اخباروگزارش های کارگری  ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری  ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰

– صاحب منصبان هر کجا پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی روبرومیشوند:

۱- تجمع جمعی از اهالی قم  مقابل استانداری قم برای انعکاس صدای حق طلبیشان همزمان با سفر رئیس الوعده

۲- اعتراض به وزیر اقتصاد نسبت به وضعیت کنونی بازار سرمایه و افت شدید بورس در ماه های اخیر

۳- تجمع اعتراضی  متقاضیان کار روستای اومار نسبت به عدم استخدامشان در معدن مس کیچی همزمان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان

– کارگران کارخانه کاشی تبریز پس از قول مساعد مدیرعامل برای افزایش دستمزد به اعتصاب خود پایان دادند

– کارگرشهرداری پیربازاربا غضب شهردار روبرو شد ومورد ضرب وشتمش قرارگرفت 

– اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته از زندان بزرگ تهران:صدای من باشید

– شاپور احسانی‌راد:گام‌های محکم کارگران و معلمان برای احقاق معیشت و منزلت

– کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

دادگاه انقلاب اهواز فعالان صنفی آقایان پیروز نامی ، علی کروشات و خانم فرنگیس نسیم‌پور را جهت رسیدگی به اتهامات فراخواند. 

*صاحب منصبان هر کجا پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی روبرومیشوند:

۱- تجمع جمعی از اهالی قم  مقابل استانداری قم برای انعکاس صدای حق طلبیشان همزمان با سفر رئیس الوعده

روز پنج شنبه ۹ دی همزمان با سفر رئیس الوعده به قم،جمعی از اهالی این استان برای انعکاس صدای حق طلبیشان مقابل استانداری اجتماع کردند.

۲- اعتراض به وزیر اقتصاد نسبت به وضعیت کنونی بازار سرمایه و افت شدید بورس در ماه های اخیر

همزمان با  سفر روزپنج شنبه ۹ دی هیات دولت به استان قم  یکی از اهالی این شهرستان نسبت به وضعیت کنونی بازار سرمایه و افت شدید بورس در ماه های اخیر حتی پس از روی کار آمدن دولت رئیسی به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعتراض کرد و تاکید داشت که با سرمایه گذاری در بورس، ۴۰۰ میلیون تومان ضرر کرده است.

۳- تجمع اعتراضی  متقاضیان کار روستای اومار نسبت به عدم استخدامشان در معدن مس کیچی همزمان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان

روز پنج شنبه ۹ دی همزمان با بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از معدن مس کیچی واقع در در دهستان سفیدابه شهرستان نیمروز ،جمعی از متقاضیان کار روستای اوماربرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بیکاری وعدم استخدامشان دست به تجمع زدند وخواهان اشتغال شدند.

*کارگران کارخانه کاشی تبریز پس از قول مساعد مدیرعامل برای افزایش دستمزد به اعتصاب خود پایان دادند

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بعدازظهر امروز جمعه ۱۰ دیماه کارگران کارخانه کاشی تبریز پس از چند ساعت اعتصاب و تجمع در محیط رختکن پرسنل، با صحبتهای آقای حسن‌زاده مدیرعامل شرکت مبنی بر افزایش پایه حقوق کارگران و اجرای آن در دریافتی‌های همین ماه، به اعتصاب خود پایان دادند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۰ دیماه ۱۴۰۰

درهمین رابطه:کارگران کارخانه کاشی تبریز دست به اعتصاب زدند

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شیفت صبح کارخانه کاشی تبریز امروز جمعه دهم دیماه در اعتراض به سطح نازل دستمزدها دست به اعتصاب زدند و در محل رختکن تجمع کردند.

پیش‌تر کارفرما وعده داده بود که پایه حقوق کارگران را افزایش دهد اما با توجه به خُلف وعده کارفرما، این کارگران امروز صبح در محل رختکن مانده و از رفتن به سر کار امتناع کردند.

کارخانه کاشی تبریز حدود ۷۵۰ نفر کارگر دارد که در ۳ شیفت ۱۲ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت مشغول به کار هستند که تعداد ۲۵۰ نفر از کارگران شیفت صبح جمعه هم اکنون دست به اعتصاب زده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۰ دیماه ۱۴۰۰

*کارگرشهرداری پیربازاربا غضب شهردار روبرو شد ومورد ضرب وشتمش قرارگرفت 

روز پنج شنبه ۹ دی، کارگر ۵۰ ساله شهرداری پیربازار مورد غضب شهرداراین شهر درمرکز استان گیلان قرارگرفت و بدنبال  ضرب وشتم قرارگرفتن از جانب ئی مصدوم شد.

روز جمعه ۱۰ دی،این کارگر مصدوم شهرداری پیربازار به خبرنگاررسانه ای گفت:قبل از تبدیل شدن دهستان پیربازار به شهر، ۱۴ سال در دهیاری پیربازار خدمت می کردم و مشغول به کار بودم.

وی با اشاره به حضور اعضای شورای اسلامی و حضور وی برای پذیرایی از آنان افزود: وقتی وارد اتاق برای پذیرایی شدم شهردار از من می‌پرسد که اینجا چه کار می کنی؟ به او گفتم برای پذیرایی از اعضای شورا آمدم.

وی ادامه داد: شهردار به من گفت برو بیرون، گفتم برای چه اعضای شورا مهمان ما در شهرداری هستند باید از آنان پذیرایی کنم، گفت برو بیرون، گفتم برای چه مهمان هستند. بار دیگر شهردار گفت که به عنوان شهردار به تو دستور می دهم که بروی بیرون و سپس به شهردار گفتم چشم. 

اما حتی پس از این شهردار با گرفتن یقه پیراهنم مرا به در اتاق زد و به باد کتک گرفت که البته حتما دوربین همه این ماجرا را ضبط کرده است.

کارگر مورد خشم شهردار قرار گرفته با بیان اینکه هیچ بی احترامی به شهردار نکردم، اظهار داشت: در ادامه اعضای شورا که در اتاق دیگر بودند آمدند و شهردار را جدا کرده و او را در جایی نشاندند.

وی افزود: با گذشت این حادثه شهردار حتی یک تماس با من نگرفت تا حالم را بپرسد، بدترین بلا را به سرم آوردند گفتم که فقط خدا را دارم ، پولی ندارم تا حقم را ثابت کنم.

*اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته از زندان بزرگ تهران:صدای من باشید

 من اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته کارخانه کارتن سازی که خواهان افزایش حقوق خود ودیگر بازنشستگان طبق قانون بوده ودرتجمعات قانونی بازنشستگان شرکت کرده ام، با قوانین جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده ومحکوم به ۴ سال حبس شده ام و هم اکنون مدت ۹ ماه است که در “زندان تهران بزرگ” بسر میبرم.

درکجای دنیا یک فرد بازنشسته با ۶۶ سال سن وبیماریهای صرع، پروستات، کمردرد ودندان دردهای پی درپی فقط به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود وشرکت درتجمعات مجرم شناخته شده وبه حبس محکوم میگردد؟

حکومت جمهوری اسلامی ایران درحالی با یک بازنشسته چنین برخوردی میکند که ادعای رعایت حقوق بشرش گوش جهانیان را کر کرده است.

“زندان تهران بزرگ” که درآن محبوس هستم نمونه ای از زندانهای ایران است که آب آشامیدنی ندارد و زندانی باید خود خریداری نماید. حتی از نظر مواد غذایی دارای کیفیت بسیار پایین است ! که درمواردی زندانی خود مجبور به خرید مواد وطبخ آن است.

در “زندان تهران بزرگ” حتی آب گرم مناسب برای استحمام وجود ندارد.

من اسماعیل گرامی صدایی از بازنشستگان بودم واز تمامی بازنشستگان، همکاران، دوستان، و آشنایان انتظار دارم صدای من باشند واین نامه را به هر زبانی که برایشان مقدور است ترجمه کرده وآن را برای سندیکاها واتحادیه های کارگری کشورهای مختلف وهمچنین سازمان حقوق بشر ارسال نمایند تا جهانیان بدانند که ادعای رعایت حقوق بشر حکومت جمهوری اسلامی ایران دروغی بیش نیست.

اسماعیل گرامی _کارگر بازنشسته

زندان تهران بزرگ

 ۱۴۰۰/۱۰/۶ برابر ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱

*شاپور احسانی‌راد:گام‌های محکم کارگران و معلمان برای احقاق معیشت و منزلت

بیش از یکصد سال از تلاش‌ها و مبارزات مردم ایران برای تحقق عدالت و آزادی میگذرد و چه بسیار رنجها، ایثارگریها و جانفشانی هایی که توده های مردم و پیشروان جنبشهای  اجتماعی در طول این دوران در راه رهایی از قید و بند استثمار و استبداد متحمل شده اند.

 در این دوران به جز عامل استعمار خارجی و ویژگی های اقلیمی و فرهنگی و تاریخی، همواره دو عامل بر دستیابی مردم ایران به تغییرات مطلوب در جهت تحقق عدالت و آزادی تاثیر منفی داشته اند. به گفته اندیشمندان علوم اجتماعی، ایجاد دولت مدرن در غیاب نهادهای مدنی، به ابزاری برای اختناق در جامعه با استفاده از قوانین، رسانه ها، تبلیغات و جهل و خرافه و فریب بدل می‌گردد و نتیجه اش می‌شود اقتدار حکومتی که قدرتش بالاتر از خداوند است که حق خواهی و مطالبه گری اکثریت مردم را سرکوب میکند. 

عامل دوم نیز در همین راستا بدلیل وجود رانت و اختلاس، تبعیض و فساد سیستماتیک و نتیجتا بیکاری و و فقر و گرانی و تورم لجام گسیخته، باعث اختلاف فاحش طبقاتی میشود که نه تنها آسیبهای اجتماعی مزمنی چون اعتیاد، طلاق، خشونت و قتل و بزهکاری را در پی خود می‌آورد بلکه کار به جایی می‌رسد که توسعه زندانها بیش از توسعه مدارس در اولویت قرار میگیرد.

در عین حال چنین ساختی زخمهای ناسور و علاج ناپذیر اجتماعی، تلاطمات، هیجانات و شورش‌های غیر سازمانیافته و کور حاشیه نشینها را پدید می‌آورد و بدین ترتیب سرنوشت میلیونها انسان قربانی چنین مناسبات پلیدی میشود.

اما این پایان کار یک جامعه نیست و  نمی‌تواند باشد. به همین دلیل نیز ما در دو دهه گذشته شاهد شکل گیری و گسترش جنبشهای مختلف اجتماعی در کشور بوده ایم. بطوریکه تلاش و مبارزه خستگی ناپذیر کارگران، معلمان و دیگر  مزد بگیران زحمتکش در ایجاد تشکل و شکل دهی به مبارزات سازماندهی شده و مبارزه مستمر بر سر معیشت و منزلت، اینک به مثابه یک دستاورد مهم و حیاتی دو دهه ی گذشته در حال خودنمایی است.

تجربیات و سنتهای نهادینه شده ی مبارزاتی در این دوران پر فراز و نشیب که دیگر، اعتراض و اعتصاب و تجمع را به رغم سرکوب به یک سنت جا افتاده و غیر قابل برگشت تبدیل کرده است، می‌رود تا دستاوردهای بنیادین خود را در جامعه ای عاری از سرکوب و اختناق و مبتنی بر دموکراسی و عدالت اجتماعی به منصه ظهور برساند.

آزادی و دموکراسی که مولفه های آن آزادی عقیده و بیان و آزادی احزاب و مطبوعات و تشکلها می باشد و لاجرم بقا و ضمانت این آزادیها، در گرو ایجاد و تقویت نهادهای صنفی و مدنی و سیاسی است تا بتوان همواره بر حاکمیت سیاسی جامعه کنترل و نظارت کرد.

شاپور احسانی‌راد ، زندان تهران بزرگ، تیپ دو،  سالن یک

*کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

دادگاه انقلاب اهواز فعالان صنفی آقایان پیروز نامی ، علی کروشات و خانم فرنگیس نسیم‌پور را جهت رسیدگی به اتهامات فراخواند. 

علی کروشات ، پیروز نامی و فرنگیس نسیم‌پور از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان خوزستان هستند. اتهامات وارده به واسطه فعالیت صنفی و مطالبه‌گری مورد اتهام قرار گرفته‌اند. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اتهامات بی‌پایه و اساس وارده به این فعالان صنفی را محکوم نموده صدور هر حکم را محکوم می‌کند و خواهان مختومه شدن پرونده‌ها و آزادی معلمان دربند است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate