سالی که گذشت

 سالی که گذشت. (۲۰۲۱) نه تنها مردم هیچ کشوری  نتوانست خودش را از چنگ هیچ دیکتاتوری نجات دهد بلکه در برخی مناطق مثل سودان و تونس و افغانستان دیکتاتورهای وحشی و با قوانین مذهبی و با حمایت پشت پرده کشورهای سرمایه داری توانستند زمام امور را از چنگ حکومت های قبلی بگیرند . در جهان  امروز در حال حاضر پنجاه و دو کشور زیر سیطره دیکتاتورها و حکومت های وحشی به سر می برند؛ یعنی 

‏‎تقریبا دو چهارم کشورهای جهان تحت کنترل حاکمان مستبد ، دیکتاتور ، دزد و‌ فاسد و انسان ستیز قرار دارند.

از این کشورها،سه کشور در آمریکای لاتین، بیست و هفت کشور در آسیا و خاورمیانه و بیست و دو کشور در آفریقا هستند.جمعیت این کشورها را که جمع بزنیم به عدد چهار میلیارد و پنجاه میلیون نفر  می رسیم . یعنی تقریبآ،،، نصف بیشتر جمعیت جهان زیر حاکمیت پنجاه و دو حکومت دیکتاتور و ساختارهای دزد و فاسد و شخصیت های روانی و  سایکوپات به سر می برند.البته لقب رسمی هیچکدام از این دیکتاتورها  ، دیکتاتور نیست.چهل و یک نفرشان پرزیدنت تشریف دارند و چهار تا مقام نخست وزیر اعظم و چهار تا مقام پادشاه  و در ایران آخوند زده مقام معظم رهبری حضرت خامنه ای جنایتکار . 

این در حالی است که تلسکوپ های فضایی، ماهواره ها و کشفیات جدید هر روز در حال مآموریت و رفت و آمد به سیارات  و کره ماه و در کهکشان ها هستند .

امروزه، می‌توان در  امریکا، ساخت فرزندی را سفارش داد که دختر یا پسر باشد، با چشمانی آبی یا سیاه، با پوستی تیره یا روشن. امروزه می‌توان دستگاه‌هایی را به مغز انسان پیوند زد تا از دور رایانه‌ای را به کار اندازد. امروزه می‌توان با کاشت تراشه‌ای یارانه‌ای در زیر پوست، هر زمان هوس بود، پول پرداخت کرد ، امروزه می‌توان انسانها را در خیابان از پشت شناسایی کرد. امروزه هر شهروندی در چین برای هر کاری که می‌کند نمره می‌گیرد تا همواره شهروندی خوب بماند، اگرنه، کارش را از دست می‌دهد و به  زندان و شکنجه و مرگ و تبعید و یا شهرهای دورافتاده رانده می‌شود…، جهان نوین سرمایه‌داری خود را در همه جا بازتولید میکند، سدهٔ بیست و یکم، بی‌گمان همانند سده های گذشته مملو از جنگ و غارت و کشتار و البته رویارویی و اعتراض مبارزان و‌ برابری طلبان و معترضان به نظم کنونی خواهد بود. 

هرچند اکنون این رویارویی چندان ملموس نیست، ولی به زودی، همچون هر پدیدهٔ نوین دیگری میلیونها انسان را درگیر خواهد کرد.

بزودی سامانهٔ جهانی سرمایه داری نوین که از انسان‌ها تنها یک شماره می‌سازد . شماره‌ای که می‌توان او را در همه جا شناسایی کرد، هر هنگام که خواستند خط بزنند یا به سادگی به بردگی بگیرند تکمیل می شود. 

 و اینجاست که این فرایند و دوران جدید با درون و احساس و سرشت انسانها در تعارض آشکار  قرار می گیرد و حرکتهای اعتراضی شکل می گیرند چون رفتارها و هنجارهای روانی با تفكر و نظام فكری میلیاردها انسان در تعارض قرار می گیرد و بیماری و عدم توازن با زندگی طبیعی و با اندیشه انسان هماهنگی نخواهد داشت و این  فوبیای بزرگ روانی جوامع را درمی نورد و مبارزات شروع میشود.چیزی كه همچون آب پشت سد اندك‌اندك جمع می‌گردد و انباشتگی ایجاد می‌كند.

اما در کشورهای فاشیستی و دیکتاتوری و اسلام زده چه خبر است ؟

جهان در وقاحتی بی‌سابقه به سر می‌برد. تمامی شعارها و تبلیغات رسانه‌ای برای شستشوی ذهنی و القای ایدئولوژی و پیشبرد اهداف حکومت‌های سرمایه داری است . هدایت افکار عمومی برای تطهیر جنایتی که اگر به اهداف تمام عیارش برسد سال‌های آینده تکرار چندین دهه گذشته خواهد بود و نتایج و پیامدهای خون‌بارش بروز و ظهور می‌کنند. هر کسی که انسان و انسانیت  برایش غایت است و دموکراسی و آزادی و برابری را بدون هیچ قید و شرطی ارج می‌نهد این روزها در رنج عمیق و تنهایی  بسر می برد با دیدن چنین وضعیتی هیچ چشم‌انداز امیدبخش و رهایی بخشی برای خاورمیانه نمی‌تواند متصور شود. زمانی که کت شلواری‌های کرواتی و به اصطلاح متمدن از کاخ سفید در واشنگتن دی‌سی تا کرملین در مسکو تا دیگر خراب شده‌های تصمیم‌گیری در چین و انگلستان و دیگر کشورها همگی در اتحادی نانوشته (شاید هم نوشته شده در اسناد فوق سری) به استقبال تروریست‌های طالبان و آخوندهای فاسد می روند تا فصل جدیدی را در خاورمیانه رقم بزنند. وقاحت دولت‌ها و سیاستمداران جهان را در خون‌ریزی و بازتولید توحش در خاورمیانه تعریف و بازخوانی باید دید .

سیاست‌ها و رفتار قدرت‌های خارجی (امریکا و روسیه و چین  و کشورهای اروپایی تفاوتی نمی‌کند) در تحولات خاورمیانه باهم مرتبط‌ و متحدند .

مردم خاورمیانه تنها و تنها با اراده معطوف به آگاهی ، سازماندهی و جسارت و شهامت خود می توانند سرنوشت خود و آیندگان و سرزمین شان را رقم بزنند و به این باور برسند که هیچ نجات دهنده ای در هیچ کجا ، نه در آسمان و نه در زمین وجود ندارد جز اتحاد و همبستگی و باور و اندیشه رادیکال و رزم انقلابی خود .

م شکیب 

استکهلم سوم ژانویه ۲۰۲۲

‏‎

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate