حداقل ۱۹مهاجر درمرز یونان و ترکیه از سرما جان باختند

در روزهای ۱۳ و ۱۴ بهمن نیروهای امداد و نجات ترکیه در مرز میان یونان و ترکیه، در استان ادیرنه در دو عملیات جدگانه ۱۹ جسد را که در اثر سرما جان باخته بودند، پیدا کردند. کار بجایی رسیده که دیگر نه دولت ها و نه سازمان ملل، انگار هیچ مسئولیتی در قبال جان مهاجران و پناهجویان نمیپذیرند.

این تراژدی برگی دیگر بر سیاست ها و رفتار ضد انسانی و جنایتکارانه دولت های ترکیه و یونان در قبال مهاجرین و پناهجویان افزود. این جنایت بقدری قبیح و ضد انسانی است که هر دو دولت یونان و ترکیه از پذیرش مسئولیت در قبال این تراژدی سر باز میزنند. از یک سو وزیر کشور ترکیه، سلیمان سویلو، ماموران مرزی یونان را عامل این جنایت معرفی میکند و از سوی دیگر نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان، ترکیه را به تبلیغات دروغین متهم میکند. 

این اولین بار نیست که یک چنین تراژدی غم انگیزی در مرزهای این دو کشور رخ میدهد. سیاست های ضد پناهندگی و مهاجرت هر دو دولت یونان و ترکیه بارها موجب بروز مرگ های فردی و جمعی پناهجویان و مهاجرین بوده است. عامل مستقیم این رخداد نیز چه ماموران مرزی یونان باشند و چه ماموران مرزی ترکیه، چیزی از مسئولیت مشترک این دو دولت نمیکاهد. 

از یک طرف مرزبانان یونان به تبعیت و همگام با سیاست های ضد پناهندگی اتحادیه اروپا مبادرت به آزار و اذیت و عقب راندن مهاجرین میکنند و پیام واضحی به آنها میدهند؛ به مرزهای ما نزدیک نشوید، از طرف دیگر دولت ترکیه نیز از مهاجرین و پناهجویان بعنوان ابزار فشار بر یونان و اتحادیه اروپا استفاده میکند. به این ترتیب هر دو سو جان و زندگی مهاجرین را به بازی گرفته اند. 

فدراسیون سراسری پناهندگانی ایرانی خود را در غم از دست دادن این مهاجرین شریک میداند و به بازماندگان آنها تسلیت میگوید. سازمان ما سیاست ضد پناهندگی اتحادیه اروپا و دولت های یونان و ترکیه را محکوم میکند و از سازمان ملل و نهادهای بین المللی میخواهد در مورد این واقعه مستقلا تحقیق نمایند.

همه سازمانها و نهادهای بشردوست و مدافع حقوق پناهندگی را فرا میخوانیم که به این جنایت اعتراض کنند و خواهان روشن شدن عاملین این جنایت شوند.   

 همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایران

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ برابر با ۴ فوریه ۲۰۲۲ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate