ما می‌توانیم ایده ی «جامعه ی جهانی» را فراموش کنیم

هرفرید مونکلر در باره ی جنگ پوتین می گوید:

ما می‌توانیم ایده ی «جامعه ی جهانی» را فراموش کنیم

رادیو آلمان، فرهنگ

برگردان: ظفردخت خواجه پور

گفتگوی اوته وِلتی با هرفرید مونکلر ۲۵.۰۲.۲۲

دولت های غربی باید در برخورد با پوتین رئیس جمهور روسیه با یک نظم جدید خود را وفق دهند، این کارشناس سیاست می گوید: موضوع در اینجا یک اندیشه ی منطقی در باره ی مناطق نفوذ است. اروپائی ها باید بر محیط اطرافِ  خود تمرکز کنند.

بعد از اینکه پوتین رئیس جمهور روسیه جنگ با اکراین را آغاز کرده است، دموکراسی های غربی با چالش های جدید ژئو پولیتیک روبرو شده اند. هرفرید مونکلر دانشمند علوم سیاسی می‌گوید: به جای حفظ یک اعتماد اساسی بی‌شک و تردید – همان‌طور که تا به حال بوده است –  نتیجه بخش است که دائماً «سناریو های بدتر» را در نظر آورد.

مونکلر تاًکید می‌کند که: «ما از دو سه روز پیش در جهان دیگری هستیم». در جایگاه نظم جهانی منظم و با ارزش، دیگر مناطق نفوذ قرار دارند. کشورهای غربی می‌توانند ارزش‌های خود را در مناطق نفوذ خویش پیاده کنند. نمی‌شود انتظار داشت که این ارزشها خارج از آن مناطق اعتبار داشته باشند.

در مقایسه با وضعیت در جنگ سرد

این کارشناس سیاست تجزیه و تحلیل می‌کند که: «از بعضی جهات این وضعیت مانند وضعیتی است که در جنگ سرد بود که کجا « مناطق نفوذ دوجانبه برسمیت شناخته شده بودند و رعایت می‌شدند.» به هر حال حمله به اکراین «یک جنگ مسلحانه»، «یک جنگ داغ» است که با توجه به آن باید منتظر بود که تا کی ادامه می‌یابد و به چه اندازه قربانی می گیرد: „ و  همچنین از خیلی جهات به این ربط دارد که چگونه با روسیه در آینده برخورد شود.“

دانشمند علوم سیاسی هرفرید مونکلر:

به نظر مونکلر اروپائی ها باید در این مورد فکرکنند که همسایه ی نزدیک پوتین بودن یعنی چه؟ با توجه به سلاح اتمی روسیه خطرات تشدید بحران «غیر قابل پیش‌بینی» هستند، به همین دلیل باید فوری روشن شده باشد که اروپائی ها خود را به صورت نظامی در اکراین درگیر نکنند. پرسش این است که آیا پوتین همچنین آزمایش خواهد کرد که به یک کشور عضو ناتو حمله کند؟

از اروپائی ها در رابطه با این پرسش چیزهائی مطالبه می شود. آن‌ها نباید این‌قدر زیاد به جهان فکر کنند، این برای آن‌ها – باید بگویم – آگاهانه و استراتژیک یک شماره بزرگ است. آن‌ها باید به اطراف خود تمرکز کنند – تحت شرایطی آزادانه – که جهان در حال حاضر بین سه بازیگر بزرگ تقسیم شده است: چین، روسیه، و ایالات متحده ی آمریکا – که اروپائی ها در آن هیچ رلی بازی نمی کنند.

ارزیابیهای نادرست آلمان

به هر حال مونکلر به قدرت اثر سازمان ملل بیشتر با بی اعتمادی و شک نگاه می کند: „ اینکه پوتین به خود جرأت می‌دهد که در هنگام نشست شورای امنیت سازمان ملل این حمله را برنامه‌ریزی کند، نشان می‌دهد که رئیس جمهور روسیه چقدر زیاد این گروه متخصص را تحقیر می کند. در گذشته هم سازمان ملل از نظر سیاسی عدم قدرت اجرائی خود را ثابت کرده است: „ این هم تا اندازه‌ای مربوط به ارزیابی های نادرست در باره ی وضعیت کلی و مناسبات جهانی از سوی سیاست آلمانی است.

۲۷.۰۲.۲۰۲۲ 

ظفردخت خواجه پور

https://www.deutschlandfunkkultur.de/muenkler-putin-russland-100.html?utm_source=pocket-newtab-globa

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate