اخباروگزارش های کارگری ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰

– کانون نویسندگان ایران :حاکمیت آزادی‌ستیز بکتاش آبتین را به قتل رساند.

– کانون نویسندگان ایران :اطلاعیه‌ی خانواده‌ی زنده یاد بکتاش آبتین 

– کانون صنفی معلمان ایران:بکتاش آبتین درگذشت.

– اتحادیه آزاد کارگران ایران :

بکتاش آبتین را سیستمی به قتل رساند که زندان‌هایش قتلگاه است و دادگاه‌هایش بیدادگاه

– بدنبال مرگ بکتاش آبتین، شعار مرگ بر دیکتاتور زندان اوین را به لرزه در آورد

– زنده باد یاد وخاطره جان باختگان قتل موشکی هواپیمای اوکراینی

گرامیداشت یاد جان‌باختگان پرواز PS752  وحق خواهی خانواده هایشان با برپایی تجمع در فرودگاه امام

– تجمع اعتراضی سراسری  دوباره کارکنان دستگاه قضایی کشور نسبت به سطح پایین حقوق و توخالی در آمدن وعده ابراهیم رئیسی مبنی بر تصویب طرح تسری فوق‌العاده سختی سازمان‌ زندان‌ها به کارکنان اداری دادگستری

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تصویر از اعتراض چراغ روشن کردن و حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر رانندگان شرکت واحد روز ۱۸ دی 

– ادامه اعتراضات کارگران پروژه تونل آزادراه منجیل نسبت به عدم پرداخت مطالبات،بازی پینگ پنگ شرکت پیمانکاری وکارفرما اصلی با آنها و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع در محوطه کارگاه و محل فعالیت پیمانکار اصلی

– تجمع اعتراضی کارکنان موسسه مالی و اعتباری کاسپین نسبت به نداشتن امنیت شغلی مقابل استانداری گلستان

– تجمع اعتراضی شبانه روزی رانندگان تریلی نسبت به پایمالی حقوقشان از طرف شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد ایران خودرو تبریز مقابل پارکینگ کارخانه درممقان

– شادی گیلک برای گذراندن دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد

– زهرا محمدی برای سپری کردن دوران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد

– بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویە در محکومیت احکام قضایی علیه فعالین آموزش به زبان مادری و حکم صادره علیه زهرا محمدی

گلستان تک‌گل خواستنی نیست

– افسانه عظیم‌زاده و نگار مسعودی به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند

– تجمع اعتراضی کشاورزان امامزاده جعفر گچساران نسبت به حفر چاه عمیق توسط جهاد کشاورزی

– اجتماع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس برای اعتراض به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مقابل درب ورودی فاز صنعتی منطقه آزاد ارس

– جان باختن یکی از کارکنان عوارضی آزادراه خرم‌آباد – پل زال حین کار براثرتصادف

*کانون نویسندگان ایران :حاکمیت آزادی‌ستیز بکتاش آبتین را به قتل رساند.

مردم ایران!

آزادی‌خواهان ایران و جهان!

بکتاش آبتین (۱۳۵۳-۱۴۰۰)، شاعر، فیلم‌ساز، و عضو دلاور و برجسته‌ی کانون نویسندگان ایران را سرکوب‌گران آزادی‌کُش عامدانه به قتل رساندند.

بکتاش آبتین روز ۱۲ آذر ماه با علایم آشکار کرونا به بهداری زندان اوین مراجعه کرد و تا سه روز بعد از آن بدون دریافت هیچ درمانی در مسیر میان بهداری و بند سرگردان بود. در روز ۱۵ آذر وخامت حال آبتین به جایی رسید که زندانبانان او را شبانه و در بی‌خبری کامل به بیمارستان منتقل کردند. با آن که دو روز بعد با پی‌گیر خانواده و هم‌بندان آبتین سرانجام آشکار شد که او در بیمارستان طالقانی بستری است، اما مسئولان زندان و بیمارستان هم‌چنان از دادن هرگونه آگاهی درباره‌ی بیماری آبتین امتناع می‌کردند. آبتین به تخت بیمارستان زنجیر شده بود؛ بدون ملاقات و بی‌هیچ خبری از بیرون. بدین‌گونه، ده روز حیاتی ابتدای بیماری در زندان و در بیمارستان طرف قرارداد زندان زیر فشار نیروهای امنیتی عامدانه تلف شد. روز ۲۲ آذر ماه، بدن نیمه‌جان آبتین به بیمارستان دیگری منتقل شد و روند درمان در شرایطی وخیم آغاز شد. بیماری، عوارض آن و فشار روانی ده روز نخست، ذره ذره جسم آبتین را تحلیل برد. روز ۱۱ دی ماه، پزشکان به ناچار او را به خواب مصنوعی فرو بردند تا شاید بتوانند او را از مرگ تدریجی تحمیل‌شده نجات دهند. ظهر ۱۸ دی ماه، قلب پرشور بکتاش آبتین ایستاد و برگ سیاه دیگری به جنایت‌های جمهوری اسلامی افزوده شد. 

بکتاش آبتین شاعری آزادی‌خواه و آزاداندیش بود که عمر کوتاه و پُر بار خود را دست‌مایه‌ی شورانگیزترین سروده‌های خود کرد؛ از رنج و شادمانی مردم نوشت و سرود آزادی را با همه‌ی وجود خویش زیست و جانِ گران‌قدر خود را فدای آزادی و آرمان‌های آزادی‌خواهانه‌ی کانون نویسندگان ایران کرد. او فیلم‌سازی شجاع و خلاق و مستقل بود که بی‌هراس از دیو مخوف سانسور زوایای زندگی انسان ایرانی را به تصویر کشید و صدها تصویر، ایده، و شعر ناسروده را با خود به آغوش خاک برد.

دریغا سرکوب‌گران ظلمت‌خو که این هنرمند مردمی و آزادی‌خواه را در اوج خلاقیت و بالندگی، در روز روشن از مردم و جامعه‌ی ادبی و هنری ایران ربودند، به زندان‌اش افکندند و عامدانه با اخلال در روند درمان‌اش، چراغ پُر فروغ جان عاشق و شیدای او را در برابر طوفان بی‌داد نهادند و خاموش کردند.

کانون نویسندگان ایران چنان که پیش از این بارها اعلام کرده است، حاکمیت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی و امنیتی آن را عامل و مسئول فاجعه‌ی مرگ و بلکه قتل تبهکارانه‌ی بکتاش آبتین می‌داند و صدای دادخواهی خود را به گوش جهانیان می‌رساند و از همه‌ی آزادی‌خواهان، نهادهای مستقل هم‌سو و مدافعان حقوق بشر می‌خواهد چشم بر این جنایت نبندند و فریاد اعتراض خود را رساتر کنند.

کانون نویسندگان ایران هم‌چنان نگران سلامت سه عضو زندانی خود، رضا خندان مهابادی، که هم اکنون با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، کیوان باژن و آرش گنجی و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است و بیم آن دارد که هر آینه با تداوم سیاست‌های جنایت‌کارانه، فاجعه‌ای دیگر به بار آید. 

کانون نویسندگان ایران با ابراز تسلیت قتل بکتاش آبتین به خانواده، یاران او در کانون نویسندگان ایران، و جامعه‌ی مستقل فرهنگی کشور و اعلام تعهد به ادامه‌ی راه او در مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی اندیشه و بیان بی‌هیچ حصر و استثنا در مراسم بدرقه و خاک‌سپاری او در کنار خانواده‌اش خواهد بود.

کانون نویسندگان ایران

۱۸ دی ۱۴۰۰

درهمین رابطه:حکومت آزادی‌ستیزان، گُردی از دلاوران آزادی‌خواه ‌را از ما گرفت:بکتاش آبتین درگذشت.

بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو پایدار و برجسته‌ی کانون نویسندگان ایران که جان شیرین خود را فدای آزادی کرد، از میان ما رفت. 

کانون نویسندگان ایران ضمن تسلیت به خانواده‌ی آبتین، یاران او  در کانون نویسندگان ایران، جامعه‌‌ی مستقل فرهنگی کشور و همه‌ی مردم آزادیخواه، ظرف ساعات آتی، بیانیه‌ای به این مناسبت منتشر خواهد کرد و افکار عمومی را در جریان جزئیات ستمی که بر بکتاش آبتین رفت قرار خواهد داد. 

بکتاش آبتین زنده است چون روح آزادی‌خواهی و ستیز با پلشتیِ استبداد و ستم زنده است.

کانون نویسندگان ایران 

۱۸ دی ۱۴۰۰

*کانون نویسندگان ایران :اطلاعیه‌ی خانواده‌ی زنده یاد بکتاش آبتین 

ساعتی پیش خانواده‌ی بکتاش آبتین اطلاعیه‌ای درباره‌ی مراسم خاکسپاری او منتشر کرد که متن آن در ادامه آمده است:

«به اطلاع مردم عزیز و هنرمندان و یاران بکتاش آبتین می‌رسانیم که مراسم خاکسپاری شاعر و فیلمساز عزیز ما روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ انجام خواهد شد. متعاقبا‌‌ً ساعت و محل مراسم اعلام می‌شود.»

خانواده‌ی بکتاش آبتین 

۱۸ دی ۱۴۰۰

*کانون صنفی معلمان ایران:بکتاش آبتین درگذشت.

پنجره را به پهنای جهان می گشایم!

جاده تهی است. درخت گرانبار شب است

ساقه نمی لرزد، آب از رفتن خسته است

تو نیستی ، نوسان نیست

تو نیستی، و تپیدن گردابی است

تو نیستی ، و غریو رودها گویا نیست،

و دره ها ناخواناست…

بکتاش آبتین متولد ۱۳۵۳، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران که با وجود بیماری زمینه‌ای در دوران کرونا مشغول گذراندن دوران حبس خود در زندان اوین بود، پس از این که دومین بار به کرونا مبتلا شده بود و با تعلل مسئولان زندان برای انجام به موقع اقدامات درمانی، جان شیرین خود را فدای آزادی کرد.

کانون صنفی معلمان ایران درگذشت جانگداز او را به خانواده آبتین، همراهانش در کانون نویسندگان ایران، جامعه مستقل فرهنگی کشور و همه مردم آزادی‌خواه، تسلیت عرض می‌کند. 

روحش شاد، یادش گرامی.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

*اتحادیه آزاد کارگران ایران :

بکتاش آبتین را سیستمی به قتل رساند که زندان‌هایش قتلگاه است و دادگاه‌هایش بیدادگاه

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران که در زندان به کرونا مبتلا شده بود امروز شنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۰ از میان ما رفت.

مرگ بکتاش آبتین نه بر اثر بیماری، بلکه به دلیل انتقال دیرهنگام به بیمارستان اتفاق افتاد. بکتاش آبتین را همانگونه که کانون نویسندگان ایران اعلام کرد، “حکومت آزادی‌ستیزان” از ما گرفت.

بکتاش آبتین غریو‌ رسای آزادیخواهی، استبدادستیزی و مبارزه با جهل و جُور بود که جان خود را در این مسیر فدا کرد.

“حکومت آزادی‌ستیزان” محمد مختاری‌ها، جعفر پوینده‌ها، فرزاد کمانگرها و بکتاش آبتین‌ها را به مسلخ مرگ کشانده و می‌کشاند تا هرگونه آزادیخواهی و استبدادستیزی را سرکوب کند.

این وظیفه‌ی بشریت متمدن و آزادیخواه است که با دامن زدن به مبارزات، هم بساط قتلگاه‌های حکومت که همانا زندان‌ها هستند را جمع کند و هم مانع از تداوم قتل‌های زنجیره‌ای آزادیخواهان، که بیش از چهار دهه در جریان است گردد.

مردم ایران، امروز خشمگین‌تر و خونین‌دل‌تر از هر زمانی صفحات کتاب کشتار عزیزان‌شان را ورق میزدند و داغدار دومین سالروز به قتل رساندن ۱۷۶ نفر از سرنشینان هواپیمای اوکراینی بودند که قتل عامدانه‌ی بکتاش آبتین نیز صفحه‌ای دیگر به این کتاب افزود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با تسلیت به خانواده‌ی بکتاش آبتین عزیز، یاران و همکاران او در کانون نویسندگان و تمامی آزادیخواهان ایران، اعلام می‌کند تا زمانی که مبارزه برای آزادی و برانداختن جُور و جهل در جریان است، بکتاش آبتین نه تنها زنده است بلکه پرچم برافراشته‌ی این مبارزات خواهد بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۸ دیماه ۱۴۰۰

*بدنبال مرگ بکتاش آبتین، شعار مرگ بر دیکتاتور زندان اوین را به لرزه در آورد

ساعتی پیش و بدنبال دریافت خبر مرگ بکتاش آبتین از سوی زندانیان سیاسی بند ۸  اوین، طنین شعار مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر…، مرگ بر…، فضای زندان اوین را در بر  گرفت.

زندانیان سیاسی بند ۸ اوین ابتدا در هواخوری بند با سر دادن این شعارها دست به اعتراض زدند و سپس همه آنان از سالن‌های مختلف با حضور در سالن ۸ (محل حبس بکتاش آبتین) در حالی که رئیس بند و مسئولین حفاظت زندان نیز در آنجا بودند به سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور و دیگر شعارها ادامه دادند بطوریکه رئیس بند و مسئولین حفاظت زندان مجبور به ترک سالن شدند.

 زندانیان سیاسی بند ۸ اوین پس از این اعتراض که نزدیک به یک ساعت ادامه داشت با ترک سالن دست به تحصن در کریدور مقابل سالن ۸ زده اند و این تحصن و اعتراض تا لحظه دریافت این خبر ادامه دارد.

کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران به نقل از صفحه اینستاگرام جعفر عظیم‌زاده

*زنده باد یاد وخاطره جان باختگان قتل موشکی هواپیمای اوکراینی

گرامیداشت یاد جان‌باختگان پرواز PS752  وحق خواهی خانواده هایشان با برپایی تجمع در فرودگاه امام

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS752:

درسحرگاه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، پرواز PS752 تنها سه دقیقه بعد از برخواستن از فرودگاه بین المللی IKA تهران، با دو موشک سرنگون شد. پس از سه روز انکار و تحت فشارهای سنگین بین المللی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران (IRGC) اعتراف کرد که بویینگ ۷۳۷-۸۰۰ با موشکهای سپاه سرنگون شده است. تا به این لحظه، واقعیت و چگونگی این جنایت سهمگین آشکار نشده است. در این عملیات فجیع ۱۷۶ مسافر و خدمه بیگناه این پرواز، جان خود را از دست دادند.

گرامیداشت یاد جان‌باختگان پرواز PS752  وحق خواهی خانواده هایشان با برپایی تجمع در فرودگاه امام

روز پنج شنبه ۱۸ دی همزمان با دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران،خانواده های جان‌باختگان پرواز PS752 باتجمع در فرودگاه امام،بنمایش گذاشتن تصاویرعزیزانشان وگلباران کردنشان،سردادن شعارها وایراد سخنرانی ها با گرامیداشت یادشان خواهان حقیقت وعدالت شدند.

*تجمع اعتراضی سراسری  دوباره کارکنان دستگاه قضایی کشور نسبت به سطح پایین حقوق و توخالی در آمدن وعده ابراهیم رئیسی مبنی بر تصویب طرح تسری فوق‌العاده سختی سازمان‌ زندان‌ها به کارکنان اداری دادگستری

روز شنبه ۱۸ دی دوباره، کارکنان دستگاه قضایی کشوربرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و توخالی در آمدن وعده ابراهیم رئیسی مبنی بر تصویب طرح تسری فوق‌العاده سختی سازمان‌ زندان‌ها به کارکنان اداری دادگستری دست به تجمع در مراکز استان ها،شهرستان ها وشهرهای بزرگ وکوچک زدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، در اولین روز کاری پس از رد کلیات طرح فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه در مجلس، امروز کارکنان این قوه در دادگستری‌های بسیاری از شهرهای کشور دست به تجمع اعتراضی زدند.

  در پی رد شدن کلیات طرح فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه در جلسه علنی روز ۱۵ دی‌ماه مجلس شورای اسلامی، کارکنان این قوه امروز با برگزاری تجمع‌هایی مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه در هفته‌های آخر ریاست سیدابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه با نام طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضائیه در مجلس اعلام وصول شد و در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

این طرح از ابتدای تدوین آن مورد حمایت جدی حجت‌الاسلام رئیسی بود و حتی آنطور که معاون وقت منابع انسانی قوه قضاییه گفته است، با همکاری محمد مصدق، معاون اول فعلی قوه قضاییه تدوین شده است. با وجود این دولت حجت‌الاسلام رئیسی در مرحله تصویب، به مخالفت با آن برخاست.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی سراسری کارکنان دستگاه قضایی کشور نسبت به سطح پایین حقوق و توخالی در آمدن وعده ابراهیم رئیسی

روزدوشنبه ۱۰ آبان، کارکنان دادگستری کشوربرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و توخالی در آمدن وعده ابراهیم رئیسی مبنی بر تصویب طرح تسری فوق‌العاده سختی سازمان‌ زندان‌ها به کارکنان اداری دادگستری دست به تجمع همزمان درچندین شهرستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:میانگین دریافتی آنها کمتر از ۵ میلیون تومان در ماه است. آنها افزودند: همچنین به عدم تحقق وعده‌ ابراهیم رئیسی برای تصویب طرح تسری فوق‌العاده سختی سازمان‌ زندان‌ها به کارکنان اداری دادگستری در زمانی که مسئولیت قوه قضاییه را بر عهده داشت معترض هستند.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تصویر از اعتراض چراغ روشن کردن و حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر رانندگان شرکت واحد روز ۱۸ دی :

حراست شرکت واحد از حضور در خط رانندگانی که در اعتراض “چراغ روشن و حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر” نقش محوری داشتند، ممانعت کرد

امروز شنبه ۱۸ دی، حراست و مدیریت شرکت واحد برای ممانعت از شکل‌گیری اعتراض “چراغ روشن و حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر” رانندگان در خطوط بی‌آرتی، از خروج اتوبوس رانندگانی که نقش محوری در اعتراضات دارند ممانعت کرد و این رانندگان را در توقفگاه نگاه داشته است.

برای مشاهده تصاویراعتراض امروزرانندگان شرکت واحد تهران به کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه مراجعه کنید.

*ادامه اعتراضات کارگران پروژه تونل آزادراه منجیل نسبت به عدم پرداخت مطالبات،بازی پینگ پنگ شرکت پیمانکاری وکارفرما اصلی با آنها و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع در محوطه کارگاه و محل فعالیت پیمانکار اصلی

روز شنبه ۱۸ دی، کارگران پروژه تونل آزادراه منجیل درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات،بازی پینگ پنگ شرکت پیمانکاری وکارفرما اصلی با آنها و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع در محوطه کارگاه و محل فعالیت پیمانکار اصلی زدند.

یکی از کارگران پروژه تونل آزادراه منجیل به خبرنگار رسانه ای گفت: کارفرمای شرکت مجری ساخت پروژه تونل شماره سه و چهار محور منجیل به رشت در محدوده رودبار که مسئولیت حدود ۲۰۰ کارگر را برعهده دارد، علارغم متوقف کردن این پروژه عمرانی، مطالبات عقب افتاده کارگران را نمی‌پردازد.

وی ادامه داد: در مراجعه به دفتر کارفرما و طرح درخواست حقوق، او عملی شدن این امر منوط به پرداخت مطالبات معوقه کارفرمای اصلی شد اما ظاهرا نه کارفرمای اصلی و نه پیمانکار پروژه زیر بار پرداخت مطالبات کارگران نمی‌روند.

این کارگر افزود: یک تا دو سال است که در این پروژه عمرانی فعالیت داریم. هر کدام از کارگران از شهرستانها و استانهای مختلف برای کار در این پروژه به رودبار ومنجیل مهاجرت کرده‌اند اما در طول کارهیچ وقت حقوق به موقع نگرفته‌اند.

یکی دیگر از کارگران گفت:درحالیکه قرار بود همه مطالبات مزدی کارگران پروژه تونل آزادراه منجیل در روزهای گذشته پرداخت شود و به‌رغم وعده‌های مسئولان، این پرداختی هنور انجام نشده است.

او گفت: برای دریافت طلب خود شکایت نکرده‌ایم و در حال حاضر دو تا چهار ماه حقوق معوقه طلبکار بودیم که یک ماه آن چند روز پیش به حساب کارگران واریز شد.

او در ادامه درباره میزان طلب کارگران افزود: به جز تعدادی نگهبان که هنوز مشغول کارند؛ سایر کارگران که در این پروژه ترک کار شده‌اند، دسته اول تا تاریخ ۲۵ مهر ماه کار کرده‌اند که حقوق ماه‌های شهریور و مهر را به همراه عیدی و سنوات سال ۹۹ طلبکارند و دسته دوم هم کارگران راننده‌های ماشین آلات و سایر تجهیزات هستند که مطالباتشان حدود ۴ ماه و تاریخ ترک کار آن‌ها تا ۲۷ آذر ماه است.

در پایان روزکارگران پیمانکاری پروژه تونل سه و چهار آزادراه منجیل گفتند: از صبح امروز و بعد از پیگیری مطالبات معوقه دو تا چهار ماهه خود با حضور نماینده پیمانکار اصلی شرکت و ورود برخی مسئولان شهرستانی، تصمیم بر این گرفته شد تا جلسه‌ای فردا یکشنبه (۱۹دی ماه) برای رسیدگی به خواسته‌های کارگران در شورای تامین شهرستان برگزار شود.

این کارگران ادامه دادند: اعضای شورای تامین شهرستان رودبار و نمایندگان شرکت پیمانکاری و کارگران در این جلسه حضور خواهند داشت.

به گفته آن‌ها، در این جلسه درباره پرداخت مطالبات معوقه کارگران کارگاه و پیمانکاران جزء پروژه تونل آزادراه منجیل تصمیم‌گیری خواهد شد.

*تجمع اعتراضی کارکنان موسسه مالی و اعتباری کاسپین نسبت به نداشتن امنیت شغلی مقابل استانداری گلستان

روز شنبه ۱۸ دی، کارکنان موسسه مالی و اعتباری کاسپین برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل استانداری گلستان زدند.

تجمع کنندگان درباره علت تجمعشان به خبرنگاررسانه ای گفتند: عدم امنیت شغلی و فقدان شفافیت آینده کار خود دانسته .

آنها افزودند:با این وضعیت همه ما در حال بیکار شدن هستیم.

*تجمع اعتراضی شبانه روزی رانندگان تریلی نسبت به پایمالی حقوقشان از طرف شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد ایران خودرو تبریز مقابل پارکینگ کارخانه درممقان

بیش ازیک هفته است که حدود ۳۰۰ رانندگان تریلی برای اعتراض به پایمالی حقوقشان از طرف شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد ایران خودرو تبریز مقابل  پارکینگ کارخانه درممقان  کیلومتر ۳۰ جاده تبریز آذرشهر تجمع می کنند.

روز شنبه ۱۸ دی،رانندگان معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند: شرکت ایران خودرو، حمل خودرو‌های سواری را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار کرده و این شرکت‌ها با رانندگان قرارداد بسته اند.

شرکت پیمانکاری با شرکت ایران خودرو تبریز،  قرارداد ۱۰۰درصدی تعرفه مبلغ مصوب عقد کرده، اما با رانندگان قرارداد ۶۰ درصد کرایه مصوب عقد و پرداخت می‌کند.

 لازم به تذکر  است از ۶۰ درصد کرایه هم ۲۰ درصد را پرداخت و بقیه را تا ۸ ماه آینده پرداخت می کنند و بیش از یک سال است که شرکت پیمانکار به رانندگان بدهکار است.

*شادی گیلک برای گذراندن دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد

امروز شنبه ۱۸ دیماه شادی گیلک که برای گذراندن دوران محکومیت یکساله خود توسط شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای مقدس تهران احضار شده بود راهی زندان اوین شد.

شادی گیلک پرستار و همسر آرش جوهری فعال کارگری زندانی است که نزدیک ۱۷ ماه است در زندان اوین محبوس است.

در مدت اخیر خانواده شادی و آرش چندین بار برای اعطای مرخصی به آرش جوهری درخواست کرده بودند اما مسئولین قضایی با مرخصی آرش موافقت نکردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۸ دیماه ۱۴۰۰

*زهرا محمدی برای سپری کردن دوران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد

امروز شنبه ۱۸ دیماه زهرا (زارا) محمدی برای سپری کردن دوران محکومیت خود راهی زندان سنندج شد و پیش از آن مورد بدرقه‌ی جمعی از فعالین و مردم سنندج در مقابل دادگستری این شهر قرار گرفت. زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی و عضو انجمن نوژین، خرداد ۹۸ بازداشت و پس از نزدیک به ۶ ماه بازداشت با تودیع وثیقه موقتاً از زندان آزاد شد. او در دادگاه بدوی به اتهام تشکیل دسته و جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت ملی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که بعدتر در دادگاه تجدیدنظر این محکومیت به ۵ سال کاهش یافت.

زهرا محمدی در حالی که برای تحمل ۵ سال حبس خود راهی زندان می‌شود از پشتیبانی مردم تشکر می‌کند و می‌گوید “خاک بر سر آن دشمنی که به زندان امید بسته است”.

*بیانیە انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویە در محکومیت احکام قضایی علیه فعالین آموزش به زبان مادری و حکم صادره علیه زهرا محمدی

گلستان تک‌گل خواستنی نیست

کشورهایی با تنوع ملیت، قومیت فرهنگ و زبان گوناگون، به طور طبیعی در طی سالیان متمادی و به درازای تاریخ بشری، تابلویی زیبا برای نمایاندن این همه زیبایی بوده‌اند و آنانکه این موهبت را قدر دانسته‌اند، در استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای پیشرفت و آبادانی دیار خود بیشترین همراهی را از جانب قشرهای مختلف مردم، داشته‌اند. اما در صورتی که به هر دلیل یکی از گروههای قومی، نژادی درون یک کشور از جانب سیاست‌ورزان مورد بی‌مهری و تبعیض واقع شوند، علاوه بر محروم شدن کشور از ظرفیت و توانایی‌های بالقوه ایشان زمینه‌ی ایجاد نارضایتی‌ها نیز فراهم می‌شود.

درک درست شرایط، شناخت دقیق ویژگی‌های متنوع گروههای مختلف شهروندان یک کشور و تلاش برای حفظ حقوق طبیعی آنان از اصلی‌ترین وظایف حاکمان است. ذوب نمودن تمامی تنوع‌ها در فرهنگ غالب و تلاش برای یک شکل درآوردن جامعه، سیاستی کاملآ شکست خورده است که پیمودن راه رفته چیزی جز دوری باطل عاید رهروان نمی‌نماید. 

با وجود همه‌ی تاییدات علمی مبنی بر لزوم آموزش به زبان مادری ( حداقل در سال‌های ابتدایی مدرسه ) و همچنین نص صریح قانون اساسی در اصل ۱۵،  تا کنون  به دلایل مختلف و با امنیتی کردن موضوع، در طول این سال‌ها اراده‌ی جدی برای توجه به این ابتدایی‌ترین حق طبیعی ملت کورد دیده نشده و همچنان شاهد آموزش اجباری کودکان ابتدایی به زبانی غیر کوردی هستیم.

در این شرایط، و با درک درست واقعیت‌های جامعه، آنچه را که وظیفه‌ی قانونی دولت و نهادهای رسمی زیر مجموعه‌ی آن است را افراد و انجمن‌های مردم‌نهاد، داوطلبانه به دوش کشیده و آنچه را که سازمان‌ها و ادارات متولی آموزش عمدا یا سهوا به ورطه‌ی فراموشی سپرده‌اند، با جان و دل پذیرفته‌اند و عملا در اجرای قانون بدون هیچ چشم داشتی مشارکت نموده‌اند.

 انجمن‌های مردم‌نهادی که آموزش زبان کوردی را بر عهده گرفته‌اند هدفی جز خدمت به مردم خود و آگاهی بخشی عمومی نسبت به یادگیری زبان مادری، نداشته و ندارند اما آنچه جای حیرت و تاسف عمیق است به جای قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان عملا با احکام قضایی سنگین، ناعادلانه و خلاف قانون روبرو می‌شوند که نمونه آن محکومیت خانم زهرا محمدی به ۵ سال حبس می‌باشد.

انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویه این نوع برخوردها با فعالین آموزش زبان کوردی را قویا محکوم نموده و خواستار متوقف شدن این رویه‌ی ناروا در صدور حکم علیه زهرامحمدی می‌باشد.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

*افسانه عظیم‌زاده و نگار مسعودی به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند

افسانه عظیم‌زاده فعال اجتماعی حوزه زنان و کودکان کار و نگار مسعودی عکاس و مستندساز و فعال حوزه زنان به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.

جلسه‌ی محاکمه این دو و چند نفر دیگر که در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌ بودند قرار است روز ۲۶ دیماه برگزار شود.

نگار مسعودی در تاریخ ۶ آبانماه سال ۹۹ توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر، و پس از ۷۴ روز بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین با قرار وثیقه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی موقتاً آزاد شد. افسانه عظیم‌زاده نیز در تاریخ ۲۵ آذرماه سال ۹۹ توسط اطلاعات سپاه دستگیر و پس از ۴۰ روز بازداشت و بازجویی در سلول انفرادی بند ۲ الف اوین با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی موقتاً آزاد گردید.

نگار مسعودی و افسانه عظیم‌زاده به دو اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شده بودند اما در ابلاغیه صادره به اتهامات نگار مسعودی اتهام اشاعه فساد و فحشا نیز اضافه شده است که ایشان از وارد شدن این اتهام کاملا بی اطلاع بوده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۸ دیماه ۱۴۰۰

*تجمع اعتراضی کشاورزان امامزاده جعفر گچساران نسبت به حفر چاه عمیق توسط جهاد کشاورزی

روز شنبه ۱۸ دی،جمعی از کشاورزان امامزاده جعفر گچساران برای اعتراض به حفر چاه عمیق توسط جهاد کشاورزی دست به تجمع در محل زدند.

کشاورزان معترض به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:حفر چاه عمیق باعث کم شدن آب یا خشک شدن آب در این منطقه و لطمات جبران ناپذیری به کشاورزان این منطقه می شود .

*اجتماع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس برای اعتراض به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مقابل درب ورودی فاز صنعتی منطقه آزاد ارس

صبح روز شنبه ۱۸ دی، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس برای اعتراض به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مقابل درب ورودی فاز صنعتی منطقه آزاد ارس اجتماع کردند.

*جان باختن یکی از کارکنان عوارضی آزادراه خرم‌آباد – پل زال حین کار براثرتصادف

 رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی لرستان گفت: یک دستگاه تریلر در برخورد با باجه اخذ عوارض در آزادراه خرم‌آباد – پل زال موجب مرگ متصدی عوارضی شد.

وی درگفتگو با خبرنگاررسانه ای افزود: صبح روزشنبه ۱۸ دی،  یک دستگاه تریلر به علت نقص فنی باعث برخورد به باجه بلیت فروشی در عوارضی آزاد راه خرم‌آباد – پل زال گدید که موجب مرگ متصدی فروش بلیت شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate