اخباروگزارش های کارگری ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

– اعتراض عکاسان استان گلستان نسبت به جلوگیری از پوشش تصویری سفر رئیسی

– تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی آبادان نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی مسئولان مقابل دفتر مرکزی مجتمع

– تجمع اعتراضی کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری لوشان به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی مقابل ساختمان شهرداری

– تجمع اعتراضی مربیان قرآنی مازندران نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

– عدم اجرای مصوبه تاخیر ۲ ساعته حضور کارکنان در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

– اعتصاب وتجمع رانندگان تاکسی دورود مقابل فرمانداری 

– تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران با مطالبهٔ شفافیت در بازگشایی دانشگاه‌ها

– چند خبر از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- برگزاری دادگاه رادا مردانی 

۲- احضار آقای اصغر امیرزادگان به بازپرسی

۳- پیام انجمن صنفی معلمان فارس در اعتراض به حکم صادره برای جناب آقای رسول کارگر فعال صنفی و زیست محیطی 

– هیراد پیربداقی به ۴ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد

روزنامه‌نگاران مستقل ایران:اخراج دسته‌جمعی خبرنگاران رویداد۲۴

– جان باختن یک کارگرجوان درحادثه ریزش گود برداری در منطقه ۲۲ تهران

*اعتراض عکاسان استان گلستان نسبت به جلوگیری از پوشش تصویری سفر رئیسی

روز پنج شنبه ۱۲ اسفند همزمان باسفر رئیسی به استان گلستان،عکاسان این استان در اعتراض به جلوگیری تیم حفاظت ابراهیم رئیسی از پوشش تصویری سفر رئیسی، در اقدامی نمادین دوربین‌های خود را در کنار کفش و دمپایی دست‌فروشان برای حراج گذاشتند. 

دریکی از گزارشات رسانه ای شده درهمین رابطه ازجمله آمده است:

« وقتی رئيسی با تیم خبرنگار نورچشمی خودش  مسافرت می کند و به خبرنگاران مستقل اجازه عکس و فیلم نمی دهند بهترین کار حراج دوربینهای خبرنگاری است و فروش آنها کنار کفش و دمپایی می باشد».

*تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی آبادان نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی مسئولان مقابل دفتر مرکزی مجتمع

روز شنبه ۱۴ اسفند، کارگران پتروشیمی آبادان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل دفتر مرکزی مجتمع زدند.

این کارگران که خواستار اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل مطابق با قانون کار هستند،به خبرنگاررسانه ای گفتند: طبق وعده مدیرعامل بنا بود تا امروز طرح طبقه‌بندی مشاغل انجام و پرداخت مطالبات انجام شود که تاکنون خبری نشده و به همین دلیل کارگران اقدام به تجمع در شرکت کردند.

آنها افزودند:نابرابری در پرداخت حقوق‌ها و عدم پاسخگویی و عدم تحقق وعده‌ها باعث نارضایتی کارگران شده است.

 این کارگران که از صبح تجمع کرده‌اند ،درخاتمه گفتند: تا حصول نتیجه دست از تجمع برنخواهند داشت.

*تجمع اعتراضی کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری لوشان به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی مقابل ساختمان شهرداری

روز چهارشنبه ۱۱ اسفند،کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری لوشان هم  به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی بر واریز عیدی کارمندی به حساب‌هایشان دست به تجمع مقابل شهرداری این شهر دراستان گیلان زدند.

روز شنبه ۱۴ اسفند،این کارگران با بیان اینکه در روز های گذشته شهرداری لوشان طبق دادنامه دیوان عدالت اداری مبلغ ناچیزی عیدی به حساب کارگران واریز کرد که موجب نارضایتی کارگران شد،به خبرنگاررسانه ای گفتند: انتظار داریم دیوان عدالت اداری، دادنامه خود را که منجر به محرومیت کارگران شهرداری از دریافت عیدی کارگری شده است را باطل کند.

یکی از کارگران با بیان اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته همزمان با دریافت عیدی کارمندی، کارگران دست به اعتراض صنفی زدند؛ اضافه کرد: شهردار شهر لوشان در مقابل اعتراض کارگران اعلام کرد به محض ابطال دادنامه از سوی دیوان عدالت اداری مابقی عیدی کارگران را به صورت کامل پرداخت خواهد کرد.

وی افزود:علیرغم اینکه کارگران زیادی از شهرهای مختلف، مخالفت خود را با دریافت عیدی کارمندی اعلام کرده و تقاضای ابطال دادنامه دیوان عدالت اداری را کرده‌اند+، هنوز شاهد ابطال این دادنامه که زمینه سوءاستفاده از پرداخت حق قانونی کارگران را فراهم کرده، نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه ورود دیوان به موضوع عیدی کارگران شهرداری‌ها اشتباه بوده است، افزود: اگر ما کارگر و تحت پوشش قانون کار هستیم باید همه مصوبات قانون کار و وزارت کار برایمان رعایت شود، اگر هم کارمندیم که باید حقوق و مزایای کارمندی به ما بپردازند. نمی‌شود همه سال کارگر باشیم، موقع واریز عیدی کارمند حسابمان کنند.

+تجمع اعتراضی کارگران شهرداری رشت نسبت به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری  مبنی بر پرداخت یک ماه عیدی مقابل استانداری گیلان

روز چهارشنبه ۴ اسفند، کارگران شهرداری رشت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، کارگران شهرداری در ماه آخر سال باید عیدی کارگری به مبلغ ۷۰ میلیون ریال دریافت می کردند ، امسال مبلغ ۱۶ میلیون ریال به عنوان عیدی حقوق کارمندی به آن ها پرداخت شد که موجب اعتراض آنان شد .

+اعتراض کارگران شهرداری ساوه به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی

معاون اداری مالی شهرداری ساوه گفت: کارگران شهرداری ساوه نسبت به رای  هیئت  عمومی  دیوان عدالت اداری درخصوص پرداخت عیدی کارگرها اعتراض کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول اسفند،صفا خلج در جلسه بررسی بودجه  ۱۴۰۱شهرداری  ساوه، اظهار کرد: خردادماه سال جاری دیوان عدالت اداری دادنامه‌ای به شماره ۱۰۸۳و شماره پرونده ۹۹۰۱۸۰۲ صادر کرد که براساس این رأی، شهرداری‌ها باید عیدی پایان سال کارگرهای  شهرداری  را برابر با عیدی کارمندان پرداخت کنند؛ درحالی‌که پیش از این عیدی کارگرها برمبنای  قانون کارپرداخت می‌شد.

وی افزود: رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص پرداخت عیدی کارگران شهرداری به صورت یک‌ماهه، موجب اعتراض تمام کارگران شهرداری‌های کشور شده و کارگران شهرداری ساوه نیز خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

معاون اداری مالی شهرداری ساوه تصریح کرد: کارگران شهرداری با اعتراض به حکم دیوان عدالت اداری، خواستار دریافت عیدی کارگری هستند؛ امیدواریم با مکاتبات انجام شده و پیگیری‌های در حال انجام، این مهم تا پایان سال به نتیجه برسد.

*تجمع اعتراضی مربیان قرآنی مازندران نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

روز پنج شنبه ۱۲ اسفند،جمعی از مربیان قرآنی مازندران بنمایندگی از طرف همکارانشان در سراسر استان برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره کل آموزش و پرورش در شهرستان ساری زدند.

بنابه گزارش یک منبع خبری،این معلمان که فعالیت آنها توسط اداره کل بر اساس مولفه‌های وزارت و مجلس شورای اسلامی در سال جاری تآیید شده بود، اما به دلایل نامعلوم از جمله دیر رسیدن پرونده‌ها به وزارت، مجاز به شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در تابستان سال جاری برگزار شد، نشدند و عملا از ورود به بدنه آموزش و پرورش حذف شدند.

*عدم اجرای مصوبه تاخیر ۲ ساعته حضور کارکنان در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

درحالی که بنا بر اعلام ستاد اضطرار گرد و خاک استانداری خوزستان، روز شنبه ۱۴ اسفند کلیه کارمندان با  ساعت تاخیر در محل کار خود حاضر خواهند شد، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بی توجهی به این مصوبه در اطلاعیه ای، از کارمندان و کارگران خود خواست روز شنبه مانند روزهای عادی در محل کار حاضر شوند.

*اعتصاب وتجمع رانندگان تاکسی دورود مقابل فرمانداری 

روز شنبه ۱۴ اسفند، رانندگان تاکسی دورود برای اعتراض به نرخ کرایه وفعالیت مسافربرهای شخصی و اینترنتی  دست از کار کشیدند ومقابل فرمانداری این شهرستان در استان لرستان اجتماع کردند.

*تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران با مطالبهٔ شفافیت در بازگشایی دانشگاه‌ها

گزارش تجمع چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ روبروی ساختمان ریاست دانشگاه تهران با مطالبهٔ شفافیت در بازگشایی دانشگاه

روز گذشته، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران جهت تحویل نامهٔ بیش از هفتصد نفر از دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به عدم شفافیت دربارهٔ بازگشایی دانشگاه تهران به ساختمان ریاست این دانشگاه مراجعه کردند و پس از ثبت نامه در دبیرخانه، روبروی ساختمان ریاست تجمع کردند.

پس از سپری شدن حدود یک ساعت آقای دکتر علی طاهری میرقائد، مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه تهران، در جمع دانشجویان معترض حضور پیدا کردند و دانشجویان معترض دغدغه‌های خود را با ایشان به اشتراک گذاشتند. دکتر طاهری بیان کردند دانشگاه تهران ظرفیت خوابگاهی لازم را دارد و بنابراین در صورتی که مراجع بالادستی دستور بازگشایی دانشگاه را صادر کنند هیچ مشکلی برای اسکان دانشجویان وجود نخواهد داشت. پس از آنکه دانشجویان به معضل کاهش ظرفیت خوابگاه‌ها به دلیل لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کردند، دکتر طاهری ابتدا بیان کردند که دانشگاه منتظر اعلام پروتکل‌ها از سوی وزارت بهداشت است که احتمالاً پس از عید نوروز صورت بگیرد و ممکن است این پروتکل‌ها اساساً شامل فاصله‌گذاری اجتماعی نباشند و بتوان خوابگاه‌ها را با همان ظرفیت دوران پیش از پاندمی بازگشایی کرد. پس از اینکه دانشجویان بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کردند، ایشان ادعا کردند که حتی اگر نیاز به ایجاد ظرفیت خوابگاهی جدید باشد، دانشگاه تهران می‌تواند ظرف ۱۵ روز ساختمان‌های تحت تملک خود را تغییر کاربری بدهد. ایشان همچنین دستورالعمل منتشرشده در هفته‌های اخیر مبنی بر اختصاص خوابگاه برای فقط شش هفته از ترم به دانشجویان هر دانشکده را مرتبط با شرایط گذشته خواندند و اعلام کردند که پس از بازگشایی دانشگاه به تمام دانشجویان متقاضی خوابگاه ارائه خواهد شد.

دانشجویان که برنامه‌های بیان‌شده توسط دکتر طاهری را ناکافی می‌دانستند، توضیح دادند که بدون در دست داشتن پروتکل‌های بهداشتی و آمار دقیق دانشجویان متقاضی اسکان در خوابگاه اساساً برنامه‌ریزی برای دانشگاهی با حدود شصت هزار دانشجو ناممکن است و بنابراین ضروری است که ابتدا دانشگاه تعداد دقیق دانشجویان متقاضی خوابگاه را از طریق نظرسنجی‌ای اجباری با گزینه‌های شفاف و روشن استخراج کند و همزمان پیگیر اعلام دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی مراجع ذی‌صلاح باشد تا بتواند از پیش بر مبنای اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی جامعی برای ازسرگیری آموزش حضوری انجام بدهد. دکتر طاهری قول دادند در جلسهٔ فوق‌العادهٔ ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه تهران انتقادات و پیشنهادهای دانشجویان را مطرح می‌کنند و از سه نفر از نمایندگان دانشجویان حاضر در تجمع نیز برای شرکت در این جلسه دعوت خواهد شد. نیز، ایشان وعده دادند که نتایج این جلسهٔ فوق‌العاده به طور رسمی از طریق سایت دانشگاه منتشر خواهد شد. دانشجویان نیز تأکید کردند که پیگیر مطالبات صنفی به‌حق خود خواهند بود و در جلسه‌ای دانشجویی که پس از این تجمع برگزار شد تصمیم گرفتند در صورت عدم تحقق وعده‌های دکتر طاهری مجدداً روبروی ساختمان ریاست جهت پیگیری مطالبات خود تجمع کنند.

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*چند خبر از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

۱- برگزاری دادگاه رادا مردانی 

طبق احضاریه که به دست آقای رادا مردانی رسیده‌است وی باید روز شنبه ، ۱۴ اسفند در دادگاه نورآباد لرستان حاضر شود. اتهام انتسابی به وی تبلیغ علیه نظام است.

پرونده‌سازی و احضار فعالان صنفی برای مرعوب کردن جنبش معلمان است. شورای هماهنگی ضمن حمایت از این فعال صنفی خواهان مختومه شدن وی و آزادی تمام معلمان زندانی است.

۲- احضار آقای اصغر امیرزادگان به بازپرسی

امروز شنبه ۱۴ اسفند آقای امیرزادگان در  شعبه ۱۴ بازپرسی دادگاه انقلاب شیراز حاضر شدند و اتهام تبلیغ علیه نظام به ایشان تفهیم شد. شاکی پرونده وی پلیس امنیت است. این در حالی است که پیشتر آقای امیرزادگان از نیروهای لباس شخصی به خاطر اقدام به ربودن خود شکایت کرده بود اما حالا جای شاکی و قربانی عوض شده و کسانی که باید محاکمه شوند پیش دستی نموده علیه آقای امیرزادگان پرونده‌سازی کرده‌اند.

در این جلسه جمعی از همکاران  آقای امیرزادگان را همراهی نمودند و بازپرس قرار کفالت به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان صادر نمود  که با تودیع قرار ایشان به صورت موقت آزاد شدند.

۳- پیام انجمن صنفی معلمان فارس در اعتراض به حکم صادره برای جناب آقای رسول کارگر فعال صنفی و زیست محیطی 

رسول کارگر، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس از طرف دادگاه انقلاب شیراز به یک سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری در شهرستان ارسنجان با معرفی روزانه به سازمان اطلاعات سپاه آن شهرستان محکوم شد.

اما با توجه به وضعیت جسمی (بیماری قلبی) و حضور در جبهه های جنگ تحمیلی ده ماه از مجازات حبس ایشان به مدت دو سال معلق می ماند.

آقای کارگر به اتهام تبلیغ علیه نظام به چنین حکم ناعادلانه ای محکوم شده است. مصادیق این اتهام، ارسال پیامک و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی می باشد.

انجمن صنفی معلمان فارس این حکم ناعادلانه را به شدت محکوم نموده و از قضات شریف دادگاه تجدید نظر فارس تقاضا دارد حکم مذکور را لغو نمایند

*هیراد پیربداقی به ۴ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد

هیراد پیربداقی، فعال کارگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر ۴ سال زندان برای این فعال کارگری قابل اجرا خواهد بود.

هیراد پیربداقی به همراه عسل محمدی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه بازداشت شده و منزل آنان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ۱۱ دی‌ماه با تودیع قرار وثیقه از بند عمومی زندان اوین آزاد شد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*روزنامه‌نگاران مستقل ایران:اخراج دسته‌جمعی خبرنگاران رویداد۲۴

روز گذشته(پنج شنبه ۱۲ اسفند)، خبرنگاران سایت رویداد ۲۴ از اخراج دسته جمعی خود خبر دادند. 

به خبرنگاران رویداد ۲۴ اعلام شده: ۲۹اسفند آخرین روزی کاری تحریریه است و به دلیل مشکلات مالی رویداد ۲۴ دیگر تحریریه نخواهد داشت. 

همچنین گفته شد:«شاید برخی اوقات به صورت حق‌التحریر از افراد مطلب دریافت شود اما دیگر تحریریه ثابت نداریم.»

پیش از این هم، طی سه ماه اخیر تعداد دیگری از نیروهای مجموعه رویداد ۲۴ اخراج شده بودند. استخدام حق‌التحریری خبرنگاران یکی از راهکارهای مدیرمسئولان برای شانه خالی کردن از الزامات بیمه‌ای و حقوق کار از جمله بیمه و سنوات و دور زدن قانون است که تشکل ظاهراً صنفی و غیرمستقل روزنامه‌نگاران هیچگاه به آن اشاره‌ای نداشته‌ است. 

*جان باختن یک کارگرجوان درحادثه ریزش گود برداری در منطقه ۲۲ تهران

روز جمعه ۱۳ اسفند،یک کارگر۲۲ ساله میهمان از کشور افغانستان درحین کار گودبرداری بزرگراه خرازی، میدان موج، خیابان کاشان براثر ریزش زیر تلی از آوار گرفتار ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate