کافه روباه يا تور امنيتی؟

یکی از عمده اشتباهات طیف زیادی از جریانات چپ در چند دهه گذشته این است که هیچگاه از تجربیات گذشته خود درس نگرفت و با نگاه انتقادی به عملکرد خود و ضعف ها و کاستی هاش صریح و بیرحمانه خود را نقد نکرد و پرسشگری برای یافتن پاسخ منطقی به علل چرایی برخی رخدادها و اتفاقات را در سطح جنبش در دستور کار قرار نداد. آنچه مسلم است اینکه نفوذ به جنبش های سیاسی سازمانی و مبارزاتی در جمهوری اسلامی از طریق دستگاه های امنیتی و عوامل آن در پوشش های مختلف پیشینه ای به قدمت بیش از ۴ دهه حاکمیت دارد، شاید اگر بعد از هر اتفاق و رخداد و یا ضربه ای با جسارت انقلابی در مورد علل و حفره های امنیتی موجود در بطن جنبش تحقیق و موشکافی میشد احتمال تکرار آن به حداقل میرسید.
بعد از ضربات مهلک دهه شصت بر پیکر چپ ایران و دستگیری های گسترده و اعدام و زندانی شدن هزاران انسان مبارز در محیط کار و کارخانه و شهرها برای مسدود نمودن راه های نفوذ و حفره های امنیتی موجود تلاشی جدی را در دستور کار قرار خود میداد شاهد تکرار آن در آذرماه ۸۳ در دانشگاه های ایران و بخصوص تهران در خصوص (داب) و دستگیری بخش وسیعی از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب نبودیم. اگر در خیزش دیماه ۹۶ تجربیات داب را مدنظر قرار داده شاید هیچگاه آن گروه مجازی تلگرامی که بخش زیادی از دانشجویان چپ را در خود گردآورده و با اینکه گردانندگان آن مجهول و مستعار بودند دانشجویان پرشور و تشنه آزادی که همگی با اسم و نام خانوادگی واقعی خود برای همگامی با جنبش از هرکاری دریغ نداشتند قربانی اشتباهات و خودمحوری برخی گروه ها که در آنزمان من از آن بعنوان ( داب دوم ) نام بردم و موجب دستگیری بیش از ۱۲۰ دانشجو و فعال سیاسی در سطح دانشگاه ها نمیشد.
چرا هیچوقت در مورد علل و چگونگی یورش نیروهای امنیتی به دورهمی تعداد زیادی از فعالین کارگری در پارک جهان نمای کرج در آستانه برگزاری مراسم اول ماه مه تحقیقی بعمل نیاورد که چرا تعدادی از فعالین کارگری دستگیر و به زندان محکوم شدند؟
چرا بعد از اینهمه ضربات پلیسی و دستگیری های تعداد زیادی از دانشجویان و کارگران پیشرو و فعالان سیاسی هیچ جریان سیاسی و کارگری در مورد علل ها و چرایی و چگونگی گسترانیدن تور امنیتی برای شناسایی دانشجویان چپ در دانشگاه های تهران در خیابان ابوریحان و نزدیکی دانشگاه تهران و قرار گرفتن در بین دو خوابگاه دانشجویی تحت عنوان #کافه_روباه سخنی نگفت و سکوت را پیشه کردند؟ کافه روباهی که تله ای شد برای دستگیری بیش از ده نفر از دانشجویان چپ و فعالین کارگری خصوصا اعضای سردبیری و هیئت تحریریه نشریه #آگاهنامه شد.
از گذشته باید درس گرفت چون آزموده را آزمودن خطاست.
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate