اخباروگزارش های کارگری  ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری  ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰

– صاحب منصبان هر کجا پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی روبرومیشوند:

اعتراض کارگران کارخانه واگن‌سازی تهران نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق همزمان با بازدید عضو شورای شهر تهران

– تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز

– اعتراض کارگران کارخانه هپکواراک نسبت به  چراغ سبزدولت ابراهیم رئیسی به واردات علیرغم وعده و وعیدهایش

– بلند شدن دوباره صدای فریاد کارگران شهرداری رودبارنسبت به عدم پرداخت بموقع ماه ها حقوق

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد اضافه کاری را مختص رانندگانی که با سرعت بیشتر می‌رانند کرده است 

– بیانیه‌ی اعتراضی جمعی از زندانیان سیاسی اوین در حمایت از بکتاش آبتین: 

جان‌های شریف، قربانی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی

– کانون نویسندگان ایران:رضا خندان (مهابادی) از بیمارستان مرخص شد.

– تجمع اعتراضی اهالی شهرک یاغچیان تبریزنسبت به احداث پمپ بنزین بجای ایجاد فضای سبز

– بازهم واژگونی سرویس رفت وآمد کارگران واینبار مصدوم شدن ۱۳ کارگر شاغل در شهرک صنعتی سلماس

– جان باختن کارگر پالایشگاه پارسیان  بدنبال گرفتارشدن سرویس رفت وآمد کارگران در سیلاب

– جان باختن یک کارگرمقنی زیرآواردر پروژه متروی قم

– جان باختن یک کارگر معدن ساوجبلاغ براثر سقوط سنگ از روی تسمه نقاله بر روی سرش

*صاحب منصبان هر کجا پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی روبرومیشوند:

اعتراض کارگران کارخانه واگن‌سازی تهران نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق همزمان با بازدید عضو شورای شهر تهران

کارگران کارخانه واگن‌سازی تهران واقع در بزرگراه بهشت زهرا پایتخت همزمان بابازدید عضو شورای شهر تهران،اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،ابرازکردند.

درهمین رابطه،روز یکشنبه محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران در  نطق پیش از دستور جلسه علنی این شورا گفت: چند روز گذشته بازدیدی از کارخانه واگن سازی داشتیم تا بحث قطار ملی را پیگیری کنیم، ولی متاسفانه متوجه مشکلات دیگری شدیم که بسیاری از کارگران کارخانه گلایه ای مبنی بر عدم پرداخت حقوق های خود داشتند.

*تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز

امروز دوشنبه ۱۳دی‌ماه ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان، در مقابل ساختمان اداره کل سازمان تامین اجتماعی این استان تجمع کردند.

تجمع این افراد در اعتراض به ادامه وضعیت بد معیشتی و اجرای همسانسازی ناقص و عدم تصویب دائمی آن صورت گرفته است.

قطعنامه تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز که امروز در پایان تجمع قرائت شد:

منبع مجموعه گزارش بالا:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*اعتراض کارگران کارخانه هپکواراک نسبت به  چراغ سبزدولت ابراهیم رئیسی به واردات علیرغم وعده و وعیدهایش

کارگران کارخانه  هپکو از ادامه‌ی واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و چراغ سبز مسئولان به واردکنندگان انتقاد کردند و افزودند: انتظار داشتیم در دولت جدید جلوی واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که توان ساخت آن‌ها در مجموعه‌ی هپکو وجود دارد، گرفته شود اما متاسفانه می‌بینیم پشت هم چراغ سبز به واردات می‌دهند و به بهانه مشکلات معادن، منافع هپکو و تولید ملی را به خطر می‌اندازند.

آنها درادامه گفتگوباخبرنگاررسانه ای اضافه کردند:نهم دیماه، معاون وزیر صمت گفت: با واردات ۵۰۰ دستگاه ماشین‌الات معدنی موافقت شد. رضا محتشمی‎ پور در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه معدن استان بوشهر افزود: برای تامین ماشین آلات معدنی یک مشکل عمومی در کشور وجود دارد که برخی شرکت‌ها با فضاسازی رسانه‌ای در تلاش هستند تا مانع از واردات این وسلیه شوند.

وی یادآور شد: برای واردات ماشین آلات معدنی ممانعت‌‌هایی ایجاد شده که در این زمینه خود معدن‎داران نیز باید با مطالبه‎گری خود این موضوع را تبیین کنند.

کارگران هپکودرخاتمه گفتند: این فرد مسئول به هپکو آمده و از نزدیک قابلیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت را مشاهده کرده؛ عجیب است که حالا به واردات چراغ سبز می‌دهد! ما کارگران انتظار داشتیم با حل مشکل بدهی‌ها، تولید روی غلتک بیفتد اما تا زمانیکه واردات برقرار است، امیدی به رونق گرفتن هپکو نیست.

*بلند شدن دوباره صدای فریاد کارگران شهرداری رودبارنسبت به عدم پرداخت بموقع ماه ها حقوق

روزدوشنبه ۱۳ دی ماه برای یکبار دیگر، کارگران شهرداری رودباردراستان گیلان صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع ماه ها حقوق فریاد زدند.

 آنها به خبرنگاررسانه ای گفتند: عدم پرداخت منظم دستمزد در مجموعه شهرداری رودبار مشکلات خانوادگی و معیشتی برای کارگران به وجود آورده است.

کارگران معترض این شهرداری گفتند: اغلب کارگران به علت‌ عدم پرداخت منظم دستمزدها با مشکل روبه‌رو هستند. طی این مدت از همه آشنایان قرض کرده‌ایم. به علت مشکلات مالی شهرداری و پرداخت نشدن دست‌کم چهار تا پنج ماه از دستمزدهایمان نسبت به هزینه‌های واقعی زندگی، هر روز سفره‌هایمان به نسبت روز قبل کوچکتر می‌شود.

این کارگران که برای دریافت معوقات مزدی خود به نهادهای مسئول مراجعه کرده‌اند، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

یک کارگر که نگران امنیت شغلی خود و همکارانش است،گفت: غیر از حقوق‌های معوق سال جاری، مطالبات  پرداخت نشده قدیمی هم داریم که مربوط به سالهای ۹۴ و۹۵ است و پیمانکار هنوز به حساب کارگران واریز نکرده است.

او گفت: در مجموعه شهرداری رودبار بیشتر از ۱۸سال است تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستیم، شرکتی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد اضافه کاری را مختص رانندگانی که با سرعت بیشتر می‌رانند کرده است 

مدیریت ناکارآمد سامانه یک شرکت واحد، اضافه کاری را مختص رانندگانی که با سرعت بیشتر می‌رانند کرده است و حتی به این دسته از رانندگان خارج از ظرفیت اضافه کاری می‌دهد که مخاطراتی برای رانندگان و شهروندان دارد.

مدیریت هیچ اضافه کاری به رانندگانی که ترجیح می‌دهند با سرعت معقول در کلانشهر تهران رانندگی کنند نمی‌دهد و در عوض رانندگانی که با سرعت می‌رانند روزانه تا بیش از ۱۴ ساعت کار می‌دهد. این در حالی است که از گذشته در شرکت واحد به رانندگان به دلیل مخاطرات روزانه بیش از ۱۱ ساعت و ۲۰ دقیقه کار داده نمی‌شد.

مدیریت ناکارآمد شرکت واحد به راننده عصر کاری که عصر کار است در ۸:۳۰ کار عادی روزانه و ۱:۳۰ دقیقه اضافه کار مجموعا در ۱۰ ساعت کار شش نیمراه کار می‌کنند در شیفت صبح هم ۴ ساعت اضافه کاری می‌دهد اما به رانندگان عصر کار که در ۸:۳۰ کار عادی روزانه چهار نیمراه کار می‌کنند اضافه کاری نمی‌دهد.

سندیکای کارگران شرکت سوء استفاده مدیریت از نیاز مالی رانندگان و مختص نمودن اضافه کاری برای رانندگانی که با سرعت بیشتر را می‌رانند محکوم می‌کند. این شیوه اعمال مدیریت، ریسک تصادف را برای رانندگان بیشتر می‌کند و مخاطرات جدی برای رانندگان و شهروندان دارد. همچنین بهره‌کشی از رانندگان به این صورت موجب فرسودگی جسمی و روحی رانندگان می‌شود.

*بیانیه‌ی اعتراضی جمعی از زندانیان سیاسی اوین در حمایت از بکتاش آبتین: 

جان‌های شریف، قربانی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران که به جرم بیان اندیشه‌های خود در زندان محبوس است پس از طی یک دوره بیماری کرونا و عدم رسیدگی به موقع مسئولان زندان اوین، هم‌اکنون در کما به سر می‌برد. به گفته‌ی پزشکان معالج، سطح اکسیژن خون بکتاش تا حد ۴۰ افت کرده و در این وضعیت، برای تداوم حیات، او را به خواب مصنوعی فرو برده‌اند.

ما زندانیان بند ۸ زندان اوین سال گذشته نیز شاهد اتفاق مشابهی بودیم: عدم رسیدگی درمانی به وضعیت بهنام محجوبی که به مرگ او و همچون همیشه عدم پاسخگویی مناسب مسئولان منجر شد. هم‌اکنون هم رضا خندان (مهابادی)، زندانی سیاسی اوین و یکی دیگر از اعضای کانون نویسندگان ایران به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است.

وابسته کردن جسم رنجور زندانیان به انواع داروهای آرام‌بخش، عدم اعزام به موقع به بیمارستان طرف قرارداد زندان اوین، تلاش برای لاپوشانی کردن و بی‌اهمیت جلوه دادن بیماری، تأخیر در اعطای مرخصی درمانی، پایین بودن کیفیت مواد غذایی و کمبود ویتامین‌های ضروری برای بدن، کاهش جیره‌ی بهداشتی زندانیان و قرار دادن زندانی در وضعیت خطرزای جسمی و روانی از جمله مواردی است که یک بیماری ساده و قابل درمان و پیشگیری را در فضای زندان به مسئله‌ی مرگ و زندگی تبدیل می‌کند.

بر اساس اطلاعات موثق، محکومان اختلاس‌گر وابسته به حکومت که به حبس‌های بلندمدت محکوم شده‌اند، با صدور حکم “رأی باز” از سوی قوه‌ی قضاییه‌، دوران محکومیت خود را در خانه‌ها، ویلاها، شرکت‌ها و کارخانه‌هایشان سپری می‌کنند و حال آنکه بکتاش آبتین صرفاً به جرم خلق اثر هنری و فعالیت اجتماعی مؤثر علیه سانسور در کانون نویسندگان ایران روی تخت بیمارستان به خواب مصنوعی برده شده تا جسم نیمه‌جان او اکسیژن کمتری مصرف کند‌.

بکتاش در ۱۵ ماه مدت حبس خود، از هیچ امکان و فرصتی برای دفاع از زندانیان تحت ستم در زندان جمهوری اسلامی دریغ نکرده و همواره دوشادوش و همراه زندانیان حقوق آنها را پیگیری کرده است.

ما زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین ضمن اعتراض به قوه‌ی قضاییه‌، سازمان زندان‌ها و کلیه‌ی نهادهای مسئول، عواقب هرگونه خطر جانی برای بکتاش آبتین را نه متوجه کووید ۱۹ بلکه بر عهده‌ی آنها می‌دانیم و از افکار عمومی و تمامی نهادهای حقوق بشری مستقل انتظار داریم پس از بررسی دقیق کارنامه‌ی جمهوری اسلامی در نقض آزادی بیان، حقوق بشر و سرکوب زندانیان، زمینه‌های مؤثر و عملی را برای آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی فراهم سازند. 

۱۲ دی ۱۴۰۰

ایوب اهراری، علی افخم ابراهیمی، پیمان پورداد، آرش جوهری، معین حاجی‌زاده، علی‌اصغر حسنی راد، مصطفی خسروی، مهدی دارینی، مهران رئوف، خسرو صادقی بروجنی، سینا ظهیری، محمود علی‌نقی، سیروس قرچه، آرش گنجی، پارسا گلشنی، مهدی محمدی، امیرحسین میرخلیلی، مجتبی نایری، احمد یزدانی‌.

منبع:کانال کانون نویسندگان ایران

*کانون نویسندگان ایران:رضا خندان (مهابادی) از بیمارستان مرخص شد.

رضا خندان (مهابادی)، نویسنده، پژوهشگر و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران که به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بود، عصر امروز، ۱۲ دی‌ماه از بیمارستان مرخص شد. یادآوری می‌کنیم که بهداری اوین ابتدا خندان را نیز همچون بکتاش آبتین، که پیش از او به کرونا مبتلا شده بود، با دادن مختصری دارو به بند بازگردانده بود. اما با وخامت حال او، همبندانش او را دوباره به بهداری زندان بازگرداندند و خواهان انتقال او به بیمارستان در بیرون از زندان شدند. خندان روز ۳۰ آذر در بیمارستان طالقانی بستری شد. اما شرایط امنیتی درمان در این بیمارستان و بستن زندانی با زنجیر به تخت بیمارستان بر وخامت حال خندان افزود و از همین رو خانواده و وکیلان او از زندانبانان درخواست مرخصی استعلاجی کردند تا درمان او زیر نظر خانواده و در بیمارستان دیگری ادامه یابد. زندان چهار روز بعد با این درخواست و تودیع وثیقه موافقت کرد. ۴ دی ماه خندان با ۶۰ درصد درگیری ریه به بیمارستان دیگری منتقل شد. خوشبختانه این اقدام تأثیرگذار بود و حال خندان رو به بهبود نهاد. امروز با تشخیص پزشک معالج خندان از بیمارستان ترخیص شد تا درمان او در خانه ادامه یابد. طبق آخرین معاینه‌ی پزشکی سطح اکسیژن او با ثبات است اما نیاز به مراقبت جدی دارد. همچنین دهان و لثه‌اش در اثر عوارض استفاده از دستگاه اکسیژن، آسیب دیده است.

لازم به ذکر است که وکیل خندان امروز با مراجعه به زندان توانست مرخصی استعلاجی او را یک هفته‌ی دیگر تمدید کند. هر چند به نظر نمی‌رسد با گذشت تنها یک هفته خندان به بهبودی کامل دست یابد و بازگرداندن او به زندان سلامت او را در معرض خطر قرار ندهد.

*تجمع اعتراضی اهالی شهرک یاغچیان تبریزنسبت به احداث پمپ بنزین بجای ایجاد فضای سبز

جمعی از اهالی شهرک یاغچیان تبریزبرای اعتراض به تغییر تصمیم ایجاد فضای سبز در آن منطقه به احداث پمپ بنزین دست به تجمع زدند.

به گزارش ۱۲ دی یک منبع خبری محلی،قرار بود زمین بزرگی در شهرک یاغچیان تبریز به فضای سبز و محیط ورزشی تبدیل شود ولی در ادامه تصمیم به احداث جایگاه پمپ بنزین در این محل گرفته شده است.

اهالی منطقه نیز در مخالفت با این تصمیم، معترض شدند.

خبر این اعتراض شهروندان امروز در شورای شهر تبریز نیز مطرح شد.

یکی از اعضای شورای شهردر پایان جلسه علنی امروز گفت: در واکنش به اعتراضات اهالی یاغچیان که قرار است در حاشیه برج‌‌‌های قائم جایگاه پمپ بنزین ایجاد شود، این موضوع ارتباطی با شهرداری ندارد.

وی توضیح داد: بر اساس مصوبه ماده ۵ تغییر کاربری صادر شده است و ارتباطی با شهرداری ندارد.

*بازهم واژگونی سرویس رفت وآمد کارگران واینبار مصدوم شدن ۱۳ کارگر شاغل در شهرک صنعتی سلماس

بامداد روز دوشنبه ۱۳ دی، مینی‌بوس حامل کارگران شهرک صنعتی سلماس در محور سلماس به تسوج در استان آذربایجان شرقی واژگون و ۱۳ کارگر مصدوم وبه بیمارستان سلماس منتقل شدند.

*جان باختن کارگر پالایشگاه پارسیان  بدنبال گرفتارشدن سرویس رفت وآمد کارگران در سیلاب

یکشنبه شب(۱۲ دی)،بدلیل لغو نشدن شیفت شب پالایشگاه پارسیان و طغیان رودخانه روستای نورآباد بخش وراوی و گرفتارشدن سرویس رفت وآمد کارگران این واحد تولیدی دراستان فارس درسیلاب، 

یک کارگر ابزارِ دقیق جان خودراازدست داد و۲ کارگر هم مصدوم شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده، در صورت لغو شیفت کاری شبانه شاهد این اتفاق تلخ نبودیم. 

*جان باختن یک کارگرمقنی زیرآواردر پروژه متروی قم

صبح روز یکشنبه ۱۲ دی،یک کارگرمیهمان تبعه افغانستان حین کار حفر چاه در پروژه متروی قم بدلیل عدم رعایت تمهیدات ایمنی از جانب کارفرما مبنی بر حفر چاه جدید علیرغم وجود داشتن یک چاه وتخریب چاه،زیرتلی از آوار گرفتار وجان خودراازدست داد.

*جان باختن یک کارگر معدن ساوجبلاغ براثر سقوط سنگ از روی تسمه نقاله بر روی سرش

یک کارگر حین کار در یکی از معادن منطقه گلسار ساوجبلاغ بدنبال سقوط سنگ از روی تسمه نقاله بر روی سرش در دم جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate