اخباروگزارش های کارگری ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰

فراخوان تحصن و تجمع گام به گام سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به عدم توجه حاکمیت به مطالبات معلمان، در بهمن ماه جاری

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران فراخوانی در دو مرحله به شرح زیر صادر می نماید :

الف _ روزهای شنبه و یک شنبه ۹ و ۱۰ بهمن ماه تحصن در مدارس و روز دوشنبه ۱۱ بهمن تجمع سراسری

درصورت عدم پاسخگویی به مطالبات

ب_ روز شنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۲۷ بهمن تحصن در مدارس و روز پنج شنبه ۲۸ بهمن تجمع سراسری 

مکان تحصن: تمام مدارس ایران

مکان تجمع

استان تهــران : مقابل مجلـس

مراکز استان‌ها : مقابل اداره کل استان

شهرستان‌ها : مقابل اداره آموزش و پرورش

– اعتصاب وتجمع صدها کارگر پالایشگاه نفت تهران دراعتراض به سطح پایین حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– مستحکم تر وگسترده تر باد همبستگی کارگران:

سومین روزاعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی رازی دراعتراض به  ممنوع الورود شدن همکارانشان

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

روز گذشته و امروز در پتروشیمی ایلام؛پتروشیمی رازی سربندر و پالایشگاه تهران همکارانمان دست به اعتصاب و تجمع زده اند.

– ششمین روز اعتصاب مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده استان فارس دراعتراض به سطح نازل حقوق وپایین تر از چندرغاز حداقل حقوق رسمی

– اعتصاب و تجمع دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران دراعتراض به عدم پرداخت کمک هزینه دربیمارستان های فیروزگر ورسول اکرم تهران

– تجمع اعتراضی کارکنان مرکز سالمندان قمربنی هاشم دامغان نسبت به پایمالی حقوقشان مبنی برعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالبات براساس حقوق رسمی بخورونمیر و وعده های توخالی مسئولان مقابل اداره کار 

– تجمع اعتراضی سراسری کارآموزان وکالت نسبت به  تضییع حقوقشان وتحمیل اجرای آیین نامه ۱۴۰۰مقابل ساختمان کانون وکلا درتهران وچند استان

– تجمعات اعتراضی عشایر ایذه و دزپارت نسبت به توزیع ناعادلانه جو مقابل فرمانداری وساختمان امور عشایر ایذه

– اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در مراجعه به پلیس امنیت برای عدم فعالیت سندیکایی و شرکت در اعتراضات تحت فشار و تهدید قرار گرفتند

– برگزاری دادگاه محمود صالحی و عثمان اسماعیلی در شعبه سوم باز پرسی به اتهام تبلیغ علیه نظام 

– مرگ ومصدومیت شدید دو کارگر کشت وصنعت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

*اعتصاب وتجمع صدها کارگر پالایشگاه نفت تهران دراعتراض به سطح پایین حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

روز چهارشنبه ۶ بهمن، صدها کارگرپیمانی پالایشگاه نفت تهران (تندگویان)برای اعتراض به سطح پایین حقوق منجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست از کارکشیدند ودست به تجمع در شرکت پالایش نفت تهران واقع در تهران،جاده قدیم قم زدند.

*مستحکم تر وگسترده تر باد همبستگی کارگران:

سومین روزاعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی رازی دراعتراض به  ممنوع الورود شدن همکارانشان

روز چهارشنبه ۶ بهمن کارگران پتروشیمی رازی برای سومین روز متوالی علیرغم ممنوع الورود شدن تعدادی دیگر از همکارانشان توسط کارفرما، به اعتصاب ئتجمعشان ادامه دادند وخواهان بازگشت بکار همه کارگران ممنوع الورود شدند.

قابل یادآوری است که سهام پتروشیمی رازی واقع دربندرامام منطقه ویژه  اقتصادی پتروشیمی متعلق به یک کارفرمای اهل ترکیه است که درحال یکه تازی دراین مچتمع زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان ذیربط می باشد.

درهمین رابطه:مستحکم تر وگسترده تر باد همبستگی کارگران:

ادامه اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی رازی دراعتراض به  ممنوع الورود شدن همکارانشان برای دومین روز متوالی

روزسه شنبه ۵ بهمن برای دومین روز متوالی، کارگران پتروشیمی رازی به اعتصاب وتجمعشان برای اعتراض به  ممنوع الورود شدن همکارانشان ادامه دادند وخواستاربازگشت بکارشان شدند.

کارگران معترض پتروشیمی رازی به خبرنگار رسانه ای گفتند: صبح روزسه شنبه ۵ بهمن در پی ممنوع‌الورود شدن ۳ نفر دیگر از همکارانشان ، کارگران امروز نیز دست از کار کشیده و خواستار ورود همکارنشان به شرکت شدند.  

آنهاافزودند: خواسته ما به رسمیت شناخته شدن نماینده کارگران از سوی کارفرما بود. با اینحال کارفرما هیچ اهمیتی به این موضوع نداد و ۵ نفر از همکاران ما از جمله نماینده کارگری را ممنوع الورود کرد. در پی این اقدام کارفرما کارگران اعتراضات خود را آغاز کردند، اما در مقابل ۳ نفر دیگر نیز ممنوع‌الورود شدند.

اسامی کارگرانی که ممنوع‌الورود شدند تا این لحظه به شرح زیر است: 

۱. علی ساجدی نژاد

۲. هادی سرهانی

۳. احمد عساکره

۴. سید هاشم شبیبی

۵. محمدرضا صالحی

۶. علی البوغبیشیان

۷. مهدی طبیعی

۸. توفیق احمدی

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

روز گذشته و امروز در پتروشیمی ایلام؛پتروشیمی رازی سربندر و پالایشگاه تهران همکارانمان دست به اعتصاب و تجمع زده اند.

در پتروشیمی ایلام بیش از بیست نفر از کارگران در لیست اخراج کارفرما قرار گرفته اند.

همچنین این همکاران جوشکار برابر قراردادهای ظالمانه جدید فقط پانزده روز در ماه کار خواهند کرد و بنابراین فقط نیمی از ماه حقوق خواهند گرفت.

در پتروشیمی رازی منطقه ویژه سربندر دیروز سه شنبه دومین روز اعتصاب در جریان بود.

همکاران در این پتروشیمی که در بدترین شرایط اقتصادی و ایمنی کار می کنند و در معرض آلودگی شیمیایی ناشی از دپوی گوگرد قرار دارند در اعتراض به ممنوع الورودی هشت نفر از کارگران واحد بنام های: هادی سرحانی–سید هاشم شبیبی-محمدرضا صالحی-علی البوغبیش-مهدی طبیعی- احمد عساکره-توفیق احمدی و علی ساجدی از کار دست کشیده و بازگشت بکار این همکاران را خواستارند.

و در پالایشگاه نهران از صبح امروز ۶ بهمن بیش از ۱۸۰۰ نفر از کارگران این پالایشگاه در اعتراض به اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل اعتصاب و اعتراضات خود را کلید زده اند.

داشتن امنیت شغلی با قراردادهای مستقیم و دائمی، برچیده شدن شرکت های واسطه ای و پیمانکارانی که کاری جز سواستفاده از ما کارگران و غارت دستمزدمان ندارند، افزایش دستمزدها و پرداخت همه آیتم های مزدی و معوقه ها و به رسمیت شناخته شدن حق متشکل شدن مان از خواسته هایی است که در همه واحدها و بخش های نفت و پتروشیمی و پالایشگاهی بر آن تاکید و پافشاری داریم.

*ششمین روز اعتصاب مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده استان فارس دراعتراض به سطح نازل حقوق وپایین تر از چندرغاز حداقل حقوق رسمی

مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده مشغول به کار در درمانگاه های دولتی و خصوص استان فارس از روز اول بهمن دراعتراض به سطح نازل حقوق وپایین تر از چندرغاز حداقل حقوق رسمی

در اعتصاب هستند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۶ بهمن،مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده گفتند: از یکم بهمن ماه دست از کار کشیده اند تا تکلیفشان مشخص گردد، چون ظاهرا باز داستان تکراری وعده های عمل نشده آنان را به ستوه آورده است.

یکی از مراقبین سلامت شهر شیرازگفت: همکاران من الان ۱۰سال است که با شروع شدن طرح پزشک خانواده مشغول به کار هستند ولی بعد از ۱۰سال هنوز حقوق مشخصی ندارند و دریافت هایشان کمتر از مبلغ تعیین شده اداره کار است و بیمه را هم  خودشان پرداخت می‌کنند.

وی افزود: بعد از پیگیری‌های خسته‌کننده، مهرماه امسال ما را شرکتی کردند که این اقدام  هم ۸۹ روز بیشتر طول نکشید و شرکت  لغو شد در حالی که مصوبه ستاد کشوری است که پزشکان باید با مراقبین سلامت  قرارداد ببندند و حقوق اداره کار را به آنها پرداخت کنند.

اوادامه داد: هنوز پزشکان زیر بار این اقدام نمی روند و گفته اند ما قبول نمیکنیم و دانشگاه باید مشکل را حل کندو در این میان دانشگاه علوم پزشکی به پزشکان و آنها مجدد به دانشگاه پاس میدهند و ماه هاست کماکان بلا تکلیف هستیم  و معلوم نیست که پس از گذشت چند ماه باید حق و حقوق خود را از چه کسی و کدام مرجع بگیریم.

این مراقب سلامت با بیان اینکه  چند بار جلو علوم پزشکی تجمع کردیم اما  این اعتراضات هم جواب نداد، اظهار کرد: با نامه‌نگاری به استانداری و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواهان رسیدگی به حقمان شده ایم چون پزشکان تصمیم گرفته بودند که نامه اخراج مراقبین را بدهند اما ما قبل از اقدام پزشکان از ۲۶ دی ماه هماهنگ شدیم تا در اول بهمن دست از کار بکشیم و اکنون هنوز منتظر اقدام استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هستیم، هرچند به قول شاعر گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

*اعتصاب و تجمع دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران دراعتراض به عدم پرداخت کمک هزینه دربیمارستان های فیروزگر ورسول اکرم تهران

روزچهارشنبه ۶ بهمن،جمعی از دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت کمک هزینه دربیمارستان های فیروزگر ورسول اکرم تهران فعالیت های غیر اورژانسی را تعطیل و تجمع کردند.

دانشجویان معترض به خبرنگاران گفتند: تمام اقدامات الکتیو و درمانگاه ها تا زمان رسیدگی به اعتراض و پرداخت معوقات تعطیل می‌شود و اقدامات اورژانسی توسط دستیاران پزشکی انجام می‌شود.

*تجمع اعتراضی کارکنان مرکز سالمندان قمربنی هاشم دامغان نسبت به پایمالی حقوقشان مبنی برعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالبات براساس حقوق رسمی بخورونمیر و وعده های توخالی مسئولان مقابل اداره کار 

روز چهارشنبه ۶ بهمن، کارکنان مرکز سالمندان قمربنی هاشم دامغان دامغان وابسته به حسینیه اعظم ابوالفضل  و زیر نظر اداره بهزیستی برای اعتراض به پایمالی حقوقشان مبنی برعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالبات براساس چندر غاز حقوق رسمی و وعده های توخالی مسئولان مقابل اداره کار تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:اخیرا به ما اعلام کردند که امسال عیدی، پاداش و افزایش حقوق نخواهید داشت.

آنها ضمن تبیین سختی کار در مراکز سالمندان اظهار کردند: هیچ فردی پاسخگوی مطالبات ما نیست و برای بیان مشکلات‌مان مجبور شدیم تجمع کنیم تا شاید مشکلات‌مان را حل کنند.

برخی از تجمع کنندگان تاکید کردند: اگر در پرداخت حق و حقوقمان تجدید نظر نشود همگی بالاتفاق در اسفند ماه از کار دست خواهیم کشید.

کارکنان مرکز سالمندان قمربنی هاشم دامغان با اشاره به اینکه بیش از ۱۳ سال سابقه داریم ادامه دادند: مسئولان شهرستان یک سال است که وعده حل مشکلات را داده‌اند اما با وجود شرایط کرونایی و تورم فعلی جامعه کوچکترین اقدامی برایمان انجام ندادند.

*تجمع اعتراضی سراسری کارآموزان وکالت نسبت به  تضییع حقوقشان وتحمیل اجرای آیین نامه ۱۴۰۰مقابل ساختمان کانون وکلا درتهران وچند استان

روز چهارشنبه ۶ بهمن،کارآموزان قبولی آزمون وکالت  سال ۹۹ برای اعتراض به تضییع حقوقشان وتحمیل اجرای آیین نامه ۱۴۰۰ دست به تجمع  مقابل ساختمان کانون وکلا در استان‌های آذربایجان شرقی ،تهران،خوزستان فارس، قزوین، کرمان،یزد و ….زدند.

براساس تصاویر منتشره در رسانه ها وشبکه های اجتماعی تجمع‌کنندگان ضمن اعتراض به تصمیمات اخیر معاونت حقوقی قوه قضاییه، با در دست داشتن پلاکاردهایی اعلام کردند که «استقلال کانون وکلا، خط قرمز ماست»

*تجمعات اعتراضی عشایر ایذه و دزپارت نسبت به توزیع ناعادلانه جو مقابل فرمانداری وساختمان امور عشایر ایذه

روز چهارشنبه ۶ بهمن، عشایر ایذه و دزپارت برای اعتراض به توزیع ناعادلانه جودست به تجمع مقابل فرمانداری وساختمان امور عشایر این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

این عشایر به دلیل عدم دریافت جو دولتی و کمبود جو و علوفه یارانه‌ای معترض بوده و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،امروز جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ نفر از عشایر منطقه در اعتراض به عدم دریافت پاسخ شفاف و رسیدگی به خواسته‌های آنها در خصوص دریافت جو یارانه‌ای دست به تجمع زدند.

این عشایر به دلیل عدم دریافت جو دولتی و کمبود جو و علوفه یارانه‌ای معترض بوده و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

*اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در مراجعه به پلیس امنیت برای عدم فعالیت سندیکایی و شرکت در اعتراضات تحت فشار و تهدید قرار گرفتند

طی روز پنجم و ششم بهمن، بیش از ده تن از اعضای سندیکا، با توجه باینکه از سوی شعبه دوم دادسرای امنیت اوین، به پلیس امنیت احضار شده بودند، به پلیس امنیت مراجعه کردند. بازجویان پلیس امنیت با فشار و تهدید اصرار داشته: دست از فعالیت‌های سندیکایی بردارند، در اعتراضات مشارکت ننمایند و با چند تن از اعضای پیشرو شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد ارتباط نداشته باشند.

همزمان با افزایش آمادگی مشارکت کارگران شرکت واحد در اعتراضات و فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد به تجمع در مقابل شهرداری تهران در روز ۲۸ آذر، تماس‌های تلفنی تهدید آمیز و احضار فعالین سندیکایی از سوی حراست شرکت و پلیس امنیت آغاز شد ولی کارگران اعلام کردند، بدون احضاریه کتبی قضایی مراجعه نخواهند کرد، در مواردی تماس‌های تهدید آمیز پلیس امنیت به خانواده اعضای سندیکا نیز صورت گرفته است. طی روزهای گذشته احضاریه‌های شعبه دو بازپرسی دادسرای امنیت اوین مبنی بر مراجعه اعضای سندیکا به پلیس امنیت در اختیار حراست شرکت واحد قرار گرفت تا به فعالین سندیکایی ابلاغ گردد اما از آنجا که کارگران به درستی می‌دانستند که ابلاغ احضاریه‌ها توسط حراست با هماهنگی‌های صورت گرفته به این دلیل است که نهادهای امنیتی قصد داشته‌اند از این طریق فضای ارعاب در شرکت واحد را توسط حراست گسترش دهند به حراست شرکت واحد مراجعه نکردند، چرا که به دلیل فعالیت‌های سندیکای کارگران شرکت واحد طی ۱۸ سال گذشته و انتقال آگاهی‌ها به کارگران، ابهت پوشالی حراست به شدت آسیب دیده و کارگران همچون گذشته از حراست هراس ندارند. نهایتا ابلاغ‌ها توسط مدیریت‌های مربوطه به کارگران صورت گرفت.

هر جند این میزان از فشارها و تهدید‌های صورت گرفته مسیر ادامه اعتراضات را با دشوارهایی مواجه می‌کند اما سندیکای کارگران شرکت واحد بنابر تجربیات گذشته اعلام می‌کند، سندیکا در این موج فشار و تهدید هم توسط اعضایش حفظ خواهد شد و بنا بر آگاهی از وضع موجود اعلام می‌کند در صورت عدم بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل و عدم پرداخت دیگر مطالبات کارگران، اعتراضات ادامه خواهد داشت.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه موج اخیر فشارها و تهدیدها توسط نهادهای امنیتی قضایی علیه اعضای سندیکا را قویا محکوم می‌کند و از کارگران و رانندگان می‌خواهد، حق بدیهی خود در داشتن سندیکای مستقل کارگری و برگزاری اعتراضات جمعی را با قدرت پیگیری نمایند.

۶ بهمن ۱۴۰۱

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*برگزاری دادگاه محمود صالحی و عثمان اسماعیلی در شعبه سوم باز پرسی به اتهام تبلیغ علیه نظام 

محمود صالحی:جهت اطلاع دوستان              

باتوجه به ابلاغیه مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۰ که از طرف شعبه سوم بازپرسی ارسال شده بود . بعد از مراجعه مکرر  ، امروز چهارشنبه مورخ ۶/۱۱/۱۴۰۰  دادگاه ما محمود صالحی و عثمان اسماعیلی در شعبه سوم باز پرسی به اتهام تبلیغ علیه نظام برگزار شد. قابل ذکر است که بعد از سه ساعت با قرار وثیقه تا اطلاغ ثانوی آزاد شدیم.

*مرگ ومصدومیت شدید دو کارگر کشت وصنعت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روزچهارشنبه ۶ بهمن،۲ کارگر کشت وصنعت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درحین کار تعمیرات در کارخانه شکربدنبال استارت ناگهانی دستگاه پن پخت شکربدلیل فرسودگی کابل های انتقال برق دستگاه پن پخت شکر دچار برق گرفتگی شدند ویکی از آنها بنام جمال سعدی دردم  جان خودراازدست داد و کریم توکلی زاده شدیدا مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate