تجمع بزرگ آتش نشانان در سالگرد فاجعه پلاسکو، فراخوان بازنشستگان به تجمع و چند خبر اعتراضی دیگر

تجمع بزرگ آتش نشانان در سالگرد فاجعه پلاسکو، فراخوان بازنشستگان به تجمع و چند خبر اعتراضی دیگر

سالگرد فاجعه پلاسکو: تجمع بزرگ آتش نشانان

روز چهارشنبه ۲۹ دیماه جمع بزرگی از کارکنان و کارگران آتش نشانی تهران در سالگرد فاجعه آتش سوزی پلاسکو در مقابل شهرداری تهران تجمع کردند و یاد آتش نشانان جانباخته و دیگر جانباختگان را گرامی داشتند. فاجعه تکان دهنده آتش سوزی پلاسکو با ۱۲۰۰ واحد تجاری در ۳۰ دی ۹۵ روی داد و در جریان آن علاوه بر شمار زیادی از ساکنان آن، تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی که در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند جانباختند و عده‌ای از آنها  نیز زیر آوارِ ناشی از فرو ریختن ساختمان مدفون شدند. پلاسکو بخاطر استاندارد پایین ایمنی این مجتمع بزرگ تجاری فروریخت و آتش نشانان بسیاری بخاطر شرایط نا امن محیط کارشان جان خود را از دست دادند.

بدنبال این فاجعه اعتراضات آتش نشانان شدت گرفت و همبستگی مردمی با آنها افزایش یافت. از جمله  خواستهای برحق هزاران کارگر آتش نشان که سالهاست پیگیرش هستند و برای آن بارها اعتراض کرده اند به جلو آمد. این خواستها از جمله عبارتند از: تامین تجهیزات ایمنی با استاندارد قابل قبول و امن در ایستگاههای آتش نشانی، داشتن امنیت شغلی و بهبود شرایط زندگی آتش نشانان و افزایش فوری سطح حقوقهای آنان. در جریان این اعتراضات وعده های بسیاری داده شد. اما عملی نشده اند. روز ۲۹ دی ماه در سالگرد فاجعه پلاسکو آتش نشانان شهرداری در اعتراض به خلف وعده ها و  وضع اسفناک کاری و معیشتی خود تجمع کردند.  در این تجمع کارگران با شعار “شهردار بیا بیرون”، “مسئول بی لیاقت نمیخواهیم، نمی خواهیم”، “مسئول بی لیاقت، استعفا، استعفا”، “مشکل ما حل نشه، تجمع تکرار میشه” صدای اعتراض خود را بلند کرد. بنابر خبرها در حال حاضر بیشتر آتش نشانان به دلیل سطح پایین دستمزدها و هزینه های گزاف مسکن در حاشیه تهران اجاره نشین هستند و برای امرار معاش دو یا سه شغله شده اند.

فراخوان  بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان به تجمع سراسری

بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان در اعتراض به وضع بد معیشتی خود برای ساعت ده صبح روز پنجم بهمن ماه فراخوان به تجمع سراسری در مقابل مجلس اسلامی داده اند.  در این فراخوان بر این خواستهای فوری تاکید شده است:  تصویب لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شاغلین ، اجرای احکام صادره ضریب ۱.۱۵ درصد مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰.

 اجرای همسان سازی حقوقها و  افزایش سطح آن به بالای خط فقر اعلام شده ۱۲ میلیونی، درمان رایگان برای همه و پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها مطالبات سراسری همه بخش های بازنشسته است که بارها در تجمعاتشان آنها را فریاد زده اند. بازنشستگان وزارت بهداشت در پایان فراخوان خود با نوشتن “همه با هم برای دادخواهی و مطالبه حقوق خود می آییم” بر برگزاری یک تجمع بزرگ تاکید کردند.

تجمع اعتراضی پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان تهران

 روز چهارشنبه ۲۹ دی کارگران شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای پیگیری مطالبات خود مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. سطح نازل حقوقها و تعویق پرداخت آن و قراردادهای موقت کاری از جمله مشکلات این کارگران است.

اعتصاب و تجمع کارگران شرکتی مخابرات گیلان

روز سه شنبه ۲۹ دی  کارگران شرکتی مخابرات زیر مجموعه شستکام استان گیلان در اعتراض به قراردادهای موقت کاری، سطح نازل حقوقها و عدم اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل و مشکلات بیمه ای خود  تجمع کردند. به گفته این کارگران مزد آنها حتی کمتر از همان حداقل مزد چند بار زیر خط فقر  مصوب شورای عالی کار است و از همان بیمه سطح نازل تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی محرومند و این درحالیست که طی ۹  ماه گذشته مبلغی بابت بیمه از  فیش های حقوقی شان کسر شده است. این تجمعات در کل این استان و بصورت سراسری برگزار شد.

تجمع اعتراضی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست

روز ۲۸ دی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در اعتراض به وضع بد معیشتی و پایین بودن سطح حقوقهایشان در برابر مجلس اسلامی تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر

روز ۲۸ دی تعدادی از کارگران پیمانی و قراردادی شهرداری خرمشهر بار دیگر در اعتراض به عدم دریافت حقوق چهار ماه خود دست از کار کشیدند و مقابل فرمانداری و شورای اسلامی شهر تجمع کردند. زیر فشار این اعتراضات مجید حیدری عضو شورای اسلامی ناگزیر به شرکت در جمع کارگران شده و  پرداخت مطالبات این کارگران در روز‌های آینده را وعده داد. اما کارگران به این وعده ها باور ندارند و پیگیر مطالبات خود هستند.

اعتصاب کارگران پروژه راهسازی خاش به زاهدان

کارگران پیمانی شاغل در پروژه ساخت جاده دو بانده خاش به زاهدان از روز ۲۳ دی  در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات‌شان در اعتصاب به سر میبرند. این کارگران سه تا ۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند. بنا بر خبر کارگران این پروژه عمرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راهسازی جاده خاش به زاهدان مشغول کار هستند. این پروژه عمرانی با سرمایه دولت در مسیر ترانزیتی بندر چابهار به میلک در حال ساخت است. دستمزدهای پرداخت نشده یک موضوع اعتراض سراسری کارگران است و بخش بزرگی از چپاولگری های سرمایه داری مافیایی حاکم است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate