اخباروگزارش های کارگری  ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری  ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰

– نهمین روز اعتصاب کارگران مجتمع پتروشيمی متانول کاوه دراعتراض به سطح نازل حقوق،قراردادها ،شرایط نامناسب کاری،نداشتن امنیت شغلی و یکه تازی کارفرمایان زیرسکوت مصلحتی مقامات استانی، کشوری و حتی اداره کار

-آخرین خبرها درباره اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن حق بدی آب و هوا ، تعطیل کاری و جمعه کاری‌‌ها پس از گذشت ۱۰ روز

۱- سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر: موافقت با ۸ مورد از درخواست‌های کارگران پتروشیمی رجال

۲- مدیرعامل پتروشیمی رجال:تصمیم داشتیم تا نیروی انسانی به کارگاه وارد کنیم تا سفارش را در زمان مقرر تحویل دهیم اما معترضان اجازه چنین کاری را نمی‌دادند

– اقدام به خودکشی کارگر شهرداری خرمشهر بدلیل عدم پرداخت مطالبات

– اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی شازند نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل  وعدم یکسان‌سازی مشاغل و قراردادهای کاری

– دوران ملوک الکارفرمایی:

اخراج ۲ وپاک شدن اثرانگشت وحذف کارت تردد ۶۲ کارگر حق طلب شرکت مخابرات اصفهان

– کانون نویسندگان ایران :به قتل نویسندگان آزادی‌خواه پایان دهید!

– سندیکای کارگران شرکت واحد احضار ده‌ها تن از کارگران به پلیس امنیت برای تهدید و ارعاب و ممانعت از اعتراض شنبه ۱۸ دی را محکوم می‌کند

– سعید رضایی و احسان رضایی به دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شدند

– تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان مسکن ملی سقزنسبت به درخواست پیش پرداخت دوم خارج از چارچوب قرارداد مقابل اداره راه و شهرسازی

– تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان علوم پزشکی و دارو سازی نسبت به امتحان حضوری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه‌ مقابل وزارت بهداشت

*نهمین روز اعتصاب کارگران مجتمع پتروشيمی متانول کاوه دراعتراض به سطح نازل حقوق،قراردادها ،شرایط نامناسب کاری،نداشتن امنیت شغلی و یکه تازی کارفرمایان زیرسکوت مصلحتی مقامات استانی، کشوری و حتی اداره کار

کارگران مجتمع پتروشيمی متانول کاوه واقع در سواحل غربی شهرستان دير استان بوشهر واقع در پارس شمالی از روز سه شنبه ۷ دی ماه،برای انعکاس صدای اعتراضشان انسبت به سطح نازل حقوق،قراردادها ،شرایط نامناسب کاری،نداشتن امنیت شغلی و یکه تازی کارفرمایان زیرسکوت مصلحتی مقامات استانی، کشوری و حتی اداره کاردر اعتصاب هستند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ چهارشنبه ۱۵ دی،کارگران شرکت متانول کاوه، از تاریخ ۷دی ماه ۱۴۰۰ در اعتراض به شرایط نامناسبی که بر فضای کار در این شرکت حاکم است، دست به اعتصاب زده اند. آنها نسبت به وضعیت اسفناکی که از حیث حقوق، مزایا و شرایط کار معترضند، صدای اعتراضی که به گفته خودشان به دلیل لابی گری و نفوذ پتروشیمی کاوه در بین مقامات استانی، کشوری و حتی اداره کار به جایی نمی رسد!

استثمار نوین کارگری در پتروشیمی کاوه

 بنابهمین گزارش،پرسنل این شرکت در بخش های مختلف، مستند به مواد مختلف قانون کار، نسبت به غیرقانونی بودن قراردادهای کاری و عدم برخورداری از امتیارات و مزایای کارکنان سایر پتروشیمی ها معترضند.آنچه در ادامه می آید به واقع، درد دل و داستان پرآب چشم کارگران و پرسنل پتروشیمی کاوه است.

دستمزدهای اندک و قوانینی که در پتروشیمی کاوه نقض می شود 

کارگران و پرسنل پتروشیمی کاوه در خصوص عدم رعایت قانون کار از طرفی و قواعد عرفی از طرف دیگر که به استثمار و بهره کشی از آنها منجر شده می گویند:« مجموعه افرادی که در بخش های مختلف پارس جنوبی مشغول به کارند، از مزایای بدی آب و هوا  استفاده می کنند در حالی که این امتیاز شامل حال کارگران و کارکنان پتروشیمی کاوه نمی شود. در این پتروشیمی بر خلاف هر ارگان، شرکت یا سازمانی که قرارداد کاری با کارکنان امضا می کنند، قراردادها یک طرفه و بدون امضای کارفرما است. حتی نسخه همین قرارداد غیرقانونی و ناقص نیز تنها نزد کارفرماست. بسیاری از شرکت های پتروشیمی و مجموعه های صنعتی مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می شوند در حالی که کارکنان شرکت متانول کاوه از این امتیاز محرومند. درهمین رابطه گفتنی است که شرکت متانول کاوه در مجموعه پارس جنوبی تنها شرکتی است که ضریبی برای پایه حقوق ندارد و تنها همان پایه حقوق کارگری با اضافه کار ناچیز را به کارگران پرداخت می کند. در تمام پتروشیمی‌ها و شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت و پتروشیمی، حق شیفت کاری ۲۵درصد است و هزینه جمعه کاری و تعطیل کاری در قالبی غیر از حقوق، پرداخت می شود، شرکت متانول کاوه اما حق شیفت را تنها ۱۵ درصد و تعطیلِ کاری را در رقمی بسیار نازل پرداخت می‌کند؛ این اجحاف در حالی است که شرکت تنها از محل فروش متانول روزانه چیزی بالغ بر ۵۰میلیارد تومان درآمد دارد و این رقم به غیر از فروش اکسیژن و نیتروژن است. حال سوال اینجاست که در کشوری که خط فقر بالای ۱۰ میلیون تومان است، یک کارگر شرکت کاوه چطور با حقوق ۳ تا ۵ میلیون در ماه زندگی کند.»

اعتراض برابر با اخراج!

به گفته کارگران شرکت متانول کاوه، پرسنل و کارگران این شرکت به هیچ عنوان امنیت شغلی ندارند؛ با کوچکترین اعتراض به وضعیت حقوق و شرایط زندگی، تهدید به اخراج یا اخراج می شوند. شکایت پرسنل به مقامات استانی، مرکز و اداره کار نیز به دلیل لابی های قدرتمند این شرکت به جایی نمی رسد. به گفته کارگران: «مدیران شرکت برای سرکوب کارگران و خاموش کردن صدای اعتراض آنها، سرپرستان را به جان آنها انداخته اند، سرپرستان که از مدیران امتیاز می گیرند، با کوچکترین اعتراض، کارگران را اخراج، آنها را تحقیر و عزت نفسشان را لگد مال می کنند. مدیران در پاسخ اعتراض کارکنان می گویند: هر کس ناراضی است، برود! چیزی که زیاد است نیروی کار! نماینده های کارگران نیز نماینده واقعی آنها نیستند چون اغلب غیر بومی اند در حالی که ۶۰ درصد نیروی کار متانول دیر بومی اند، نیروهایی که حتی اجازه مرخصی رفتن هم ندارند حتی اگر بیمار باشند و شرایط کار کردن را نداشته باشند.»

زندگی در قعر دوزخ!

در کنار حقوق و دستمزدهای بسیار نازل کارکنان و کارگران شرکت متانول کاوه که نه تناسبی با حجم و سختی کار و هزینه های جاری زندگی دارد و نه شباهتی به سایر پتروشیمی های منطقه، شرایط زندگی و خدمات رفاهی برای کارگران و کارکنان ساکن با توجه به بدی وضعیت آب و هوا در تابستان و زمستان بندر دیر، غیرقابل تحمل و حتی غیر انسانی است. فیلد کاری شاغلینِ در مناطق نفت خیز و پتروشیمی ها به دلیل قرار گرفتن مدام در معرض آلاینده ها و دمای بالای هوا در تابستان به خودی خود پرخطر و طاقت فرساست، پتروشیمی کاوه نیز با عدم توجه به وشرایط زندگی کارکنان و کارگران ساکن در منطقه، ادامه کار و زندگی را برای آنها غیر ممکن کرده است.

 کارگران متانول کاوه در این خصوص می گویند:« وضعیت آب آشامیدنی و غیره آن اسفناک است، در تابستان و گرمای وحشتناک منطقه، افراد ناچارند با آبی بالای ۵۰ درجه و غیر بهداشتی استحمام کنند. در خصوص مسکن نیز وضعیت به همین ترتیب است، تعدادی خانه با کیفیت بسیار پایین وجود دارد که به افراد معدودی داده می شود، بقیه کارکنان می بایست با همین حقوق اندک خود برای برای اسکانشان بکنند. اگر کارگر یا عضو پرسنلی بخواهد در مدت مرخصی خود اندکی از این جهنم دور باشد باز هم با مشکل مواجه می شود زیرا وضعیت مرخصی شرکت کاوه استثمار گونه است به این معنا که در استاندارد جهانی برای شیفت های کاری ۱۲ ساعته، یک روز آف در نظر گرفته می‌شود، شرکت کاوه اما در اضای ۱۴ روز کار با شیفت های ۱۲ ساعته، به جای ۱۴ روز تنها  ۷ روز مرخصی می دهد. غذایی که شرکت به کارکنان می دهد بسیار کم است و قابل خوردن نیست، وضعیت سیستم حمل و نقل نیز اسفناک است، سرویس کارگران و کارکنان مینی بوس های فرسوده و از رده خارج و بدون سیستم سرمایشی و گرمایشی است. وضعیت آب و شرایط بهداشتی خوابگاه ها نیز رضایت بخش نیست.

دستمزدی که یک پنجم شرکت های پارس جنوبی است

یکی از مهم ترین مطالبات کارگران و کارکنان شرکت متانول کاوه از ابتدای تاسیس این شرکت، درخواست افزایش حقوق و دستمزد متناسب به ساعات و سختی کار، به ویژه روال پرداخت دستمزد در سایر پتروشیمی های منطقه است.

 کارگران این شرکت می گویند: «سالهاست که مدیران وعده افزایش حقوق و بهبود شرایط زندگی کارگران و کارکنان را می دهند اما، تنها به این وعده ها عمل نکرده اند بلکه هر ماه به بهانه های مختلف از دستمزد کارگران کاسته اند؛ همین اجحاف و وعده های بی اساس سبب شده که بسیاری از مهندسین و پرسنل این شرکت به سایر پتروشیمی های منطقه بروند؛ این شرکت سالانه ۲۰۰ نفر خروجی نیرو دارند. حقوق کارکنان و کارگران شرکت متانول کاوه، تقریبا یک پنجم شرکت های پارس جنوبی است. در واحدهایی از شرکت کاوه مانند بخش عمران، بعضی از افراد حقوق ۳ میلیون دریافت می کنند، سقف حقوق نیز بین ۵ تا ۸ تومان در ماه است؛ یعنی حقوق فردی که ۶ سال سابقه دارد به سختی به ۸میلیون می‌رسد، افراد تازه استخدام شده نیز در بهترین حالت ۴ تا ۵ میلیون حقوق دریافت می کنند. اجحاف دیگری که در حق کارکنان شرکت متانول می شود، عدم پرداخت کامل کارانه(۲درصد تولید) و پادش است. این در حالی است که پتروشیمی متانول کاوه بزرگترین پتروشیمی متانول جهان با ظرفیت روزانه ۷۰۰۰ تن تولید است.» به گفته کارگران و کارکنان شرکت متانول کاوه میانگین حقوق دریافتی کارکنان در بخش های مختلف به ترتیب زیر است:

  •   نفرات شیفتی تعمیرات: ۶ میلیون
  •   شیفت برق، ابزار دقیق، اتوماسیون: ۷ میلیون
  •   نفرات عادی کار: ۴ الی ۵ میلیون
  •   بهره برداران: ۸ الی ۹ میلیون

*آخرین خبرها درباره اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن حق بدی آب و هوا ، تعطیل کاری و جمعه کاری‌‌ها پس از گذشت ۱۰ روز

۱- سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر: موافقت با ۸ مورد از درخواست‌های کارگران پتروشیمی رجال

روزچهارشنبه ۱۵ دی،سرپرست فرمانداری بندر ماهشهربه خبرنگار رسانه ای گفت: ۸ درخواست از ۹ درخواست کارگران پتروشیمی رجال مورد موافقت و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: در پی اعتراضات کارگران پتروشیمی رجال، کمیسیون کارگری این شهرستان با حضور نمایندگان کارگران و مدیران این پتروشیمی و تمام اعضای کمیسیون تشکیل شد.

اوادامه داد: از مجموع ۹ درخواست کارگران پتروشیمی رجال، ۸ مورد پذیرفته و به تصویب رسید و تنها درخواست باقی مانده نیز برای بررسی مجدد به اداره کار منطقه ویژه ارجاع شد.

۲- مدیرعامل پتروشیمی رجال:تصمیم داشتیم تا نیروی انسانی به کارگاه وارد کنیم تا سفارش را در زمان مقرر تحویل دهیم اما معترضان اجازه چنین کاری را نمی‌دادند

روزچهارشنبه ۱۵ دی مدیرعامل پتروشیمی رجال در ارتباط با اعتراض کارگران پتروشیمی رجال به خبرنگاررسانه ای گفت: برخی از نیروی کار پتروشیمی دست به اعتراض زدند. این گروه تلاش کردند از اشتغال دیگر نیروهای شرکت نیز جلوگیری کنند. کارگران معترض نه تنها دست از کار کشیدند بلکه مانعی برای دیگران بودند. از همین رو فعالیت پتروشیمی متوقف شده بود. 

وی افزود: همه‌ی مطالبات معترضان وجاهت قانونی ندارد. خواسته آن‌ها منطبق بر قوانین مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی نیست. اعتراض و خواسته کارگران به شورای کارگری و شورای تامین شهرستان ارجاع و مصوبات این شورا روز سه‌شنبه (چهاردهم دی ماه) ابلاغ شد و پتروشیمی رجال از تمامی موارد تمکین خواهد کرد. شورای تامین درخواست کرده است تا مواردی مثل تقویم مزایای اعیاد را اعلام کنیم و مبلغ وام‌های کارگران را افزایش دهیم، تمامی موارد اجرا خواهد شد. 

وی با بیان اینکه برخی از خواسته‌های کارگران در مرحله اجرا قرار دارد، توضیح داد: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از خواسته نیروی کار پتروشیمی رجال است که از سال ۹۶ به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. به دلیل اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از شمول قانون کار بیرون هستند، پروسه اجرای طرح طولانی شده است. 

وی ادامه داد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نسبت به اقدام ما یعنی مشاوره با تهران برای اجرای طرح طبقه‌بندی انتقاداتی وارد کرده است. سازمان خواهان بررسی و مشاوره در درون منطقه است. این مسائل سبب شده تا اجرای نهایی طرح با وقفه همراه باشد. 

مدیرعامل پتروشیمی رجال با بیان اینکه خواسته کارگران به هیچ وجه حداقلی نیست بلکه حداکثری است، تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای تامین مشکلات پیش‌آمده برطرف خواهد شد. ما موظف به تحویل کالای سفارشی هستیم و با توجه به اعتراض‌های اخیر از زمان تحویل سفارش ۶ روز عقب هستیم. تصمیم داشتیم تا نیروی انسانی به کارگاه وارد کنیم تا سفارش را در زمان مقرر تحویل دهیم اما معترضان اجازه چنین کاری را نمی‌داند.

درهمین رابطه:اعزام نیروهای یگان ویژه ازطرف مسئولین در نهمین روز تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی رجال نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن حق بدی آب و هوا ، تعطیل کاری و جمعه کاری‌‌ها بجای پاسخگویی به خواسته هایشان

روز سه شنبه ۱۴ دی همزمان با نهمین روز تجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی رجال نسبت به عدم تبدیل وضعیت،اجرانشدن کامل طرح طبقه بندی مشاغل وپرداخت نشدن حق بدی آب و هوا ، تعطیل کاری و جمعه کاری‌‌ها  مسئولان بجای پاسخگویی به خواسته هایشان نیروهای یگان ویژه را اعزام کردند.

اهم مطالبات کارگران پتروشیمی رجال براساس گزارشات رسانه ای شده:

  ۱- پرداخت معوقات جمعه کاری و تعطیل کاری از سال ۱۳۸۳تا سال ۱۳۹۷

۲- اعمال بدی اب و هوا با توجه به مصوبه سازمان‌منطقه ویژه در سال ۱۳۹۷

۳- برگزاری انتخابات نمایندگی کارگری در مجتمع

۴- یکساله قرارداد زدن با توجه به کارکرد مستمر بیش از۱۸ سال سابقه در مجتمع و دادن یک‌نسخه از قرارداد به کارگر

۵- دادن خانه سازمانی  با توجه به قانون و عرف سازمان منطقه ویژه

۶-  اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

*اقدام به خودکشی کارگر شهرداری خرمشهر بدلیل عدم پرداخت مطالبات

روز چهارشنبه ۱۵ دی ،یک کارگر بخش خدمات شهرداری خرمشهر که قصد خودکشی داشت با وساطت ارباب رجوع حاضر در صحنه از کارش منصرف شد.

درهمین رابطه،یکی از کارگران شهرداری خرمشهربه خبرنگار رسانه ای گفت: در حال حاضر چندین ماه است شهرداری خرمشهر حقوق معوقات کارکنانش را نپرداخته و نیروهای آن تحت فشار مالی بسیار قرار دارند. مسئولان این سازمان چندی پیش قول داده بودند حقوق معوق پرسنل را بپردازند.

وی افزود: بیشتر نیروهای شهرداری به دلیل داشتن عدم دریافت حقوق، شرمنده خانواده‌شان هستند. اجاره خانه، پول قبض آب، برق و گاز  … امان‌شان را برید‌ه است.

وی ادامه داد: مردم خرمشهر تا کنون حدود  ۲۹  شهردار  و  ۶ دوره شورای شهر را دیده‌اند  ولی هیچ دوره‌ای مانند این دوره وضعیت نابسامانی نداشته‌‌اند. از یک طرف زباله‌ها در سطح شهر مانده و از طرف دیگر شهردار قبلی بیش از صد نیرو به شهرداری اضافه کرده که نه توان پرداخت حقوق پرسنل و نه ارائه خدمات در سطح شهر را دارد.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر نسبت به دنبال نخود سیاه فرستادن بجای پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری ویژه

روز سه شنبه ۱۴ دی، کارگران شهرداری خرمشهر برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به دنبال نخود سیاه فرستادن بجای پرداخت مطالبات دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،امروز کارگران شهرداری خرمشهر به دلیل وعده های بی سرانجام واریزی یک وام ۵۰ میلیون تومانی در ازای مطالبات ۶ ماهه خود در مقابل ساختمان فرمانداری ویژه خرمشهر به نشانه اعتراض تجمع کردند.

*اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی شازند نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل  وعدم یکسان‌سازی مشاغل و قراردادهای کاری

روز چهارشنبه ۱۵ دی،جمعی از کارگران مجتمع پتروشیمی شازند واقع در اراک – کیلومتر ۲۲ جاده بروجرد،اعتراضشان را نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل  وعدم یکسان‌سازی مشاغل و قراردادهای کاری،ابرازکردند.

این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفتند:این مجموعه حدود ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی دارد که با قراردادهای متفاوت مشغول به کار هستند. طرح طبقه‌بندی مشاغل و اعمال ضریب ریالی، حق فراورش، فوق‌العاده حق جذب، یکسان‌سازی قراردادها از خواسته‌های نیروی کار پتروشیمی شازند است.

*دوران ملوک الکارفرمایی:

اخراج ۲ وپاک شدن اثرانگشت وحذف کارت تردد ۶۲ کارگر حق طلب شرکت مخابرات اصفهان

روز چهارشنبه ۱۵ دی، کارگران شرکت مخابرات اصفهان ازاخراج ۲ وپاک شدن اثرانگشت وحذف کارت تردد ۶۲ همکارحق طلبشان خبردادند.

آنها در تشریح ماجرا به خبرنگاررسانه ای گفتند: تعدادی از نیروهای مخابرات استان اصفهان بابت معوقات مزدی خود و عدم رعایت طرح طبقه‌بندی مشاغل از شرکت شسکام مخابرات به اداره کار شکایت کردند. 

آنهاافزودند: پیگیری شکایت سبب شده از ابتدای این ماه اثر انگشت و کارت تردد به مرکز این گروه حذف و از اعتبار ساقط شود.

آنهاادامه دادند: : به دنبال این اتفاق با شرکت مخابرات تماس گرفتیم اما به ما گفتند از شکایت خود صرف‌نظر کنید در غیر اینصورت اجازه‌ی ورود به محیط کار را ندارید. 

آنها درخاتمه گفتند:در حال حاضر دو نفر از نیروها اخراج شده‌اند و اثرانگشت باقی نیروها حذف شده است. 

*کانون نویسندگان ایران :به قتل نویسندگان آزادی‌خواه پایان دهید!

ماه پیش با‌خبر شدیم که چهار نویسنده‌ی عضو کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی در زندان اوین به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. وضع دو تن از آنان، آبتین و خندان، نگران‌کننده بود. زندانبانان حکومت بکتاش آبتین را با وجود علائم آشکار بیماری، بی‌ هیچ درمان موثری چندین روز میان بند و بهداری سرگردان کردند و سرانجام انتقال شبانه‌ی آبتین به بیمارستان، در بی‌خبری هم‌بندان و خانواده‌اش، زمانی صورت گرفت که از او تنها جسمی نیمه‌جان باقی مانده بود. اما مأموران حکومت دست از آزار او‌ برنداشتند و همان جسم نیمه‌جان را هم در بیمارستان طالقانی تهران، با غل و زنجیر و در حضور سنگین نیروهای امنیتی، به تخت بستند. بی‌خبری از آبتین در این وضعیت هم چندین روز ادامه داشت. کوشش اولیه‌ی خانواده و وکیل بکتاش برای گرفتن مرخصی استعلاجی از زندان برای پیگیری درمان او بی‌نتیجه بود، و این وجه دیگری از برخورد عامدانه‌ی حکومت بود که یکراست جان او را نشانه گرفته بود. سرانجام زندانبانان زمانی به او مرخصی دادند که ریه‌هایش درگیر بیماری شده و سلامتش سخت به وخامت گراییده بود و روزها، ساعت‌ها و چه بسا لحظه‌های ابتدایی مراقبت پزشکی که دوره‌ی حیاتی درمان است یکسر از دست رفته بود. سپس همین ماجرا بر رضا خندان (مهابادی) گذشت، با این تفاوت که اندکی زودتر به درخواست مرخصی او پاسخ دادند. امروز وضع بکتاش آبتین سخت نگران‌کننده است تا جایی که او در حال جنگیدن با مرگ است و چند روزی است که پزشکان او را به کمای مصنوعی برده‌اند، و این یعنی آخرین تقلاها برای زنده ماندن و جَستن از مرگ.

تازه از مراسم ناتمام یادبود بیست و سومین سالگرد ستم‌کشتگان راه آزادی، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، باز آمده بودیم که اخبار تکان‌دهنده یکی از پس دیگری بر سرمان آوار شد تا در خاطرمان مکرر شود که قاتلان پیشین نه تنها «خودسر» نبودند بلکه مدرسان بازجوها و زندانبانان امروز بوده‌اند و راه آنان همان است که تا دیروز بود؛ دیروز با کارد و طناب می‌کشتند و امروز با پرونده‌سازی، به قتلگاه بردن، رها کردن زندانی بیمار به حال خود و کشتن او با مرگی تدریجی. این سرنوشت شومی است که نه تنها برای نویسندگان زندانی بلکه برای همه‌ی زندانیان سیاسی از جمله زنان زندانی رقم خورده است. در ماه‌های گذشته زندانیانی به دلیل بیماری، عدم اعزامِ به موقع به بیمارستان و در سکوت خبری، قربانی سیستم سرکوبگر حکومتی شده‌اند که جز کشتار، ستم، فقر و فساد و خرافات حاصلی ندارد و جامعه را به ورطه‌ی افسردگی و نیستی می‌برد. حکومتی که وقتی توان تبدیل جامعه به گورستان را ندارد، به جانِ زندانیان سیاسی می‌افتد و تا می‌تواند انتقام شکست‌هایش را از مخالفان، نویسندگان، و منتقدانِ در بند می‌گیرد. حاکمان، آمران و عاملان ستمگر و سیاه‌کار جمهوری اسلامی به خیال خام خود با به بند کشیدن و قتل عمد و خاموش نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه و زنان و مردان مبارز، به همه‌ی مردم معترض پیام می‌دهند که از اعتراض و آزادی‌خواهی دست بردارند. غافل از آنکه کانون نویسندگان ایران سر سوزنی از آرمان‌هایش پا پس نخواهد کشید. کانون هرگز یاران خویش را تنها نخواهد گذاشت و تا درمان کامل، در کنارشان خواهد بود، گرچه این چیزی از مسئولیت حکومت نمی‌کاهد. بی‌تردید، وظیفه‌ی حفظ سلامت و درمان زندانیِ بیمار بر عهده‌ی زندانبان است و چنان که بارها گفته‌ایم حکومت جمهوری اسلامی، مسئول عواقب هر اتفاقی‌ست که برای نویسندگان زندانی به‌خصوص بکتاش آبتین پیش آید. حکومت عامدانه جان زندانیان سیاسی را به بازی گرفته است و آنان باید پیش از وقوع هر فاجعه‌ای آزاد شوند، خاصه آنکه همه می‌دانیم این نویسندگان هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند که بخواهد مجازاتی برایشان در کار باشد. 

کانون نویسندگان ایران، پرونده‌سازی و قتل خاموش نویسندگان آزادی‌خواه را محکوم می‌کند، حکومت جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه‌ی آن را مسئول مستقیم هر اتفاق ناگواری می‌داند که برای بکتاش آبتین رخ دهد. کانون خواهان بستن پرونده‌های قضایی، آزادی کامل، بی قید و شرط و فوری اعضای دربند خود و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

 ۱۵ دی ۱۴۰۰

*سندیکای کارگران شرکت واحد احضار ده‌ها تن از کارگران به پلیس امنیت برای تهدید و ارعاب و ممانعت از اعتراض شنبه ۱۸ دی را محکوم می‌کند

طی دو روز گذشته ده‌ها تن از کارگران شرکت واحد تلفنی به مرکز پلیس امنیت تهران احضار شده‌اند. کارگران در تلفن پلیس امنیت که با سرشماره +۹۸۲۱۲۱۸ انجام شده است تهدید شده‌اند که نباید در اعتراض شنبه۱۸ دی “روشن کردن چراغ اتوبوس و حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر و تجمع کارگران تعمیرگاه و توقفگاه در مقابل دفاتر مدیریت در سامانه‌ها” شرکت کنند.

البته بسیاری از کارگران به درستی در پاسخ به تلفن پلیس اعلام کرده‌اند که پلیس قانونا نمی‌تواند کسی را احضار کند و مقام قضایی باید بصورت مکتوب احضاریه بفرستد. اما تعدادی از کارگران پس از احضار تلفنی با ترغیب و ایجاد هراس عوامل مدیریت به مرکز پلیس امنیت مراجعه کرده‌اند که با تهدید بیشتر مواجه شده‌اند.

همکاران گرامی

اعتراض و اعتصاب حق مسلم کارگران برای رسیدن به حقوق‌شان هست و باید در برابر ایجاد ارعاب برای ممانعت از شرکت در اعتراضات مقاومت کرد. این حق ماست که از مدیریت ناکارآمد بخواهیم که بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل که سال‌هاست معوق شده است را فوری اجراء کند و دیگر مطالبات معوق کارگران را پرداخت نماید. باید همبستگی داشته باشیم و از مدیریت بخواهیم تا کارگران اخراج از کار سندیکایی که برای دفاع از حق همه کارگران فراقانونی از کار اخراج شده‌اند، شاغل گردند. پلیس چرا باید همیشه کارگران را تهدید کند؟ اگر بنا باشد پلیس به کارفرما کمک کند که حق کارگران را پرداخت نکنند. کارگران هم با اتحاد و همبستگی و برگزاری اعتراضات از حق خودشان دفاع می‌کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هماهنگی پلیس با حراست و مدیریت شرکت واحد و ایجاد ارعاب برای ممانعت از اعتراض حق‌طلبانه کارگران را محکوم می‌کند و از کارگران می‌خواهد با احضار تلفنی به مقر پلیس مراجعه نکنند و با همبستگی و اتحاد در اعتراض روز شنبه ۱۸ دی شرکت و از حق خود دفاع کنند.

چاره رنجبران وحدت و تشکیلات است

۱۵ دی ۱۴۰۰

*سعید رضایی و احسان رضایی به دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شدند

امروز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ ابلاغیه‌ای برای سعید رضایی و احسان رضایی صادر شده است که ظرف مدت ۵ روز باید برای دفاع نسبت به اتهامات انتسابی در دادسرای عمومی و انقلاب رشت حاضر گردند.

سعید و احسان رضایی که روز ۲۷ مهرماه توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل‌شان بازداشت شده بودند و پس از چندین ساعت بازجویی موقتاً آزاد شدند، به “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی“ ، “تبلیغ به نفع گروه های معاند نظام جمهوری اسلامی”، “نشر اکاذیب” و “توهین به رهبری” متهم شده‌اند.

سعید و احسان رضایی از فعالین کارگری و مدنی رشت هستند و هیچگونه عملی غیر از فعالیت‌های مطالباتی و مدنی نداشته‌اند. دستگیری و پرونده‌سازی علیه این فعالین توسط نهادهای امنیتی نیز در راستای سرکوب جنبش‌های اعتراضی و اجتماعی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران احضار و پرونده‌سازی علیه سعید و احسان رضایی را قویاً محکوم می‌نماید و خواهان منع تعقیب قضایی از ایشان است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۵ دیماه ۱۴۰۰

*تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان مسکن ملی سقزنسبت به درخواست پیش پرداخت دوم خارج از چارچوب قرارداد مقابل اداره راه و شهرسازی

روز چهارشنبه ۱۵ دی، جمعی از متقاضیان مسکن ملی سقزبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به پیامک وزارت راه مبنی بردرخواست پیش پرداخت دوم خارج از چارچوب قرارداد مقابل اداره راه و شهرسازی این شهرستان دراستان کردتان تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:پس از گذشت بیش از یک و نیم سال و پرداخت ۴۰ میلیون تومان اولیه، طرح ملی مسکن در سقز هنوز در ابتدای کار و آماده سازی زمین است و فعالیت عمرانی خاصی نداشته که درخواست پرداخت مرحله دوم را نموده اند در حالیکه طبق قانون مرحله دوم باید بعد از فونداسیون صورت بگیرد.

*تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان علوم پزشکی و دارو سازی نسبت به امتحان حضوری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه‌ مقابل وزارت بهداشت

روزچهارشنبه ۱۵ دی، جمعی از دانشجویان علوم پزشکی و دارو سازی برای اعتراض به امتحان حضوری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه‌ دست به تجمع مقابل وزارت بهداشت زدند.

دانشجویان در این تجمع پلاکاردها ودست نوشته هایی همچون «خوابگاه مرکز انتشار اومیکرون»، «دانشجو بازیچه شما نیست» و «آموزش مجازی، آزمون مجازی»، «دانشجویان علوم پزشکی پیش‌مرگ تصمیمات وزارت بهداشت» دردست داشتند .

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate