اخباروگزارش های کارگری ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰

– تجمعات اعتراضی دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی

۱- تجمع اعتراضی دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی مقابل وزارت بهداشت 

۲- تجمع اعتراضی دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی شیراز نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی مقابل ساختمان مرکزی

– پنجمین روز اعتصاب کارگران پروژه جاده دوبانده زاهدان به خاش دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق

– ادامه کنش های کارگران اخراجیِ مخابرات استان خوزستان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ، عدم اجرای حکم بازگشت به کارتوسط کارفرما و وعده و وعیدهای توخالی مسئولان

– بلند شدن فریاد اعتراض کارگران شهرداری ایرانشهرنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق زیر سایه بی خیالی مسئولان برای باری دیگر

– تجمع اعتراضی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه نسبت  به عملکرد رییس و اعضای هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران

– کانون نویسندگان ایران:

واکنش مرکز انجمن جهانی قلم (پن) در کِبک کانادا به قتل بکتاش آبتین

*تجمعات اعتراضی دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی

۱- تجمع اعتراضی دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی مقابل وزارت بهداشت 

روز دوشنبه ۲۷ دی،جمعی از دانشجویان دکتری تخصصی رشته های علوم پزشکی برای اعتراض نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی دست به تجمع مقابل وزارت بهداشت زدند وخواهان رفع تبعیض در پرداخت ها بین دانشجویان شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده ،این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار رفع تبعیض میان دانشجویان رشته های علوم پزشکی با گروه بالینی شدند. این دانشجویان یادآور شده اند تبعیض میان پرداخت کمک هزینه میان دانشجویان دکتری تخصصی که گروه علوم پایه محسوب می شوند با دستیاران پزشکی بالینی برطرف شود.

۲- تجمع اعتراضی دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی شیراز نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی مقابل ساختمان مرکزی

روز دوشنبه ۲۷ دی، دانشجویان دکتری تخصصی علوم پزشکی شیراز همزمان با تجمع  هم دوره  ای هایشان مقابل وزارت بهداشت،بابرپایی تجمع مقابل ساختمان مرکزی اعتراضشان را نسبت به سطح پایین کمک هزینه تحصیلی بنمایش گذاشتند وخواهان یکسان سازی حقوق دستیاران بالینی و دستیاران تخصصی شدند.

*پنجمین روز اعتصاب کارگران پروژه جاده دوبانده زاهدان به خاش دراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق

روز دوشنبه ۲۷ دی برای پنجمین روز، کارگران پروژه جاده دوبانده زاهدان به خاش به اعتصابشان برای اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق ادامه دادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،کارگران پیمانی شاغل در پروژه ساخت جاده دو بانده خاش به زاهدان سه تا چهار ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند.

این کارگران از روز ۲۳ دی ماه در اعتراض به مطالبات مزدی خود، دست از کار کشیده اما هنوز معوقات خود را دریافت نکرده‌اند.

کارگران این پروژه عمرانی که از شهرها و روستاهای همجوار در پروژه ساخت جاده دو بانده خاش به زاهدان مشغول کارند، به دلیل مطالبات معوقه با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از کارگران معترض گفت: کارگران این پروژه عمرانی از طریق یک شرکت پیمانکاری در پروژه راهسازی جاده خاش به زاهدان مشغول کار هستند.

وی در ادامه گفت: اجرای این پروژه عمرانی با سرمایه دولت در مسیر ترانزیتی بندر چابهار به میلک در حال ساخت است. 

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران پروژه جاده دوبانده زاهدان به خاش نسبت به اهانت مدیر شرکت پارس

روزپنج شنبه ۲۳ دی، کارگران پروژه جاده دوبانده زاهدان(شرکت پارس) برای اعتراض به اهانت مدیر پروژه دست به تجمع زدند.

براساس گزارش یک منبع خبری محلی، مدیر پروژه خطاب به کارگران گفته بود:«بلوچ ها کثیف و بی شعورند.»

این اهانت و توهین مدیرپروژه شرکت پارس و کارفرمای احداث این پروژه باعث خشم کارگران وبرپایی تجمع وگفتگوی رودرویشان با وی شد.

*ادامه کنش های کارگران اخراجیِ مخابرات استان خوزستان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ، عدم اجرای حکم بازگشت به کارتوسط کارفرما و وعده و وعیدهای توخالی مسئولان

روز یکشنبه ۲۶ دی،کارگران اخراجیِ مخابرات استان خوزستان ازادامه کنش هایشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ،عدم اجرای حکم بازگشت به کارتوسط کارفرما و وعده و وعیدهای توخالی مسئولان خبردادند.

آنهابه خبرنگاررسانه ای گفتند: ما هم حکم بازگشت به کار هیأتهای تشخیص و حل اختلاف را گرفته‌ایم و هم حکم اجرای احکام دادگستری را، اما شرکت پیمانکار از رای مراجع قانونی تبعیت نمی‌کند. 

آنها افزودند:به دفتر نماینده رهبری استان خوزستان هم مراجعه کردیم. 

آنها ادامه دادند:بعد از گذشت ۴ ماه همچنان حدود ۷۰ خانواده بدون حقوق سر می‌کنند این درحالیست که مراجع حل اختلاف به نفع این کارگران رای داده‌اند. 

پیشتر نیز این نیروها در دیدار با نماینده رهبری در استان خوزستان، رئیس اداره کار خوزستان و معاون سیاسی امنیتی استانداری، قول مساعد برای حل مشکل خود و اجرای احکام مراجع حل اختلاف گرفته بودند. به گفته‌ی این نیروها؛ با وجود مهلتِ یک هفته‌ای نماینده رهبری به پیمانکار، این شرکت همچنان از اجرای حکم سر باز می‌زند. 

قابل یادآوری است که حدود ۷۰ نفر از نیروهای مخابرات استان خوزستان که دو دوره بدون قرارداد به کار خود ادامه داده بودند، با استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار برای تبدیل قراداد خود از موقت به دائم، شکایت تنظیم کردند و به نفع خود رای گرفتند. مطابق رایی که توسط هیات‌های تشخیص و حل اختلاف صادر شده است؛ این کارگران نیروهای دائم مخابرات به حساب می‌آیند و باید به کار خود برگردند.

*بلند شدن فریاد اعتراض کارگران شهرداری ایرانشهرنسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق زیر سایه بی خیالی مسئولان برای باری دیگر

روز دوشنبه ۲۷ دی، کارگران شهرداری ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان برای باری دیگر اعتراضشان را  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق زیر سایه بی خیالی مسئولان فریاد زدند.

این کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند: شش ماه معوقات مزدی سال جاری طلبکاریم و با اتمام دی ماه؛ این معوقات به هفت ماه افزایش پیدا می‌کند.

آنها افزودند:هم اکنون در شهرداری ایرانشهر نزدیک به ۷۰۰ کارگر به صورت قراردادی مشغول کارند که نگران تامین نیازهای خانواده‌های خود هستند.

این کارگران ادامه دادند: به صورت مشخص در حال حاضر حجم معوقات مزدی کارگران شهرداری ایرانشهر با احتساب دی ماه شش ماه برآورد می‌شود. پیش از این مطالبات مزدی‌مان به شش تا هفت ماه می‌رسید که با پیگیری کارگران بخشی از مطالبات پرداخت شده است.

آن‌ها گفتند: نگرانی ما انباشته شدن مطالبات‌مان در ماه‌های آینده است و اینکه اگر در هر ماه بخشی از آن‌ها پرداخت نشود، بار دیگر مطالباتمان افزایش می‌یابد.

*تجمع اعتراضی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه نسبت  به عملکرد رییس و اعضای هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران

روز دوشنبه ۲۷ دی،جمعی از بیماران دیالیزی و پیوند کلیه برای اعتراض  نسبت  به عملکرد رییس و اعضای هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی این انجمن زدند وخواهان استعفای رییس و اعضای هیات مدیره انجمن شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،طی چند ماه گذشته انتخابات هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران برگزار شد اما نتایج این انتخابات و وضعیت هیئت مدیره قانونی جدید این انجمن هنوز مشخص و اعلام نشده است. این درحالیست که در حال حاضر مدیرعامل فعلی بدون هیئت مدیره رسمی و حتی حضور بازرس قانوني همچنان بر مسند ریاست انجمن نشسته‌ است .

*کانون نویسندگان ایران:

واکنش مرکز انجمن جهانی قلم (پن) در کِبک کانادا به قتل بکتاش آبتین

ایران: مرگ بکتاش آبتین نویسنده و سینماگر ایرانی

انجمن جهانی قلم – کِبِک در کانادا

۱۳ ژانویه ۲۰۲۲

مرکز انجمن جهانی قلم (PEN) در کِبِک در کانادا از خبر درگذشت بکتاش آبتین شاعر و کارگردان ایرانی در زندان در هشتم ژانویه اندوهگین و خشمگین است. آقای آبتین، که برنده‌ی جایزه‌ی قلم باربی (Barbay) برای آزادی نوشتن در سال ۲۰۲۱ از سوی انجمن قلم آمریکا است، پس از دو بار ابتلا به بیماری کووید از زمان حبس وی در زندان درگذشت. در این رابطه، تأخیر در مراقبت‌های ضروری و سهل‌انگاری پزشکی از سوی مقامات به قیمت جان او تمام شد. یادآوری می‌کنیم که آقای آبتین به خاطر ایفای نقشی تاثیرگذار در کانون نویسندگان ایران و دفاع مسالمت‌آمیز از آزادی بیان در ایران زندانی شده بود. 

این متن برگردان نوشته‌ی زیر به زبان فرانسه است: 

https://penquebec.org/2022/01/13/iran-deces-de-lecrivain-et-cineaste-baktash-abtin/

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate