اخباروگزارش های کارگری ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰

جاویدان باد خاطره بخون خفتگان ۴ بهمن ماه ۱۳۸۲ شهربابک

روز چهارم بهمن ماه ۱۳۸۲ ،نیروهای امنیتی- نظامی دولت هشتم(دولت اصلاحات) بر روی تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مس خاتون آباد وخانواده هایشان آتش گشودند وجمعی ازمعترضین بخون درغلطیدند و۴ کارگر (جاویدی،ریاحی،مومنی ومهدوی) ویک نوجوان(پورامینی)جان باختند.

یادشان جاویدان باد

– فراخوان تجمع کارگران ساختمانی کشور

– فراخوان تحصن و تجمع گام به گام سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به عدم توجه حاکمیت به مطالبات معلمان، در بهمن ماه جاری

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد درتهران،اصفهان واهواز

۲- تجمع اعتراضی  کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازیش،پرداخت نشدن عیدی مطابق قانون کار وعدم برخورداری از درمان رایگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی،گیلان وخراسان رضوی

– تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات ووعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی سازی

– تشدید مداوم فشار بر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد توسط پلیس امنیت و دادسرای امنیت اوین ظرف دو ماه گذشته 

– کانون نویسندگان ایران:

رضا خندان (مهابادی) همچنان در انتظار تمدید مرخصی استعلاجی است. 

– خودسوزی پدر جلوی چشم دو فرزندش مقابل بنیاد مسکن ایلام

– جان باختن یک کارگردر کاشان براثر سقوط از طبقه چهارم ساختمان

*فراخوان تجمع کارگران ساختمانی کشور

مکان تجمع:

استان تهران : مقابل مجلس شورای اسلامی

تاریخ تجمع : 

سه شنبه ۵بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح

متن کامل فراخوان:با درود به تمامی کارگران ساختمانی کشور 

همانگونه که می دانید وضعیت معیشتی کارگران ساختمانی هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت است و هر روز سفره کم رنگ کارگران و استادکاران ساختمانی کوچک و کوچک تر می شود. 

ارائه خدمات و حتی حقوق قانونی کارگران ساختمانی به فراموشی سپرده شده است. در کنار آن کارگران ساختمانی از هیچ گونه حمایتی از طرف  دولت و مجلس بهرمند نیستند و تنها دلخوشی آنها برخورداری از بیمه تامین اجتماعی هست  که بعد از ده ها سال با پیگیری تشکل‌های کارگری در سال ۱۳۸۷ تصویب واز سال ۱۳۸۹ اجرائی شده است، ولی این  خدمات بیمه ای نیز با بدقولی و بی درایتی مسئولین سازمان تامین اجتماعی بمدت دوسال میباشد که متوقف شده وبا بخشنامه های ظالمانه بیمه ده ها هزار کارگر واقعی ساختمانی نیز قطع گردیده است. 

 این در حالی است که علیرغم  مکاتبات، مصاحبه ها، جلسات و پیگیری‌های متعددبا وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی ، کوچکترین اهمیتی از طرف مسئولین به این قشر مظلوم صورت نگرفته و هیچکدام از بخشنامه های یکطرفه و ضد کارگری سازمان تامین اجتماعی لغو نگردیده، و صدها هزار کارگر ساختمانی در نوبت استفاده از مزایای برخورداری از تامین اجتماعی می‌باشند که هزاران نفر از آنان در چند سال اخیر به علت حوادث ناشی از کار، بیماری و… فوت نموده یا از کارافتاده شده اند و خودشان و خانواده شان در فقر و فلاکت بسر می‌برند. متاسفانه به جای حمایت و استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری در حل مشکلات این قشر مظلوم بالعکس در روزهای اخیر شاهد تلاش‌های دولتی‌ها در جهت تضعیف انجمن‌های ساختمانی و بی حرمتی به تشکل‌های کارگری هم بوده ایم. 

از این رو ما کارگران ساختمانی باری دیگر با صدای بلند مطالبات قانونی خود را به شرح زیر در روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح مقابل درب ساختمان مجلس شورای اسلامی که خانه ملت میباشد، فریاد می زنیم. 

۱ : حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و تایید نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس و بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی که در نوبت بیمه هستند بدون هیچ بهانه و سهمیه بندی.

داشتن تامین اجتماعی حق مسلم هر کارگری هست. 

چه کسانی پشت پرده مافیای ساخت و ساز کشور  هستند که از بساز بفروش ها که جزء متمول ترین و ثروتمند ترین افراد جامعه هستند حمایت می‌کنند تا کارگر ساختمانی بیمه نشود. چگونه فریاد بکشیم و بگوییم که ما صدقه نمی‌خواهیم بلکه ما حق قانونی و پایمال شده خودرا می‌خواهیم و کارفرمای ثروتمند ما  وظیفه دارد کارگر ساختمانی را بیمه نماید. 

۲: بهرمندی کارگران ساختمانی از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور و غرامت ایام بیماری، 

شغل ساختمانی جزء سخت ترین مشاغل در دنیاست و تامین اجتماعی ۳۰درصد حق بیمه را کامل می‌گیرد چرا در، ارائه خدمات  کوتاهی می‌کند، آیا نباید کارگری که دچار بیماری سخت یا صعب العلاج می‌شود مانند مابقی کارگران غرامت ایام بیماری بگیرد؟ 

چرا کارگر ساختمانی که در تعمیرات جزئی ساختمان حادثه می‌بیند حتی غرامت حادثه ناشی از کار هم نمی‌گیرد؟

۳ : صدور دستورالعمل‌های قاطع و کاربردی در الزام کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی در صنعت ساختمان و کاهش حوادث ناشی از کار در این صنعت، نیمی از حوادث کار کشور مربوط به کارگران ساختمانی هست، سالیانه هزاران کارگر ساختمانی به علت استفاده از داربست های نا ایمن، سقوط از ارتفاع و سایر حوادث ساختمانی، کشته می‌شوند، قطع نخاع می‌شوند، قطع عضو می‌شوند و خانواده آنها دچار فقر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر می‌شود. 

آیا این همه کشته و آسیب دیده نباید برای وزیر کار و، وزیر راه و شهر سازی تلنگری باشد، بخدا اینها انسان هستند که مثل برگ خزان روی زمین می‌ریزند!!!

۴: لغو دستورالعمل های یک طرفه سازمان تامین اجتماعی بر علیه کارگران ساختمانی از قبیل حذف بیمه کارگران تاسیسات، لوله کش آب و لوله کش گاز، قطع بیمه کارگران به بهانه عدم پرداخت بیمه بمدت ۳ماه، واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاریها که کوچکترین تخصصی در امر بازرسی ندارند و ده ها میلیارد تومان از سازمان بابت این بازرسی‌ها منابع دریافت میکنند، بی توجهی به انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی که منتخب و نماینده واقعی کارگران می‌باشند در امر شناسایی، ساماندهی و بازرسی کارگران واقعی. 

این درحالیست که  مصوبات کارگروه قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی و مصوبات هیئت امنای سازمان همه به استفاده از ظرفیت انجمن‌های ساختمانی بعنوان نماينده کارگران و شرکای اجتماعی سازمان تاکید دارد.

۵ : کاهش پرداخت حق بیمه ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی ( با توجه به عدم کاهش، هیچ کارگر ساختمانی رنگ بازنشستگی را نخواهد دید) 

۶_واگذاری تنظیم و صدور بخشنامه های مربوط به کارگران ساختمانی به کمیته مورد اشاره در اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی جهت جلوگیری از اجحاف در حق کارگران ساختمانی و جلوگیری از سواستفاده سازمان در صدور بخشنامه های یک طرفه و ضد کارگری. 

۷_تذکر به وزارت راه و شهر سازی، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری بویژه بیش از ۴۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی که از حیث گستردگی جغرافیایی و تعداد عضو در یک صنف تخصصی بزرگترین تشکل کارگری کشور میباشد.  تقویت تشکل‌های کارگری بخش ساختمان و جلوگیری از تضعیف آنها با صدور بخشنامه های یک طرفه و بدون مشورت با تشکل‌ها.

 ۸_ تاکید مجلس به وزیر راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور  که با استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، بحث ساماندهی، رتبه بندی و آموزش کارگران ساختمانی را  به سرانجام برسانند ودر اجرای ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، تشکل‌های کارگری بخش ساختمان را به رسمیت شناخته و همراهی نمایند. 

۹_ تذکر به وزیر کار، برای اینکه تشکل‌های موازی با تشکل‌های کارگری و با وظایف تشکل‌های کارگری که همان وظایف صنفی میباشد ایجاد ننمایند و در تنظیم بخشنامه های مرتبط با تشکل‌های کارگری نظر آنها را گرفته و به آن عمل نمایند.  

تضعیف تشکل‌های کارگری به معنای گسترش هر چه بیشتر  فساد و ممانعت از شنیده شدن صدای کارگران و مردم و  جلوگیری از حل مشکلات مردم می باشد. 

لازم به ذکر است کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی  کشور 

نزدیک به دو سال تمامی فشارهای وارده را تحمل نموده و در شرایط حساس کشور از جمله شرایط کرونایی و… تجمع خودرا برگزار نکرده تا بلکه با مذاکره مشکلات کارگران را حل نماید، متاسفانه هرچه کوتاه آمدیم محکم تر خوردیم، 

نباید فراموش کنیم که محل زندگی همه شما مسئولین که با آرامش در کنار خانواده تان در آن زندگی می‌کنید،. محل کار شما از وزارت خانه گرفته تا ساختمان مجلس، تمامی سرپناه هایی که در روی زمین می‌بینید حاصل دسترنج و تلاش کارگران ساختمانی هست، ما کارگران ساختمانی با درد و رنج بسیار و مزد کم خانه می‌سازیم ولی خودمان خانه نداریم، محل حکمرانی می‌سازیم ولی دستمان به حکمرانان نمی‌رسد تا صدایمان را بشنوند، سهم ما از این همه زحمت و رنج در گرمای تابستان و سرمای زمستان، بیشترین حوادث ناشی از کار کشور هست، سهم ما محرومیت از حق قانونی مان ( تامین اجتماعی) هست، سهم ما صدور بخشنامه ضد کارگری از طرف مسئولی هست که حقوق چند ده میلیونی می‌گیرد و نمیفهمد و نمی‌تواند بفهمد که بسیارند کارگرانی که توان پس انداز ماهیانه ۲۵۰ذهزار تومان حق بیمه سهم کارگر خود را ندارند، سهم ما این هست که ما زحمت بکشیم و زجر بکشیم تا عده ای که حتی مالیات هم نمی‌دهند از محل کار کردن ما از کنار عرق ریختن ما،  ثروت‌های چندهزار میلیاردی ببرند، سهم ما از زندگی آه هست و حسرت برای خودمان و خانواده همیشه حسرت به دل مان. 

سهم ما فقر هست و فقر هست و فقر 

مکان تجمع

استان تهران : مقابل مجلس شورای اسلامی

تاریخ تجمع : 

سه شنبه ۵بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح

*فراخوان تحصن و تجمع گام به گام سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به عدم توجه حاکمیت به مطالبات معلمان، در بهمن ماه جاری

فرهنگیان شجاع و آگاه و مردم شریف ایران 

مطالبات قانونی فرهنگیان با بی توجهی کامل از جانب حاکمیت مواجه گردیده است و عملا در تمام ارکان حاکمیت هیچ اراده ای برای پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان شاغل و بازنشسته وجود ندارد.

بر این اساس و با توجه به خواست جامعه فرهنگیان مبنی بر ادامه کنش های اعتراضی تا تحقق یافتن خواسته ها، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، برای بهمن ماه جاری در اعتراض به :

۱. اجرا نشدن لایحه همسان‌سازی بازنشستگان

۲.  اعاده رتبه‌بندی از طرف شورای نگهبان به مجلس با هدف اجرایی نشدن آن

۳. فراموش شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری

۴. فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی 

 ۵. عدم پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰

۶. عدم استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی

۷.ظلم مضاعف به نیروهای خدماتی

۸. به تاراج بردن سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره 

۹. دربند بودن و اخراج کردن معلمان کنشگر و فعال صنفی

فراخوانی در دو مرحله به شرح زیر صادر می نماید :

الف _ روزهای شنبه و یک شنبه ۹ و ۱۰ بهمن ماه تحصن در مدارس و روز دوشنبه ۱۱ بهمن تجمع سراسری

درصورت عدم پاسخگویی به مطالبات

ب_ روز شنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۲۷ بهمن تحصن در مدارس و روز پنج شنبه ۲۸ بهمن تجمع سراسری 

شورای هماهنگی از تمام فرهنگیان با همراهی خانواده و اولیای دانش آموزان می‌خواهد همبسته و متحدتر از قبل حماسه‌ای پر شور تر رقم بزنند. 

لازم به ذکر است در صورت عدم توجه حاکمیت، شورای هماهنگی برای اسفند ماه ، سال جاری کنش هایی به مراتب گسترده تر را اعلام می نماید.

مکان تحصن: تمام مدارس ایران

مکان تجمع 

استان تهــران : مقابل مجلـس

مراکز استان‌ها : مقابل اداره کل استان

شهرستان‌ها : مقابل اداره آموزش و پرورش

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

سوم بهمن ماه ۱۴۰۰

یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد درتهران،اصفهان واهواز

روز یکشنبه ۳ بهمن، جمعی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشوردرادامه اعتراضات دامنه دار شان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازی ،پرداخت نشدن مطالبات ومشکلات بیمه درمانی،برای باری دیگرخودرا به پایتخت رساندند تا بابرپایی تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد درخیابان وزرای تهران عزم راسخشان درراه دستیابی به مطالباتشان بنمایش بگذارند.

امروز همچون یکشنبه های گذشته جمعی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان وخوزستان به تجمعشان مقابل صندوق بازنشستگان فولاد دراصفهان واهواز ادامه دادند.

+شعارها:

– اجرای همسانسازی       بدون حقه بازی

– حسین حسین شعارشان    دروغ و دزدی کارشون

– عدالت اجرا نشه تجمع بیشتر میشه

+تصاویر:

/تهران:

/اصفهان:

/اهواز:

۲- تجمع اعتراضی  کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازیش،پرداخت نشدن عیدی مطابق قانون کار وعدم برخورداری از درمان رایگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی،گیلان وخراسان رضوی

روز یکشنبه ۳ بهمن ، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی درادامه اعتراضاتشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازیش،پرداخت نشدن عیدی مطابق قانون کار وعدم برخورداری از درمان رایگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی،گیلان وخراسان رضوی در شهرهای تبریز،رشت ومشهد تجمع کردند.

+تصویری از تجمع مشهد:

+گزارش رسانه ای شده:

بازنشستگان گیلان خواستار اجرای طرح همسان‌سازی و افزایش مستمری‌ها شدند

بازنشستگان گیلان خواستار اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و افزایش مستمری‌ها، ارائه‌ی خدمات درمانی رایگان و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شدند.

این بازنشستگان خواستار اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و افزایش مستمری‌ها، ارائه‌ی خدمات درمانی رایگان و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شدند. 

به گفته‌ی این کارگران؛ هم حقوق‌ها بسیار پایین‌تر از خط فقر است و هم سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ناچیزی ارائه می‌دهد و این وضعیت فشار بسیاری بر آن‌ها وارد کرده است.

*تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات ووعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی سازی

روز یکشنب ۳ بهمن برای باری دیگر،جمعی از کارکنان سهام عدالت کشوربنمایندگی از طرف همکارانشان از استان های مختلف به تهران آمدند وبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات ووعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی سازی تجمع کردند..

برخی از این کارکنان با بیان اینکه در آخرین دور از اجتماعات خود برای سه روز مقابل ساختمان وزارت اقتصاد حاضر شدیم،به خبرنگاررسانه ای گفتند: بعد از اعتراضات ما، اعضای شورای عالی بورس به منظور بررسی مشکلات معوقات مزدی و سایر مطالبات کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانهای کشور تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت حدود ۷۵ درصد از مطالبات مزدی عقب افتاده کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانهای کشور (تا پایان سال۹۸) به صورت علی‌الحساب به همراه معوقات بیمه‌ای و مالیاتی تا یک هفته آینده پرداخت شود.

آن‌ها با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی مکلف به پرداخت مطالبات کارکنان شده است، افزودند: با وجود اینکه نزدیک به دو ماه از تصمیم و وعده شورای عالی بورس می‌گذرد و علارغم دریافت مدارک، هنوز مطالبات مزدی دوساله (۹۷ و ۹۸)  کارکنان پرداخت نشده است و این امر موجب شده برای امرار معاش دچار مشکل شویم. درواقع سازمان خصوصی‌سازی با زیر پا گذاشتن وعده‌های خود، شرایط را برای ما بدتر می‌کند.

آن‌ها در ادامه با بیان اینکه کسی پاسخگوی مشکلاتمان نیست،اضافه کردند: بدهی بیمه‌ای و مالیاتی کارکنان تعاونی‌های کشور به حدی رسیده که برخی نهادهای طلبکار اقدام به توقیف اموال شخصی تعدادی از همکاران کرده‌اند.

*تشدید مداوم فشار بر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد توسط پلیس امنیت و دادسرای امنیت اوین ظرف دو ماه گذشته 

طی شش روز گذشته دور تازه‌ای از فشارها و تماس‌های تلفنی تهدید آمیز پلیس امنیت به اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و برخی از خانواده‌ها آغاز شده است. روز شنبه دوم بهمن سرهنگ پلیس امنیت با در دست داشتن احضاریه‌هایی از سوی شعبه دو بازپرسی امنیت اوین، بنام چند تن از اعضای سندیکا، برای ابلاغ احضاریه به درب منزل یکی از اعضای سندیکا مراجعه کرده است، همچنین از روز شنبه چند تن از اعضای سندیکا به حراست اداره مرکزی شرکت واحد احضار شده‌اند که پس از بررسی موضوع مشخص شده است، احضاریه‌هایی جداگانه و بنام افراد از سوی شعبه دو دادسرای امنیت صادر شده است که حراست می‌خواهد این احضاریه‌ها را به افراد ابلاغ نماید.

طی دو ماه گذشته و مشخصا در روزهای منتهی به تجمع ۲۸ آذر در مقابل شهرداری تهران و اعتراض روشن کردن چراغ اتوبوس‌ها و حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر در ۱۸ دی، پلیس امنیت و حراست شرکت واحد با ده‌ها تن از رانندگان خطوط و اعضای فعال سندیکا تماس‌های تلفنی تهدید آمیز گرفتند.

در واقع پلیس امنیت و دادسرای امنیت به نفع مدیران دزد و ناکارآمد شرکت واحد و علیه رانندگانی که طلب حق خود را کرده‌اند بسیج شده‌اند و با تمام توان خود می‌کوشند تا اعتراضات حق‌طلبانه رانندگان و کارگران شرکت واحد را سرکوب نمایند. اما باید بدانند صدای کارگرانی که روز به روز فقیرتر می‌شوند، به زور داغ و درفش خاموش شدنی نیست. کارگران خطاب به مسئولین انتظامی و قضایی می‌گویند: چرا در مواجهه با مدیران فاسد و اختلاس‌گر خاموش هستید؟ چرا به داد کارگران نمی‌رسید؟ چرا پرونده‌های دزدی و اختلاس مدیران شرکت واحد تحت پوشش تعاونی مسکن کارکنان اداره مرکزی شرکت واحد رسیدگی نمی‌کنید؟ اگر شما رسیدگی نمی‌کنید، پس یقین بدانید که ما کارگران با نیروی جمعی خویش و با اتحاد مطالبات‌مان را پیگیری می‌کنیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران فشار و تهدید بر  اعضای این سندیکا را محکوم می‌کند و خطاب به کارگران اعلام می‌کند که اعتراضات جمعی، از حقوق اولیه همه کارگران است و بدون توجه به تهدیدها و پرونده‌سازی‌ها و اقدامات فراقانونی حراست شرکت واحد و پلیس امنیت با تاکید بر پرداخت مطالبات‌شان، اعتراضات جمعی را با اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر ادامه دهند.

*کانون نویسندگان ایران:

رضا خندان (مهابادی) همچنان در انتظار تمدید مرخصی استعلاجی است. 

رضا خندان (مهابادی) نویسنده، پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان ایران که ۱۶ ماه است در حبس به سر می‌برد در اواخر آذر ماه در زندان به کرونا مبتلا شد. با شدت یافتن بیماری، هم‌بندهای خندان او را به بهداری اوین منتقل کردند. بهداری قصد داشت او را با تجویز مسکن به بند بازگرداند، اما با اعتراض همبندها عوامل زندان ناچار او را به بیمارستان طالقانی اعزام کردند. او چهار روز با پاهای زنجیر شده به تخت در این بیمارستان بستری بود. پس از چهار روز خانواده و وکلای خندان توانستند برایش مرخصی استعلاجی بگیرند و وی را برای ادامه درمان به بیمارستانی دیگر منتقل کنند. هشت روز بعد در تاریخ ۱۲ دی‌ماه پزشک معالج به شرط آنکه خندان در خانه به مراقبت و معالجه ادامه دهد وی را مرخص کرد. اما این کار نیاز به تمدید مرخصی داشت. دادیاری زندان اوین مرخصی را منوط به نظر پزشکی قانونی کرد. پزشک قانونی نیز چند آزمایش و تست تجویز کرد. سرانجام روز گذشته، دوم بهمن نتایج آزمایش‌ها آماده و نظر متخصصان به پزشک قانونی تحویل شد. 

خندان پس از ترخیص از بیمارستان به جای تمرکز بر درمان، بارها وقتش را صرف انجام آزمایش‌های پزشکی و طی مراحل اداری و قانونی برای تمدید مرخصی استعلاجی کرده است و علاوه بر تحمل عوارض بیماری با تشویشِ عدم تمدید مرخصی نیز مواجه بوده است.

آزمایش‌ها و عکس‌ها نشان می‌دهد که ریه‌ی خندان همچنان درگیر است، ضربان قلب وی بسیار بالاست و تنگی نفس دارد. با توجه به بیماری‌های دیگر او، چنانچه با این وضعیت به زندان بازگردانده شود، جان او در خطر قرار می‌گیرد و بیم آن می‌رود که اتفاق ناگوار دیگری رقم بخورد.

کانون نویسندگان ایران که به تازگی عضو شجاع و مقاوم خود، بکتاش آبتین را در اثر اقدامات عامدانه‌ی حکومت از دست داده است،  بازگرداندن رضا خندان (مهابادی) به زندان را تهدیدی برای سلامت و جان او می‌داند و یادآوری می‌کند که مسئولیت هر گزندی به او بر عهده‌ی حکومت است.

*خودسوزی پدر جلوی چشم دو فرزندش مقابل بنیاد مسکن ایلام

یکی از اهالی ایلام بادلیل عدم همکاری بنیاد مسکن استان ایلام با وی جلوی چشم دو فرزندش مقابل این اداره دست به خودسوزی زد و به یکی از بیمارستان های شهر ایلام منتقل شد.

*جان باختن یک کارگردر کاشان براثر سقوط از طبقه چهارم ساختمان

یک کارگر ۴۴ ساله حین کاردر طبقه چهارم یک ساختمان در حال ساخت واقع در خیابان امیرکبیر کاشان بر اثر سقوط از ارتفاع طبقه چهارم به طبقات پایین‌تردردم  جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate