اخباروگزارش های کارگری ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

– سومین روزتجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش  وپهن کردن سفره خالی

– ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران شرکت هواپیمایی ملی ایران نسبت به واگذاری واگذاری صندوق بازنشستگی هما مقابل مجلس

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری رشت  نسبت به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی مقابل استانداری گیلان

– تجمعی مقابل مجلس تحت لوای کارگران شاغل در شرکت‌های تابعه دستگاه‌های دولتی برای اعتراض به پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال آینده براساس بند ۱-۴تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱

– تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه تبریز نسبت به کاهش حقوق

– تجمع اعتراضی نانوایان بندرعباس نسبت به نرخ نان مقابل استانداری هرمزگان

– تجمع اعتراضی عشایر سرگچینه نسبت به واگذاری اراضیشان به یک فرد مقابل استانداری کهگیلویه و بویر احمد

– اعتصاب رانندگان کامیون های عراقی در باراندازمرز چذابه دراعتراض به قیمت بالای گازوئیل

– اعتصاب غذای رادا (روح الله) مردانی دربازداشتگاه موقت خرم آباد

– آزادی علی‌حسن بهامین معلم کنشگر، پس از گذشت ۲۴ ساعت 

– برگزاری دومین جلسه دادگاه هیراد پیربداقی 

– جان باختن یک کارگر در عظیمیه کرج براثر سقوط از طبقه پنجم ساختمان

*سومین روزتجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریسی کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش  وپهن کردن سفره خالی

روز چهارشنبه ۴ اسفندبرای سومین روز متوالی،جمعی از معلمان معلمان حق‌التدریسی کشوربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند  وبا پهن کردن سفره خالی خواهان خاتمه دادن به  سطح پایین حقوقشان مبنی بر ۲ میلیون تومان درماه شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: در حالیکه ما دوره‌ی دانشگاه فرهنگیان را گذراندیم و آزمون اصلح را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما هنوز حکم ما نیامده و ظاهرا وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رود که مجوز استخدام گروه سوم را صادر کند.

آنها افزودند:در سال ۸۸ طرحی با عنوان «تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» به تصویب رسید که بر اساس این طرح معلمان حق التدریسی بعد از گذراندن دوره‌ای در دانشگاه فرهنگیان می‌توانستند به استخدام وزارت آموزش و پرورش دربیایند. 

معلمان معترض ادامه دادند: از آنجا که تعداد معلمان حق‌التدریسی زیاد بود و دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش صد هزار نفر را نداشت در نتیجه قرار شد این معلمان به سه قسمت تقسیم شوند و در سه مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و حکم خود را بگیرند. 

آنها اضافه کردند:هیچ تفاوتی بین معلمان سه مرحله وجود نداشت. اگرچه عده‌ای از معلمان به دلیل روابطی که داشتند توانستند در مرحله‌ی اول وارد دانشگاه شوند و حکم خود را بگیرند اما مرحله سومی‌ها کسانی بودند که هیچ رابطی نداشتند در نتیجه نوبتشان به آخرین مرحله افتاد.

آنها گفتند: در حالیکه ما دوره‌ی دانشگاه فرهنگیان را گذراندیم و آزمون اصلح را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما هنوز حکم ما نیامده و ظاهرا وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی‌رود که مجوز استخدام گروه سوم را صادر کند. 

آنها همچنین گفتند:معلمان حق‌التدریسی مدارک بالایی دارند و سال‌ها در مناطق دورافتاده درس داده‌اند اما حقوق آن‌ها بین دو تا دو میلیون و پانصد هزارتومان است. 

آنها با اشاره به اینکه،معلمانِ دو مرحله‌ی قبلی همه حکم گرفته‌اند،افزدند: انصاف نیست قانون برای عده‌ای اجرا شود و برای عده‌ای دیگر اجرا نشود. 

آنها ادامه دادند:مسئولین آموزش و پرورش به آن‌ها قول داده بودند که مشکل این معلمان تا اواخر بهمن حل شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است. 

آنها درخاتمه گفتند: حق معلم این نیست که با مدرک فوق لیسانس و حتی دکتری دو میلیون تومان در ماه حقوق بگیرد.

*ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته ومستمری بگیران شرکت هواپیمایی ملی ایران نسبت به واگذاری واگذاری صندوق بازنشستگی هما مقابل مجلس

روز چهارشنبه ۴ اسفند، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران شرکت هواپیمایی ملی ایران درادامه اعتراضاتشان نسبت به واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری درسال ۱۴۰۱مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کننده گان به خبرنگاررسانه ای گفتند:این واگذاری از طریق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد شده و در صورت تبدیل این بند به قانون نهایی بودجه، صندوق هما به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار می‌شود. 

آنها افزودند: واگذاری صندوق بازنشستگی هما بدون بررسی دقیق کارشناسی و تطبیق قوانین نظام هماهنگ حقوق با نظام خدمات کشوری باعث اجحاف به بازنشستگان هما می‌شود.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری رشت  نسبت به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی مقابل استانداری گیلان

روز چهارشنبه ۴ اسفند، کارگران شهرداری رشت  برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، کارگران شهرداری در ماه آخر سال  باید عیدی کارگری به مبلغ ۷۰ میلیون ریال دریافت می کردند ، امسال مبلغ ۱۶ میلیون ریال به عنوان  عیدی حقوق کارمندی به آن ها پرداخت شد که موجب اعتراض آنان شد .

درهمین رابطه:اعتراض کارگران شهرداری ساوه به رای شترمرغی دیوان عدالت اداری مبنی برپرداخت یک ماه عیدی

معاون اداری مالی شهرداری ساوه گفت: کارگران شهرداری ساوه نسبت به رای  هیئت  عمومی  دیوان عدالت اداری درخصوص پرداخت عیدی کارگرها اعتراض کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول اسفند،صفا خلج در جلسه بررسی بودجه  ۱۴۰۱شهرداری  ساوه، اظهار کرد: خردادماه سال جاری دیوان عدالت اداری دادنامه‌ای به شماره ۱۰۸۳و شماره پرونده ۹۹۰۱۸۰۲ صادر کرد که براساس این رأی، شهرداری‌ها باید عیدی پایان سال کارگرهای  شهرداری  را برابر با عیدی کارمندان پرداخت کنند؛ درحالی‌که پیش از این عیدی کارگرها برمبنای  قانون کارپرداخت می‌شد.

وی افزود: رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص پرداخت عیدی کارگران شهرداری به صورت یک‌ماهه، موجب اعتراض تمام کارگران شهرداری‌های کشور شده و کارگران شهرداری ساوه نیز خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

معاون اداری مالی شهرداری ساوه تصریح کرد: کارگران شهرداری با اعتراض به حکم دیوان عدالت اداری، خواستار دریافت عیدی کارگری هستند؛ امیدواریم با مکاتبات انجام شده و پیگیری‌های در حال انجام، این مهم تا پایان سال به نتیجه برسد.

*تجمعی مقابل مجلس تحت لوای کارگران شاغل در شرکت‌های تابعه دستگاه‌های دولتی برای اعتراض به پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال آینده براساس بند ۱-۴تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱

روز چهارشنبه ۴ اسفند،تعدادی تحت لوای کارگران شاغل در شرکت‌های تابعه دستگاه‌های دولتی برای اعتراض به پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال آینده براساس بند ۱-۴تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ مقابل مجلس اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه تبریز نسبت به کاهش حقوق

روز سه شنبه ۳ اسفند، بیش از ۲۵۰ نفر از اساتید دانشگاه تبریزبرای اعتراض به کاهش حقوق دست به تجمع زدند.

یکی از اساتید به خبرنگاررسانه ای گفت: سال گذشته حقوق اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی دو برابر شده بود و با اعتراض اساتید وزارت عتف، مجلس شورای اسلامی قانونی را مصوب کرد که حقوق اساتید وزارتخانه‌های بهداشت و عتف باید همسازی شود، بنابراین از اوایل امسال حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم نیز ۶۰ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: تا چندین ماه گذشته حقوق‌ها پرداخت می‌شد اما از دو ماه قبل اعلام کردند که سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند منابع را تامین کند، بنابراین حقوق‌ها ۳۰ درصد کاهش می‌یابند که برخی از دانشگاه‌ها اعمال کردند اما برخی نه.

وی افزود: از ماه جاری اعلام کردند که نمی‌توانند حقوق‌ها را اعمال کنند و در نتیجه حقوق اساتید کاهش یافت، البته فعلا از سوی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتراضی صورت نگرفته است که احتمالا حقوق آنها کاهش نیافته است.

وی ادامه داد: اساتید  دانشگاه‌ها به‌ویژه اساتید جوان روی این پول حساب کرده و برنامه‌ریزی کرده بودند و با کاهش آن به شدت مضطرب شدند.

وی خاطرنشان کرد: چند هفته‌ی قبل تجمع اعتراضی داشتیم و مجددا روز گذشته، سه شنبه، سوم اسفندماه نیز در محوطه دانشگاه تبریز اعتراض کردیم اما سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، این پول پرداخت نخواهد شد و احکام آن حکم نیز تغییر می‌یابد و باتوجه به اینکه ماه‌های پایانی سال است، اگر پرداخت نشود، سال آینده نیز طبق آن پرداخت می‌شود.

*تجمع اعتراضی نانوایان بندرعباس نسبت به نرخ نان مقابل استانداری هرمزگان

روز چهارشنبه ۴ اسفند،جمعی از نانوایان بندرعباس برای اعتراض به نرخ نان مقابل استانداری هرمزگان اجتماع کردند.

یکی از نانوایان حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت:در دو سال گذشته هزینه های جانبی نانوایی ها شامل کارگر،پلاستیک،خمیر ترش و دستگاه ها  بیش از ۵ برابر شده  اما قیمت نان ثابت مانده است.

او گفت:با این قیمت ها دیگر فعالیت به صرفه نیست و اکنون شماری از نانوایی ها تعطیل شده اند.

*تجمع اعتراضی عشایر سرگچینه نسبت به واگذاری اراضیشان به یک فرد مقابل استانداری کهگیلویه و بویر احمد

روز چهارشنبه ۴ اسفند، عشایر منطقه سرگچینه واقع در ۱۵ کیلیومتری شهر یاسوج برای اعتراض به واگذاری اراضیشان به یک فرد مقابل استانداری کهگیلویه و بویر احمد تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: منطقه سرگچینه محدوده خاصی مربوط به طایفه ما است و از تاریخ ۱۳۲۰ تا امروز در آن منطقه زندگی کرده و دامپروری و همچنین به اشتغال کشاورزی اقدام داشتند.

آنها افزودند: زمین های ما را  به صورت مخفیانه و ۵۷ هکتار از این  زمین های کشاورزی را بدون درخواست از عشایر منطقه به شخصی واگذار کردند.

آنهاادامه دادند: حدود ۲ هزار نفر که دارای مدارک کارشناسی کشاورزی، دامپروری، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف هستند و شغلی ندارند و می توانند در این زمین ها شغل و کار داشته باشند و  اگر منابع طبیعی خواستار واگذاری این زمین ها بود چرا به فرزندان همین منطقه واگذار نشده است.

این عشایر با بیان اینکه این زمین ها به یک فرد پولدار و سودجو تحویل داده شده است، ادامه دادند: از منابع طبیعی، استاندار، و مسئولان استانی خواهانیم این زمین ها را به اهالی منطقه تحویل دهند.

آنها در پایان عنوان کردند: عدم توجه به این موضوع می تواند سبب ایجاد تنش و همچین مشکلات در آن منطقه عشایری شود.

*اعتصاب رانندگان کامیون های عراقی در باراندازمرز چذابه دراعتراض به قیمت بالای گازوئیل

روز چهارشنبه ۴ اسفند، رانندگان کامیون های عراقی در باراندازمرز چذابه(در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان در استان خوزستان) برای اعتراض به قیمت بالای گازوئیل دست به اعتصاب زدند.

رییس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز به خبرنگاران گفت: دلیل اخلال در بارگیری کالاهای صادراتی از مرز چذابه، اعتراض رانندگان کامیون های عراقی به قیمت گازوئیل بود که بعد از ساعت ها پیگیری، این رانندگان دست از اعتصاب کشیدند.

وی در خصوص توقف صادرات کالا از مرز چذابه به سمت کشور عراق افزود: رانندگان کامیون های عراقی از ابتدای صبح امروز به دلیل بالا بودن قیمت گازوئیل در بارانداز مرز چذابه دست به اعتصاب زده بودند.

اوادامه داد: این رانندگان خواستار عرضه گازوئیل با قیمت کشور ایران در نقطه صفر مرزی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر لیتر گازوئیل با قیمت معادل ۹ هزار تومان (به نرخ کشور عراق) در نقطه صفر مرزی عرضه می شود، گفت: تاکنون طی چندین نوبت، کامیون داران عراقی در اعتراض به این شرایط دست به اعتصاب زده اند که این اقدام باعث اخلال در صادرات کالاهای ایرانی شده است.

وی تصریح کرد: اعتصاب رانندگان عراقی باعث شب خوابی کامیون های حامل کالاهای صادراتی در مرز چذابه می شود و این موضوع، خسارت زیادی را برای بخش خصوصی درپی دارد.

*اعتصاب غذای رادا (روح الله) مردانی دربازداشتگاه موقت خرم آباد

ازبعد از ظهر روز سه شنبه ۳ اسفند،رادا (روح الله) مردانی دراعتراض به بازداشت وصرب وشتم مکرراز طرف نیروهای اطلاعاتی وامنیتی وبازجو اعتصاب غذایش را آغازکرده است.

*آزادی علی‌حسن بهامین معلم کنشگر، پس از گذشت ۲۴ ساعت 

روز چهارشنبه ۴ اسفند،علی‌حسن بهامین معلم کنشگرساکن یاسوج که پس از پایان تجمع روز سه شنبه ۳ اسفند فرهنگیان شیراز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود،آزاد شد.

برگزاری دومین جلسه دادگاه هیراد پیربداقی 

*دومین‌جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هیراد پیربداقی، روز سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. 

اولین جلسه دادگاه این شهروند در تاریخ ۱۸ دیماه برگزار شده بود. 

لازم به ذکر است که هیراد پیربداقی به همراه عسل محمدی در تاریخ ۱۵ آبان بازداشت شده بود.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن یک کارگر در عظیمیه کرج براثر سقوط از طبقه پنجم ساختمان

روز چهارشنب ۴ اسفند،یک کارگر لوله کش براثر سقوطاز طبقه پنجم یک ساختمان نیمه کاره واقع درعظیمیه کرج جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate