اخباروگزارش های کارگری ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰

– جهت اطلاع:یک خبررسانه ای شده درباره کارگرانی غیررسمی (مشمول قانون کاروتامین اجتماعی نیستند وباکارسیاه روزگارمی گذرانند ولی انجمن صنفی ورئیس دارند) وکارفرمایان غیر رسمی(آشکارا وبدون واهمه با اطلاع کامل مسئولان کارسیاه می کنند)

– اعتصاب مهمانداران زن راه آهن در تهران برای اعتراض به اخراج ازکار

– ادامه اعتراضات معلمان حق‌التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل مجلس

– در تجمع سوم اسفند البرز، چه گذشت؟

حضور منیرعبدی، همسر اسماعیل عبدی در تجمع

– شعبان محمدی عضو ارشد انجمن صنفی فرهنگیان مریوان آزاد شد. 

– اتحادیه آزاد کارگران ایران:شعبان محمدی از زندان مریوان آزاد شد

– کلکتیوسندیکاهای فرانسه در حمایت از کارگران درایران:

ایران،معلمان مبارزات خود را تشدید می کنند

– پنج شنبه اعتراضی این هفته سهامداران بورس با برپایی تجمع مقابل مجلس

*جهت اطلاع:یک خبررسانه ای شده درباره کارگرانی غیررسمی (مشمول قانون کاروتامین اجتماعی نیستند وباکارسیاه روزگارمی گذرانند ولی انجمن صنفی ورئیس دارند) وکارفرمایان غیر رسمی(آشکارا وبدون واهمه با اطلاع کامل مسئولان کارسیاه می کنند)

رییس انجمن کارگران غیررسمی اصفهان:

کارگران و کارفرمایان غیر رسمی خواهان اجرای دستمزد منطقه ای شدند

رییس انجمن کارگران غیررسمی اصفهان گفت: جمعی از کارگران و کارفرمایان غیر رسمی خواهان اجرای هر چه سریعتر طرح دستمزد منطقه ای برای کارگاه های خرد و کم توان شدند.

به گزارش ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، رقیه شهباز اظهار داشت: عدم اجرای طرح دستمزد منطقی گلایه نمایندگان کارگران غیر رسمی و اعتراض آنها در سطح کشور شد و خواهان قانونی شدن طرح مذکور از سوی نمایندگان مجلس شد.

وی بیان کرد: هم اکنون ۷ میلیون کارگر غیر رسمی در کشور داریم که با قانونی شدن طرح دستمزد منطقه ای شاهد ایجاد شغل در مناطق محروم خواهیم شد.

رییس انجمن کارگران غیررسمی اصفهان با اشاره به اینکه برخی نهادها با مخالفت خود اجرای طرح را به تاخیر انداختند، ادامه داد: تصویب طرح دستمزد توافقی در روستا جهت بهره مندی کارگران غیر رسمی از بیمه، بازنشستگی و رسمی شدن می‌شود.

شهباز افزود: طرح تعیین دستمزد منطقه‌ای کارگران در سال ۱۳۹۹ از سوی تعدادی از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل تعیین دستمزد کارگران ارائه شد و الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار است که در جلسه کمیته تعیین دستمزد شورای عالی کار که اخیرا برگزار شد، این طرح مطرح و در حال بررسی است.

رییس انجمن کارگران غیررسمی اصفهان  گفت: در مورد یکی از نتایج تشکیل کمیته دستمزد شورای عالی کار، رئیس کمیته دستمزد کارگری شورای عالی کار گفته بود سال گذشته در رابطه با پرداخت مزد منطقه‌ای مصوبه‌ای داشتیم که قراردادی با مرکز پژوهش سازمان تأمین اجتماعی منعقد کردیم جهت بررسی این موضوع و در جلسه بعدی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش سازمان تأمین اجتماعی نتیجه و دستاوردهای این بررسی‌ها ارائه می‌شود.

*اعتصاب مهمانداران زن راه آهن در تهران برای اعتراض به اخراج ازکار

عصر چهارشنبه ۴ اسفند،جمعی از مهمانداران زن راه آهن درتهران برای اعتراض به عدم تأیید مجوز فعالیت مهمانداران زن در قطارهای مسافربری و نیز اخراج تعدادی از آنها برای چند ساعت دست از کار کشیدند وبهمین دلیل تعدادی از قطارها با تاخیری یک ساعته حرکت کردند.

بنبا به گزارش رسانه ای شده،اخیراً اخباری نقل می‌شود که شرکت راه‌آهن تصمیم به کاهش دستوری قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره گرفته‌است. به گفتهٔ کارشناسان، این خبر پس از زیان‌های سنگین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی طی ۲ سال گذشته در اثر شیوع بیماری کرونا و در شرایطی که اقتصاد کشور تورم بالای ۴۰ درصد را سپری می‌نماید، به معنای تعطیلی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و تعدیل گسترده نیروهای شاغل در این شرکت‌ها و کاهش کیفیت خدمات آنها خواهد شد.

همزمانی این خبر با انتشار دستور مدیرعامل جدید راه‌آهن مبنی بر عدم بکارگیری مهمانداران خانم در قطارهای مسافری که اخیراً باعث عدم تأیید مجوز فعالیت خانم‌های مهماندار بود، موجب نگرانی شدید مهمانداران و پرسنل شاغل در قطارهای مسافری شده است.

مهمانداران معترض در پی این اخبار، چهارشنبه، ساعاتی دست از کار کشیدند که باعث ‌شد برخی از قطارهای ساعت ۱۸ مبدأ تهران، با یکساعت تاخیر به راه بیافتند. مهمانداران معترض اظهار می‌کردند که مدیران راه‌آهن به جای مساعدت در معیشت شاغلان این صنعت که در ایام کرونا، با مشکلات مختلفی روبه‌رو بوده‌اند با تصمیمات نسنجیده خود شرایط را برای ادامه کار و اشتغال آنها سخت‌تر می‌کنند. 

بنابهمین کزارش،با تصمیمات جدید ابلاغ شده از سوی مدیرعامل راه‌آهن که سابقه اجرایی و تخصص علمی در حوزه مهندسی راه‌آهن ندارد بیم آن می‌رود که شاهد موجی از بحران‌های کارگری در این صنعت باشیم.

*ادامه اعتراضات معلمان حق‌التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل مجلس

روز پنج شنبه ۵ اسفند، معلمان حق‌التدریسی کشوردرادامه اعتراضات روزهای گذشته شان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل مجلس زدند.

درهمین رابطه:سومین روزتجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش  وپهن کردن سفره خالی

روز چهارشنبه ۴ اسفندبرای سومین روز متوالی،جمعی از معلمان معلمان حق‌التدریسی کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند  وبا پهن کردن سفره خالی خواهان خاتمه دادن به  سطح پایین حقوقشان مبنی بر ۲ میلیون تومان درماه شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: در حالیکه ما دوره‌ی دانشگاه فرهنگیان را گذراندیم و آزمون اصلح را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما هنوز حکم ما نیامده و ظاهرا وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رود که مجوز استخدام گروه سوم را صادر کند.

آنها افزودند:در سال ۸۸ طرحی با عنوان «تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» به تصویب رسید که بر اساس این طرح معلمان حق التدریسی بعد از گذراندن دوره‌ای در دانشگاه فرهنگیان می‌توانستند به استخدام وزارت آموزش و پرورش دربیایند. 

معلمان معترض ادامه دادند: از آنجا که تعداد معلمان حق‌التدریسی زیاد بود و دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش صد هزار نفر را نداشت در نتیجه قرار شد این معلمان به سه قسمت تقسیم شوند و در سه مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و حکم خود را بگیرند. 

آنها اضافه کردند:هیچ تفاوتی بین معلمان سه مرحله وجود نداشت. اگرچه عده‌ای از معلمان به دلیل روابطی که داشتند توانستند در مرحله‌ی اول وارد دانشگاه شوند و حکم خود را بگیرند اما مرحله سومی‌ها کسانی بودند که هیچ رابطی نداشتند در نتیجه نوبتشان به آخرین مرحله افتاد.

آنها گفتند: در حالیکه ما دوره‌ی دانشگاه فرهنگیان را گذراندیم و آزمون اصلح را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما هنوز حکم ما نیامده و ظاهرا وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رود که مجوز استخدام گروه سوم را صادر کند. 

آنها همچنین گفتند:معلمان حق‌التدریسی مدارک بالایی دارند و سال‌ها در مناطق دورافتاده درس داده‌اند اما حقوق آن‌ها بین دو تا دو میلیون و پانصد هزارتومان است. 

آنها با اشاره به اینکه،معلمانِ دو مرحله‌ی قبلی همه حکم گرفته‌اند،افزدند: انصاف نیست قانون برای عده‌ای اجرا شود و برای عده‌ای دیگر اجرا نشود. 

آنها ادامه دادند:مسئولین آموزش و پرورش به آن‌ها قول داده بودند که مشکل این معلمان تا اواخر بهمن حل شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است. 

آنها درخاتمه گفتند: حق معلم این نیست که با مدرک فوق لیسانس و حتی دکتری دو میلیون تومان در ماه حقوق بگیرد.

*در تجمع سوم اسفند البرز، چه گذشت؟

حضور منیرعبدی، همسر اسماعیل عبدی در تجمع

معلمان البرز، در این‌روز شاهد جلوه‌های چشمگیری از حماسه‌های مدنیِ کنشگران صنفی بودند که در تاریخ جنبش معلمان ثبت خواهدشد:

۱_ با توجه به خشونت و سرکوب نیروهای خودسر در تجمع مورخ سی‌ام بهمن که منجر به دستگیری ۲۴ نفر از  کنشگران صنفی فرهنگیان  شد؛ فضای محل تجمع روز سوم اسفند فوق العاده امنیتی بود.

به همین دلیل همکاران به منظور جلوگیری از تکرار خشونت؛ با درایت خاص خود در اطراف محل تجمع پراکنده شده بودند. وقتی یک معلم شجاع به‌عنوان اولین نفر تراکت خود را بالای سر گرفت و در مقابل خیل عظیم نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها ایستاد و فریاد دادخواهی و حق‌طلبی زد؛ صحنه بسیار زیبایی خلق شد. 

 روی تراکت این کنشگر شجاع نوشته شده بود،

“من معلمم و آمده‌ام تا به دانش‌آموزانم بیاموزم که حق گرفتنی است”.

۲_ شجاعت و سرعت عمل سایر فرهنگیان مطالبه‌گر  برای پیوستن به این کنشگر یکه و تنها؛ ستودنی بود و این همراهی و اتحاد باعث موفقیت و به نمایش گذاشتن یک تجمع خوب، غرور آفرین و فراموش نشدنی در استان البرز شد.

۳_ یکی دیگر از نکات مثبت این تجمع؛ حضور خانم منیره عبدی همسر آقای اسماعیل عبدی فعال صنفی و معلم زندانی در بین تجمع کنندگان بود که با استقبال گرم حضار و دلگرمی آنان مواجه شد و بارها شعار 

“اسماعیل عبدی آزاد باید گردد – معلم زندانی آزاد باید گردد” با شور و هیجان وصف ناشدنی از زبان تجمع کنندگان، آسمان البرز را عطرآگین نمود.

خانم عبدی نیز طی یک سخنرانی کوتاه؛ ضمن تشکر و قدردانی از ابراز لطف تجمع کنندگان و معلمان سراسر کشور نسبت به آقای عبدی و خانواده ی ایشان؛  از آقای دکتر عبدالهی استاندار محترم البرز و جناب آقای حجرگشت مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان البرز؛ به دلیل پیگیری در تسریع پرونده اعاده ی دادرسی قضایی و مراحل بازنشسته کردن آقای اسماعیل عبدی تشکر و قدردانی کرد.

۴_ میکروفن و بلندگوی تجمع کنندگان از طرف نیروهای امنیتی ضبط شد و به همین دلیل تجمع کنندگان قطعنامه پایانی را به صورت گروهی؛ خلاقانه و با صدای هماهنگ و بلند خواندند. هنگام خواندن قطعنامه انزجار مطالبه‌گران در اعتراض به بی‌عدالتی‌های حاکمیت و اختلاس‌های موجود در جامعه دیدنی بود.

۵_ بعد از پایان تجمع چند تن از نیروهای امنیتی در اقدامی غیر قانونی و بدون داشتن حکم قضایی، با دو خودرو و به شکلی کاملا نامتعارف؛ خودروی شخصی خانم عبدی که چهار سرنشین داشت را محاصره و متوقف کرده و خانم سولماز فیض اله زاده؛یکی از اعضای هیات مدیره کانون کرج را دستگیر و سوار ماشین امنیتی  نمودند. سعی و تلاش خانم عبدی و آقای مسعود فرهیخته از کنشگران صنفی به همراه یک بانوی معلم فعال استان البرز نتوانست مانع دستگیری این بانوی محترم شود.

طبق روایت شاهدان عینی، در این لحظه آقای مسعود فرهیخته ابتکار عمل به خرج داده و با شهامت تمام روی آسفالت و جلوی دو لاستیک جلویی خودروی نیروهای امنیتی دارز کشید و گفت:

برای بازداشت و بردن خانم فیض‌اله‌زاده باید از روی جنازه‌اش عبورکنند؛ در این هنگام راننده خودرو امنیتی به صورت انفجاری دنده عقب گرفته و خانم سولماز فیض‌اله‌زاده فعال صنفی را ربودند.

خانم عبدی و همکاران دیگر، مراتب را به استاندار و مدیر کل آ.پ اطلاع رسانی نموده و این امر موجب تسریع در آزادی زود هنگام خانم فیض اله زاده شد.

۶_ یکی دیگر از مهمترین نکات مثبت تجمع، توجه ویژه مطالبه گران به اصل سی‌ام قانون اساسی در خصوص آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش أموزان بود. از طرفی شکل گیری قابل قبول تجمع و حضور فرهنگیان مطالبه گر؛ علی‌رغم  شرایط کاملا امنیتی بیانگر آن بود که مطالبه‌گری مستمر، اکنون به سنت حسنه‌ای در میان معلمان کشور تبدیل شده است و با هیچ حربه و تهدیدی از میان رفتنی و  زدودنی نیست.

بید-مجنون

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*شعبان محمدی عضو ارشد انجمن صنفی فرهنگیان مریوان آزاد شد. 

شعبان محمدی که در جریان کنش صنفی فرهنگیان در روز ۱۰ بهمن ماه توسط نیروهای امنيتي بازداشت شده بود بعد از ۲۵ روز با قرار وثیقه آزاد شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواستار توقف احضار و پرونده‌سازی علیه معلمان و آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان دربند است.

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:شعبان محمدی از زندان مریوان آزاد شد

امروز پنجشنبه پنجم اسفندماه شعبان محمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً از زندان مریوان آزاد شد.

شعبان محمدی در روز دهم بهمن‌ماه و در جریان اعتراضات سراسری معلمان توسط اداره‌ی اطلاعات مریوان دستگیر شد و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی شعبان محمدی را به وی، خانواده و دوستان و همکارانش شادباش می‌گوید و خواهان منع تعقیب قضایی از او و آزادی تمامی معلمان و کارگران زندانی است.

۵ اسفند ۱۴۰۰

*کلکتیوسندیکاهای فرانسه در حمایت از کارگران درایران:

ایران،معلمان مبارزات خود را تشدید می کنند

در ایران، توده های مردم سقوط بی‌رحمانه سطح زندگی، تشدید نابرابری‌های اجتماعی، تشدید سرکوب پلیسی و قضایی را متحمل می شوند. اما، شاهد بسیج های بسيار مهمی توسط اقشار مختلف حقوق بگيران و بازنشستگان هستیم. 

معلمان، با بسیج های وسیع خود، مهر خود را بر صحنه اجتماعی کشور زدند. به استناد شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، تجمعات اعتراضی در روزهای ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ در سراسر کشور برگزار شدند. این مبارزات توسط بسیج های دیگر، با ابعادی وسیع تر، دنبال شدند. در روزهای ۲۰ و ۳۰ ژانویه یک تحصن دو روزه، و ۱۱۰۰۰ تحصن در ۲۱۳ شهر، عمدتاً در مدارس برگزار شد.هم چنین در ۳۱ ژانویه تظاهرات اعتراضی در خیابان ها و در مقابل ادارات وزارت آموزش و پرورش برگزار شدند.

با وجود تهدیدات و فشارهای وارده از سوی مقامات حکومتی،تظاهرکنندگان از طریق سردادن شعارها مطالبات خود را از جمله افزایش حقوق و مستمری بازنشستگی بیان کردند. 

در شیراز هزاران تظاهر کننده حتی خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش کشور شدند. در کرمان بر روی باندرولی نوشته شده بود: «آخوندها نباید وارد مدارس شوند»، شعاری در ابراز مخالفت با طرح رژیم اسلامی مبنی بر مأموریت و دخالت بیشتر روحانیون در مدارس. 

در سقز در کردستان معترضان خواستار آموزش زبان مادری در مدارس شدند – ایران کشوری چند قومیتی است اما رژیم اسلامی همانند رژیم سلطنتی قبلی فقط زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی به رسمیت می شناسد و تدریس زبان مادری در مدارس ممنوع است. اخیراً رژیم زهرا محمدی، معلم کُرد را به خاطر تدریس به زبان مادری، به جرم «تشکیل گروهک علیه امنیت کشور» به ۵ سال زندان محکوم کرده است.

نکته چشمگیر در این تظاهرات ها، از یک سو شرکت معلمان بازنشسته است با شعار « شاغل، بازنشسته، اتحاد، اتحاد!»، و از سوی دیگرحضور و حمایت پدران و مادران دانش آموزان در آن ها.

نیروهای امنیتی رژیم به دستگیری معترضان پرداختند. در فهرست ناکامل ارائه شده توسط شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، به این اسامی برمی خوریم: شعبان محمدی، محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان، قهرمان حاتمی، احمد حیدری، داودی، احمدی. باید افزود که جعفر ابراهیمی از اعضای کمیته مدیریت شورای هماهنگی نیز که به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود به تازگی حکم وی تایید شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران، در قطعنامه ای که در ۳۱ ژانویه به مناسبت این تجمعات اعتراضی منتشر کرد، نسبت به آموزش نابرابر، خصوصی سازی آموزش، افت سطح آموزش عمومی و سقوط سطح زندگی معلمان و سایر اقشار زحمتکش و کارگران به شدت اعتراض می کند. قطعنامه همچنین مخالفت قاطع با بودجه ریاضتی ارائه شده توسط دولت به مجلس را ابراز می دارد و خواست های خود را چنینیادآور می شود:

 – افزایش حقوق شاغلان و مستمری بازنشستگان

 – متوقف ساختن خصوصی سازی آموزش و پرورش،

 –  آموزش رایگان با کیفیت بالا،

–  افزایش حقوق کارکنان خدماتی مدارس

–  پایان دادن به غارت صندوق ذخیره فرهنگیان

– تضمین امنیت شغلی در آموزش و پرورش کشور. 

–  پایان دادن به پیگرد قضایی معلمان

– آزادی زندانیان 

قطعنامه بار دیگر بر اراده راسخ معلمان در تسلیم نشدن در برابر سرکوب و ادامه مبارزه برای خواسته های خود تاکید دارد..

فعالان اتحادیه های کارگری در ایران برای مقابله با سرکوبی که با آن مواجه اند به حمایت بین المللی نیاز دارند.

پاریس، ۲۴ فوریه ۲۰۲۲

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س اف د ت)                                    CFDT :  dszliwka@cfdt.fr

کنفدراسیون عمومی کار (س ژ ت)                                                           CGT :  n.ferouse@cgt.fr

کنفدراسیون متحده سندیکایی (اف. اس. او)                                  FSU :  michelle.olivier@snuipp.fr

اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)                                     Solidaires :  contact@solidaires.org      

 اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (او ان اس آ)                                       UNSA :  rachel.brishoual@unsa.org

*پنج شنبه اعتراضی این هفته سهامداران بورس با برپایی تجمع مقابل مجلس

روز پنج شنبه این هفته ۵ اسفند،سهامداران بور تجمع اعتراضیشان را مقابل مجلس برگزارکردند.

درهمین رابطه:ادامه پنج شنبه های اعتراضی سهامداران بورس با برپایی تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور

روز پنج شنبه ۲۸ بهمن، سهامداران بورس با برپایی تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه کشوربه پنج شنبه های اعتراضیشان ادامه دادند.

یکی از تجمع‌کنندگان به خبرنگارسانه ای گفت: ما تا زمانی که به خواسته‌های خود نرسیم به برگزاری این تجمعات ادامه خواهیم داد.

تجمع‌کننده دیگری درباره مطالبات حاضران در این تجمع اعتراضی گفت: اعتراضی که ما داریم متوجه نرخ بهره بالا است، چرا از سپرده های بانکی مالیات گرفته نمی‌شود؟ چرا شرکت های بورسی باید سالیانه مالیات سنگینی را پرداخت کنند اما هیچ مالیاتی متوجه سپرده‌های بانکی نیست.

محور اعتراضات در این تجمع، مانند هفته‌های گذشته عمدتا متوجه عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم و همچنین تیم اقتصادی دولت ابراهیم رییسی است. تجمع کنندگان از اجرایی نشدن وعده‌های بورسی رییس دولت سیزدهم گلایه‌مند بوده و مدیران اقتصادی وی را فاقد صلاحیت برای مدیریت اقتصاد کشور می‌دانند.

یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که این عده از سهامداران معترض در این رشته تجمعات مطرح می‌کنند متوجه مجلس یازدهم و خصوصا عملکرد کمیسیون اقتصادی و کمیسیون تلفیق بودجه است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate