تجمع اعتراضی زنان+فراخوان دوم بازنشستگان و چند خبر دیگر

تجمع اعتراضی زنان علیه بیکاری در خرمشهر

یک حرکت مهم و قابل توجه در روزهای اخیر تجمع اعتراضی زنان علیه بیکاری بود. روز ٢٧ آذر شماری از زنان در خرمشهر در اعتراض به بیکاری و با دست نوشته هایی که رویش نوشته بود “ما بیکاریم”، “ما گرسنه ایم”، دست به تجمع زدند. تجمع کنندگان در ارتباط با تجمع خود اعلام داشتند که آنها خانواده هایی هستند که درآمدی ندارند. بخاطر فقر ونداری ناتوان از فرستادن کودکان خود به مدرسه هستند و بخاطر محرومیت از درمان رایگان بیمارانشان در خطر قرار دارند. این تجمع که در نوع خود بی سابقه بود توجه زیادی را بخود جلب کرد. مردم شهر به شکلهای مختلف حمایت خود را نسبت به خواست زنان ابراز میکردند.

زنان یک بخش بزرگ از جمعیت میلیونی بیکار در ایران هستند اما سنتا بعنوان بیکاران برسمیت شناخته نمیشوند. این بیکاری بر فشار اقتصادی بر روی خانواده ها آنهم با دستمزدهای چند بار زیر خط فقر و بی تامینی مطلق کل جامعه شدت داده است. زنان بسیاری هستند که سرپرست خانواده هستند و نداشتن کار و درآمدی برای زیستن، زندگی و معیشت آنها را به مشقت جدی کشانده است. تجمع اعتراض زنان بیکار در خرمشهر صدای اعتراض جمعیت میلیونی زنان بیکار و همه مردم است. جنبش علیه بیکاری دامنه اش هر روز گسترده تر میشود. در هفته های اخیر تجمعات جوانان جویای کار در شهرهای مختلف را شاهد بودیم. و امروز تجمع زنان بیکار در خرمشهر به این جنبش ابعاد تازه و بسیار مهمی میدهد. اینها همه نشانگر سر بلند کردن جدی جمعیت میلیونی بیکاران در سطح جامعه است. تمامی کارگران بیکار اعم از زن و مرد باید از بیمه بیکاری در حد داشتن یک زندگی قابل قبول انسانی برخوردار باشند. دولت در قبال زندگی و معیشت کل جامعه مسئول است و با اعتراضات اجتماعی باید ناچارش کرد که پاسخگو باشد. باید وسیعا به جنبش علیه بیکاری پیوست و تجمعات علیه بیکاری را در تمام شهرها برپا کرد. معیشت و منزلت حق مسلم همه مردم است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ آذر۱۳۹۹، ١٧ دسامبر ۲۰۲۰

فراخوان دوم بازنشستگان به تجمع در مقابل مجلس اسلامی

بازنشستگان تامین اجتماعی تجمع سراسری دوم خود را در اعتراض به گرانی ها و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خرید خود و برای پیگیری خواستهایشان فراخواندند. این تجمع در ساعت ده ونیم صبح روز ١٤ دی مقابل مجلس اسلامی برگزار خواهد شد. تجمع قبلی آنها در روز ٢٣ آذر در تهران مقابل مجلس اسلامی و در شهرستانها مقابل ادارات تامین اجتماعی برگزار شد و جمعیت بسیاری از بازنشستگان در آن شرکت داشتند. در این حرکت اعتراضی بازنشستگان با شعارهایی چون “معیشت، منزلت، حق مسلم ماست”، “یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه”، “حقوق طبق تورم”، “درمان رایگان حق مسلم ماست” فریاد اعتراضشان را بلند کردند. علاوه بر این شعارها که بر روی بنرها نیز نقش بسته بود. بنرهایی دیگر با مضامینی چون “بازنشسته‌ تامین اجتماعی از خط فقر به خط مرگ رسیده”، “اتحاد و همدلی رمز دادخواهی”، “دولت باید اموال به غارت رفته بازنشستگان را جبران کند”، “حقوق مکفی و تامین رفاه برای بازنشستگان”، “درمان رایگان”، “ما گرسنه ایم”، “حقوق طبق تورم” ، “خانه مان غارت شده، فاش میسازیم بی ترس و خطر برای حق مان می ایستیم تا به آخر” توجه ها را بخود جلب میکرد. اعتراض بازنشستگان جنبشی برای دفاع از زندگی انسانی و علیه فقر، گرانی، اختلاس ها و دزدی هاست و هر روز دامنه پوشش آن گسترده تر میشود. حکومتی که مسئولیتی در قبال بازنشستگان برای خود قائل نیست و حتی ذخیره صندوقهای بازنشستگی را بالا میکشد در واقع اعلام میکند که فقط باید سرنگون شود. در برابر این حکومت نفرت انگیز دزد و چپاولگر، بازنشستگان در سنین بالا ناچارند هرروز تجمع کنند، فریاد بزنند، پلاکارد بدست بگیرند و حتی در شرایط خطرناک کرونایی امکان آرامش نداشته باشند. از خواستها ومطالبات بازنشستگان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ آذر۱۳۹۹، ١٧ دسامبر ۲۰۲۰

اطلاعیه خبری

اعتصاب کارگران خدمات شهرداری امیدیه، کارگران شرکت مپنا و چند خبر دیگر

– روز ٢٧ آذر اعتصاب کارگران خدمات شهرداری امیدیه در اعتراض به تعویق پرداخت ۸ ماه دستمزد وارد دومین روز خود شد. کارگران اعلام کرده اند که تا گرفتن حقوق خود به سرکار نخواهند رفت.

– روز ۲۶ اذر حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت oandm پیمانکار شرکت مپنا در اعتراض به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا که باعث مبتلا شدن تعداد زیادی از کارگران شده است مقابل گیت پالایشگاه ۱۰ “فاز ۱۹” تجمع کردند. به گفته کارگران قرار بوده که مطابق بخشنامه نفت عمل شود و تعداد نیروها و زمان استراحت بیشتر شود اما هیچ اقدامی صورت نگرفته و از همه کارگران خواسته شده که به سر کار بازگردند. کارگران این اقدام مقامات مسئول را غیرانسانی اعلام کرده و میگویند که سرمایه داران مفتخور بخاطر هزینه نکردن، کارگران را در کام بیماری مهلک کرونا رها کرده و جان آنان را به خطر انداخته اند. کارگران شرکت مپنا با اعتصاب خود در برابر این توحش و بربریت ایستاده اند.

– روز ٢٦ آذر کارگران شهرداری شهر حسینیه اندیمشک در اعتراض به تعویق پرداخت ٩ ماه دستمزد خود دست به تجمع زدند.

– صبح روز ٢٦ آذر کارگران کارخانه قند یاسوج در اعتراض به عدم بازگشایی کارخانه و بلاتکلیفی شغلی خود مقابل درب کارخانه تجمع کردند.

– روز ٢٦ آذر کامران ساختمانگر از فعالین کارگری در سنندج برای سپری کردن ٥ سال حکم زندان خود به دادسرای عمومی شهر سنندج احضار شد. در این احضاریه از او خواسته شده است که ظرف ۱۰ روز از زمان درج این ابلاغیه در سامانه ثنا، در این شعبه حاضر گردد. پاسخ سرکوبگری های حکومت و احضار و زندان کردن ها را باید با اعتراضات سراسری داد. حکم زندان کامران ساختمانگر باید فورا لغو شود. تمامی زندانیان سیاسی باید فورا آزاد شوند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٧ آذر۱۳۹۹، ١٧ دسامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate