هیاهوی “سیمای سوسیالیسم” درباره “دیالوگ هفته”!!

من مطلقا علاقه ای ندارم به فحشنامه “سیمای سوسیالیسم” در صفحه فیس بوکشان پاسخ دهم. چنین ادبیات سخیفی را حتی متعلق به همه طرفداران و فعالین لغو کار مزدی نمی دانم چرا که شخصا برخی از این رفقا را می شناسم. پاسخ من به دوستانی است که به این فحشنامه، لایک زدند.

عزیزان! من و حسن حسام در برنامه تلویزیونی “دیالوگ هفته” نه یکبار بلکه صدها بار در نقد جریانات راست و رفرمیست، تاکید کرده ایم که: رهایی کارگران و اکثریت مردمان ایران تنها در گرو عبور از استبداد سیاسی مذهبی جمهوری اسلامی نیست، بلکه همزمان با آن باید از نظام سرمایه داری، بهره کشی طبقاتی و از جمله کار مزدی عبور کرد و از طریق یک انقلاب اجتماعی به رهبری طبقه کارگر مجهز به آگاهی طبقاتی، امر گذار به سوسیالیسم را سازمان داد. ما معتقدیم بدون سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی و درهم شکستن ماشین دولتی بورژوایی و گذار به سوسیالیسم زمینه واقعی برای برچیدن نابرابری های طبقاتی و لغو کار مزدی فراهم نمی شود. اما تحقق این بدیل صرفا با یک بشکن فراهم نمی شود، باید در مبارزه روزمره کارگران و زحمتکشان برای بهبود معیشت و تقویت وحدت و تشکل یابی شان مشارکت کرد. از دوره شکل گیری سوسیالیسم مارکسی، جنبش کمونیستی هم برای خواستهای بیواسطه مبارزه کرده و هم برای خواستهای باواسطه).

در حال حاضر کارگران صنعتی، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و غیره دارند بطور روزانه برای افزایش دستمزد و بهبود معیشت خود در کشور ما مبارزه میکنند، آیا باید پیگیرانه در این مبارزه شرکت کرد یا نه؟ آیا وقتی تشکلهای مستقل کارگری ایران خواهان سه یا چهار برابر شدن حقوق ماهانه مثلا برای امسال ۱۶ میلیون تومان می شوند باید حمایت کرد یا نه؟

جنبش کارگری جهانی از چارتیستها تا کنون به همین شیوه عمل کرده است یعنی مبارزه روزانه برای بهبود وضعیت کارگران و در عین حال تلاش برای تحقق انقلاب اجتماعی کارگری، هر جا که توانستند توازن قوا را به نفع خود بهم زنند. من و رفیق حسن گفتیم باید از مبارزه جاری کارگران و تشکل های مستقل کارگری دفاع کرد و در این راستا هم با گرایشات رفرمیستی مرزبندی کردیم و هم با گرایشات آنارکو – پاسیفیستی. کجای این رویکرد اشکال داشته است؟ خوشبختانه جنبش جاری و ساری کارگران و مزد و حقوق بگیران ایران صحت موضع گیری ما را به اثبات رسانده و این جنبش بدون توجه به نصایح دو گرایش رفرمیستی و انفعالی، دارد پرتوان به پیش می رود.

آرش کمانگر

۲۱ فوریه ۲۰۲۲

جهت اطلاع: لینک دیالوگ من و رفیق حسن حسام درباره سه رویکرد د رجنبش کارگری ایران پیرامون بحث حداقل دستمزد و خط فقر

https://www.youtube.com/watch?v=x9xtzA_IC3Y&t=1722s

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate