اخباروگزارش های کارگری ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰

– ازسرگیری اعتصاب کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریزدراعتراض به سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان

– اعتصاب وتجمع  دوباره کارگران کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان دراعتراض به سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان

– تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت   ۴ ماه حقوق مقابل شهرداری و فرمانداری 

– تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب دشتستان نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و نداشتن بیمه و قرارداد کار

– تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب دشتستان نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و نداشتن بیمه و قرارداد کار

– تجمع اعتراضی جمعی از رزیدنت‌های علوم‌پزشکی زنجان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

– بازداشت خبات شکیبا در سنندج

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

۱- تهدید و فشارهای امنیتی همچنان بر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه دارد

۲- صدورحکم چهار سال و شش ماه زندان برای جعفر ابراهیمی را محکوم میکنیم.

۳- آزادی موقت کیوان صمیمی کنشگر سیاسی را شادباش می گوئیم. 

– تجمع اعتراضی دوباره جمعی ازاعضای تعاونی مسکن کارگران  پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ ساله مقابل فرمانداری

– ادامه اعتراضات بیماران دیالیزی و کلیوی نسبت به وضعیت مدیریتی انجمن خیریه حمایت از بیماران ایران با تجمع مقابل وزارت کشور

– جان باختن ۴ کارگر کارخانه حلواشکری بیدک براثر انفجار دیگ بخار

– جان باختن کارگر جوان کارخانه  ایران‌ترانسفو زنجان براثر سقوط بوبین

– بازهم سرویس رفت وآمد کارگران تصادف کرد و ۱۲ کارگر شاغل در یک شهرک صنعتی اطراف اصفهان مصدوم شدند

*ازسرگیری اعتصاب کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریزدراعتراض به سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان

ازروز شنبه ۹ بهمن، کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریزدور جدید اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان آغازکردند.

خاطرنشان میشود که کارگران شرکت موتور سازی تراکتورسازی تبریزبرای اعتراض به سطح پایین حقوق ونداشتن امنیت شغلی از روز یکشنبه ۲۳ آبان سال جاری دست از کارکشیدند وبدنبال وعده مسئولین پس از یک هفته به اعتصابشان خاتمه دادند:

اعتصاب وتجمع کارگران شرکت موتور سازی تراکتورسازی تبریزبرای اعتراض به سطح پایین حقوق ونداشتن امنیت شغلی

روز یکشنبه ۲۳ آبان، کارگران شرکت موتور سازی تراکتورسازی تبریزبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست ازکارکشیدند و در محوطه محل کارشان تجمع کردند.

کارگران معترض شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز خواسته هایشان را بقرارزیر اعلام کردند:

۱- افزایش حقوق به صورت اعمال در حکم کار نه با پرداختی های ثابت

۲- اعمال طبقه بندی مشاغل

۳- تشکیل شورای کارگری

۴- پرداخت حق بهره وری متناسب و به روز شده

۵- امنیت شغلی و تبدیل وضعیت.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۴ آبان،در ماه جاری این چندمین باری است که کارگران تراکتور سازی تبریز دست به تجمع می زنند.

*اعتصاب وتجمع  دوباره کارگران کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان دراعتراض به سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه ۱۱ بهمن برای دومین بار درماه جاری، کارخانه بوتیای ایرانیان برای اعتراض به سطح پایین حقوق و وعده های توخالی مسئولان دست از کارکشیدند ودراین واحد تولیدی دراستان کرمان تجمع کردند.

کارگران فولاد بوتیای ایرانیان با اشاره به  وعده‌های داده شده  طی پنج سال گذشته برای افزایش حقوقشان از طرف مسئولین این شرکت به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: در ابتدا قول دادند که اگر خط تولید راه‌اندازی شود، حقوق‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند که به این وعده‌شان عمل نکردند.

آنها به بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا در زیرمجموعه‌های میدکو اشاره کردند واضافه کردند: حقوق ما نسبت به کارگران زرند و سیرجان کمتر است.

یکی از کارگران معترض نیز گفت: با توجه به اعتصاب کارگران هم‌اکنون خط تولید این کارخانه خوابیده است.

این کارگر نیز وعده‌های مدیرعامل شرکت را واهی خواند و گفت: امروز دوباره حرف‌های تکراری همیشگی را بیان کردند.

*تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری شوش نسبت به عدم پرداخت   ۴ ماه حقوق مقابل شهرداری و فرمانداری 

روز دوشنبه ۱۱ بهمن، کارگران شهرداری شوش برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق تجمعاتی مقابل شهرداری و فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان برپا کردند وخواهان پرداخت بموقع حقوق واجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل شدند.

*تجمعات اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب دشتستان نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و نداشتن بیمه و قرارداد کار

روز سه شنبه ۱۲ بهمن،جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب دشتستان برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق وعدم پرداخت بموقعش و نداشتن بیمه و قرارداد کار مقابل اداره آب و فاضلاب وفرمانداری این شهرستان دربرازجان ،استان بوشهرزدند.

این کارگران که حدودا ۶۰ نفر هستند با اعتراض به اینکه حقوق ما کمترین میزان حقوق پایه کارگری اداره کار و حدود ۴ میلیون تومان است بیان کردند که همین حقوق نیز به آن ها داده نشده است.

نماینده معترضان در این باره به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: ما با این حقوق کم چطور در این شرایط اقتصادی زندگی کنیم در حال حاضر چندین ماه است که حقوقی دریافت نکرده ایم و نکته ماجرا این است که تنها در دشتستان این مشکل وجود دارد و سایر شهرستان ها حقوقشان به موقع و کامل پرداخت می شود.

وی ادامه داد: ما نسبت به نداشتن بیمه، عدم داشتن قرارداد، عدم پرداخت و تاخیر در پرداخت حقوق و همچنین عدم پرداخت معوقات و سنوات و عیدی معترض هستیم؛ ضمن اینکه حقوق ماه های اول امسال را نصفه به ما دادند و سنوات و معوقات را هم که اصلا پرداخت نکرده اند.

وی با بیان اینکه پیمانکار اصلا تماس های ما را جواب نمی دهد و پاسخگو نیست گفت: ما در اعتراض با آقای حمزه پور مدیرکل آب و فاضلاب استان بوشهر تماس گرفتیم او در جواب ما گفت:«شما نیروهای پیمانکاری هستید و من شما را به رسمیت نمی شناسم».

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

دو خبر از اعتصاب و اعتراض همکاران پتروشیمی رازی و شرکت ساپک

اعتراض در پتروشیمی رازی همچنان ادامه دارد.

همکاران در شرکت پتروشیمی رازی که از روز دوشنبه چهار بهمن اعتراض خود را به ممنوع الکار و ممنوع الورود شدن تعدادی از همکاران توسط مدیریت شرکت آغاز کرده بودند کماکان به این اعتراضات ادامه داده و هر روز در محوطه شرکت راهپیمایی اعتراضی برپا میکنند.

همچنین تعدادی از همکاران شاغل در شرکت سبز آشیان آپادانا ( ساپک ) که کار ساخت مخازن و اجرای پایپینگ و پیش راه در پتروشیمی مروارید در فاز دو را انجام میدهند خبر از اعتصاب خود دادند.

بنابر این خبر از دیروز یکشنبه این همکاران که چند ماهی است مطالباتشان توسط شرکت پرداخت نشده دست به تجمع زده و گیت ورودی شرکت را بسته اند.

*تجمع اعتراضی جمعی از رزیدنت‌های علوم‌پزشکی زنجان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز سه شنبه ۱۲ بهمن، جمعی از رزیدنت‌های علوم‌پزشکی زنجان برای اعتراض به عدم پرداخت 

۶ میلیون تومان  حقوق رزیدنت‌های مجرد و ۸ میلیون  متاهل حقوق رزیدنت‌های متاهل تجمع کردند.

*بازداشت خبات شکیبا در سنندج

روز شنبه نهم بهمن ، خبات شکیبا از فعالین کارگری اهل سنندج، توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. 

یکی از نزدیکان خانواده شکیبا در اینباره گفت: «ساعت یک ظهر روز شنبه و در حالی که خبات جهت شرکت در مراسم تشیع جنازه یکی از آشنایان به گورستان» بهشت محمدی” رفته بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. 

تا زمان تنظیم این خبر، هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات وارده علیه خبات شکیبا در دسترس نیست و تلاش‌های خانواده‌اش برای مطلع شدن از سرنوشت وی بی‌نتیجه مانده است.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

۱- تهدید و فشارهای امنیتی همچنان بر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه دارد

روز دوشنبه یازدهم بهمن، آقایان داود رضوی، رضا شهابی، حسن سعیدی،  محمد اصلاغی،  مرتضی کمساری و ناصر محرم زاده و علی قربانیان طبق ابلاغیه صادره از سوی شعبه دوم دادسرای اوین به پلیس امنیت مراجعه کردند. 

کارگران حق طلب سندیکای کارگران شرکت واحد در این مراجعه از طرف پلیس امنیت بر عدم فعالیت سندیکایی و عدم برگزاری تجمع و پیگیری مطالبات بحق رانندگان به صورت جمعی مورد بازخواست قرار گرفتند و تاکید داشتند که پیگیری‌ مطالبات و تجمعاتی که از  طرف سندیکای کارگران شرکت واحد صورت می گیرد غیر قانونی است

رانندگان احضار شده به قانونی بودن سندیکا مطابق اصل ۲۶ قانون اساسی و برگزاری تجمعات مطابق اصل ۲۷ قانون و مقاوله نامه های ۹۷ و ۹۸سازمان جهانی کار تاکید داشتند و اعلام کردند تا زمانی که ما به خواسته ها و مطالباتمان از جمله بازگشت بکار رانندگان اخراجی،  اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل،  تحویل مسکن که بیش از ۱۲ سال است با وجود اینکه رانندگان پروژه های سپیدار دو وسه  تعهدات مالی خود را انجام دادند ولی همجنان بلاتکلیف اند، و شارژ بن کارت ها و غیره محقق نشود به مطالبه گری و حق خواهی ادامه خواهیم داد.

بهتر است نهادهای امنیتی به جای تهدید و بازخواست رانندگان وکارگران حق طلب و حق خواه ،  مدیرانی که مسببین اصلی این ناعدالتی ها و نارضایتی ها و ناکار آمدی ها و تبعیض ها هستند و از حقوق های نجومی برخوردارند را به میز محاکمه بکشانند.

رانندگان شرکت واحد با وجود شرایط سخت کار، آلودگی هوا، الودگی صوتی، ترافیک سنگین همراه با استرس و خستگی و بدون تعطیلی ۳۰ روز کار می کنند ولی متاسفانه آنچه دریافت می کنند با وجود تورم افسارگسیخته، گرانی مایحتاج زندگی و افزایش بی حد و حساب اجاره بها و حامل های انرژی و بهداشت و درمان به ۱۰ روز اول ماه نمی رسد. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ضمن محکوم کردن برخوردهای فرا قانونی نیروهای امنیتی و تهدید  بازخواست رانندگان حق طلب شرکت واحد، خواستار رسیدگی به مطالبات و عملی کردن هر چه سریع تر خواسته های رانندگان زحمتکش می باشد و اعلام میدارد در صورت عدم تحقق خواسته های رانندگان این اعتراضات به اشکال مختلف ادامه خواهند داشت.

۲- صدورحکم چهار سال و شش ماه زندان برای جعفر ابراهیمی را محکوم میکنیم.

 صدور حکم چهار سال و شش ماه حبس تعزیری از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج برای جعفر ابراهیمی بازرس و فعال صنفی معلمان محکوم است.

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران ضمن محکوم کردن این حکم ظالمانه برای جعفر ابراهیمی کنشگر صنفی معلمان، خواستار صدور حکم تبرئه ایشان و آزادی تمام معلمان زندانی می باشد و اعلام می دارد این احکام ظالمانه مانع از فعالیت های حق خواهانه ی معلمان، کارگران بازنشستگان و زنان نخواهد شد.

۳- آزادی موقت کیوان صمیمی کنشگر سیاسی را شادباش می گوئیم. 

کیوان صمیمی کنشگر سیاسی و حامی حقوق کارگران به دلیل وضعیت جسمانی و بیماری های متعدد با نظر پزشک قانونی موقتاً از زندان آزاد شد.

 سندیکای کارگران شرکت واحد تهران ضمن شاد باش به آقای کیوان صمیمی و خانواده محترم ایشان ،  آزادی این کنشگر سیاسی را به فعالین کارگری، معلمان، بازنشستگان، زنان و دانشجویان  تبریک می گوید.

*تجمع اعتراضی دوباره جمعی ازاعضای تعاونی مسکن کارگران  پاکدشت نسبت به بلاتکلیفی ۲۰ ساله مقابل فرمانداری

روز دوشنبه ۱۱ بهمن برای چندین وچندمین بار، جمعی ازاعضای تعاونی مسکن کارگران  پاکدشت برای اعتراض به بلاتکلیفی ۲۰ ساله مقابل فرمانداری پاکدشت دراستان تهران تجمع کردند.

قابل یادآوری است که تعاونی مسکن کارگران پاکدشت موسوم به تعاونی امیرالمومنین حدود ۲۰ سال قبل با هدف تامین مسکن تشکیل شد، اما با گذشت حدود دو دهه هنوز مردم اجازه ساخت و ساز در زمین‌های خریداری شده خود را ندارند و جواز ساخت و سازدراین تعاونی صادر نمی‌شود.

این در حالی است که ۹۲ هکتار اولیه امروز به حدود ۱۲۰ هکتار رسیده و از سوی مسئولین اتحادیه فاز‌های دو و سه نیز برای این تعاونی تعریف شده و حالا تعداد اعضا در این اتحادیه تعاونی مسکن به بیش از ۴ هزار نفر رسیده.

*ادامه اعتراضات بیماران دیالیزی و کلیوی نسبت به وضعیت مدیریتی انجمن خیریه حمایت از بیماران ایران با تجمع مقابل وزارت کشور

روز شنبه ۹ بهمن، بیماران دیالیزی و کلیوی درادامه اعتراضاتشان  نسبت به وضعیت مدیریتی انجمن خیریه حمایت از بیماران ایران مقابل وزارت کشورتجمع کردند وخواستار برکناری مدیرعامل و تعدادی از مدیران فعلی  انجمن شدند.

*جان باختن ۴ کارگر کارخانه حلواشکری بیدک براثر انفجار دیگ بخار

عصرروز یکشنبه ۱۰ بهمن،۴ کارگر کارخانه حلواشکری بیدک واقع در فاز ۴ شهرک صنعتی کلات دراستان خراسان رضوی براثر انفجار دیگ بخارجان باختند.

*جان باختن کارگر جوان کارخانه  ایران‌ترانسفو زنجان براثر سقوط بوبین

روز دوشنبه ۱۱ بهمن،یک کارگر جوان کارخانه  ایران‌ترانسفو زنجان  بنام ابراهیم محمدی حین کارجابجایی براثر سقوط این قطعه برویش شدیدا مصدوم وپس از انتقال به بیمارستان جان خودراازدست داد.

*بازهم سرویس رفت وآمد کارگران تصادف کرد و ۱۲ کارگر شاغل در یک شهرک صنعتی اطراف اصفهان مصدوم شدند

صبح روزسه شنبه ۱۲ بهمن،بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس حامل کارگران با یک دستگاه سواری پراید در محدوده آزادراه معلم قبل از پل هسا، ۱۲ کارگر شاغل در یک شهرک صنعتی اطراف اصفهان مصدوم  وبه بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate