تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در نتیجه حاد شدن کشمکش‌های دو بلوک ارتجاعی

صبح روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ به دستور پوتین حمله نظامی گسترده و همه جانبه ای علیه همه مناطق و شهرهای اوکراین شروع شد و برنامه از قبل تعیین شده قتل عام مردم بی دفاع اوکراین کلید خورد.
بلوک شرق به سرکردگی روسیه و بلوک غرب به سرکردگی آمریکا مدتهاست بر سر نفوذ سیاسی-نظامی خود در اوکراین در حال کشمکش هستند. مردم اوکراین که سال ۲۰۱۴ دست به یک اقدام انقلابی علیه دولت فاسد اکراین زدند، اگر دخالت کودتاگرانه آمریکا و اعضاء ناتو برای تحریف و به انحراف کشاندن تلاش مردم برای دستیابی به یک شرایط انسانی نبود، امروز زندگیشان دستخوش بی ثباتی و تسویه حسابهای ارتجاع شرق و غرب نبود.
هیچیک از طرفین این جنگ، چه غرب که در صدد نفوذ سیاسی و استقرار نیروهای ناتو در اوکراین از طریق پیوستن این کشور به ناتو است و چه روسیه که نفوذ  غرب به کشورهای شوروی سابق را بهانه یورش نظامی و براه انداختن جوی خون در اوکراین قرار داده است، از نظر مردم متمدن دنیا قابل دفاع نیستند. هر دو بلوک شریک جنایاتی هستند که امروز مردم یک کشور را به کام خود کشیده است.
امروز ده ها سال بعد از فروپاشی شوروی و پایان یافتن جنگ سرد بین قطب سرمایه داری انحصاری دولتی موسوم به سوسیالیستی و سرمایه داری مدل بازار آزاد غرب، یک رویاروئی میان همان قطبها در متن یک شرایط دیگر و در یک تاریخ در  گرفته است.
شوروی سابق فرو پاشید و سرمایه داری بازار آزاد غرب پایان تاریخ را اعلام و باز شدن درهای سرمایه داری دولتی بلوک شرق به روی اقتصاد بازار آزاد را با هلهله جشن گرفت.
پایان تاریخ را اعلام کردند و گفتند که نظام سرمایه داری ابدی خواهد بود. اعلام کردند که علت وجود تخاصمات بین المللی، قطب موسوم به سوسیالیسم است. گفتند که تنها راه برای تامین امنیت جهانی که سرمایه داری بتواند در آن با آرامش تولید کند و توسعه یابد و صنعت و تکنولوژی رشد کند، این است که مدل غربی سرمایه داری در سراسر جهان حاکم شود.
این ادعا زمان زیادی نبرد که پوچی خود را ثابت کرد. آمریکا به دنبال از دست دادن موقعیت ژاندارمی در رأس قطب سرمایه غربی در نتیجه حذف رقیب شرقیش برای اعاده موقعیت قبلی خود به بهانه های واحی مبارزه با تروریسم و رعایت نشدن دمکراسی و حقوق بشر افغانستان و عراق را با همدستی هم پیمانانش در ناتو مورد یورش نظامی قرار داد و صدها هزار انسان شامل کودکان را قتل عام کردند و یک نسل کشی براه انداختند.
روسیه هم پس از یک دوره نقاهت طولانی به صرافت بازگرداندن اتوریته خود در قطب شرف افتاده است.
به خون کشیدن مردم سوریه که به میدان آمده بودند تا از استبداد و خفقان دیکتاتوری اسد رهایی یابند، یکی از میدان های سهم خواهی قدرتهای منطقه ای و جهانی بعد از پایان جنگ سرد و پایان جهان دو قطبی بود که چه توسط خود و چه توسط نیروهای نیابتیشان مانند داعش رقم خورد. سوریه اولین میدان مواجه آمریکا و روسیه در رأس دو قطب درگیر بعد از جنگ سرد بود.
امروز بهانه های مبارزه با تروریسم و ارسال دمکراسی به کشورهای موسوم به جهان سومی برای کشتار مردم توسط تروریستهای دولتی کمیاب شده است. هر دو قطب خونریز صراحتا اعلام می کنند که دعوا بر سر نفوذ در یک کشور است که در آن نه تروریستهایی مانند طالبان و داعش حضور دارند و نه مردم به اصطلاح از فقدان دمکراسی سرمایه داری در رنج هستند. دعوا آشکارا بر سر ضمیمه کردن یک کشور اروپایی به منطقه نفوذ هر یک از بلوک های ارتجاعی است.
اینک رقابت میان بخشهای غربی و شرقی سرمایه داری، باز هم یک دو قطبی دیگر اما از یک مدل اقتصادی مبتنی بر رقابت آزاد ایجاد کرده است.
آن چه امروز در سطح جهانی و منطقه ای اتفاق می افتد و جان و زندگی مردم را به مخاطره می اندازد، عملکرد نظام بازار آزاد و مدعی دمکراسی است که ۳۱ سال پیش (۱۹۹۱ میلادی) تئوریسین ها و مدافعین آن پیروزیش بر سرمایه داری دولتی را جشن گرفتند.
 لجنزاری که در قرن بیست و یکم جهان را احاطه کرده است حاصل عملکرد ضد انسانی همه مدلهای سرمایه داری تاکنونی و بویژه سیستم سرمایه داری بازار آزادی است که در اواخر قرن بیست پیروزیش بر مدلهای دیگر را جشن گرفتند.
راه خلاصی از این لجنزار که زندگی را برای کل ساکنین زمین غیر قابل تحمل کرده است، مقابله با کل نظام سرمایه داری است. اکثریت مردم جهان باید فورا همه دولتها و هر دو قطب ارتجاع سرمایه داری درگیر در جنگ اوکراین را زیر فشار بگذارند. باید خواهان پایان فوری لشکرکشی روسیه به اوکراین باشند و در عین حال خواهان توقف سیاستهای غرب برای گسترش ناتو شوند. این مبارزه و مقابله جهانی جبهه بشریت با قطبهای ارتجاعی همزمان با یورش نظامی روسیه به اوکراین شروع شده است. در خیلی از شهرهای روسیه و دیگر کشورهای اروپایی اعتراضات و تظاهراتهای گسترده ای علیه حمله روسیه به اوکراین براه افتاده و در حال گسترش است. تنها راه پایان دادن فوری به این جنگ، به صحنه آمدن مردم جهان علیه جنگ افروزان است.
جوانمیر مرادی
۱۴۰۰/۱۲/۰۵
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate