روز چهارشنبه ۱۸ اسفند، کارگران شهرداری کوت عبدالله درچهارمین روز اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،عیدی ،سنوات وحق بیمه و وعده های توخالی دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

این کارگران که دو ماه معوقه‌ی مزدی – حقوق دی و بهمن – به همراه‌ عدم پرداخت عیدی و سنوات و عدم پرداختِ کامل حق بیمه از کارفرما طلبکارند به خبرنگار رسانه ای گفتند:کارگرانِ حداقل بگیر نمی‌توانند نیازهای اساسی خود را تأمین کنند ما کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفتیم در این وضعیتِ گرانی چگونه زندگی کنیم؟

آن‌هاافزودند: ما برای رسیدنِ به مطالبات خود تا تهران آمدیم، دفتر ریاست‌جمهوری به ما قول پیگیری داد اما تا الان کسی کاری برای ما انجام نداده است.

 *ادامه تجمع اعتراضی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها منجمله رد بند تسری فوق العاده خاص به حقوق سال ۱۴۰۱

روز سه شنبه ۲۴ اسفند، کارکنان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد درادامه اعتراضات سراسری کارکنان وزارت جهاد+  نسبت به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها منجمله رد بند تسری فوق العاده خاص به حقوق سال ۱۴۰۱،برای چندمین بار دست به تجمع زدند.

نماینده کارکنان جهاد کشاورزی به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: مصوبه فوق العاده خاص در لایحه بودجه بی‌دلیل رد شده است و مجلس انقلابی داعیه‌دار عدالت، نباید آن را رد می‌کرد.

او گفته که کارمندان جهاد کشاورزی کمترین حقوق را در بین سایر وزارتخانه‌ها دریافت می‌کنند و فوق العاده می‌توانست وضعیت حقوق آن‌ها را ارتقا دهد.

آنها همچنین به ۱۰ درصد افزایش حقوق سال ۱۴۰۱کارکنان دولت در شرایطی که تورم منتهی به پایان سال به حدود ۴۲ درصد رسیده، معترض هستند.

+تجمع اعتراضی سراسری کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها منجمله رد بند تسری فوق العاده خاص به حقوق سال ۱۴۰۱

روز پنج شنبه ۱۹ اسفند،کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های قم، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمان و لرستان برای اعتراض به سطح پایین حقوق و تبعیض در پرداخت ها منجمله رد بند تسری فوق العاده خاص به حقوق سال ۱۴۰۱ خود مقابل سازمان جهاد کشاورزی این استان تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، تسری فوق العاده خاص به وزارت جهاد کشاورزی را پیش بینی کرده بود اما کمیسیون تلفیق بودجه مجلس آن را رد کرد.

کارکنان این وزارتخانه که پیش از این، خواهان اجرای فوق العاده خاص شده بودند تا حقوق‌هایشان با حقوق سایر وزارتخانه‌ها هماهنگ شود، اعلام کردند که با وجود اینکه دولت قرار نیست بودجه‌ای را به این منظور اختصاص دهد و منابع فوق العاده هم باید از محل فروش اموال و صرفه جویی وزارت جهاد کشاورزی تامین شود، با این حال مجلس آن را رد کرده است.

*تجمع اعتراضی کارکنان آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات در محوطه شرکت دریاسوج

روز سه شنبه ۲۴ اسفندبرای باری دیگر، کارکنان آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات دست به تجمع در محوطه شرکت دریاسوج زدند.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:تجمع همکاران بازنشسته در نفت در چند شهر 

روز ۲۳ اسفند همکاران بازنشسته نفتی ما در چندین شهر از جمله تهران، اصفهان، شیراز و شاهین شهر برای پیگیری چند مطالبه فوری خود تجمع کردند. خواستهای فوری این همکاران عبارتند از: بهبود وضع مستمری ها و ،  ت پرداخت معوقات ده  درصد سال ۹۹،  پیگیری وضعیت همکاران بازنشسته پیش از موعد و  همسانسازی حقوق بازنشستگان و بازماندگان هم سطح با شاغلین  

ما کارگران پیمانی نفت از خواسته های به حق همکاران بازنشسته اعلام حمایت و پشتیبانی میکنیم.

*آخرین خبر ازادامه کنش های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای دست یابی به امنیت شغلی ومعیشتی

بعد ازظهر روز سه شنبه ۲۴ اسفند، پس از مقاومت چند روزه هیأتی به نیابت از پرسنل شرکت که قبل از آن مانند همیشه با همفکری انجام شده،نشستی با مسولین شورای تأمین استان،نهادهای امنیتی ، مدیر کل اداره کار و رفاه ، نماینده صنایع و معادن و سرپرست شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و نماینده حقوقی شرکت در محل جلسات شورای تأمین استان برگزار گردیده شد که برخی موصوبات آن به شرح ذیل می باشند:

۱- بستن قرارداد با یکی از شرکت‌های مجری طرح طبقه بندی مشاغل و زیر نظر مستقیم اداره کل کار و رفاه اجتماعی و نظارت مستقیم آقای غمگین مدیر کل آن اداره

۲- پرداخت عیدی آخر سال و پاداش یک میلیون تومان در تاریخ چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰

۳- با جلسه‌ای که شورای تأمین و مدیریت شرکت با نمایندگان شرکت صنایع فولاد خوزستان و قبل از جلسه امروز با پرسنل شرکت داشتند مقرر گردید با تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت که به گفته معاونت استانداری مورد تایید و تاکید بانک ملی(آقای بابک سعیدی مدیر عامل توسعه ملی و نماینده رسمی بانک) قرار گرفته و در قبال پرداخت به صنایع فولاد مواد اولیه  ۵۰ هزار تن و ۵۰ هزار تن دیگر از طریق بورس مورد تصویب شورای تأمین استان و نمایندگان بانک ملی به  شرکت وارد گردد.

۴- مقرر گردید در قبال افزایش تولید پاداش بهره‌وری به صورت خودکار افزایش یابد.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیانیه پیرامون حداقل دستمزد سال ١٤٠١

روز ١٩ اسفند شورایعالی کار میزان حداقل دستمزد  سال ١٤٠١ را تعیین کرد و میزان آن ظاهرا  ۵۷ درصد افزایش یافت است. .براساس این مصوبه مزد کارگر شاغل ماهیانه ۴.۱۷۹.۷۵۰ تومان تعیین شده است که با احتساب مزایای پایه سنوات، حق مسکن و بن کارگری و حق اولاد حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ خواهد رسید.  این درحالیست که همین شورایعالی کار هزینه سبد معیشت را ۹ میلیون تومان محاسبه و اعلام کرده بود. بنابراین حتی اگر رقم ٩ میلیون را اساس نرخ سبد هزینه کارگران مبنا بگیریم که به هیچوجه واقعی نیست باز هم حداقل دستمزد تعیین شده یک دوم سبد معیشتی تعیین شده آنهاست. اما ماجرای اصلی در پیش بودن شوکی تورمی در اثر حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی ترجیحی اقلام اصلی میعشتی ما است. بنابراین در سال آتی نه تنها افزایش مزدی نخواهیم داشت بلکه  وضعیت معیشتی ما کارگران و همه جامعه بسیار اسفناکتر خواهد بود. از جمله خود دست اندر کاران از افزایش چندین برابر قیمت اجناس سخن گفته و ابراز نگرانی کرده اند. بگذریم که بر اساس لایحه بودجه جمهوری اسلامی سال آتی از همین دستمزدهای چندرغاز مالیات هم کسر خواهد شد.

روشن است که تصمیم شورایعالی کار برای ما کارگران که نتیجه اش فقر و فلاکت بیشتر است اعتباری ندارد. روشن است که ما به لایحه ریاضتی حکومت و تعرضاتی که به معیشت ما کارگران و ما کارگران تدارک دیده شده، تن نخواهیم داد و اجازه نمیدهیم که زندگی مان چنین مورد چپاول قرار بگیرد.

 ما بعنوان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت  قبلا اعلام کرده بودیم که ما برده نیستیم که از بالای سر ما بر روی رقم دستمزدمان تصمیم گیری شود. ما اعلام کرده بودیم که ما نه تنها خواستار افزایش سطح حقوقها در رده های مختلف تخصصی هستیم بلکه  با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها  مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ١٨ میلیون باشد. و این مطالبه  ای بود از سوی بخش های دیگری از کارگران اعلام شده بود.  اگر چه  حتی این ١٦ میلیون نیز با توجه به تورم  سرسام آوری که در پیش است به هیچوجه کفاف زندگی ما کارگران و ما مردم را نمیدهد. از جمله همکاران ارکان ثالثی ما بعد تر از حداقل دستمزد هجده میلیون صحبت کردند.

از همین رو تاکید ما کارگران پیمانی نفت بر اتحاد بخش های مختلف کارگری در اعتراض به تعرضات هر روزه به زندگی و معیشت مان و به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر  تعیین شده است. ما همچنین بر مبارزه متحد علیه لایحه ریاضتی حکومت اعتراض داریم. باید همه با هم حول خواست  افزایش حقوق متناسب با نرخ واقعی هزینه معیشتی و  بیمه های پایه ای اجتماعی چون درمان رایگان، تحصیل رایگان و حق داشتن مسکن متحد شویم پایه دستمزد ما نباید کمتر از ١٦ میلیون باشدو این یک مطالبه حداقلی است.  در پایان ضمن شادباش فرا رسیدن سال جدید لازمست اشاره کنیم که تعویق پرداخت دستمزد ها و نپرداخت عیدی و پاداش آخر سال یک درد سراسری همه ما کارگران است. در نفت پیمانکاران دارند ما را سر میدوانند و میخواهند پرداخت دستمزد سه ماه آخر را به آغاز سال ١٤٠١ موکول کند. ما پاسخ این تعرضات را با اعتراضات متحد خود میدهیم. ما پیگیر همه مطالباتمان هستیم.   

١٧ اسفند ١٤٠٠

*احضار فعالان صنفی استان خوزستان به بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز

به دنبال احضار آقایان بهنیا بهمئی‌نژاد،شهریارشیروانی،سیامک چهرازی،اقبال تامرادی و خانم کوکب بداغی  به بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز، این فعالان صنفی روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در بازپرسی حاضر شده و از حقوق خود و معلمان و دانش‌آموزان دفاع خواهند کرد. 

این فعالان توسط صادق دقیقیان به شعبه  ۱۲ بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب اهواز احضار شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از فعالان صنفی خوزستانی این خط سرکوب را محکوم نموده و خواهان مختومه شدن پرونده این عزیزان است.

  *دو تن از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر ، به دادگاه انقلاب احضار شدند. 

رسول بداقی و حمید قندی دوتن از اعضای هیات مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر در دو ابلاغیه ی جداگانه به شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.

در این ابلاغیه ها که بطور جداگانه به دست آنان رسیده ، مقرر شده است در روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ برای محاکمه و دفاع از اتهامات منتسبه  خود را به شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب معرفی کنند.

*کانون نویسندگان ایران:بازداشت و اجرای حکم علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده

جمعه ۲۰ اسفند ماه علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، دو تن از اعضای کانون نویسندگان ایران، در مراسمی در کرج دستگیر و برای اجرای حکم پیشین‌شان به زندان کچویی کرج منتقل شدند. در حال حاضر ثقفی و صفرزاده در قرنطینه‌ی این زندان جهت ورود به بند عمومی به سر می‌برند.

علیرضا ثقفی و هاله صفر زاده در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پارک جهان‌نمای کرج بازداشت شدند. دادگاه آنها پس از ۱۶ روز حبس و آزادی به قید کفالت در تاریخ ۲ شهریور برگزار شد و هر یک از آنها به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شدند.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن ارتش در اراضی باورس نسبت  به پیشنهاد تهاتر مقابل استانداری قزوین

روز سه شنبه ۲۴ اسفند، اعضای تعاونی مسکن ارتش در اراضی باورس برای اعتراض  به پیشنهاد تهاتر مقابل استانداری قزوین تحمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،سهامداران اراضی ارتش باورس بعد از برگزاری مجمع و ارائه پیشنهاد تهاتر ۳۰ متر عرصه و اراضی مسکونی در مهرگان به ازای ۴۶۸ متر زمین باورس، مقابل استانداری تجمع کردند.

درخواست سهامداران اجرای مصوبه تغییر کاربری باغ ویلا است که در پاییز ۱۴۰۰ در کارگروه زیربنایی مصوب شد.

انجام تهاتر به کیفیت و کمیت مناسب و منصفانه متناسب با قدرالسهم آن‌ها که منجر به خانه دار شدن آن‌ها شود از درخواست‌های اعضای این تعاونی مسکن بود.

اعضای این تعاونی عنوان کردند که قیمت زمین در مهرگان برای هر متر مربع ۲ میلیون تومان است و این مبلغ حتی از قیمت و ارزش فعلی یک سند سهم ما در باورس بسیار کمتر است.

در سال‌های گذشته برای تقدیر از کارکنان ارتش، قطعه زمینی در باورس برای ساخت مسکن تخصیص پیدا کرد و افراد زیادی با امید خانه‌دار شدن در آن عضو شدند اما امروز پس از گذشت نزدیک به دو دهه انتظار، چیزی که اعضای تعاونی با آن مواجه شده‌اند، هیچ است و مشکل اصلی آن نیز زراعی بودن زمین‌ها ​است.

این تعاونی ۱۲۰ هکتار زمین و ۲ هزار و ۷۵۰ عضو دارد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate