اخباروگزارش های کارگری ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان ودامغان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد

شعار کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان:«با این همه وقت کشی دارید ما را می کشید»

۲- ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازیش،پرداخت نشدن عیدی مطابق قانون کار وعدم برخورداری از درمان رایگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های  آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، کرمانشاه، گیلان و….

– تجمعات اعتراضی کارگران پروژه تجاری فرمانیه نسبت به عدم پرداخت چند ماه  در محل کار و مقابل  دفترمرکزی بانک آینده

– تجمع اعتراضی کارگران پایگاه میراث جهانی شوش و چغازنبیل نسبت به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق وعیدی

– اعتراض دوباره کارگران بخش عملیات دریایی، کشتیرانی و صادرات پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه نسبت به اعمال تبعیض درکیفیت وکمیت غذا

– کانون نویسندگان ایران:تداوم فضای امنیتی پس از قتل بکتاش آبتین

– احضار به زندان نصرت بهشتی پیش از اتمام مهلت مرخصی درمانی

– آخرین خبردرباره پرونده جعفرابراهیمی بنقل از حسین تاج وکیلش

– جان باختن یک کارگر جوان در گرمدره کرج براثر سقوط ازارتفاع

– جان باختن یک کارگر در شهرمهرگان زیر آوار

– مرگ ومصدومیت ۲ کارگر در حادثه آتش‌سوزی یک کارگاه تولیدی اصفهان

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان ودامغان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد

شعار کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان:«با این همه وقت کشی دارید ما را می کشید»

روزیکشنبه ۲۲ اسفند، کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان ودامغان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش دست به تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد زدند وخواهان صدور احکام قطعی قبل از پایان سال ۱۴۰۰ و اجرایش از آغاز سال ۱۴۰۱ شدند.

یکی از بازنشستگان صنعت فولاد حاضر درتجمع دامغان به خبرنگاررسانه ای گفت: از سال سال ۹۹ و قبل از همسان سازی که تصمیم نداشتند برای صندوق فولاد انجام دهند با مدیران وقت صندوق فولاد وارد کش و قوس شدیم.

وی افزود: پس از تجمعات کوچک منطقه ای مقرر شد تجمع سراسری در تهران برگزار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت حضور پیدا کرد و اعلام کرد همسان سازی را برای بازنشستگان صندوق فولاد هم اجرا می کنیم.

این بازنشسته صندوق فولاد با اشاره به اینکه قرار بود وزیر مربوطه طی یک ماه دستور کتبی همسان سازی را بدهد، تصریح کرد: که ۲۹ روز پس از تجمع سراسری اعلام کردند ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای همسان سازی در نظر گرفتند.

این بازنشسته دامغانی اضافه کرد: بر اساس محاسبات قانونی و دستورالعمل های دولت ثابت کردیم از ۵ تا ۳۵ درصد در گروه های ۲۰ گانه خطا داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به این دلایل مسئولان وقت حرفمان را پذیرفتند و صورتجلسه نوشتیم و حکم های آزمایشی هم به بازنشستگان دادند اما قصد دارند در سال ۱۴۰۰ احکام قطعی را صادر نکنند.

این بازنشسته گفت: در جزء ۳ بند الف ماده ۱۲ بودجه سال آینده دولت اعلام کرده است که هیچ گونه افزایش به هیچ عنوانی در هیچ دولتی، وابسته به دولت و خصوصی امکان ندارد و ممنوع است.

وی تصریح کرد: صندوق نیروهای مسلح همسان سازی که دارای اشکال بود را برای شاغلان اصلاح کرده و همان را هم بر اساس ۹۰ درصد شاغل همتراز بوده برای بازنشستگانش انجام داده و حکم آنان را هم صادر کرده است.

وی بیان کرد: ما نمی خواهیم کسی قانون را برایمان دور بزند  همین که به قانون عمل کنند ما حق و حقوقمان را می گیریم. قانون در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حقی را برایمان قائل شده که پرداخت نشده و قبول هم کردند اما نمیدانم چرا می خواهند آن را به سال ۱۴۰۱ موکول کنند در تعجب هستم.

این بازنشسته دامغانی با تاکید بر اینکه حدود ۱۴۰۰ نفر بازنشسته صنعت فولاد در دامغان وجود دارند، گفت: درخواست بازنشستگان صنعت فولاد صدور احکامشان در سال ۱۴۰۰ مطابق با قانون است. 

۲- ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازیش،پرداخت نشدن عیدی مطابق قانون کار وعدم برخورداری از درمان رایگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های  آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، کرمانشاه، گیلان و….

روز یکشنبه ۲۲ اسفند، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی کشوربرای اعتراض به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازیش،پرداخت نشدن عیدی مطابق قانون کار وعدم برخورداری از درمان رایگان  دست به تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی در شهرهای تبریز،اردبیل،قزوین،کرمانشاه ،رشت و…..زدند.

*تجمعات اعتراضی کارگران پروژه تجاری فرمانیه نسبت به عدم پرداخت چند ماه  در محل کار و مقابل  دفترمرکزی بانک آینده

روزیکشنبه ۲۲ اسفند، کارگران پروژه تجاری چند منظوره‌ی فرمانیه‌ی تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت  چندماه حقوق در محل ساخت پروژه تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،کارگران روزمزد پروژه‌ی تجاری چند منظوره‌ی فرمانیه‌ی تهران، که تعداد آن‌ها بسته به عملیات ساختمانی متفاوت است و از سال ۹۵ وارد این پروژه شده‌اند، به پرداخت نشدن طلب‌های ماه‌های اخیر خود اعتراض دارند. 

در تجمع امروز حدود ۸۰ کارگر حضور داشتند؛ چراکه تعداد زیادی از کارگران به شهرستان‌های محل زندگی خود رفته‌اند. این کارگران به عنوان داربست‌بند، جوشکار، نظافت‌چی و… در این پروژه مشغول به کار هستند. 

کارگران معترض می‌گویند که به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز و تعطیلی کارگاه در محل کار حضور ندارند و سرمایه‌گذاران پروژه هم پاسخگوی آن‌ها نبوده‌اند. 

به گفته تجمع‌کنندگان بانک آینده به عنوان سرمایه‌گذار بالادستی این پروژه عظیم را با همکاری شرکت‌های دیگر می‌سازد اما مدیران این بانک خود را مسئول مستقیم پاسخگویی به کارگران نمی‌دانند. 

*تجمع اعتراضی کارگران پایگاه میراث جهانی شوش و چغازنبیل نسبت به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق وعیدی

روز یکشنبه ۲۲ اسفند،جمعی از کارگران پایگاه میراث جهانی شوش و چغازنبیل برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق وعیدی دست به تجمع دراین پایگاه اثرباستانی زدند.

تجمع کنندگان با بیان اینکه برای تامین هزینه زندگی با مشکل روبه‌رو شده‌اند،به خبرنگاررسانه ای گفتند: با توجه به تورم فعلی و نزدیکی به عید نوروز اداره کردن زندگی بدون حقوق امکان‌پذیر نیست.

*اعتراض دوباره کارگران بخش عملیات دریایی، کشتیرانی و صادرات پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه نسبت به اعمال تبعیض درکیفیت وکمیت غذا

روز یکشنبه ۲۲ اسفند برای باری دیگر، کارگران بخش عملیات دریایی، کشتیرانی و صادرات پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه اعتراضشان را نسبت به اعمال تبعیض درکیفیت وکمیت غذایشان نسبت به کارگران رسمی ابرازکردند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند:با تغییر پیمانکار نسبت به افزایش کیفیت غذای خود امیدوار شدند اما مجدد کیفیت غذاها راضی کننده نیست. 

آنها افزودند:انتظار نداشتند که در بر همان پاشنه بچرخد و حداقل اعتراض‌های گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت. 

کارگران بخش عملیات دریایی، کشتیرانی و صادرات پایانه‌های نفتی خارک و عسلویه به کمیت غذای خود هم اعتراض دارند و می‌گویند که میزان غذا مناسب نیازهای تغذیه کارگرانی که ۲۴ ساعت در شناورهای دریایی کار می‌کنند و بعد برای استراحت به خوابگاه برمی‌گردند، نیست. 

*کانون نویسندگان ایران:تداوم فضای امنیتی پس از قتل بکتاش آبتین

در همان روزهای نخست پس از خاکسپاری بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران، هیئت دبیران تلاش خود را برای برگزاری مراسم یادبود او آغاز کرد. بنا بر این بود که به جز حضور بر مزار آبتین، برنامه‌ای با تمرکز بر وجوه حرفه‌ای، کانونی و شخصیتی او تدارک دیده شود. طرح برنامه در هیئت دبیران تنظیم و تصویب شد و هیئت دبیران با همکاری خانواده‌ی آبتین جستجوی خود را برای اجاره‌ی سالنی در تهران آغاز کرد. چندین سالن در فهرست پیگیری کانون قرار گرفتند، اما این تلاش‌ها یکی پس از دیگری به در بسته‌ی تهدید و مداخله‌ی نیروهای امنیتی خورد. این تلاش‌ها تا آستانه‌ی چهلم آبتین ادامه یافت. 

یک هفته پیش از مراسم چهلم مطلع شدیم که تماس‌هایی از سوی نیروهای امنیتی با خانواده‌ی آبتین گرفته شده است و چند تن از آنها به پلیس امنیت احضار شده‌اند. نیروهای امنیتی در پی تحمیل لغو مراسم چهلم یا دست‌کم محدود کردن آن به جمع خانواده‌ی آبتین بودند. پس از آنکه خانواده‌ی آبتین از لغو مراسم سر باز زدند، نیروهای امنیتی از حضور خود در این مراسم و احتمال بازداشت خبر دادند.

چند روز پس از این اخطارها، دادسرای امنیت مقدس با دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، اکبر معصوم‌بیگی و آیدا عمیدی، تماس گرفت و اعلام کرد که در همان روز یا روز آتی ابلاغیه‌ای برای آنها ارسال خواهد شد. پس از دریافت ابلاغیه‌ها مشخص شد این دو ملزم شده‌اند روز دوشنبه، ۲۵ بهمن ماه، در ساعاتی متفاوت، ۱۰ صبح و ۱ ظهر، در شعبه‌ی یک دادسرای امنیت مقدس حاضر شوند. طبق نظر وکلای طرف مشورت کانون، این دو نفر روز دوشنبه می‌بایست با تفهیم اتهام مواجه می‌شدند. با این حال آنها پس از مراجعه، در دادسرا با جلسه‌ی بازجویی روبرو شدند. دلیل احضار این دو عضو هیئت دبیران، ممانعت از مداخله‌ی کانون نویسندگان ایران در برگزاری مراسم چهلم و نیز بیانیه‌ی کانون در محکومیت قتل بکتاش آبتین بود. اطلاعیه‌ی کانون مبنی بر حضور در مراسم چهلم آبتین یک روز پیش از این احضار منتشر شده بود و پاسخ دو دبیر احضار شده نیز ارجاع بازجویان به همان اطلاعیه و تأکید بر حق خانواده، دوستان و دوستداران آبتین برای حضور در این مراسم بود. در پایان پس از بازجویی اولیه،  معصوم‌بیگی و عمیدی به طور جداگانه به بازپرسی منتقل شدند و به چند پرسش درباره‌ی حضورشان در مراسم خاکسپاری آبتین پاسخ دادند.

همان طور که پیش از این در خبرهای کانون نویسندگان ایران آمد، مراسم چهلم آبتین با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد. تعدادی از شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و هفت تن از آنان بازداشت شدند. گرچه بازداشت‌شدگان پیش از طلوع روز بعد آزاد شدند، اما تعدادی از آنان به ناچار روز شنبه، ۳۰ بهمن، برای دریافت وسایل خود به دادسرای شهر ری مراجعه کردند.

حکومتی که با جرم‌انگاری حضور بر مزار محمدجعفر پوینده و محمد مختاری برای بکتاش آبتین پرونده ساخته بود، حالا در مراسم خاکسپاری، چهلم و یادبود او مداخله می‌کرد. این نخستین بار نیست که کانون نویسندگان ایران در مسیر دادخواهی خود با محدودیت‌های امنیتی مضاعف و احضار و پرونده‌سازی روبه‌رو می‌شود و به جای عاملان و آمران جنایت تحت فشار قرار می‌گیرد. کانون نویسندگان ایران بر این دادخواهی که اکنون به خواستی عمومی بدل شده پای می‌فشارد و خواهان آزادی بی ‌قید و شرط همه‌ی زندانیان سیاسی از جمله دو عضو در بند خود، رضا خندان (مهابادی) و آرش گنجی است.  

۲۲ اسفند ۱۴۰۰

*احضار به زندان نصرت بهشتی پیش از اتمام مهلت مرخصی درمانی

نصرت بهشتی معلم بازنشسته، با وجود موافقت دادگاه برای استفاده از مرخصی درمانی تا ۱۸ فروردین، در آستانه نوروز  به زندان فراخوانده شد.

 نصرت بهشتی معلم زندانی بیمار شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰، با دریافت احضاریه‌ای جهت تحمل ادامه حبس به زندان فراخوانده شد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*آخرین خبردرباره پرونده جعفرابراهیمی بنقل از حسین تاج وکیلش

حسین تاج ، وکیل جعفرابراهیمی می‌گوید : 

با وصول پروندهٔ آقای ابراهیمی به دادگاه انقلاب و مراجعهٔ وکلا، بدواً اجازهٔ ورود وکیل در پرونده داده‌نشد اما به‌نظر می‌رسد با توجه به اعلام وکالت از طرف آقای جعفر ابراهیمی در روزهای نخست بازداشت، ناگزیر از پذیرش اینجانب بوده‌اند.

البته شعبهٔ رسیدگی‌کنندهٔ دادگاه انقلاب اجازهٔ مطالعهٔ بخش‌های مهمی از پرونده را ندادند!

مصداق‌های متعددی مبنی بر نقض حقوق متهم که بر خلاف قانون نسبت به موکل اعمال شده‌است وجود دارد که بی‌تردید به مرجع صالح منعکس خواهیم‌کرد اما یکی از مصداق‌های آشکار پس از صدور رأی محکومیت به تحمل ۴ سال و ۶ ماه حبس که اندک نشانه‌ای از توجه به دفاعیات نداشت رخ داد؛ اینکه حتی رونویسی (استنساخ) از دادنامه توسط وکیل را هم اجازه ندادند! و قاضی با لحنی دور از شأن به تذکر قانونی اینجانب چنین پاسخ داد: اینجا، قانون ما این است، هرکاری دلت می‌خواهد بکن، برو شکایت کن..!

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرعنگیان ایران

*جان باختن یک کارگر جوان در گرمدره کرج براثر سقوط ازارتفاع

یک کارگر جوان حین کاردریک یک ساختمان نیمه کاره واقع در گرمدره کرج براثر سقوط از طبقه هشتم در دم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در شهرمهرگان زیر آوار

یک کارگر حین کار درساختمان در حال ساخت واقع در ورودی شهر مهرگان کنار درمانگاه خاتم، براثر ریزش دیوار زیر تلی آوارگرفتار و جان باخت.

*مرگ ومصدومیت ۲ کارگر در حادثه آتش‌سوزی یک کارگاه تولیدی اصفهان

روزشنبه ۲۱ اسفند،بدنبال آتش سوزی یک کارگاه تولیدی واقع در ابتدای جاده دولت آباد استان اصفهان یک کارگر ۷۰ ساله جان خودراازدست داد و کارگری ۴۸ ساله بشدت مصدوم و به بیمارستان موسی کاظم منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate