اخباروگزارش های کارگری ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی آتش نشانان تهران نسبت به سطح پایین حقوق و مشمول مشاغل سخت وزیان آور نشدن مقابل شهرداری تهران درآستانه سالگرد فاجعه ساختمان پلاسکو

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تجمع اعتراضی بزرگ آتش نشانان تهران برای دستیابی به مطالبات بحق خود مقابل شهرداری تهران 

– دومین روز اعتصاب کارگران شرکتی مخابرات استان گیلان دراعتراض به عدم اصلاح قراردادهای کاری،اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل وپرداخت ناقص حق بیمه

– اعتصاب و تجمع کارگران در میدان نفتی یادآوران شهر هویزه  دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن بموقع حقوق

– ادامه اعتصاب رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه دراعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن مطالبات برای سیزدهمین روزمتوالی

– تجمع اعتراضی معلولان مالباخته تعاونی مسکن توانمند سازان خزرنسبت به بلاتکلیفی وعدم پاسخگویی مسئولان در آتشگاه رشت

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیانیه در مورد حداقل مزد سال ١٤٠١

دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

محمد تقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران بازداشت شد .

– بیانیه کانون صنفی معلمان تهران  در محکومیت بازداشت دبیرکل این کانون ، محمدتقی فلاحی

– سندیکای کارگران شرکت واحد بازداست محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران را محکوم می‌کند 

روزنامه‌نگاران مستقل ایران:بیش از ۴ سال حبس برای یک روزنامه‌نگار

– سپاسگزاری کانون نویسندگان ایران

– افزایش حوادث کاری وکارگران  قربانیش طی نه ماه سال جاری دراستان لرستان

– فرانسه: گزارش فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کار آموزی حرفه ای – سندیکای نیروی کارگری از اعتصاب ۱۳ ژانویه و تدارک برای اعتصاب و تظاهرات سراسری در روز ۲۷ ژانویه 

*تجمع اعتراضی آتش نشانان تهران نسبت به سطح پایین حقوق و مشمول مشاغل سخت وزیان آور نشدن مقابل شهرداری تهران درآستانه سالگرد فاجعه ساختمان پلاسکو

روز چهارشنبه ۲۹ دی درآستانه سالگرد فاجعه ساختمان پلاسکو، آتش نشانان تهران برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و مشمول مشاغل سخت وزیان آور نشدن مقابل شهرداری تهران تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای  گفت:به دلیل مشکل معیشتی و شغلی، این تعداد از آتش نشانان امروز اینجا تجمع کرده‌اند و خواستار حق و حقوق کاملا قانونی‌شان هستند. 

او افزود:ساده‌ترین مساله، موضوع سختی کار آتش‌نشان‌های تهران است. کار آتش نشان‌ها هنوز جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود. همین باعث می‌شود هزینه‌هایی که به عنوان حق و حقوق باید به آتش نشان‌ها بدهند، به طور کامل و احسن پرداخت نشود.

این آتش‌نشان معترض در ادامه گفت:حقوق پایه‌ای که برای آتش نشانان تهران بزرگ درنظر گرفته‌اند، باتوجه به اینکه در یک کلانشهر بزرگ هستیم، با تورم فعلی و افزایش قیمت‌های لحظه‌ای، واقعا ناچیز است و مسئولان حقوقی را که در شان آتش نشانان باشد را هنوز به آن‌ها اختصاص نداده اند. میانگین دریافتی آتش نشان‌های تهران بین هشت و نیم تا نه و نیم میلیون تومان است. به نسبت مشاغل دیگر که حقوق‌های دوازده یا سیزده تومانی دارند، این حقوق کم است و در حق آتش نشان‌ها با این فشار کاری و استرس‌ ظلم می‌شود.

وی گفت: اکثر کارکنان آتش نشانی تهران، حومه تهران ساکن هستند و این خود معضل بزرگی است. در واقع این یک آسیب اجتماعی است که نیروهای آتش‌نشان خارج از تهران سکونت می‌کنند و به وقت ضرورت نمی‌توان از این نیروها استفاده کرد. 

او در ادامه گفت:با وجود مدیرعاملی که احساس می‌کردیم از جنس آتش‌نشان‌هاست و خوشحال بودیم کسی از جنس آتش نشان‌ها به عنوان مدیرعامل سازمان منصوب شده است، اما متاسفانه در این چهارسالی که ایشان در این منصب بودند، اقدامی برای آتش نشانان انجام نداده‌اند. 

یک آتش نشان دیگر که در تجمع حضور داشت در ارتباط با وضعیت حقوق آتش نشانان شهر تهران گفت:حقوق آتش‌نشانان در اسلام شهر و کرج بیشتر از حقوق آتش‌نشانان در تهران است. با کمترین حقوق سر می‌کنیم. حقوق مدیران بماند که بالاست. مشکل مسکن هم از مهم‌ترین خواسته ماست. من خودم با  ۱۰ یا ۱۱ سال کار در تهران مستاجرم و حقوقم در حدود هفت میلیون تومان است.

یک آتش نشان دیگر که به همراه همسرش پلاکاردی با عنوان «مسکن» به دست گرفته بودند، گفت: به علت بار گرانی مسکن اکثر آتش نشان‌ها از شهرهای اطراف، حتی از قزوین و بومهن هم به اینجا می‌آیند و نمی‌توانند در تهران ساکن باشند. 

او در ادامه گفت:تورم به حدی شده که آتش نشان‌ها حقوقشان را که می‌گیرند تا دهم ماه هم کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهند و بعد از آن مسافرکشی می‌کنند و شغل دوم دارند. در صورتی که باید تمام فکر ما معطوف به کارمان باشد اما اصلا انگیزه‌ای برای نیروها نمانده است. طوری شده است که همه قبلا عرق این را داشتیم که ۳۰ سال اینجا خدمت کنیم، اما الان به شکلی شده است که همه دوست دارند سر بیست سال از این شغل بیرون بیایند. بی‌انگیزگی آتش نشان‌ها باعث شده وقتی فرمانده‌ای از عملکردشان سوال می‌کنند، بگویند ما با چه انگیزه‌ای کار کنیم. 

این آتش نشان گفت:مدیر فعلی اصلا به فکر معیشت آتش‌نشانان نیست. مدیران قبلی از ایشان بهتر بودند. تازه ایشان اولین مدیری است که از جنس خود آتش نشانی بوده است. 

یک آتش نشان دیگر در ادامه گفت:تا پنج سال پیش حقوق ما ۱۲۰۰دلار بود. درصورتی که در آسیا حتی در کشورهای اطراف ایران مانند عراق و افغانستان کمترین حقوق آتش نشانان ۳۵۰۰ دلار بوده است. الان حقوق یک آتش نشان در تهران هشت میلیون تومان است. یعنی ۲۰ یا ۳۰۰دلار بیش‌تر نمی‌گیریم. این نیروها در حالی که با جانشان بازی می‌کنند، اما با قدرت خرید پنج سال قبل‌شان هم فاصله دارند.   

او افزود: تمام بچه‌ها از ناحیه زانو، مفاصل، کمر و ریه آسیب دیده اند. چینی بند زده ایم. هرکدام چند مورد تجربه سخت سقوط از ارتفاع و دودگرفتی تا سرحد مرگ داریم. می‌خواهیم سختی کار به ما تعلق بگیرد. ما مانند پرستاران سختی کار نداریم.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تجمع اعتراضی بزرگ آتش نشانان تهران برای دستیابی به مطالبات بحق خود مقابل شهرداری تهران 

امروز چهارشنبه ۲۹ دی آتش‌نشانان تهران در سالگرد آتش سوزی ساختمان پلاسکو که ۱۶ تن از آتش‌نشانان در این واقعه جان‌شان را از دست دادند در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات بحق خود در مقابل شهردلری تهران تجمع کردند. در این تجمع تعداد پرشماری از آتش‌نشانان و خانواده‌های‌شان مشارکت داشتند. آتش‌نشانان نیز همانند کارگران زحمتکش شرکت واحد زیر مجموعه شهرداری تهران هستند که در شرایط سخت معیشتی به شهروندان خدمت می‌کنند اما شهرداری تهران نسبت به معیشت‌شان پاسخگو نیست.

خواسته‌های آتش‌نشانان:

۱- پیگیری سخت و زیان آوری آتش‌نشانان از مجلس

۲- تامین مسکن مناسب برای آتش‌نشانان

۳- افزایش حقوق آتش‌نشانان با توجه به تورم

۴- بررسی ارتقاء پست پرسنل عملیاتی

۵- بازنگری رتبه و گروه بدو خدمت آتش‌نشانان مانند پرسنل شهرداری

۶- پرداخت تعطیل کاری و اضافه کاری مناسب پرسنل عملیاتی

۷- ارائه خدمات یکسان با دیگر شهدا به شهدای آتش‌نشانی

۸- فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند سایر ارگان‌ها

آتش نشانان شعار می‌دادند، «معیشت مناسب حق مسلم ماست»، «خسته ایم از وعده و دروغ نه از آتش و دود».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن پاسداشت سالگرد جانباختن  آتش‌نشانان حادثه پلاسکو از تمام مطالبات این قشر زحمتکش حمایت می‌کند.

*دومین روز اعتصاب کارگران شرکتی مخابرات استان گیلان دراعتراض به عدم اصلاح قراردادهای کاری،اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل وپرداخت ناقص حق بیمه

روز چهارشنبه ۲۹ دی برای دومین روز متوالی، کارگران مخابرات گیلان(شرکت شسکام) دراعتراض به عدم اصلاح قراردادهای کاری،اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل وپرداخت ناقص حق بیمه ضمن اجتناب از کارکردن در شهرهای این استان تجمع برپاکردند.

کارگران معترض مخابرات گیلان به خبرنگاررسانه ای گفتند:برای دومین روز به‌ عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط شرکت شسکام، نوع قراردادهای خود و همچنین پرداخت ناقصِ حق بیمه‌ اعتراض کرده و دست از کار کشیدند. 

آنها افزودند: درحالیکه در جلسه‌ی مشترک مسئولان اداره کار و مخابرات قرار بود شرکت اقدام به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کند اما بعد از گذشت ماه‌ها شرکت پیمانکار شسکام هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. 

آنها ادامه دادند: شرکت پیمانکار از ابتدای سال حق بیمه‌ی نیروها را یک ماه در میان رد کرده است به همین دلیل خانواده‌ها برای استفاده از خدمات درمانی دچار مشکل شده‌اند. 

درهمین رابطه:اعتصاب کارگران شرکتی مخابرات گیلان دراعتراض به عدم اصلاح قراردادهای کاری،اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل وپرداخت ناقص حق بیمه

روز سه شنبه ۲۸ دی، کارگران شرکتی مخابرات گیلان برای اعتراض به عدم اصلاح قراردادهای کاری،اجرانشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل وپرداخت ناقص حق بیمه دست از کار کشیدند وتجمع کردند.

*اعتصاب و تجمع کارگران در میدان نفتی یادآوران شهر هویزه  دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن بموقع حقوق

روز چهارشنبه ۲۹ دی، کارگران شرکت ایران افق در میدان نفتی یادآوران شهر هویزه  برای دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن بموقع حقوق دست از کارکشیدند وتجمع کردند.

*ادامه اعتصاب رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه دراعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن مطالبات برای سیزدهمین روزمتوالی

روزچهارشنبه ۲۹ دی برای سیزدهمین روزمتوالی، رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه دراعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن مطالباتشان به اعتصابشان ادامه دادند وازجابجایی مسافران خودداری کردند.

درهمین رابطه:دهمین روزاعتصاب رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه دراعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن مطالبات

روزیکشنبه ۲۶ دی برای دهمین روز، رانندگان اتوبوس های شهری ارومیه دراعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن مطالبات به اعتصابشان ادامه دادند وازاستارت زدن اتوبوس هایشان خودداری کردند.

یکی از رانندگان شرط بازگشت به کار رانندگان حمل و نقل شهری ارومیه را تمدید قرارداد شهرداری با تمام بهره‌برداران بخش خصوصی عنوان کرد و به خبرنگاررسانه ای گفت:با تمدید قرارداد توسط شهرداری به چرخه حمل و نقل برگشته و طبق مفاد این قرارداد نسبت به نوسازی اتوبوس‌ها اقدام می‌کنیم ولی اینکه اعلام شود فقط با اتوبوس‌هایی که توان چرخش در مسیر را دارند، قرارداد تمدید می‌شود به چرخه حمل و نقل شهری باز نخواهیم گشت و باید شهرداری به تمام مفاد قراردادهای فی مابین بخش خصوصی و شهرداری عمل کند.

*تجمع اعتراضی معلولان مالباخته تعاونی مسکن توانمند سازان خزرنسبت به بلاتکلیفی وعدم پاسخگویی مسئولان در آتشگاه رشت

روز چهارشنبه ۲۹ دی،حدود ۵۰ نفر از معلولان مالباخته تعاونی مسکن توانمند سازان خزربرای اعتراض به بلاتکلیفی وعدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع در زمین ساخت  خانه ها واقع در آتشگاه رشت  زدند.

این مالباختگان به خبرنگاران گفتند:مسولان تعاونی مسکن توانمند سازان خزردر سال ۸۴ از ۲۹۰ عضو این تعاونی حدود ۵ میلیون پول دریافت کرده بودند، ولی هنوز بعد از گذشت ۱۴ سال به وعده خود عمل نکرده و هیچ خانه‌ای نساخته اند.

یکی از مالباختگان معترض گفت: تعاونی مسکن توانمند سازان خزر در همان سال‌های ابتدایی ادعای ورشکستگی کرده و زمین مربوطه را به شرکت دیگری در سمنان فروخت و هم اکنون شرکت سمنانی که زمین را خریده دارای سند است و مدعی است که مشکل ساخت مسکن این معلولان هیچ ربطی به وی ندارد.

ماباخته دیگری با گلایه از اینکه معلولان عضو این تعاونی به دلیل مشکلات فیزیکی و روانی در این سال‌ها صدمات زیادی دیده اند،اضافه کرد: ما به همه جا مراجعه کردیم، ولی متالاسفانه هیچ مسئولی پاسخگو نیست و در خواست ما از مسولان متولی این است که مشکل حقوقی این تعاونی مسکن حل شود چرا که بسیاری از این معلولان در سال ۸۴ به امید خانه دار شدن همه موجودی خود را به حساب آن تعاونی ریخته اند.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیانیه در مورد حداقل مزد سال ١٤٠١

دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد

آخر سال است و موعد تعیین حداقل دستمزد سال آینده. جلسات پشت پرده شورایعالی کار برای تصمیم گیری بر سر تعیین نرخ مزد ما کارگران آغاز شده است.  

اولین حرف ما کارگران اینست که ما برده نیستیم که از بالای سرمان در مورد نرخ مزدمان تصمیم گیری شود و شورایعالی کار و نمایندگان منتخب تشکلهای دست ساز حکومت را که تحت عنوان “جامعه کارگری” در آن شرکت دارند را به رسمیت نمی شناسیم و قبول نداریم.

از سوی دیگر به نظر میرسد به جای مورد توجه قرار دادن نرخ سبد هزینه معیشت کارگران به عنوان یکی از شاخص های تعیین میزان حداقل دستمزدها، قصد دارند تا خط فقر را مبنای محاسبه دستمزد کارگران قرار دهند و تلاششان این است که این رقم را آنقدر پایین بکشند تا زمینه را برای تحمیل دستمزدهای تحقیر آمیز چندین بار زیر خط فقر فراهم کنند.  

این نکته را می توان از صحبت های داریوش ابوحمزه معاون وزیر کار دریافت که علیرغم اینکه خودشان بارها از خط فقر ده و دوازده میلیونی صحبت کرده اند، اما این مقام وزارت کار معدل نرخ خط فقر را با وقاحت تمام ۴ میلیون اعلام کرده است. 

ما کارگران نفت به این اظهارات اعتراض داریم . اینها مقاماتی هستند که خود دهها برابر ما حقوق میگیرند. ما مثل سالهای گذشته خودمان رقم اعلام میکنیم و با توجه به همه داده ها بر اینکه مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۶ میلیون باشد تاکید داریم.

علاوه بر این در حالی که قیمت ها بطور سرسام آور افزایش یافته است لایحه مصوب بودجه نیز لایحه تعرض بیشتر به ما کارگران و ما مردم است. 

لایحه ای که در آن بودجه سپاه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سازمانهای تبلیغات اسلامی افزایش چشمگیر داشته است تا با اتکای به آن ها بتوانند صندوق خالی شان را از جیب ما کارگران و ما مردم پر کنند.  

یک مورد از این لایحه حذف ارز دولتی ٤٢٠٠ تومانی است که خود مقامات در جدال های جناحی و درونی شان از تبعات آن و وارد شدن شوک تورم به جامعه حرف میزنند. 

مورد دیگر کسب درآمد از محل مالیات ها برای جبران کسری صندوق دولت است. این مالیات بستن پلکانی صورت خواهد گرفت و حقوق ٥ میلیون و ده میلیونی و همینطور رو به بالا را در برمیگیرد و این کسر کردنها دامنگیر ما کارگران نفت وغیر نفت و سایر کارگران نیز خواهد بود. 

از نظر ما لایحه بودجه بر کاهش میزان حداقل دستمزدی که قرار است برای ما کارگران تعیین شود و سقوط بیشتر سطح معیشت و زندگی مان تاثیر مستقیمی دارد. 

ما اعتراض خود را به این لایحه ریاضتی اعلام کرده و آن را تعرضی همه جانبه به زندگی و معیشت همه مردم می دانیم.

اعتراض به سطح نازل دستمزد ها از موضوعات مهم مورد اعتراض ما کارگران، ما معلمان، ما بازنشستگان و ما زیر خط فقر رانده شدگان در جامعه است و این جنبشی است اجتماعی که به همه مردم مربوط است. 

آمارها و گزارشات از فقر مسکن، فقر درمان، فقر غذایی و انواع فقر حکایت کرده و فقر معیشتی بیداد میکند. میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رانده شده اند و این سرازیری انتها ندارد. 

امسال قدرتمند تر و متحد تر از هر سال باید به میدان بیاییم و از زندگی و معیشت مان دفاع کنیم. ما کارگران نفت نیرویی مهم در این جدال هستیم و در کنار سایر کارگران و معلمان و بازنشستگان و کادر درمان میتوانیم متحدانه علیه این تعرض بیشرمانه به زندگی مان جبهه قدرتمندی تشکیل بدهیم.

خواست افزایش دستمزدها مطالبه اول ما کارگران نفت در اعتراضات دو سه ساله اخیر بوده است. 

ما در اعتصاب هزاران نفره تیرماه خود ضمن اعلام سطح حقوق درخواستی مان در رده های مختلف تخصصی اعلام داشتیم که دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ١٢ میلیون باشد. 

امسال با توجه به اینکه خط فقر به بالای ۱۶ میلیون تومان رسیده است، رقم مورد تاکید ما ۱۶ میلیون است. 

بویژه بخش بسیاری از همکاران ما در مراکز مختلف نفتی که بصورت کارگر ساده به کار اشتغال دارند بعضا ٣ تا ۵ میلیون مزد میگیرند و سطح آن بسیار نازل است. 

بعلاوه میزان حداقل دستمزدی که هر سال از سوی شورای عالی کار و از بالای سر کارگران تعیین میشود مبنای مزدی همکاران ارکان ثالثی ما نیز هست. بنابراین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت وظیفه خود میداند که فعالانه در این جدال شرکت کند و صدای اعتراض همه کارگران نفت و همه کارگران در سطح جامعه باشد.

خلاصه کلام اینکه ما بر چهار نکته زیر تاکید داریم.

۱- شورای عالی کار نماینده ما نیست و آنرا قبول نداریم و اجازه نمیدهیم که همچون برده با ما رفتار شود. خودمان با قدرت متحد و سراسری مان به میدان می آییم و رقم می دهیم.

۲- حداقل دستمزد ١۶ میلیون و مزد هیچ کارگری نباید از این رقم کمتر باشد.

۳- لایحه بودجه را قبول نداریم و به آن اعتراض داریم.

۴- درمان رایگان همگانی، تحصیل رایگان برای همه کودکان و داشتن حق مسکن حق مسلم همه ما مردم است.

از همه بخش های کارگری می خواهیم که با امضا گذاشتن در زیر این بیانیه و بیانیه هایی که به این مناسبت انتشار می یابد در صفی متحد بایستند.

۲۹ دی ۱۴۰۰

*شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

محمد تقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران بازداشت شد .

صبح امروز محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم روانه زندان شد .

این فعال صنفی معلمان که  بهمن  ماه ۹۸ بخاطر فعالیت های صنفی خود باز داشت شده بود و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود این حکم در نهایت در دیوان عدالت به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته بود 

شورای هماهنگی ضمن محکومیت هر گونه بازداشت ، زندان و صدور احکام قضایی علیه فعالین صنفی خواستار آزادی فوری این فعال صنفی است 

این خبر تکمیل می شود

*بیانیه کانون صنفی معلمان تهران  در محکومیت بازداشت دبیرکل این کانون ، محمدتقی فلاحی 

صبح روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه نیروهای امنیتی دبیرکل کانون صنفی معلمان را بازداشت و برای اجرای حکم  به زندان اوین منتقل نمودند. این تعرض در حالی صورت می‌گیرد که جنبش معلمان ایران در اوج مطالبه‌گری خود است و طی ماه‌های گذشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تجمعات باشکوهی را برگزار نموده و معلمان و دانش‌آموزان و والدین از این مطالبه‌گری حمایت نمودند. بی‌شک بازداشت آقای فلاحی برای سرکوب جنبش معلمان و به محاق بردن مطالبات صنفی است و نشان می‌دهد که حاکمیت قصد دارد به جای پاسخگویی ، مشت آهنین نشان دهد اما غافل از آنکه این سرکوب‌ها هرگز نمی‌تواند مطالبه‌گری فرهنگیان را متوقف نماید. 

محمد تقی فلاحی چون سایر معلمان دربند در گذشته و حال، انسانی شریف و آزاده و نماد ایستادگی بر سر آرمان‌های انسانی و صنفی است. بی‌شک سطح خشونت و سرکوب حاکمیت می‌تواند گسترش پیدا کند و ممکن است پرونده‌های جدید تشکیل شود و احکام جدید اجرا گردد اما هرگز پرچم مطالبه‌گری بر زمین نخواهد افتاد. جنبش سرفراز معلمان ایران ضمن احترام به نمادها و افراد شاخص خود به عقبه تاریخی خود و پشتوانه معلمان متکی است و هرگز با زندان رفتن فعالان صنفی مطالبات به محاق نخواهد رفت. 

کانون صنفی معلمان تهران ضمن محکوم نمودن بازداشت دبیرکل این تشکل، خواهان آزادی بی‌قید و شرط ایشان و سایر معلمان دربند است و هشدار می دهد ، در صورتی که این روند سرکوب و ارعاب ادامه یابد حاکمیت با اعتراضات گسترده تشکل‌های صنفی و معلمان روبرو خواهد شد. 

ما به تمام تشکل‌های مدنی و صنفی و فعالان اجتماعی فراخوان می‌دهیم در برابر این خط سرکوب معلمان سکوت نکنند تعرض به فعالان صنفی معلمان تعرض به جنبش معلمان و تعرض به کلیت جامعه است. 

کانون صنفی معلمان تهران 

۲۹ دی ۱۴۰۰

*سندیکای کارگران شرکت واحد بازداست محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران را محکوم می‌کند 

 محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران صبح روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ برای اجرای حکم شش ماه زندان توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد.

فلاحی عضو کانون صنفی معلمان تهران که بهمن ماه سال ۹۸ بخاطر فعالیت‌های صنفی بازداشت شده بود، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود. نهایتا در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن هر گونه بازداشت ، زندان و صدور احکام قضایی علیه فعالین صنفی معلمان و کارگران، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط محمد فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران است.

*روزنامه‌نگاران مستقل ایران:بیش از ۴ سال حبس برای یک روزنامه‌نگار

امیرعباس آذرموند روزنامه‌نگار اقتصادی به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری بابت اجتماع و تبانی، ۸ ماه حبس تعزیری بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام و منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و خروج از کشور به مدت دو سال محکوم شد.

*سپاسگزاری کانون نویسندگان ایران

ده روز از قتل جنایتکارانه‌ی بکتاش آبتین، عضو آزادی‌خواه و شجاع کانون نویسندگان ایران گذشت. از روز بیست و دوم آذر که بدن نیمه‌جان او به بیمارستان ساسان منتقل شد، تا واپسین وداع و خاکسپاری در گورستان امامزاده عبدالله شهرری در تاریخ نوزدهم دی ماه، کانون نویسندگان ایران هرچه در توان داشت، ابتدا برای درمان او و سپس برای بدرقه‌ی باشکوه آن شاعر و فیلمساز متعهد و مردمی کرد، و دریغا شد آنچه نباید می‌شد.

در آن بیست و هفت روز بحرانی و غم‌انگیز، تنها چیزی که به خانواده‌ی آبتین و کانون نویسندگان ایران دلگرمی و امید می‌داد، حمایت بی‌دریغ مردم بود؛ مردمی که با نگرانی و خشم اخبار مربوط به بکتاش آبتین را پیگیری و در سطحی بسیار گسترده در فضای مجازی همرسانی می‌کردند. موج عظیمی که در حمایت از آبتین به راه افتاد نشان داد که مردم آزادی‌خواه و رنج‌کشیده، فرزندان مبارز خود را تنها نمی‌گذارند. 

کانون نویسندگان ایران به همه‌ی کسانی که در این مدت، همراهی و حمایت خود را از این کانون دریغ نکردند و خانواده‌ی آبتین را تنها نگذاشتند درود می‌فرستد و سپاسگزار آنان است.

کانون نویسندگان ایران از پزشک معالج و کادر درمان بیمارستان ساسان که برای درمان آبتین مجدٌانه کوشیدند، از همه‌ی کسانی که با کمک‌های مالی خویش نشان دادند که قدر هنرمندان راستین خود را می‌دانند، از آن‌هایی که در عین تنگدستی، با گشاده دستی ِ تمام برای نجات جان دو نویسنده‌ی آزادی‌خواه آستین همت بالا زدند، از شخصیت‌ها، نهادهای مردمی، تشکل‌های مستقل صنفی (معلمان، کارگران، رانندگان شرکت واحد و …)، نهادهای مدافع حقوق بشرو کنشگران سیاسی،اجتماعی و مدنی در داخل و خارج کشور، انجمن جهانی قلم و شعبه‌های آن در کانادا، استرالیا و امریکا، و نویسندگان و هنرمندان مستقلی که با انتشار متن‌ها و بیانیه‌های همدلانه، قتل بکتاش آبتین را محکوم کردند، از وکلایی که در دو سال گذشته پیگیر پرونده‌ی او بودند، از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقلی که در برابر این فاجعه بی‌تفاوت نماندند، و در یک کلام از همه‌ی کسانی که نگران خاموش شدن صدای یکی از پرشورترین مدافعان آزادی بیان بودند، صمیمانه تشکر می‌کند.

کانون نویسندگان ایران

۲۸ دی ۱۴۰۰

*افزایش حوادث کاری وکارگران  قربانیش طی نه ماه سال جاری دراستان لرستان

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت : در۹ماهه امسال آمار حوادث ناشی از کار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش  ۲۸ دی روابط عمومی پزشکی قانونی استان لرستان، مدیرکل پزشکی قانونی لرستان افزود:بر اساس گزارش واحد آمار در ۹ ماهه منتهی به آذرماه امسال ۱۶ نفر فوتی (همگی مرد) بدلیل حوادث ناشی از کار در مراکز پزشکی قانونی استان لرستان مورد معاینه قرار گرفته اند .

وی گفت:بر اساس گزارش واحد آمار در ۹ ماهه سال گذشته ۱۱ نفر فوتی (همگی مرد) بر اثر حوادث ناشی از کار به پزشکی قانونی استان ارجاع داده شده است.

لازم به ذکر است عموما علت فوت در حوادث ناشی از کار مربوط به اصابت جسم سخت و سقوط از بلندی می باشد .

آمار ۹ ماهه مصدومین حوادث ناشی از کار:

از اول فروردین تا پایان آذرماه امسال آمار مصدومین ناشی از حوادث کار ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی استان ۵۵۷ مورد گزارش شده است که از این تعداد ۱۶ نفر زن و ۵۴۱ نفر مرد هستند.

آمار مصدومین حوادث کار نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ که ۵۰۲ نفر شامل (۱۵ زن و ۴۸۷ مرد) گزارش شده است ، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

*فرانسه: گزارش فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و کار آموزی حرفه ای – سندیکای نیروی کارگری از اعتصاب ۱۳ ژانویه و تدارک برای اعتصاب و تظاهرات سراسری در روز ۲۷ ژانویه 

اعتصاب روز پنجشنبه ۱۳ ژانویه در نظام آموزش دولتی یک موفقیت تاریخی بود: یک اعتصاب گسترده که موجب شد هزاران مدرسه و حتی ادارات نیز تعطیل شوند. تظاهرات ها نیز با پرقدرت بر گزار شدند. والدین دانش آموزان در همه جا از کارکنان اعتصابی حمایت کردند. نخست وزیر کاستکس مجبور شد تا به تقاضای ملاقات که از سوی همه اتحادیه های کارگری در بخش آموزش و FCPE ( والدین انجمن دانش آموزان) مطرح شده بود، در عصر همان روز تن بدهد. 

نخست وزیر چه گفت؟ آیا او به خواسته های ما پاسخ داد؟

در مورد پست ها و استخدام فوری، اعلام شده که معلمان از لیست تکمیلی  در رده اول آموزش ابتدایی به عنوان کارمند دولتی جذب می شوند. FNEC FP-FO که ماه هاست این تقاضا را مطرح کرده، اینرا در نظر می گیرد اما خاطرنشان می کند که این فقط به سطوح اول در مدارس ابتدایی مربوط می شود و علی‌رغم درخواست‌های مکرر از نخست‌وزیر، هنوز تعداد این پست ها مشخص نشده است. علاوه بر این، سخنی در باره چگونگی پر کردن این  لیست تکمیلی گفته نشده ضمن اینکه در بسیاری از بخش‌ها چنین لیستی وجود ندارد. 

از سوی دیگر، چیزی که به صورت  مشخص و با ارقام  به آن اشاره شده مشاغل ناپایداربا دستمزد های اندک است.  نخست وزیر قصد دارد این شغل ها افزایش دهد: ۳۳۰۰ شغل کوتاه مدت برای دوره پیش رو. ۱۵۰۰ نیروی کمک آموزشی تا پایان سال تحصیلی . ۱۵۰۰ کارمند موقت برای کمک های اداری. به طور خلاصه، بی ثباتی در آموزش دولتی ادامه خواهد یافت .

به رغم در خواست ارائه داده شده توسط FNEC FP-FO  به نخست وزیر، در مورد حقوق و دستمزد ها هیچ  چیز اعلام نشده است! در حالی که کارمندان دولت ۲۱ درصد از قدرت خرید خود را از سال ۲۰۰۰  تا کنون از دست داده اند، کارکنان بیمارستان توانسته اند بطور خالص ۱۸۳ یورو در ماه بیشتر حقوق دریافت کنند. … اما هنوز برای  کارکنان آموزش و پرورش دولتی، به جز پرداخت مجدد مزایا تا ماه فوریه آن هم در ازای پذیرش دانش أموزان با الویت های خاص، هیچ چیز دیگری وجود ندارد.  این برای ما غیر قابل قبول است!

نخست وزیر تایید کرده که پروتکل Blanquer  حفظ خواهد شد؛ پروتکلی که بدون شک به زودی نسخه پنجاه و یکم و پنجاه و دوم آن نیز به دنبال خواهند آمد که مانند نسخه های پیشین غیر قابل اجرا  خواهند بود. نخست وزیر قول  داده که تا پایان ماه ژانویه ماسک های بهداشتی که قبلا خبرش را داشتیم و ماسک های FFP2 برای مربیان مهدکودک ارائه داده خواهند شد.  این برای ما کافی نیست؛ بطور کلی  این پاسخ ها با خشمی که در ۱۳ ژانویه ابراز شد، مطابقت نمی کنند. 

درخواست های  FNEC FP-FO  عبارتند از : 

– استخدام فوری کارکنان ، طبق رتبه بندی ها در مدارس، مؤسسات و بخش های اداری و به اندازه  نیازها!

– افزایش ۲۰ درصدی ارزش نقطه شاخص، و افزایش فوری شاخص به ۱۸۳ یورو خالص در ماه برای کارکنان آموزش و پرورش دولتی!

– پایان دادن به  پروتکل های غیرقابل اجرا!

FNEC FP-FO بیش از هر زمان دیگر از کارکنان می خواهد تا گرد هم آیند و خواسته های خود را فهرست کنند. ما از همه تصمیم گیری های ابتکاری توسط GA پشتیبانی می کنیم . این فدارسیون خواستار تدارک اعتصاب گسترده ی بین حرفه‌ای در پنج‌شنبه ۲۷ ژانویه، برای افزایش حقوق ها،  ایجاد شغل در مدارس و درهمه بخش های خدمات عمومی، همراه با کارکنان و سایر کارگران خدمات عمومی است که مانند ما قربانی اقدامات دولتی هستند. اعتراضات ما دولت را به لرزه انداخته است . آیا بحث اعتصاب و تظاهرات سراسری در دستور وزارتخانه قرار ندارد؟

۱۶/۰۱/۲۰۲۲

ترجمه و تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

! لیست انتظار پرسنلی که در رقابت های استخدامی به دلیل نبود تعداد لازم برای استخدام موفق نشدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate