اخباروگزارش های کارگری ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰

خجسته باد ۸ مارس(۱۷ اسفند) روز جهانی دفاع از حقوق زنان ، مبارزه علیه نابرابری های جنسیتی و اعتراض به خشونت ها علیه زنان و اذیت وآزارشان درخانه،خیابان ومحل کار

– کمیته زنان کانون صنفی معلمان ایران (تهران):به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زن 

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:هشت مارس روز جهانی زن را شادباش میگوییم

– گزارشی ازبرگزاری مراسم روز جهانی زن درتهران

– گرامیداشت روز جهانی زن در رشت

– گرامیداشت روز جهانی زن در سنندج

– تجمع جمعی از معلمان خوزستان مقابل دادگاه انقلاب اهواز همزمان با برگزاری دادگاه ۳ همکارحق طلبشان

– تجمعات اعتراضی سرایداران وخدمتگزاران مدارس سراسر کشورنسبت به سطح پایین حقوق مقابل سازمان استخدامی کشور و مجلس 

– تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته مخابرات نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت مطالبات

– ادامه اعتراضات کارکنان بازنشسته هما نسبت به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری با برپایی تجمع مقابل مجلس

– سومین روز اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق،عیدی ،سنوات  وحق بیمه و وعده های توخالی

– تجمع اعتراضی رانندگان شرکت خودرو سرویس شهرنسبت به سطح پایین دریافتی ها مقابل شهرداری تهران

– تجمع اعتراضی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به عدم افزایش حقوق وپرداحت نکردن بموقعش

– ۲۱اسفند ماه عزیز قاسم زاده به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در رودسر محاکمه می شود

– احضار و بازجویی مظفر صالح‌نیا در اطلاعات نیروی انتظامی سنندج

*کمیته زنان کانون صنفی معلمان ایران (تهران):به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زن 

درود بر زنان

درود بر معلمان زنی که در خیابان فریاد عدالتخواهی سر دادند ؛ درود بر زنان و مادرانی که در زندان هستند، درود بر زنان معلم زندانی؛ و زنان معلمی بخاطر فعالیت صنفی در روزهای تجمع با برخورهای شدید مواجه شدند، یا احضار شده و در انتظار دادگاه و حکم و … هستند.

درود به مادران ایران که نامشان در کارت ملی خالی است.

درود بر کارگران زنی که ذره ذره هستی شان در کارخانه ها و محیط های کار، توسط کارفرمایان مکیده می شود، از جمله مرضیه طاهریان که جانش را  به خاطر گیر کردن مقنعه اش زیر دستگاه از دست داد.

 درود به مادرانی که ارزش جانشان نصف جنین پسری است که در شکم دارند.

درود به مادران آبان که قهرمانانه نشان دادند اگرچه داغدارند ولی پیوسته در کنار مادران خاوران، پارک لاله و همه مادران دادخواه ایستاده و پرچم دادخواهی را برافراشته اند.

درود بر زنانی که تحت شدیدترین خشونت های ، قومی، نژادی، طبقاتی و جنسیتی هستند.

ما زنان ایران با رنج خشونت و تبعیض بیدار می شویم و شب ها با دردی از زخم هایمان به خواب می رویم.

درد ما درد عدم امنیت در جامعه است

درد ما درد دخترکانی است که به خاطر فقر گیسوانشان بریده می شود و در بازار مکاره به فروش می رسد، گیسوان همان دخترانی که اگر چند تار مویشان پیدا باشد توسط گشت ارشاد  در کف خیابان کشیده و مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

درد ما درد کودکانی است که به خاطر فقر اقتصادی و اجباری نبودن تحصیل رایگان خرید و فروش می شوند و با عروسک در دستشان سر سفره عقد می نشینند و سند ازدواجشان را امضا می کنند.

دخترانی که محروم از امضای سند طلاقشان هستند!

ما زنان ایران با این همه درد و تبعیض و خشونت به استقبال روز جهانی زن می رویم

ما زنان ایران با همه زنان جهان از افغانستان تا … اوکراین و… ابراز همدردی نموده و برای ساختن یک جهان :

بدون خشونت ؛ بدون استثمار ؛ بدون بردگی و تبعیض برخاسته ایم.

روز جهانی زن برای ما، روز مطالبه حقوق انسانی برابر در همه جنبه های زندگی است. 

زنده باد زنان ایران

زنده باد برابری انسان ها

گرامی باد ۸ مارس روز جهانی زن

۱۷ اسفند ۱۴۰۰

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:هشت مارس روز جهانی زن را شادباش میگوییم

امروز هفده اسفند برابر با هشت مارس روز جهانی زن است. این روز همه ما کارگران است که از تبعیض بیزاریم. هشت مارس روز همه ما مردمی است که مستقیما تجربه کرده ایم که ستم علیه زن، ستم به کل جامعه است. قتل مونا حیدری و قتل های ناموسی ریشه در این سیستم نابرابر  دارد. عقب ماندگی و تحجر را دامن میزنند تا کل جامعه را به قهقرا ببرند . کودک همسری درد دیگری است که بیشترین قربانیان آن از ما کارگران و بخش های محروم جامعه است.  با بر قراری تبعیض علیه زن و ستمکشی زنان  این ما کارگران هستیم که بیشترین آسیب را می بینیم. ما کارگران پیمانی نفت این روز مهم برابری طلبی را گرامی میداریم و  خواهان برابری زن و مرد در کل جامعه هستیم. معیشت، کرامت و حرمت انسانی حقوق پایه ای ماست. 

١٧ اسفند ١٤٠٠

*گزارشی ازبرگزاری مراسم روز جهانی زن درتهران

امروز(سه شنبه ۱۷ اسفند) به مناسبت هشتم مارس، تصمیم گرفتیم روبروی تئاتر شهر(تهران)، به یاد قربانیان زن‌کشی دور هم جمع شویم و به قوانین ضد زن اعتراض کنیم. آنچه داشتیم روسری‌هایی بود که نشانه‌ای بود از سرکوب چندین ساله و شمع‌هایی که به یاد کشته‌شدگان روشن کردیم.

این تجمع با خشونت پلیس و تهدیدهای لباس شخصی‌ها به هم خورد. شمع‌ها و گلها نیز توسط نیروهای انتظامی جمع شد. زنانی که در تجمع بودند هریک تا جایی که توانستند مقاومت کردند و سعی داشتیم بتوانیم مدت زمان بیشتری کنار هم و در خیابان بمانیم، ولی با هجوم وحشیانه پلیس، ماموران لباس شخصی و اطلاعات،  این تجمع نیز همچون تجمع‌های پیشین زنان برخورد شد.

در جریان حمله‌ی ماموران، امیرعباس آذرم وند همراه با ضرب و شتم بازداشت شده است.

*گرامیداشت روز جهانی زن در رشت

۱۶ اسفند جمعی از فعالین زنان در رشت به مناسبت هشت مارس روزجهانی زن در میدان شهرداری این شهر گردهم آمدند و با روشن کردن شمع و گذاشتن عکس های مونا حیدری و رومینا اشرفی دو تن از قربانیان زن کشی در ایران این روز را گرامی داشتند.

مردم زیادی به این زنان پیوستند و با آنها به گفتگو پرداختند. فعالین زنان با مردم درباره این قتل ها و نبود قوانین حمایتی از زنان صحبت کردند.

پس ار حدود نیم ساعت زنان محل را ترک کردند اما شمع ها و گل ها و همچنین پلاکاردهای اعتراضی خود را در میدان اصلی شهر به جا گذاشتند.

*گرامیداشت روز جهانی زن در سنندج

امروز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه شهر سنندج بمناسبت روز جهانی زن توسط فعالین حقوق زن گلباران شد.

فعالین حقوق زنان در میدان آزادی، چهارراه سیروس، محلات چهارباغ و هاجرخاتون، شریف اباد، خیابان ادب و چهارراە ژاندارمری همراه شاخه‌های گل، قعطنامه روز جهانی زن را نیز بصورت وسیع توزیع کردند.

منبع ۲ خبربالا کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*تجمع جمعی از معلمان خوزستان مقابل دادگاه انقلاب اهواز همزمان با برگزاری دادگاه ۳ همکارحق طلبشان

روز سه شنبه ۱۷ اسفند همزمان با برگزاری دادگاه ۳ معلم کنشگر، جمعی از معلمان خوزستان با حضوراکثریتی فرهنگیان زن مقابل دادگاه انقلاب اهواز تجمع کردند.

*تجمعات اعتراضی سرایداران وخدمتگزاران مدارس سراسر کشورنسبت به سطح پایین حقوق مقابل سازمان استخدامی کشور و مجلس 

روز سه شنبه ۱۷ اسفند،جمعی از سرایداران وخدمتگزاران مدارس سراسر کشوردر راستای فراخوان از پیش منتشر شده برای اعتراض به سطح پایین حقوق ،مشمول قانون رتبه بندی معلمان نشدن،پرداخت عیدی کارمندی و…مقابل سازمان استخدامی کشور و مجلس تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته مخابرات نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت مطالبات

روز سه شنبه ۱۷ اسفند، کارگران بازنشسته مخابرات آذربایجان شرقی،اردبیل، اصفهان،ایلام ،چهارمحال وبختیاری،زنجان،فارس،قم،لرستان،مازندران،مرکزی ویزدبرای اعتراض به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت مخابرات در شهرهای مراکز استان زدند و بازنشستگان حق طلب استان های البرز وتهران هم مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات ایران جمع شدند.

اهواز:

تبریز:

قم:

*ادامه اعتراضات کارکنان بازنشسته هما نسبت به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری با برپایی تجمع مقابل مجلس

روز سه شنبه ۱۷ اسفند، کارکنان بازنشسته هما درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

بازنشستگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:علیرغم مخالفت  بازنشستگان ومستمری بگیران هما با به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری دولت ومجلس به این مخالفت توجه نکردند. 

دولت در بندی از لایحه بودجه‌ی ۱۴۰۱ این واگذاری را گنجاند و سرانجام مجلس هم با آن موافقت کرد. براساس بند (ز) تبصره (۱۷) لایحه بودجه، مؤسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با کلیه وظایف، اختیارات، تعهدات و دارایی‌ها از جمله اموال منقول و غیرمنقول، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق و سایر حقوق ظرف سه‌ماه از تاریخ تصویب این قانون به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل می‌گردد. 

درهمین رابطه:راهپیمایی و تجمع اعتراضی کارکنان بازنشسته هما نسبت به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری

روز یکشنبه ۱۵ اسفند، کارکنان بازنشسته هما درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری برای باری دیگر دست به راهپیمایی در حوالی صندوق بازنشستگی هما زدند وبه اعتراضشان با تجمع مقابل این صندوق ادامه دادند.

براساس گزارش رسانه ای شده،تجمع‌کنندگان به تصمیم دولت برای واگذاری این صندوق به صندوق بازنشستگی کشوری اعتراض دارند.

موضوع واگذاری هما، پس از ورود آن به متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، جدی‌تر شد.

بازنشستگان اعتقاد دارند که این واگذاری به حیف و میل اموال آن‌ها منجر می‌شود و مشکلات را تشدید می‌کند.

بازنشستگان با اشاره به فتاویِ مراجع تقلید در مورد غیرشرعی بودن واگذاری صندوق بازنشستگی هما یادآور شدند که واگذاری از طریق لایحه بودجه دور زدن فتاوی محسوب می‌شود.

بازنشستگان هما با اشاره به اعتراض‌های قبلی خود یادآور شدند که مقام‌های دولت نباید پیش‌بینی تحقق بودجه هما را به بودجه صندوق بازنشستگی کشوری گره بزنند.

به گفته بازنشستگان در هما نظام پرداخت و وصول کسور حقوقی مبنای حقوق بازنشستگی متفاوت بوده و زمانی که این انتقال صورت گیرد، حقوق و مزایای آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

*سومین روز اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق،عیدی ،سنوات  وحق بیمه و وعده های توخالی

روز سه شنبه ۱۷ اسفندبرای سومین روزمتوالی، کارگران شهرداری کوت عبدالله  به اعتصابشان در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق،عیدی ،سنوات  وحق بیمه و وعده های توخالی ادامه دادند.

درهمین رابطه:ادامه تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی با تجمع مقابل شهرداری کوت عبدالله و فرمانداری کارون

روز دوشنبه ۱۶ اسفند، کارگران شهرداری کوت عبدالله درادامه اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی ابتدا مقابل شهرداری کوت عبدالله وسپس برای دومین روز متوالی مقابل فرمانداری کارون تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: امروز (شانزدهم اسفند) اول به شهرداری منطقه کوت عبدالله مراجعه کردیم و سپس به فرمانداری آمدیم اما هیچ پاسخ روشنی به ما ندادند؛ دو روز است که به تمام نهادهای ذیربط و مسئول مراجعه می‌کنیم. ما کارگران رفت و روب و کارگران حمل زباله‌ی شبکار، چند صد نفریم که سه ماه است بدون حقوق و بیمه کار می‌کنیم. عیدی و سنوات نیز برای ما پرداخت نشده است.

یکی از این کارگران با بیان اینکه «از برج نُه کارفرما برای ما حقوق واریز نکرده»،افزود: نه پیمانکار، نه شهردار و نه هیچ کدام از مقامات مسئول شهری و استانی، از ما حمایت نمی‌کنند. شب عید شرمنده خانواده‌هایمان هستیم؛ چرا صدها کارگر زحمتکش شهرداری که دشوارترین مشاغل را برعهده دارند، باید شب عید با جیب خالی بمانند و معوقات مزدی‌شان واریز نشود؟

یک کارگر دیگرگفت: مدام به ما وعده و قول می‌دهند اما دریغ از ذره‌ای عمل! سفره‌های ما خالیست و کمرمان شکسته است؛ واقعاً باید ساختار حقوق و دستمزد شهرداری کوت عبدالله را درست کنند؛ هربار بعد از سه یا چهار ماه بی‌حقوقی، چند روز معترض می‌شویم و به نهادهای مختلف مراجعه می‌کنیم یا در نهایت، یک ماه حقوق و عیدی ما را واریز می‌کنند؛ این رویه تا کی می‌خواهد ادامه داشته باشد؛ دیگر خسته شده‌ایم!

*تجمع اعتراضی رانندگان شرکت خودرو سرویس شهرنسبت به سطح پایین دریافتی ها مقابل شهرداری تهران

روز سه شنبه ۱۷ اسفند،رانندگان شرکت خودرو سرویس شهرکه مدیران ومسئولان شهرداری راجابجا می کنند برای اعتراض به سطح پایین دریافتی ها مقابل شهرداری تهران اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به عدم افزایش حقوق وپرداحت نکردن بموقعش

روز سه شنبه ۱۷ اسفند، کارورزان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اعتراض به عدم افزایش حقوق وپرداحت نکردن بموقعش در دانشگاه علوم پزشکی ایران تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،جمعی از کارورزان پزشکی دانشگاه، در اعتراض به ۱۱ماه معوقه کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و عدم پرداخت حقوق دانشجویان شهریه پرداز ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به عدم افزایش حقوق ۲۰درصدی اینترن‌ها مصوب وزارت بهداشت و عدم افزایش سالانه ۲۵ درصدی حقوق از طرف هیئت امنا صورت گرفت. این دانشجویان خواهان افزایش ۲۰درصدی و ۲۵ درصدی حقوق کارورزان اعمال شود. همچنین این کارورزان شهریه‌پرداز نیز حقوقی تعلق نگرفته است، با توجه به اینکه در آیین‌نامه شرح وظایف کارورزان، تمایزی بین کارورزان و کارورزان شهریه پرداز وجود ندارد.

*۲۱اسفند ماه عزیز قاسم زاده به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در رودسر محاکمه می شود

۲۱اسفند ماه عزیز قاسم زاده به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در رودسر محاکمه می شود او با انتشار ویدئویی خواهان محاکمه علنی خود با حضور هیئت منصفه بر اساس اصول ۱۶۵ و ۱۰۸ قانون اساسی شده است.قاسم زاده ضمن تاکید بر عدم هراس از محاکمه و تاکید بر مطالبه گری می گوید انتظار می رود حاکمیت پیام تجمعات یازده گانه معلمان در ماه های اخیر را در ۲۰۰ شهر ایران بشنود تا قضاوت قضات با قضاوت افکار عمومی در تعارض نیفتد.

او همچنین با اشاره به نحوه دستگیریش اشاره می کند که میلیون ها ایرانی فیلم لحظه دستگیری خشونت بار و غیر قانونی او را دیده اند و انتظار داشتند همان طور که او و دیگر معلمان به جرم مطالبه گری، به سرعت  محاکمه می شوند،افرادی که با حضور در منزل و ایجاد رعب و وحشت برای خانواده و مادر پیر او،با خشونت با او برخورد کرده اند‌ هم مورد بازخواست و محاکمه واقع می شدند که تا اکنون چنین نبوده است.او در پایان با توصیه معلمانه از حاکمیت می خواهد که به جای محاکمه و زندانی کردن معلمان و مطالبه گران راهی برای پایان دادن به نفوذ در دستگاه های حکومتی خود بیابد.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*احضار و بازجویی مظفر صالح‌نیا در اطلاعات نیروی انتظامی سنندج

امروز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه مظفر صالح‌نیا از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که روز گذشته به صورت تلفنی احضار شده بود، پس از مراجعه به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج مورد بازجویی قرار گرفت.

در این جلسه بازجویی که غیر از مظفر صالح‌نیا، جمال اسدی، فردین عیوضی و قدوس شاکری از فعالین اجتماعی سنندج نیز احضار شده بودند، مأمورین اطلاعاتی برای ممانعت از برگزاری مراسم و جشن‌های مردمی نوروز تلاش کردند تا تعهد کتبی از عدم حضور این فعالین اخذ کنند که با مخالفت صریح مظفر صالح‌نیا و دیگران روبرو شدند.

درنهایت و پس از ۲ ساعت بازجویی و تهدید و مقاومت احضارشدگان در برابر اعلام تعهد کتبی، همگی آنان آزاد شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران احضار، بازجویی و تهدید مظفر صالح‌نیا و دیگر فعالین اجتماعی شهر سنندج را قویاً محکوم می‌نماید و خواهان پایان دادن به اعمال فشار امنیتی به فعالین سیاسی و اجتماعی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران-۱۷ اسفند ۱۴۰۰

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate