اخباروگزارش های کارگری ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰

– تصمیمات مدیران شرکت پتروشیمی شازند بدنبال اعتراضات چند روزه کارگران این مجتمع

– سوداندوزی کارفرمایان و بی خیالی مسئولان عامل تصادفات مرگبار سرویس های رفت و آمد وقربانی شدن کارگران

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:اعتصاب در پتروشیمی رجال جواب داد

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

گزارشی از  منوچهر کارگر پتروشیمی مهر در فاز دو  پتروشیمی منطقه ویژه عسلویه

“کارگران شمعی که از هر دو طرف میسوزند”

– اعتراض کارگران شهرداری شهرستان ایوان نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات  و وضعیت نابسامان این نهاد

– کنش های کارگران شهرداری های کشور در نیمه اول دی ماه ۱۴۰۰

– 

*تصمیمات مدیران شرکت پتروشیمی شازند بدنبال اعتراضات چند روزه کارگران این مجتمع

روز پنج شنبه ۱۶ دی پس از اعتراضات چندرور اخیر کارگران مجتمع پتروشیمی شازند مدیرعامل بهمراه جمعی از مدیران شرکت در جمع کارگران حاضرشدند.

بدنبال این نشست اطلاعیه ای از طرف روابط عمومی وبین الملل شرکت درباره پاسخ مدیران ارشد به خواسته کارگران  منتشرشد.

بخش هایی از این اطلاعیه که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بقرار زیراست:

درهمین رابطه:اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی شازند نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل  وعدم یکسان‌سازی مشاغل و قراردادهای کاری

روز چهارشنبه ۱۵ دی،جمعی از کارگران مجتمع پتروشیمی شازند واقع در اراک – کیلومتر ۲۲ جاده بروجرد،اعتراضشان را نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل  وعدم یکسان‌سازی مشاغل و قراردادهای کاری،ابرازکردند.

این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفتند:این مجموعه حدود ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی دارد که با قراردادهای متفاوت مشغول به کار هستند. طرح طبقه‌بندی مشاغل و اعمال ضریب ریالی، حق فراورش، فوق‌العاده حق جذب، یکسان‌سازی قراردادها از خواسته‌های نیروی کار پتروشیمی شازند است.

*سوداندوزی کارفرمایان و بی خیالی مسئولان عامل تصادفات مرگبار سرویس های رفت و آمد وقربانی شدن کارگران

حادثه‌ی مرگبارِ چهارم دی ماه، در جاده‌ای اتفاق افتاده که محلی‌ها آن را «جاده شرکت‌های نفتی غرب کارون» می‌نامند. یعنی این جاده مسیرِ همیشگیِ کارگرانِ شرکتهای نفتی است؛ جاده‌ای که به گفته‌ی مردم و پلیس، بارها حوادث ناگواری به خود دیده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۶ دی،در فاصله‌‎ی کمتر از دو هفته، پنج تصادف مرگبار برای اتوبوس‌های کارگران رخ داده است. صبح شنبه چهار دی ماه، تصادف مرگبار اتوبوس حامل کارگران نفتی در محور اهواز – خرمشهر منجر به مرگ ده کارگر شد. حوالی ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه، هشت دی ماه بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت‌بار حامل کارگران فصلی در محور جاده دزفول به شوش در استان خوزستان، ۹ کارگر مصدوم شدند. دوازدهم دی ماه در استان خراسان رضوی تصادف مینی‌بوس حامل کارگران یک واحد معدنی در تایباد منجر به فوت ۲ نفر و زخمی شدنِ ۱۴ نفر دیگر شد. فردای همان روز در سیزده دی ماه بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران در محور سلماس به تسوج در استان آذربایجان شرقی، ۱۳ کارگر به بیمارستان سلماس منتقل شدند. عصر چهاردهم دی ماه نیز تصادف سرویس حامل کارگران در شوش ۲ کشته و ۳ مصدوم داشت.

مقصران اصلیِ حوادثِ مرگبار: سرویس‌های کارگریِ فرسوده، جاده‌هایِ ناایمن/ کارفرمایان، مسئولان

اگرچه هر کدام از این حوادث ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشند اما نمی‌توان علل مشترکی که باعث بروز چنین تصادفاتی شده را نادیده گرفت. حوادث بسیاری که برای سرویس‌های کارگری در طول سال رخ می‌دهد به صورت توامان هم متوجه‌ی عملکرد کارفرمایان است و هم عملکرد مسئولان. 

کارفرمایان برای کم کردن بار هزینه‌ی خود از ایمنی مایه می‌گذارند؛ آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از ایمن‌ترین سرویس‌ها، ارزان‌ترین را انتخاب کنند. یکی از کارگرانِ حادثه‌دیده‌ی تصادف مرگبارِ چهارم دی ماه در مصاحبه‌ای می‌گوید: «شرکت از مینی‌بوس‌های قدیمی استفاده می‌کرد تا هزینه‌ی کمتری به راننده بدهد.» در معرضِ خطر قرار گرفتنِ هر روزه‌ی کارگران، همان چیزی است که از این نگاه سود محور، نصیب کارگران می‌شود. 

در کنار سهم کارفرمایان در وقوع چنین حوادثی، نقش مسئولانِ مربوطه را نمی‌توان نادیده گرفت. جاده‌ها در خیلی از نقاط ایران به خصوص در نقاط دورافتاده ایمنی لازم را ندارند، از طرفی برای نوسازیِ و از رده خارج کردنِ وسایلِ نقلیه‌ی قدیمی اقدامی جدی صورت نگرفته است. سرویسی که به لحاظ ایمنی پُر از ایراد است وقتی در جاده‌های دورافتاده و ناایمن به حرکت درمی‌آید، تصادف‌های بسیار و واژگونی‌هایِ مرگبار به همراه می‌آورد. 

حادثه‌ی مرگبارِ چهارم دی ماه، در جاده‌ای اتفاق افتاده که محلی‌ها آن را «جاده شرکت‌های نفتی غرب کارون» می‌نامند. یعنی این جاده مسیرِ همیشگیِ کارگرانِ شرکتهای نفتی است؛ جاده‌ای که به گفته‌ی مردم و پلیس، بارها حوادث ناگواری به خود دیده است اما تکرار حوادث در این جاده نشان می‌‎دهد فکری برای بهبود وضعیت این جاده‌ها نشده است.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:اعتصاب در پتروشیمی رجال جواب داد

اعتراض قدرتمندانه همکاران عزیز ما در پتروشیمی رجال واقع در سایت شماره سه منطقه ویژه پتروشیمی سربندر که از روز شنبه چهارم دی با خواسته هایی چون : افزایش دستمزدها، دائمی شدن قراردادها و کتبی بودن آن، اجرای طبقه بندی مشاغل،پرداخت تمامی اقلام مزدی،پرداخت بدی آب و هوا،پرداخت مطالبات جمعه کاری ها و ایام تعطیل و همینطور پاداش ایام کرونا از روز شنبه چهارم دی آغاز شده بود مسئولان شرکت و مقامات استان و شهرستان را وادار به پذیرش خواسته های شان کرد.

اعتصاب این گروه از همکاران سبب شد تا به اعتراف احسان راستی مدیرعامل مجتمع سفارش مشتری قریب به یک هفته عقب بیافتد.

مدیران پتروشیمی با همکاری مدیران منطقه ویژه هفته گذشته تلاش کردند تا نیروهایی جدید را از سایر سایت ها و پتروشیمی های منطقه به شرکت بیاورند تا به جای کارگران اعتصابی هر چه زودتر سفارش های تولید را آماده سازند.اما همکاران هوشیار ما با اتحاد و همبستگی مقابل این تصمیم سد و مانع ایجاد کرده و اجازه این کار را ندادند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت همچون همیشه از اعتصاب یکپارچه و صدای واحد این بخش از همکاران خود در شرکت خصوصی رجال حمایت کرده و ضمن تبریک به این عزیزان آمادگی دارد تا تجارب ارزنده خود  در اعتصاب قدرتمند کارگران پروژه ای و پیمانی را در اختیار این همکاران قرار دهد.

ما تا برچیده شدن کامل بساط پیمانکاران در همه بخش های صنعت نفت و حذف قوانین ظالمانه مناطق ویژه و پیگیری کامل خواسته های به حق خود در کنار همکاران عزیز و زحمتکش خود هستیم و خواهیم بود.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

گزارشی از  منوچهر کارگر پتروشیمی مهر در فاز دو  پتروشیمی منطقه ویژه عسلویه

“کارگران شمعی که از هر دو طرف میسوزند”

کارگرانی که به جای آسمان آبی سقفی از ساندویچ پَنِل ، گِرِیتینگ ، تخته ، بست و لوله در محیطی کاملاً امنیتی و نابرابر به دور از خانواده ، مشغول در شرکت هایی که  نه ساعت کاری  مناسب با سلامت آنها و نه حتی با قوانین سازمان  جهانی کار دارند . 

پیمانکاران و کارفرمایانی که به دنبال کارگران و نیروهای ارزان قیمت و سازمان نیافته هستند.

با ساعت های کاری روزانه بیش از ۸ ساعت که عیناً مشاهده گردیده که به روزی ۱۷ ساعت کاری نیز میرسد . 

کارگرانی که اگر بیش از توان خود و نظر کارفرما کار نکنند تسویه خواهند شد. شرکت هایی که بدون هیچ ایده جدیدی که منافع کارگر در آن در نظر گرفته شود و فقط جهت استثمار بیشتر نیروی کار و کارگر جهت پیشبرد اهداف سرمایه داری خود بر  چپاول سلامتی و روح روان طبقه کارگر نهادینه شده اند.

اکنون به سمتی رفته‌ایم که در خیلی از کارها نتیجه مهم‌تر از وسیله شده در حالیکه در مجموع، کارگر تعهدی به نتیجه ندارد. 

به عبارتی دیگر در وضعیت عادی کارگر موظف است در زمان مشخصی کار کند و بعد کار تعطیل می‌شود و چنانچه کارگر نتوانست کار را در همان زمان مشخص انجام دهد، به روز بعد محول می‌شود. 

در واقع کار از جنس کارگری است ولی از ماهیت کارهای مقاطعه کاری که باید نتیجه را محقق کرد استفاده می‌شود. 

متاسفانه در صنعت  هدف جایگزین وسیله شده و این وضعیت استثمار هرچه بیشتر نیروی کار را با خود به همراه دارد کارگرانی که به استثمار محض و مطلق کشیده شده اند.

*اعتراض کارگران شهرداری شهرستان ایوان نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات  و وضعیت نابسامان این نهاد

روزپنج شنبه ۱۶ دی، کارگران شهرداری ایوان اعتراضاشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق ومطالبات  و وضعیت نابسامان این نهاداین شهرستان دراستان ایلام ابرازکردند.

این کارگران برای یک کانال خبری محلی ازجمله  نوشتند: ما جمعی از اقشار کم درآمد و بد حقوق هستیم که در شهرداری ایوان مشغول انجام وظیفه می باشیم.

رسمی و‌ غیر رسمی ندارد، همه گله مندیم، بیمه نداریم، حقوق معوق زیادی طلبکاریم، اضافه کار که نگرفتیم و آن هم به قول خودشان، آخر سال می دهند، حقوق‌ گرفتن مان نه نظمی دارد و‌ نه ترتیبی، هیچ کجای دنیا انتظار نمی کشند که چهار الی شش ماه کار کنند بعد حقوق ماه اول دریافت نمایند، هیچ بن رفاهی و پاداشی به ما تعلق نمی گیرد در صورتی که در سال های پیش بن‌ رفاهی برای کارکنان در نظر گرفته می شد.

به لحاظ امکانات و وسایل نقلیه متأسفانه در حد زیر صفر هستیم، ماشین آلات نقلیه، آتش نشانی و فضای سبز که تعمیری هستند.

آتش نشانیی که باید در موارد بحرانی به داد مردم برسد، متأسفانه ماشینش خراب و اوراقی است ولی هنوز اصرار به استفاده از آن دارند.

مردم ایوان تا به این لحظه شانس آورده اند که اتفاق بزرگی نیفتاده است. اگر خدایی ناخواسته ساختمان دو طبقه ای دچار آتش سوزی شود، نیروهای امدادی و آتش نشانی نمی توانند با حریق مقابله کنند چون امکانات و تجهیزات مناسبی ندارند.

از هر کی علت ماجرا را می پرسیم، می گویند بقیه مقصرند؛ مسئولینی که حقوق منظم و ثابت می گیرید، این حق را به ما هم بدهید که ما نیز مثل شما حقوق منظم بگیریم تا دخل و‌ خرج مان را با هم جفت و جور کنیم. به خدا انتظار زیادی نیست.

*کنش های کارگران شهرداری های کشور در نیمه اول دی ماه ۱۴۰۰

توضیحات رخداد تحت نظر بخش محل خدمت شهرداری شهر تاریخ شماره
۳۷۰ کارگر به دلیل معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند تجمع خصوصی خدمات شهری نیشابور ۰۱/۱۰/۱۴۰۰ ۱
پیام تسلیت به کارگران فوت شده در سانحه رانندگی در خرمشهر پیام  تسلیت دولتی اتوبوسرانی تهران ۰۷/۱۰/۱۴۰۰ ۲
نسبت به وجود ۴ ماه معوقات مزدی اعتراض خصوصی فضای سبز شهرکرد ۰۸/۱۰/۱۴۰۰ ۳
این کارگر خدمات توسط شهردار مورد ضرب و شتم قرارگرفته است ضرب و شتم دولتی خدمات پیرباز / گیلان ۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۴
به دلیل تصادف در حین کار فوت نامعلوم نامعلوم اهواز ۰۹/۱۰/۱۴۰۰ ۵
اعتراض به نرخ گذاری ها و برخورد اداره تعزیرات با آنها مقابل اداره تاکسیرانی تجمع کردند تجمع خودمالک تاکسیرانی همدان ۱۱/۱۰/۱۴۰۰ ۶
شادباش بابت آزادی لیلا حسین زاده بیانیه دولتی اتوبوسرانی تهران ۱۲/۱۰/۱۴۰۰ ۷
به دلیل عدم پرداخت حقوق های معوقه در مقابل فرمانداری تجمع کردند تجمع دولتی نامعلوم خرمشهر ۱۴/۱۰/۱۴۰۰ ۸
اقدام به خودکشی به دلیل پرداخت نشدن حقوق ها معوقه خودکشی دولتی خدمات خرمشهر ۱۵/۱۰/۱۴۰۰ ۹

*کانون نویسندگان ایران:وضعیت بکتاش آبتین همچنان وخیم‌ است.

با گذشت چند روز از کمای مصنوعی، بهبودی در وضعیت بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران حاصل نشده است و عفونت ریه نیز بر وخامت حال او افزوده است. کادر درمان در تلاش‌اند که علاوه بر کنترل نوسان سطح اکسیژن خون که در بعضی ساعت‌ها به حدود ۵۰ می‌رسد، عفونت را نیز کنترل کنند و اجازه ندهند با توجه به‌ بالا رفتن سدیم، آسیبی متوجه کلیه‌های آبتین شود. عصر امروز، ۱۶ دی ماه، سطح اکسیژن به ۷۵ رسیده است و کادر درمان امیدوارند که در روزهای آتی کمتر با افت اکسیژن مواجه شوند. 

کادر درمان آبتین با وجود آنکه ده روز پس از شروع بیماری کار درمان را آغاز کردند، تا این لحظه از هیچ تلاشی برای بهبود او فروگذار نکرده‌اند و در حال حاضر در حال پیگیری راه‌های تکمیلی برای ادامه‌ی درمان او هستند. هر روز طاقت‌فرسایی که بر آبتین می‌گذرد، یادآور آن ده روزِ حیاتی ابتدای بیماری است که حکومت عامدانه تلف کرد.

بکتاش آبتین از ۱۱ دی ماه برای ادامه‌ی درمان در وضعیت کمای مصنوعی قرار گرفته است. او از ۱۲ آذر با علائم کرونا به بهداری اوین مراجعه کرد و تنها پس از وخامت حالش به بیمارستان طرف قرارداد زندان منتقل شد. خانواده و وکیل آبتین یک هفته پس از آن توانستند برای او از زندان مرخصی استعلاجی بگیرند و او را که در وضعیتی وخیم قرار داشت به بیمارستان دیگری منتقل کنند. روندی که آبتین از ابتدای پرونده‌سازی حکومت تا کمای مصنوعی طی کرده است، گواه روشن نقش مستقیم حکومت در شرایط کنونی او است.

از زمان بستری آبتین تا کنون هر روز شاهد حضور و همدلی جمعی از فعالان حوزه‌های گوناگون در بیمارستان محل بستری او بوده‌ایم. کانون نویسندگان ایران تا این لحظه کوشیده است با هماهنگی کادر درمان و خانواده‌ی بکتاش آبتین افکار عمومی را در جریان وضعیت او قرار دهد. از رسانه‌ها و همه‌ی کسانی که نگران آبتین هستند می‌خواهیم که اخبار موثق درباره‌ی سلامت او را از طریق هیئت دبیران و صفحات رسمی کانون نویسندگان ایران دنبال کنند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate