مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در شهر سلیمانیه 

شرکت مقامات بالای حکومت اقلیم در کردستان عراق در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی نه اتفاق تازه ای است و نه جای تعجب آنچنانی . همین چندماه قبل بود که رهبر اقلیم ، نچیروان بارزانی در مراسم تحلیف رئیسی جلاد با افتخار اعلام کرد که  “ ما بخشی از جمهوری اسلامی هستیم “ . بخشی از جمهوری اسلامی بودن  اگر برای حزب الله لبنان و کتائب اهل حق و شاخه های دیگر جنبش اسلام سیاسی ریشه در هم جنبشی بودن آنها با جمهوری اسلامی دارد ، برای این حضرات رمز راز بقا و حفظ سلطه و دستگاه لرزانشان است  . در جه وابستگی شان به جمهوری اسلامی  رابطه مستقیم دارد با اوضاع سیاسی منطقه وکردستان عراق و تهدید سرنگون کردنشان از جانب توده های معترض ‌متنفر در خود کردستان عراق .
 اگر مناسبات اینها با جمهوری اسلامی را در دو دهه گذشته مرور کنیم درمی یابیم بخصوص پس از برنامه عقب نشینی آمریکا از منطقه و نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی در تحولات عراق و مهمتر  از اینها  ، رشد  اعتراضات در داخل کردستان عراق ، حالا دیگر تقریبا آویزان شدن اینها به هر خس وخاشاکی برای بقای حکومتشان  اجتناب ناپذیر است ۰ ‌دراین رابطه جمهوری اسلامی اولین و حتی تنها کاندید است . چون ودر واقع تاریخا همیشه “ بخشی از جمهوری اسلامی “ بوده اند . چه آنزمان که در پاگرفتن جمهوری اسلامی علیه احزاب مسلح در کردستان ایران در کنار پاسدار و بسیج می جنگیدند ، و یا زمانیکه جلو دار قشون جمهوری اسلامی در جنگ ایران و عراق بودند .
خلاصه بی ثباتی و توخالی بودن حکومتشان بیشتر آنها را در دامان  جمهوری اسلامی  انداخته است  ۰ امروز از هر زمان دیگر بیشتر به جمهوری اسلامی احتیاج دارند . برای همین است که امسال برای تعریف و تمجید از قاسم سلیمانی جلاد ،  کورس رقابت گذاشته اند  ۰ برای همین است که عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی به قاسم سلیمانی لقب چگوارا می دهد و استاندار شهر سلیمانیه  پیشنهاد می کند که روز ترور سلیمانی روز صلح  وآشتی در جهان نامگذاری شود و ملا بختیار از رهبران اصلی اتحادیه میهنی که شایعاتی در مورد رئیس جمهور شدن او در محافل مختلف می چرخد ، می گوید :” قاسم سلیمانی دژ محکم پشتیبان پیشمرگ کرد بوده است “  ۰
اما امسال افتضاح  وکرنش و چابلوسی  مقامات حکومت اقلیم کردستان چنان مشمئز کننده بود که صدای احزاب و شخصیتهای ناسیونالیست و دوست این حضرات را هم درآورد . هر چند در اظهاراتشان جانب احتیاط را رعایت کرده و مستقیما با دولت کردی ‌مقامات آن  درگیر نشده و تنها به تکفیر قاسم سلیمانی اکتفا کرده اند ، اما اینجا هم ضد کرد بودن قاسم سلیمانی معیار و پایه است اعتراضشان بود .  البته فراموش نکرده اند  که  همین دولت کردی چه جنایاتی درحق پناهنده و فعال سیاسی کرد ایرانی وبا کمک دولت حاج قاسم مرتکب شده است   . و بخصوص حتما فراموش نکرده اند که زندانی سیاسی اعدامی و پناه آور به دامن خاک حکومت کردی  ، مصطفی سلیمی را سال گذشته همین دارودسته دوباره به طناب دارجمهوری اسلامی سپردند .
 امروزه خوشبختانه درتمام کردستان درکشورهای همجوار ، دیواراین توهم دروغین که جنبش “کردایه تی “ ناسیونالیستها حافظ منافع تمام کردهاست تا اندازه زیادی فروریخته است . بخشا بعلت خودآگاهی جامعه و رواج ایده ‌و توقع انسانی و آزادیخواهانه در این جوامع ، و بخشا در اثر عملکرد ضد مردمی همین احزاب ‌و دولت مدعی دلسوز مردم کرد .  هزاران نمونه از ارجحیت منافع مادی واقتصادی بر حقوق مردم  زحمتکش و سرکوب اعتراضات آنها برای خیلی روشن کرده  است که ادعای جریانات و رهبران کردی دال بر حفاظت از منافع مردم کردستان پوچ وبی اساس است . واین آن واقعیتی است که باید خستگی ناپذیر در درون جامعه  کردستان تعمیق و گسترش پیدا کند . در هر مناسبتی از قبیل افشای مراسم قاسم سلیمانی باید به ریشه و چرایی همراهی احزاب کردی با جنایتکارترین دولت های منطقه پرداخت ۰ باید تاریخ این دریوزگی  اسلاف  همین جریانات در منطقه را  در  بیش از نیم قرن گذشته  در نوکری حکومت شاهنشاهی ایران  و بعث عراق وسوریه و دولت ترکیه مستمرا افشاکرد .
در کارناوال گریه وزاری سران حکومت سلیمانیه و اربیل برای قاسم سلیمانی  ، مردم شرافتمند کردستان عراق نه نقشی دارند و نه منافعی ۰ زندگی آنها خود قربانی تبانی و بده و بستان این احزاب و معامله گری آنها با دولت های مرتجع منطقه است . آنها همراه و همدرد مردم کردستان ایران و کارگران وزحمتکشان هم سرنوشتی هستند که بوسیله جمهوری اسلامی به فقر وتباهی کشیده شده اند . مبارزه ورویارویی میلیونی جامعه ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی می تواند نوید بخش دنیایی بهتر برای جامعه کردستان عراق و مردم تمام منطقه باشد . حساب دریوزگی حکومت اقلیم کردستان از حساب مردم عادی و کارگران و زحمتکشان کردستان عراق جداست . آنها خود درگیر رویارویی با فساد  وچپاول حکومت احزاب و متحقق کردن حقوق بدیهی خود هستند . حفظ همسرنوشتی مردم زحمتکش در کردستان ایران وعراق علیه تبانی مافیای در قدرت با جمهوری اسلامی کار کمونیستها و صف آزادیخواه و برابری طلب در هردوبخش کردستان است .
همایون گدازگر
۲۰ دی ۱۴۰۰
۱۰ ژانویه ۲۰۲۲
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate