کیوآنون ،فرقه ای رو به رشد در سراسر جهان

مقدمه:

ساده انگاریست اگر بپذیریم که عصر اینترنت و “مدیای  آلترناتیو”، پایان چهالت و عقب ماندگی است. نمونه های داعش و کیوانون نشان می دهند که ارتجاع جهانی خود را با این مدیای آلترناتیو همگام کرده و از اینترنت و “فضای تاریک” اینترنتی برای توسعه ارتجاعی ترین افکار ضد بشری استفاده می کند.

آنها که دنیای کنونی را رهبری می کنند و از مدیای معمول استفاده کرده اند، و دقیقا همانها “درهای دیگر” به اندیشه و روان انسانها جسته اند” و انسانهای خسته و عاصی و درمانده را از در دیگر به همان طویله عقب ماندگی سوق می دهند.

لذا این خوش خیالیست که فکر کنیم “مدیای الترناتیو” تنها ابزار جنبشهای مترقی است و فقط می توان گفت که فضا برای مبارزه فکری و اجتماعی را بیشتر کرده در عین اینکه امکانات قدرتهای حاکم و ارتجاع جهانی همچنان سایه شومش را بر این فضای الترناتیو هم توسعه داده .

 نکته دوم اینکه در بستر بحران جهانی سرمایه داری و توسعه فقر و بی ایندگی و از خود بیگانگی انسان ، اندیشه های ارتجاعی که گاها مذاهب جدیدند و گاها حتی خود را “سکولار” می نامند در سطحی به فرقه ایزم تمایل یافته اند و پوپولیزم راست.استفاده از “واقعیتهای کاذب و خودساخته و موازی” که نیاز هم به سند ندارند و مدعی هستند از “اسراسر غیبی و پشت پرده مطلع هستند!”

این نارضایتی وسیع مردم جهان از وضع موجود ، بستری شده که اندیشه های ارتجاعی با توسعه تئوریهای توطئه جلو بیایند و مدعی شوند که “حقایقی دیگر هست” اما اون حقایق بواقع سرابهائی است که انسان سرگردان را سرگردانتر کند و بدور خود بچرخاند تا حاکمان موجود بمانند و به ریش دنیا بیشتر بخندند.

با ذکر مقدمات بالا من در این مقاله بیشتر روی یک پدیده نسبتا جدید که فرقه ایزم فوق راست است و از حدود سال ۲۰۱۷ میلادی سر و کله اش در بستر عوج ترامپیزم در امریکا پیدا شد متمرکز می شوم.نام این فرقه “کیوانون” است:

(۱)کیوانون چیست؟

کیوانون هم اکنون یک فرقه بین المللی است که بر پایه تئوریهای توطئه تشکیل شده (احتمالا از سال ۲۰۱۷ میلادی).

این فرقه رهبرانش معلوم نیستند اما احتمتلا نهاد رهبری این فرقه در امریکاست. این فرقه از شبکه اینترنتی ساستفاده کرده و می کند و به جهت سیاسی متعلق است به راست عقب مانده و نژاد پرست و مخاطبینش عقب مانده ترین مردم دنیا هستند که در بستر بحران جهانی سرمایه داری و توسغه فقر و بی ایندگی از میان ناراضیان طعمه می گیرند.

روانشناسی اجتماعی کیوانون روانشناسی سایر گرایشات پوپوبیست راست است.فاشیزم و نازیسم و خمینیزم و رجویزم  از نمونه های دیگر این فرقه ها هستند .

این فرقه کیوانون گرچه در امریکا پایه گذاشته شد الان در کشورهای فرانسه ، المان و هلند] آرژانتین ، اروگوئه، اسپانیا ، مکزیک، پاراگوئه ، کانادا  حتی در ژاپن (که به آن جیوانون می گویند). کشورهای اروپای شرقی، روسیه و حتی اسکاندیناووی اهداف دیگر فرقه کیوانون هستند.

فرقه کیوانون مدعی است که “اطلاعات از درون حکومت امریکا دارد” و دسترسی به اسنادی دارد که نشان می دهد یک حکومت سایه انرا رهبری می کند که همه انها “بچه باز هستند و حتی بچه ها را در مراسمی قربانی می کنند و می خورند!”

این فرقه در زمان حکومت ترامپ شکل گرفت و مدعی است که ترامپ یک منتخب و نجات بخش است که از سوی خداوند منصوب شده تا “رهبری شیطانی دنیا را سرنگون کند”!

برخی از جامیان سیاسی ترامپ رسما از این فرقه حمایت می کنند و حتی یکی دوتای اینها نماینده کنگره امریکا هم هستند.

فرقه کیوانون  با اتکا به اینترنت توسعه بین المللی پیدا کرده گرچه فیسبوک رسکما این فرقه و تبلیغاتش را تحریم کرده این فرقه همپنان از اینترنت برای انتشار اخبار دروغ استفاده می کند.

مبلغین این فرقه در عین اینکه مدعی هستند “اسنادی در دست دارند” اما تمامی اسنادشان بر پایه دروغ استوار است و اینها رسما اعلام کرده اند که اسنادی که ارائه می دهند امکان سنچش ندارد و معتقد هستند “یک حقیقت موازی “وچود دارد که قابل سنجش با متدهای معمول نیست(دقیقا شبیه مذهبیها و اخوندها و کشیشها)

فرقه کیوانون فقط یک فرقه فکری نیست بلکه از زمان تشکیل این فرقه عملیات نظامی تروریستی در شهرهای امریکا با مضمون نژاد پرستی بشدت توسعه پیدا کرده و شاخه های این فرقه در المان و هلند از مراکز مهم توسعه هیتلریزم نوین هستند که مرتکب قتلهای متعددی هم شده اند.بر طبق تحقیقات فیسبوک، این فرقه کیونان میلیونها دنباله رو در سطح دنیا دارد که مهملات ساخت این فرقه را در میان مردم منتقل می کنند.

(۲)نقش کیوانون  در تلاش برای کودتا و سرنگون کردن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱

حمله معروف ازاذل ترامپی به ساختمان کنگره امریکا در ششم فوریه ۲۰۲۱ توسط نهادهای وابسته به کیونان انجام شد که مدعی هستند که قدرت از ترامپ دزدیده شده و انها محق هستند این قدرت را با اتکا به زور به ترامپ برگردانند!

تحقیقات پلیس در امریکا نشان داد که بسیاری از این اراذل فاشیست زیر رهبری شخص ترامپ و متحدینش سازمان یافتند و سرمایه زیادی هم برای این حمله به کنگره امریکا خرج شده است.این فرقه دهها مرگز رادیوئی محلی در امریکا دارد و اندیشه های ارتجاعی خود را که اغشته به عقب مانده ترین افکار مسیحی است در مغز توده های عقب مانده و حاشیه نشین امریکا تزریق می کند.

(۳)بازسازی و جغل تاریخ امریکا و دنیا توسط تئوریسنهای کیوآن:

موارد بسیاری از جعل و بازسازی تاریخ توسط دستگاه تبلیفاتی جهانی کیوانون به منظور پیشبرد سیاستهای راست انجام می شود که سیستماتیک است و دائم در حال توسعه! دروغ پس دروغ تا از تاریخ روایت دیگری بسازد.

مثلا اینها می گویند که :

حان اف کندی قرار است در ماه نوامبر ۲۰۲۱ در ایالت تگزاس ظهور کند! “مخالفان ترامپ اقدام به خودکشی خواهند کرد”، “رهبر کره شمالی توسط سی ای ای بقدرت رسیده”؛ “پاپ فرانسیس دستگیر خواهد شد”، دونالد ترامپ در مارس ۲۰۲۱(سال پیش)بقئرت بر خواهد گشت”!”

“آرتش امریکا کودتا خواهد کرد و بشریت را از بلایای کنونی نجات خواهد داد”

این “پیش بینی ها” البته ارزانست و بسیاریش تاریخش گذشته و دروغ بودنش اشکارتر شده!

نکته مهم در ایدئولوژی این فرقه اینست که ادعاهای اینها مثل اعتقادات مذهبیون بر پایه سنچش پذیری و علم استوار نیست صرفا به مخاطب تکرار می کنند تا “متفاعد شود”.چیزی که مبنای تفکر مذهبی است.

(۴) کیونان در توسعه تئوریهای توطئه ضد واکسیناسیون کورونا:

شبکه تبلیغاتی کیونان حداقل از ماه مارس ۲۰۲۰ دست به توسعه تئوری توطئه ضد واکسیناسیون کورونا زد.این شیکه مدعی شد که واکسنها خطرناک هستند و حامیان زدن واکسن جنایتکارند. بخشی از تبلیفات فرقه کیوان بر این مطلب متمرکز بود که واکسنها ازار کنترل  هستند و اونها که کشته می شوند بخاطر بیماری نیست بلکه بخاطر واکسنهاست

(۵)تلاش کیوانون برای برگرداندن ترامپ بقدرت در امریکا:

در حال حاضر حزب جمهوریخواه امریکا دچار بحران وسیعی است که با سنتهای جمهوریخواهان امریکا تناقضی بوچود امده که تعداد انگشت شماری از اینها شهامت ایستادن در مقابل ترامپ دارند.

همین چند روز پیش معاون رئیس جمهوری دوران ترامپ(مایک پنس) بالخره سکوت را شکست و با ترامپ رسما مخالفت کرد و کمپ مخالفین ترامپ در حزب جمهوریخواه را قدرت داد.

اطلاعات موجود نشان می دهد که ترامپ و حامیانش حزب جمهوریخواه امریکا را هنوز در قبضه دارند و کاندیدهای مخالف ترامپ در کنگره و سنای امریکا در انتخابات میاندوره ای شانس چندانی ندارند.

کیوانون بعنوان یک فرقه نقش بسزائی در بیرون راندن راستهای جمهوریخواه از حزب جمهوریخواه ایفا کرده و بالا کشیدن ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ مهمترین هدف این فرقه است.

 

(۶)تکلیف آزادیخواهان و برابری طلبان با فرقه هائی مثل کیوانون چیست؟

از دید من کیوانون در مرزهای ایران نمی ایستد و از همین الانهم پوپولیزم راست ترامپی ر مدیای آلترناتیو ایرانی به زبان فارسی فعالست.از انکار واکسیناسیون بگیرید تا ساختن تاریخی دروغین از گذشته و نقش ترامپ در “نجات دنیا” همه و همه نشان از این دارد که فعالین “فارسی زبان” کیوانون بسیار فعالند.

اما کیوآنون در روز آفتابی در دنیا ظاهر نشده و سابقه دروغ پردازیها و تاریخ سازیها به آغاز جامعه طبقاتی می رسد.جنگی سازمانیافته که توسعه ضد اطلاعات است برای در هم شکستن جامعه و فریب جامعه که قبلها فقط سبقه مذهبی داشت و الان اشکال بسیار پیچیده تر “سکولار” بخود گرفته.

سکولاریزم تئوریهای توطئه از اینروست که راحت تر بتواند در قالب ناسیونالیستی در کشورهای مختلف “مونتاژ” 

روشنفکران آزادیخواه و برای طلب در همه دنیا باید کیوانون و امثال کیوانون را جدی بگیرند و نبرد فکری را بر علیه این فرقه ها و افکار پوسیده ضد علمی سازمان دهند. 

همانطور که توضیح دادم عرصه تاریخسازی دروغین کیوانون در یک مملکت نیست بلکه یک تلاش فکری جهانی است بر پایه منابع مالی حاکمان کنونی دنیا که هدفش ادامه فریب افکار عمومی است که از روانشناسی خسته شدن از وضع موجود و ترس و نگرانی از آینده بتواند مردم را به ماندن در خانه ها و ماندگی در ایدئولوژیهای آخرالزمانی فلج نگه دارد و اراده برای تغییر و شوق برای مبارزه را بخشکاند و به مردم تلقین کند که “عده ای معدود در قدرتند و مردم راهی ندارند جز انتظار تا امام زمانی در چهره ترامپ انها را نجات دهد!

از اینروست که کیوانون و سایر فرقه های دست راستی را باید جدی گرفت.اینها هدف اولشان برگرداندن ترامپ بقدرت است در امریکا اما ما به ازای ترامپها در هر جای دنیا هست و تلاش برای بقدرت رساندن شارلاتانهای دست راستی پوپولیست همه جا ادامه دارد.

منابع بیشتر:

(۱)منابع بیشتر در مورد فرقه کیوانون

QAnon – Wikipedia

QAnon: What is it and where did it come from? – BBC News

(2)دو مقاله اخیر این نویسنده در خصوص تئوریهای توطئه:

تئوریهای توطئه  و بحران جهانی گرمایش کره زمین

www.azadi-b.com/?p=14352

توسعه تئوریهای توطئه در مقابل واکسیناسیون بر علیه کورونا- بخش دهم معضل کورونا

www.azadi-b.com/arshiw/?p=79004

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate