اخباروگزارش های کارگری ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی خانوادگی کارکنان وبازنشستگان نیروهای مسلح نسبت به سطح پایین حقوق مقابل مجلس واستانداری ها

– اعتراضات معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور با تجمع مقابل سازمان اموراداری واستخدامی کشور ادامه یافت

– دورجدید اعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری کوت عبدالله  دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دهمین روز راپشت سرگذاشت

– اعتصاب وتجمع کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی ۳ روزه شد

– بلند شدن دوباره صدای اعتراض کارگران شهرداری اندیمشک نسبت به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق و۵ ماه حق بیمه و وعده های پوچ شهردار

– گزارش رسانه ای شده درباره پایان این دوراز اعتراضِات کارگران معدن طرزه

– تجمع اعتراضی اهالی روستاي آبباريك  ورامين درجاده مرگ

– کانون نویسندگان ایران:اعتصاب غذای حسین رونقی در اعتراض به ربوده شدنش

– لحظاتی پیش روح الله(رادا) مردانی با قرار وثیقه از زندان مرکزی خرم آباد آزاد شد.

– جان باختن یک کارگر درخمینی شهربر اثر سقوط از داربست

– جان باختن کارگر گلخانه اردبیل بر اثر واژگونی یک دستگاه تریلر حامل شن برسرش

*تجمع اعتراضی خانوادگی کارکنان وبازنشستگان نیروهای مسلح نسبت به سطح پایین حقوق مقابل مجلس واستانداری ها

روز دوشنبه ۹ اسفند، جمعی از کارکنان وبازنشستگان نیروهای مسلح برای اعتراض به سطح پایین حقوق مقابل مجلس درتهران واستانداری های خراسان رضوی ، چهار محال و بختیاری،کرمانشاه و… در مشهد،شهرکرد،کرمانشاه و…تجمع کردند..

گزارش رسانه ای شده:

نخستین اعتراضات پرسنل نظامی به وضعیت معیشتی

تجمع گسترده کارکنان و پیشکسوتان نیروهای مسلح در چند شهر

پرسنل و بازنشستگان نیروهای مسلح در چند شهر ایران تجمع اعتراضی برپا کردند. 

گروهی از پرسنل و بازنشستگان نیروهای مسلح و خانواده‌های آنان در اعتراض به پایین بودن حقوق خود در تعدادی از شهرهای ایران تجمع کردند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده معترضان در تهران در مقابل مجلس و در مشهد و شهرکرد در مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده‌اند. این در حالی است که تاکنون تجمع کارکنان نیروهای مسلح  کم‌سابقه بوده است.

در دی ماه هم کارکنان دادگستری تجمع کرده بودند و محمدحسین آقاسی، وکیل، در توییتر نوشته بود که از سال ۵۳ تاکنون شاهد اعتصاب قضات نبوده است.

*اعتراضات معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور با تجمع مقابل سازمان اموراداری واستخدامی کشور ادامه یافت

روز دوشنبه ۹ اسفند، معلمان حق التدریسی کشوربه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور با تجمع مقابل سازمان اموراداری واستخدامی کشور ادامه دادند. 

تعدادی از معلمان حاضر درتجمع  که از نقاط مختلف کشور به تهران آمده‌اند،به خبرنگاررسانه ای گفتند: درآمد ما پایین است؛ برخی از معلمان حتی پولِ آمدن به تهران را هم نداشتند و همکاران با کمک هم برایشان پول جمع کردند. به اینجا نیامدیم که چیزی بیش از آنچه حقمان است بگیریم، ما فقط می‌گوییم به وعده‌های خود عمل کنید. 

آنها افزودند: گفته شده وزارت آموزش و پرورش از سازمان امور استخدامی خواسته حکم استخدامیِ معلمان مرحله سوم و چهارم را با هم صادر کند اما ظاهرا سازمان امور استخدامی با صدور حکم مرحله چهارمی‌ها مخالفت کرده و فعلا وضعیتِ هر دو گروه بلاتکلیف است. 

دومین روز متوالی تجمع اعتراضی معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور مقابل مجلس

روز یکشنبه ۸ اسفند برای دومین روز متوالی، معلمان حق التدریسی کشور در دور جدید اقامت واعتراضشان در پایتخت نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: یک هفته است با تمام مشکلات در تهرانیم و به تمام نهادهای ذیربط مراجعه کرده‌ایم؛ اما هیچ پاسخی به ما نداده‌اند. خواسته ما «روشن شدن وضعیت استخدامی» و تعیین تکلیف است. در بین ما خانم‌های باردار و همکاران بیمار هستند که با مشقت فراوان به تهران آمده‌اند و در این یک هفته به همه مقامات مسئول مراجعه کرده‌اند.

یکی از آنها گفت: ما ۱۲ هزار و هشتصد نفر در سراسر کشور هستیم که مطالبه ما صادر شدن احکام پیمانی است؛ ما همه دوره‌ها را گذرانده‌ایم؛ اکنون نیز کلاس داریم؛ همه مراحل لازم را طی کرده‌ایم اما هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف استخدامی ما نمی‌شود.

وی افزود:اکنون روزهای پایانی سال است و بررسی لایحه بودجه سال آینده در مراحل نهایی است اما باز هم اعتنایی به وضعیت مبهم و بلاتکلیف ما نمی‌کنند.

*دورجدید اعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری کوت عبدالله  دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دهمین روز راپشت سرگذاشت

روز دوشنبه ۹ اسفند، کارگران شهرداری کوت عبدالله از دهمین روزدور جدید اعتصاب و تجمعاتشان منجمله مقابل استانداری خوزستان برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق و حق بیمه،خبردادند.

آنهابه خبرنگاررسانه ای گفتند: حدود ده روز است که دست از کار کشیده‌ایم. مسئولان کارون جواب ما را نمی‌دهند و ما در این ده روز برای اعتراض به اهواز رفتیم. از فرماندار و استاندار اهواز می‌خواهیم مشکل ما را حل کنند. 

کارگران با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای شهر کوت عبدالله گفتند: اگر شهرداری و شورای شهر نمی‌توانند بر عملکرد پیمانکار نظارت کنند و حق و حقوق ما را از آن‌ها بگیرند، پیمانکاران را حذف کنند. 

آنها افزودند: تاوانِ کمبود بودجه‌ی شهرداری را کارگران نباید بدهند. هر کارگری کار می‌کند تا حقوق بگیرد، ما کار می‌کنیم اما نه حقوق‌مان را کامل می‌دهند و نه حق بیمه‌ی ما را کامل پرداخت می‌کنند. 

آنها در خاتمه گفتند:مسئولین هیچ اقدامی برای کارگران انجام نمی‌دهند. 

قابل یادآوری است که کارگران شهرداری کوت عبدالله حقوق برج‌های ۹ ، ۱۰ و ۱۱را دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌ی آن‌ها نیز برای چند ماه ناقص رد شده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی ۳ روزه شد

روز دوشنبه ۹ اسفند،کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه در سومین روزاعتراضشان نسبت به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی برسرکارشان نرفتند و دست به تجمع در مجتمع زدند.

درهمین رابطه:دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی

روز یکشنبه ۸ اسفند برای دومین روز متوالی، کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای اعتراض به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی از رفتن برسرکارشان اجتناب  ودر مجتمع تجمع کردند.

*بلند شدن دوباره صدای اعتراض کارگران شهرداری اندیمشک نسبت به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق و۵ ماه حق بیمه و وعده های پوچ شهردار

روز دوشنبه ۹ اسفند برای باری دیگر، کارگران  پیمانی شهرداری اندیمشک صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق و۵ ماه حق بیمه و وعده های پوچ شهردار،بلند کردند.

این کارگران که تعدادشان به ۵۰۰ نفر می‌رسد به خبرنگاررسانه ای گفتند: ۹ ماه حقوق عقب افتاده طلب دارند که قرار بود تا پایان سال این معوقات پرداخت شود.

آنها که در بخش‌های مختلف شهرداری مشغول به کارند،اضافه کردند: مدتی پیش شهردار در مصاحبه‌ای وعده پرداخت مطالبات تا پایان سال را داد ولی عملی نشد و کارگران در آستانه سال جدید با مشکلات معیشتی روبرو شده‌اند.

آنهاافزودند: پنج ماه بیمه کارگران پرداخت نشده است. بسیاری از کارگران چندماه کرایه خانه بدهکار هستند، از مسئولان انتظار داریم صدای ما را بشنوند.

​*گزارش رسانه ای شده درباره پایان این دوراز اعتراضِات کارگران معدن طرزه

کارگران معدن طرزه گفتند: کار در معدن، بازی با جان است و ما هر روز جانمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم اما دستمزدی متناسب با این کار دریافت نمی‌کنیم. اعتراض کردیم تا پیمانکاران را حذف کنند و بخشی از مشکلات ما حل شود اما بعد از روزها اعتراض به نتیجه نرسیدیم.

کارگران معدن طرزه ، از پایان اعتراضات چند روزه‌ی خود خبر دادند. 

این کارگران که در اعتراض به حضور پیمانکاران و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بیش از یک هفته مقابل ساختمان شرکت ذغال سنگ البرز شرقی جمع شده بودند، صبح امروز به کار خود برگشتند. 

به گفته‌ی کارگران؛ تبدیل وضعیت از مهم‌ترین خواسته‌های کارگرانِ پیمانکاریِ معدن طرزه است. حضور پیمانکاران مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرده و هیچ رسیدگی‌ای به عملکرد پیمانکاران نمی‌شود. 

این کارگران می‌گویند: کار در معدن، بازی با جان است و ما هر روز جانمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم اما دستمزدی متناسب با این کار دریافت نمی‌کنیم. اعتراض کردیم تا پیمانکاران را حذف کنند و بخشی از مشکلات ما حل شود اما بعد از روزها اعتراض به نتیجه نرسیدیم. 

به گفته‌ی این کارگران؛ در این اعتراضات وعده‌های بسیاری داده می‌شود اما در نهایت نتیجه‌ای ندارد و ما مجبوریم به کار برگردیم.

یادآوری:

+تجمع خانوادگی کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم مقابل شرکت البرز شرقی در شاهرود

روز شنبه ۷ اسفند،کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای احقاق حقوقشان مبنی بر حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم دوباره واینبار بهمراه خانواده مقابل شرکت البرز شرقی در شاهرود تجمع کردند.

++ادامه اعتصاب و تجمع کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم برای چهارمین روز

روز سه شنبه ۳ اسفند برای چهارمین روز، کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه با ادامه اعتصاب وبرپایی تجمع عزم راسخشان را برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران مجموعه البرز شرقی به خصوص معدن طزره از ابتدای هفته جاری به صورت مستمر گردهمایی‌هایی را تشکیل داده و نسبت به وضعیت کار خود اعتراض دارند، عمده اعتراض کارگران که تا امروز سه شنبه نیز ادامه یافته، وضعیت پیمانکاری مشکلات مسائل آن است.

بابک براتی مدیرعامل شرکت البرز شرقی شاهرود در پی اعتراض کارگران به وضعیت پیمانکاری و مطالبات معیشتی و حقوقی آنها همچنین تغییر وضعیت از پیمانکاری به استخدام در البرز شرقی و توضیحاتی را ارائه و از برگزاری نشست پیگیری امورات مرتبط با کارگران خبر داد.

*تجمع اعتراضی اهالی روستاي آبباريك  ورامين درجاده مرگ

یکشنبه شب(۸ اسفند)، اهالی روستاي آبباريك  ورامين برای اعتراض به كشته شدن دوستان و همشهريانشان در محور ورامين – آبباريك دست به تجمع دراین جاده زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،ورامين – آبباريك – چرمشهر ، يكي از مهمترين محورهاي مواصلاتي شهرستان ورامين است كه علاوه بر اتصال ورامين به روستاهاي جنوب شهرستان، مسير اصلي شهرك صنعتي چرمشهر و سالاريه نيز محسوب شده و ورامين را به محور قم – گرمسار كه از جنوب اين شهرستان عبور مي كند ، متصل مي كند.

وقوع چندين فقره تصادف منجر به فوت در اين محور باعث شد تا مردم از جاده ورامين – آبباريك به جاده مرگ ياد كنند.

چهارشنبه گذشته يك دستگاه كاميون حامل مواد شيميايي خطرناك در هنگام عبور از اين محور از مسير خارج و حادثه اي را رقم زد كه مي توانست به يك فاجعه تبديل شود.

شب گذشته يك دستگاه پرايد در هنگام عبور از محور ورامين – آبباريك از جاده خارج شد و پنج سرنشين آن به شدت مصدوم شدند كه حال دو نفر وخيم گزارش شده است.

مردم روستاي آبباريك در اعتراض به اين حادثه ، شب گذشته در اين جاده تجمع كردند و اعتراض خود به كشته شدن دوستان و همشهريانشان را اين گونه به گوش مسئولان برسانند.

*کانون نویسندگان ایران:اعتصاب غذای حسین رونقی در اعتراض به ربوده شدنش

روز گذشته پس از ۴ روز بی‌خبری از وضعیت حسین رونقی، فعال حقوق بشر، وبلاگ‌نویس و فعال مدنی، برادر او در توییتی اعلام کرد که او از زندان اوین تماس گرفته و اعلام کرده که از روز ربوده شدن، دست به اعتصاب غذای خشک زده است. پیش‌تر در تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۰ وکلای رونقی از بازداشت و تشکیل پرونده برای موکل خود در شعبه‌ی ۲ بازپرسی خبر داده بودند.

ماموران امنیتی روز ۴ اسفند ۱۴۰۰ حسین رونقی را ربودند و خانه‌اش را مورد هجوم و تفتیش قرار دادند. رونقی پیش از این اعلام کرده بود ماموران امنیتی حکومت با او تماس‌هایی گرفته‌اند و او را تهدید کرده‌اند. حسین رونقی از مخالفان سانسور و سرکوب آزادی بیان است و یک روز پیش از ربوده شدن در مخالفت با «طرح صیانت» با انتشار توییتی نوشته بود: «‏اگر نمی‌توانید حقیقت در مورد طرح صیانت و سانسور اینترنت را بنویسید، روی حقیقت خاک نپاشید. طرح صیانت تصمیم کلیت نظام براساس نظر و خواسته رهبر جمهوری اسلامی است». خانواده‌ی حسین رونقی در این روزها بارها اعلام کرده‌اند که نگران وضعیت سلامت او هستند و مسئولیت هر گزندی به جان او متوجه حکومت است. حسن رونقی در توییتی نوشته است که برادرش «به خاطر شرایط و شکنجه‌‌ی سالها زندان» از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد و جانش در خطر است.   

حسین رونقی در آذرماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهاماتی از قبیل «اداره تشکیلات و گروه غیر قانونی ایران پروکسی»، «اخلال در امنیت کشور»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او در نهایت پس از گذشت ۷ سال در اردیبهشت ۱۳۹۵ به تشخیص پزشکی قانونی و به علت عدم تحمل کیفر از زندان آزاد شد. رونقی اخیرا در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی بیلد آلمان اعلام کرده بود که در زندان اوین شکنجه شده و یک کلیه‌اش را از دست داده است و افزوده بود «وضعیت بی‌رحمانه‌ای بود، من بیمار بودم و هیچ مراقبت پزشکی دریافت نکردم. برادرم را هم دستگیر و جلو چشمانم به طرز فجیعی شکنجه کردند».

*لحظاتی پیش روح الله(رادا) مردانی با قرار وثیقه از زندان مرکزی خرم آباد آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران آزادی روح الله مردانی را به همه معلمان  کنشگر صنفی ایران شاد باش می گوید.

*جان باختن یک کارگر درخمینی شهربر اثر سقوط از داربست

یک کارگر۳۶ ساله براثر سقوط از داربست مستقر در طبقه چهارم یک ساختمان نیمه کاره در منظریه خمینی شهر جان باخت.

*جان باختن کارگر گلخانه اردبیل بر اثر واژگونی یک دستگاه تریلر حامل شن برسرش

روز دوشنبه ۹ اسفند،یک کارگر گلخانه اردبیل بر اثر واژگونی یک دستگاه تریلر حامل شن برسرش جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate