اعتصاب معلمان، اهمیت تشکل در محیط کار و تشکل یابی سراسری 

اعتصابات سراسری معلمان تا به امروز، قدرت مبارزاتی آنها درجهت تحقق خواست هایشان در جامعه ایران را به نمایش گذاشت. گرچه رژیم اقدام به دستگیری بیشماری از معلمان نمود، به صفوف آنها حمله کرد، نیروهای وابسته منجمله انجمن های اسلامی سعی نمودند تا از تجمعات مستقل جلوگیری نمایند و … اما اعتصابات معلمان با موفقیت برگزار گردید که از پشتیبانی دانش آموزان، خانواده ها و مردم به شکل وسیعی برخوردار شد تا آنجا که رژیم مجبوربه آزادی مشروط رسول بداقی گردید. 

خواست معلم ها از کف خیابان بعد از ده سال، رژیم را مجبور کرد در مورد آن در مجلس ارتجاع اسلامی عکس العمل نشان دهند. در مقابل اظهار نظرات مجلس، معلمان افشاگرانه با رد پیشنهادات مجلس و با اتکاء به نیروی متشکل و مستقل خود، استوارتر از قبل اعلام کردند تا تحقق خواست های شان کوتاه نخواهند آمد. 

تا زمانی که دولت سرمایه داری نئولیبرال ایران، با خصوصی کردن آموزش و بهداشت، تحمیل فقر، لغو قراردادهای دائم، بیکاری، پایین آوردن سطح عمومی آموزش در جامعه، ترک تحصیل وافزایش کودکان کار را بازتولید میکند، بدون شک چنین اعتراضاتی ادامه خواهد داشت. 

اعتراضات، اعتصابات و تجمعات معلمان و خواست هایشان از حمایت بیشماری از دیگر اقشاراجتماعی برخوردار شدند و تشکل های کارگری در ایران منجمله سندیکای کارگران شرکت واحد و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با صدور بیانیه ای از این اعتصابات حمایت کردند.

اعتراضات اخیرمعلمان نشان داد که پتانسیل آن را دارد که در اجتماعی کردن خواست های جامعه منجمله آزادی زندانیان سیاسی وآموزش رایگان دخالت موثر داشته باشند. دربیانیه شورای صنفی معلمان بدرستی برآموزش رایگان تاکید شده بود. 

خصوصی سازی آموزش و بهداشت وافزایش سن بازنشستگی،  فقر مطلق دهها میلیون کارگر و مزد بگیر، بیکار سازی وعدم بیمه های اجتماعی در ایران بخشی از فلاکت ناشی از سیستم سرمایه داری حاکم است. بار بحران سرمایه داری بر زندگی کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و بیکاران سنگینی می کند در حالی که سرمایه داری با اتکا به رژیم اسلامی بیشترین سود دهی را در چنین شرایطی به چنگ آورده است.

بدون شک مبارزات و اعتصابات معلمان، بازنشستگان و کارگران نشان داده است که اعتراضات هر چه متشکل تر و سراسری ترو با طرح خواست روشن همراه باشد، می تواند نقش موثری در اتحاد جنبش های اجتماعی ایفا کند. بموازات آن یکپارچه کردن شعارهای اجتماعی منجمله لغوشکنجه و اعدام، آزادی زندانیان سیاسی، خواست آموزش و بهداشت رایگان و تامین معیشت همگانی می تواند فراگیرشدن آن را تسهیل کند. در چنین شرایطی طبقه کارگر با سازماندهی طبقاتی می تواند خواست های اجتماعی را با آلترناتیو کارگری تحقق بخشد. 

دی ۱۴۰۰ برابر با دسامبر ۲۰۲۱

shorayehamrahi@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate