اخباروگزارش های کارگری ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰

– سندیکای کارگران شرکت واحد از خواسته های بحق بازنشستگان سراسر کشور،از جمله همسان سازی حقوق، رفع تبعیض ،  برخورداری از خدمات رفاهی، درمانی و عدم دست درازی دولت به صندوق تامین اجتماعی و ایجاد کانون مستقل بازنشستگان در تامین اجتماعی حمایت می کند . 

– ادامه اعتراضات معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور  با تجمع دوباره مقابل مجلس

– تجمع خانوادگی کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم مقابل شرکت البرز شرقی در شاهرود

– ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت کارون نسبت به سطح پایین حقوق،عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی  با برپایی تجمع در مجتمع

– اعتصاب کارگران خشمگین صنایع کاغذ پارس دراعتراض به عدم تحقق خواسته های و وعده و وعیدهای پوچ دست به اعتصاب زدند و جلوگیری ازخروج محصول از انبارها 

– اعتصاب وتجمع کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی

– سومین روز از تجمع اعتراضی کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی

– اعتراض و اعتصاب کارگران پتروشیمی آبادان

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در محکومیت دستگیری روح الله (رادا) مردانی 

– گفتگو با آقای حسین‌تاج وکیل افتخاری معلمان پیرامون پرونده جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

– جان باختن ۲ کارگرمعدن زغال سنگ رضوان معینی مقدم نوردرحادثه  انفجار وریزش

*سندیکای کارگران شرکت واحد از خواسته های بحق بازنشستگان سراسر کشور،از جمله همسان سازی حقوق، رفع تبعیض ،  برخورداری از خدمات رفاهی، درمانی و عدم دست درازی دولت به صندوق تامین اجتماعی و ایجاد کانون مستقل بازنشستگان در تامین اجتماعی حمایت می کند . 

فراخوان مشترک دهها تشکل‌ مستقل بازنشستگان پیرامون تجمع یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰

تا محرومیم و زیر فشار، معترض باقی خواهیم ماند!

به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم اما برای ما بازنشستگان و مستمری بگیران؛ معیشت، زیست و تامین  ضروری ترین نیازهای زندگی همچنان دغدغه ای عذاب آور است. 

رنج و محرومیت روز افزون ناشی از چندین دهه سیاست های مخرب و ضد کارگری دولت های حاکم پای ما بازنشستگان را از تیرماه ۱۳۹۹ در روزهای یکشنبه به صحنه اعتراضات خیابانی کشید ؛ در همین زمان با اتحاد و همبستگی موفق به کسب نسبی بخشی از حقوق پایمال شده خود شدیم. اما با تورم های ۴۵ در صدی قیمت کالاها و خدمات و افرایش بیش از ۶۵ درصدی قیمت مواد خوراکی مجددا خط فقر شدیدتری به ما تحمیل شد.

 همه ی ما بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی که بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از ما حتی حداقل بگیر هم نیستیم ، همچون سایر اقشار زحمتکش جامعه، با حقوقهای چندین برابر زیر خط فقر ، روزگاری جهنمی را با مرارت می گذرانیم:

-هزینه های بهداشت و درمان کمرشکن و وضعیت پوشش بیمه ای با پرداخت حق بیمه های رنگارنگ ، خیلی اسفبار است.

– همسان سازی واقعی و کامل حقوقمان بدلیل چپاول صندوقها توسط دولت و عدم اعمال قانون برای بازپس گیری سرمایه ی به یغما رفته مان، نیز هنوز پا در هواست،

 – میزان عیدی که بر اساس قانون، بایستی حداقل دوماه حقوق باشد  نیز مبلغ ناچیزی در نظر گرفته شده ست که حتی کفاف خریدن چند قلم مایحتاج ضروری خانواده  را نیز نمی دهد، و با این روند سراسر تبعیض ، منزلت اجتماعی ما را به بازی گرفته اند.

 پس از ماهها تجمعات مکرر و طرح مطالبات قانونی و برحقمان، هنوز شما متولیان مرفه و بی درد با آن زندگی فوق تصور “لاکچری” تان ،نه تنها بر ما بلکه بر اکثریت جامعه، طرحها و تصمیماتی را تحمیل میکنید که فقط ریاضت کشی و فقر خانمان‌سوز را رقم میزند و خود را عامدانه به کری و کوری زده اید و به یک کلام درب همچنان برایمان بر یک پاشنه  می چرخد.

اما ما بازنشستگان نیز همچنان زیر بار این شرایط تحمیلی مشقت بار نخواهیم رفت و سنت تجمعات خیابانی سراسری خود را در «یکشنبه» های اعتراضی ، متحد و گسترده تر، پی خواهیم گرفت و همواره بر این باوریم که:

 تنها کف خیابون، بدست میاد حقمون!

دیدار ما :

یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰

ساعت ۱۰/۳۰  صبح

تهران‌، ‌مقابل مجلس

شهرستانها‌‌، ادارات کل تامین اجتماعی

امضا کنندگان:

۱-کارگران و بازنشستگان تهران

۲-بازنشستگان استان مرکزی

۳-بازنشستگان استان خراسان جنوبی

۴-کانون‌گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی

۵- هم اندیشی بازنشستگان تامین اجتماعی کرج

۶-بازنشستگان استان گیلان 

۷-بازنشستگان استان مازندران 

۸-اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

۹-بازنشستگان استان البرز

۱۰-بازنشستگان استان اردبیل 

۱۱-بازنشستگان استان اصفهان

۱۲-بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین

۱۳-گروه بازنشستگان مستقل  تهران

۱۴-بازنشستگان استان لرستان

۱۵-گروه اتحاد بازنشستگان 

۱۶-بازنشستگان استان آذربایجان شرقی 

۱۷-بازنشستگان استان آذربایجان غربی 

۱۸-بازنشستگان استان کرمانشاه

۱۹-بازنشستگان روشنفکر

۲۰-بازنشستگان استان مازنداران 

۲۱-شورای بازنشستگان ایران

۲۲-بازنشستگان استان خوزستان 

۲۳-بازنشستگان استان کرمان 

۲۴-بازنشستگان استان یزد

۲۵- گروه معلمان و کارگران ۱۹ اسفند

۲۶-بازنشستگان استان ایلام

۲۷-بازنشستگان استان فارس

۲۸-بازنشستگان تامین اجتماعی البرز(بتا)

۲۹-بازنشستگان مستقل ومطالبه گر استان کرمانشاه

۳۰-صنف بازنشستگان کارگری مستقل گیلان

۳۱-پیشکسوتان پیشرو هرمزگان

تا حق خود نگیریم،آرام نمی نشینیم

*ادامه اعتراضات معلمان حق التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی ، وعده های توخالی مسئولان و پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور  با تجمع دوباره مقابل مجلس

روز شنبه ۷ اسفند، معلمان حق التدریسی کشوردرادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی،وعده های توخالی مسئولان پینگ پنگ وزارت آموزش وپرورش وسازمان اموراداری واستخدامی کشور  دست به تجمع دوباره مقابل مجلس زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: مهلت اجرای برنامه ششم توسعه رو به پایان است و از آنجا که طبق مصوبه‌ی مجلس، استخدام معلمان حق‌التدریسی تا پایان برنامه ششم باید انجام شود، چنانچه ما تا پایان این برنامه حکم استخدامیِ خود را دریافت نکنیم دیگر برای گرفتنِ حکم دچار مشکل خواهیم شد و باید مسیر سال‌ها پیموده را مجدد طی کنیم.

آنا افزودند:وزارت آموزش و پرورش آن‌ها را به امور استخدامی ارجاع می‌دهد و امور استخدامی نیز کار را به وزارت آموزش و پرورش ارجاع می‌دهد.

این معلمان با ارسال فیلمی از صحبتهای عباس نجار (سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش) گفتند: در بهمن ماه امسال تجمع کردیم و آقای نجار در آن زمان با حضور در بین تجمع کنندگان از تامین بودجه‌ی استخدام معلمان حق‌التدریسی مرحله سوم خبر دادند و گفتند حکم استخدامی معلمان تا پایان بهمن صادر می‌شود، در حالیکه تا امروز مشکل ما حل نشده است.

درهمین رابطه:سومین روزتجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش وپهن کردن سفره خالی

روز چهارشنبه ۴ اسفندبرای سومین روز متوالی،جمعی از معلمان معلمان حق‌التدریسی کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند وبا پهن کردن سفره خالی خواهان خاتمه دادن به سطح پایین حقوقشان مبنی بر ۲ میلیون تومان درماه شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: در حالیکه ما دوره‌ی دانشگاه فرهنگیان را گذراندیم و آزمون اصلح را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما هنوز حکم ما نیامده و ظاهرا وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رود که مجوز استخدام گروه سوم را صادر کند.

آنها افزودند:در سال ۸۸ طرحی با عنوان «تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» به تصویب رسید که بر اساس این طرح معلمان حق التدریسی بعد از گذراندن دوره‌ای در دانشگاه فرهنگیان می‌توانستند به استخدام وزارت آموزش و پرورش دربیایند.

معلمان معترض ادامه دادند: از آنجا که تعداد معلمان حق‌التدریسی زیاد بود و دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش صد هزار نفر را نداشت در نتیجه قرار شد این معلمان به سه قسمت تقسیم شوند و در سه مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و حکم خود را بگیرند.

آنها اضافه کردند:هیچ تفاوتی بین معلمان سه مرحله وجود نداشت. اگرچه عده‌ای از معلمان به دلیل روابطی که داشتند توانستند در مرحله‌ی اول وارد دانشگاه شوند و حکم خود را بگیرند اما مرحله سومی‌ها کسانی بودند که هیچ رابطی نداشتند در نتیجه نوبتشان به آخرین مرحله افتاد.

آنها گفتند: در حالیکه ما دوره‌ی دانشگاه فرهنگیان را گذراندیم و آزمون اصلح را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما هنوز حکم ما نیامده و ظاهرا وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رود که مجوز استخدام گروه سوم را صادر کند.

آنها همچنین گفتند:معلمان حق‌التدریسی مدارک بالایی دارند و سال‌ها در مناطق دورافتاده درس داده‌اند اما حقوق آن‌ها بین دو تا دو میلیون و پانصد هزارتومان است.

آنها با اشاره به اینکه،معلمانِ دو مرحله‌ی قبلی همه حکم گرفته‌اند،افزدند: انصاف نیست قانون برای عده‌ای اجرا شود و برای عده‌ای دیگر اجرا نشود.

آنها ادامه دادند:مسئولین آموزش و پرورش به آن‌ها قول داده بودند که مشکل این معلمان تا اواخر بهمن حل شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

آنها درخاتمه گفتند: حق معلم این نیست که با مدرک فوق لیسانس و حتی دکتری دو میلیون تومان در ماه حقوق بگیرد.

*تجمع خانوادگی کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم مقابل شرکت البرز شرقی در شاهرود

روز شنبه ۷ اسفند،کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای احقاق حقوقشان مبنی بر حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم دوباره واینبار بهمراه خانواده مقابل شرکت البرز شرقی در شاهرود تجمع کردند.

درهمین رابطه:ادامه اعتصاب و تجمع کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم برای چهارمین روز

روز سه شنبه ۳ اسفند برای چهارمین روز، کارگران معدن زغال ‌سنگ البرز شرقی معدن طرزه با ادامه اعتصاب وبرپایی تجمع عزم راسخشان را برای حذف شرکت های پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران مجموعه البرز شرقی به خصوص معدن طزره از ابتدای هفته جاری به صورت مستمر گردهمایی‌هایی را تشکیل داده و نسبت به وضعیت کار خود اعتراض دارند، عمده اعتراض کارگران که تا امروز سه شنبه نیز ادامه یافته، وضعیت پیمانکاری مشکلات مسائل آن است.

بابک براتی مدیرعامل شرکت البرز شرقی شاهرود در پی اعتراض کارگران به وضعیت پیمانکاری و مطالبات معیشتی و حقوقی آنها همچنین تغییر وضعیت از پیمانکاری به استخدام در البرز شرقی و توضیحاتی را ارائه و از برگزاری نشست پیگیری امورات مرتبط با کارگران خبر داد.

*ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت کارون نسبت به سطح پایین حقوق،عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی  با برپایی تجمع در مجتمع

روز شنبه ۷ اسفند، کارگران کشت وصنعت کارون درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به سطح پایین حقوق،عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی برای باری دیگر دست به تجمع در مجتمع  واقع در شوشتر کیلومتر ۱۷ جاده دزفول زدند. و خواستارعقد قرار دادمستقیم با شرکت شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،حدود هزار کارگر قراردادی در این مجتمع کشاورزی مشغول به کار هستند که خواهان تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم با کارفرما هستند. این کارگران صبح امروز شنبه (هفتم اسفند) با حضور در محوطه داخلی محل کار خود  از مدیران این مجتمع درخواست کردن وضعیت شغلی آنها را از قراردادی به استخدامی تغییر دهند.

بنابهمین گزارش،مدیران این مجموعه می‌گویند که همه نیروهای قراردادی مجموعه همانند استخدامی‌ها از امینت شغلی برخوردار هستند و فرصت شغلی خود را از دست نخواهند داد.

کارگران قراردادی این شرکت از سال‌ها پیش خواهان تبدیل وضعیت خود بوده‌اند. در این میان، گرچه وعده‌هایی برای تبدیل وضعیت آن‌ها در گذشته داده شد، اما تا امروز اقدامی برای تبدیل وضعیت آن‌ها انجام نشده است.

*اعتصاب کارگران خشمگین صنایع کاغذ پارس دراعتراض به عدم تحقق خواسته های و وعده و وعیدهای پوچ دست به اعتصاب زدند و جلوگیری ازخروج محصول از انبارها 

روز شنبه ۷ اسفند، کارگران خشمگین صنایع کاغذ پارس درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تحقق خواسته ها مبنی برپایان قراردادهای یک ماهه، حذف شرکت‌های  پیمانکاری  واسطه  و تنظیم  قراردادهای  مستقیم  و اجرای طرح طبقه بندی  مشاغل و وعده و وعیدهای پوچ دست به اعتصاب زدند و مانع خروج محصول از انبارها شدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران صنایع کاغذ پارس نسبت به نداشتن امنیت شغلی و واسطه بودن شرکت ها پیمانکاری وسطح پایین حقوق وازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مقابل فرمانداری شوش

روز چهارشنبه ۲۰ بهمن،جمعی از کارگران صنایع کاغذ پارس واقع در هفت تپه،جنب کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی و واسطه بودن شرکت ها پیمانکاری وسطح پایین حقوق وازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش زدند و خواهان پایان قراردادهای یک ماهه، حذف شرکت‌های پیمانکاری واسطه و تنظیم قراردادهای مستقیم و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شدند.


*اعتصاب وتجمع کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دراعتراض به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی

روز شنبه ۷ اسفند، کارگران فصلی کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای انعکاس بیشتر صدای اعتراضشان نسبت  به روند استخدام ها درشرکت وبلاتکلیفی استخدامی دست از کارکشیدند و با متوقف کردن بهره برداری درمحوطه مجتمع تجمع کردند.

*سومین روز از تجمع اعتراضی کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی

امروز شنبه هفتم اسفندماه کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق و مطالبات خود برای سومین روز متوالی در محموطه ساختمان مرکز مخابرات تبریز در زعفرانیه دست به تجمع زدند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*اعتراض و اعتصاب کارگران پتروشیمی آبادان

روز پنجشنبه  ۵ اسفند  کارگران پتروشیمی آبادان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست به تجمع زدند. بر اساس گزارشات بعد از اعتراضات متوالی این کارگران به این موضوع ، در روز چهارم اسفند  تفاهم‌نامه‌ای از جانب مدیریت در بورد شرکت نصب شده بود که به کارگران اطمینان می‌داد  که به حق و حقوق خود خواهند رسید.  اما با به گفته کارگران این تفاهمی نامه هیچگونه امضایی نداشته و به آن اطمینانی ندارند . اعتراض این کارگران ادامه دارد. در تجمع روز پنجم اسفند کارگران با شعارهای کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد، مرگر بر ستمگر صدای اعتراض خود را بلند کرد و پیگیر مطالباتشان شدند.

برگرفته از کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در محکومیت دستگیری روح الله (رادا) مردانی 

روز شنبه ۷ اسفند، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای بشرح زیر در محکومیت دستگیری روح الله (رادا) مردانی،منتشرکرد:

روح الله(رادا) مردانی در پایان  تجمع ۳۰ بهمن در نور آباد لرستان با خشونت بسیار دستگیر شد.مردانی معلمی شورمند و آرمانخواه است که پیش از این در اعتراضات دی ماه سال ۹۶ که دانشجوی دانشگاه تهران بود،دستگیر شد و در زندان دست به اعتصابی طولانی زد که آثار آن هنوز جان نحیف و صد البته پر امید او را می آزارد.اینکه حاکمیتی بخواهد معلمی را پس از پایان سخنرانی در ملامت و آثار مخرب تعطیلی اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان،چنین خشونت بار دستگیر کند،نشان از زوال آموزش در این سرزمین است که بر آن سخت باید گریست.جامعه معلمان ایران تصور می کرد حاکمیت  پس از تجمعاتی چنین غرور آفرین و صد البته معلمانه در راستای مطالبه گری قانونی، صدای معلمان را بشنود.این صدا،تنها صدای معلمان نیست بلکه صدای همه دردمندان و مظلومان است که امروز از  گلوی معلمان  شنیده می شود.عدالت در معنی عام و عدالت آموزشی در معنی خاص حلقه مفقوده تصمیم سازی های کشوری است.در چنین شرایطی است که غارتگری و اختلاس قبحش ریخته شده و دستگیری معلمان  عدالت‌خواه و نگران آموزش اصولی برای فرزندان ایران، یک امر ضروری برای حاکمیت شده است.چنین معادله ی ناکوکی، نشانه ای جز اعوجاج در تصمیم سازی های کلان نیست.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت شدید دستگیری روح الله(رادا) مردانی خواهان آزادی بدون قید و شرط این معلم زندانی جوان و  صادق است.در شرایطی که در تمام شهرهای ایران،معلمان یک صدا فریاد می زنند: معلم زندانی آزاد باید گردد،دستگیری معلمان نشانه ی دهن کجی حاکمیت به مطالبه جدی و اصلی معلمان کشور است که مسلما حسن عاقبت برای گردانندگان این تفکر مخرب نخواهد داشت.امید می رود حاکمیت به جای نزاع و تضییع حقوق معلمان کشور با تغییر رویکرد خود،با پاسخگو کردن همه ی ارکان قدرت در پیشگاه  ملت و جلوگیری از حراج منابع کشور و غارتگری های افسار گسیخته، راهی را بپیماید که بیش از این شاهد ویرانی های بیش از پیش کشور نباشیم.رادا(روح الله) مردانی را آزاد کنید.این خواست عموم معلمان ایران است.

*گفتگو با آقای حسین‌تاج وکیل افتخاری معلمان پیرامون پرونده جعفرابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

_ در ابتدا از شما سپاسگزاری می‌کنیم که بدون چشم داشتی پرونده معلمان را قبول می‌کنید و روز هفتم اسفندماه روز استقلال کانون وکلا از قوه قضاییه را به شما و تمام وکلای شریف و مستقل تبریک می‌گوییم.

 لطفا بفرمایید آخرین وضعیت پرونده آقای جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در چه مرحله‌ای است؟

حسین تاج :  سلام، البته خدمت به جامعهٔ “معلمان” ایران سعادت و افتخاری است برای من و برای این اعتماد سپاسگزار و قدردانم.

اما در خصوص پرسش شما، پروندهٔ آقای جعفر ابراهیمی پس از صدور کیفرخواست از دادسرای انقلاب کرج به شعبهٔ چهارم دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان کرج ارجاع شده بود و علیرغم ایرادهای زیادی که به روند دادرسی در دادسرا و نهاد امنیتی به عنوان ضابط پرونده بود، و همچنین با وجود مانع‌تراشی توسط شعبهٔ رسیدگی‌کننده، در تاریخ ۲۱ آذر جلسهٔ رسیدگی تشکیل شد و روزهای پیش نیز رأی محکومیت موکلم به حبس را ابلاغ کردند. 

که در فرجهٔ مقرر قانونی به این رأی اعتراض خواهیم کرد.

_ در روند رسیدگی به این پرونده موارد اساسی که نقض شده و حقوق موکل شما رعایت نشده از ابتدا کدام مواردند؟ 

حسین تاج : نقض حق فی‌نفسه قبیح و غیرقابل پذیرش است؛  بنابراین “حق” با هر متر و عیاری “حق” است و نقض آن، نقضی اساسی.

متأسفانه در این پرونده، مثل بیشتر پرونده‌هایی که برچسب امنیتی دارند مصداق‌های متعددی از نقض حقوق متهم وجود دارد.

به عنوان مثال، حق ‌دسترسی متهم به تلفن، حق برخورداری از سلامتی، حق دسترسی متهم به وکیل و … در مرجع تحقیق -دادسرا- نه تنها نادیده گرفته شده که با دستورهای صادره پیرو درخواست نهاد امنیتی (ولو اینکه ظاهر رعایت شده‌باشد) نقض شده‌است.

متأسفانه رویکردی اینچنین که برخلاف نصوص قانونی و شرعی در لزوم حفظ حقوق متهم است، در شعبهٔ دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان کرج به‌شکل پررنگ‌تری حاکم بود. 

در بدو امر اجازهٔ ورود وکلا به پرونده داده‌نشد، اما متعاقباً علیرغم میل!! مرجع قضایی وکیل تعیینی متهم اعلام وکالت کرد اما اجازهٔ مطالعهٔ بخش مهمی از پرونده به وی داده نشد! 

از همه عجیب‌تر اینکه پس از صدور رای که ذره‌ای نشان از توجه به دفاعیات نداشت، حتی به وکیل اجازهٔ رونویسی از دادنامه هم ندادند!!! قاضی دادگاه در پاسخ به ایرادهای قانونی وکیل با لحنی تند و خلاف شأن، او را به طرح شکایت راهنمایی کردند چون در آن دادگاه رویه همان است که هست!

۳) برای اینکه با همین قوانین موجود این موارد برطرف شود چه باید کرد؟ 

حسین تاج : مثال‌هایی که عرض کردم وآنهایی که بیان نشده، هیچ‌کدام از حمایت مقنن برخوردار نیستند، یعنی ظرفیت موجود در قانون برای مقابله با همه این رفتارهای فراقانونی کفایت دارد.

اصرار بر موضع حق و استمرار در مطالبه حقوق اساسی و انسانی که در قانون پیش‌بینی شده که در شرع نیز توصیه‌های اکید بسیاری بر آن شده است از این حیث که می‌تواند توجه متولیان و مسئولانی که امکان بهره‌برداری از ضمانت‌های اجرایی قانونی در نقض حقوق مذکور  را دارند جلب کند مفید باشد.

_گام بعدی شما چیست؟ و چه انتظاری از دستگاه قضایی دارید؟

حسین تاج : طی روزهای آینده و در فرجهٔ مقرر قانونی به این رأی اعتراض خواهیم کرد.

هیچ‌ انتظاری جز آنچه که در قوانین پیش‌بینی شده نداریم. 

به این معنی که دستگاه قضایی، مستقل از نهادهای امنیتی، بدون پیش‌فرض‌های القایی به پرونده رسیدگی کند. تردیدی ندارم که این موضوع رویهٔ حاکم اکثر محاکم است و امیدوارم که قضات و مستشاران محترم محاکم تجدیدنظر استان البرز تصمیمی شایسته در نقض حکم صادره اتخاذ کند.

_با سپاس از وقتی که برای این گفتگو گذاشتید و قدردانی ویژه بابت پیگیری پرونده سایر معلمان 

حسین تاج : من هم آرزوی آزادی معلمان دربند و مختومه شدن پرونده فعالان صنفی را دارم.

*جان باختن ۲ کارگرمعدن زغال سنگ رضوان معینی مقدم نوردرحادثه  انفجار وریزش

روز شنبه ۷ اسفند،براثر انفجار وریزش در معدن زغال سنگ رضوان معینی مقدم واقع در محدوده روستای وازتنگه در ۱۳ کیلومتری بخش چمستان شهرستان نوردراستان مازندران ۲ کارگر میهمان اهل افعانستان زیر تلی از آوار گرفتار و زنده به گور شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate